Gå til innhold

Industrial - en introduksjon


Cuneax

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Det er så mye! :blink: Hvor skal jeg begynne?

 

Kan noen ramse opp band jeg kan begynne med?

 

Jeg har forelsket meg i Chiasm og det er vel Industrial så vidt jeg har forstått.

http://www.last.fm/music/Chiasm

 

Tja. Det kommer vel litt an på hva du er ute etter.. Oldschool industrial, industrirock, electro-industrial, oldschool EBM, aggrotech, futurepop, electro-darkwave etc. er jo forholdsvis forskjellige sjangre, så..

 

Men du kan jo sjekke ut de som står under "similar artists" på last.fm-profilen til Chiasm, og se om du finner noe du liker der, og deretter komme tilbake hit og spørre etter noe som ligner på det du måtte finne ut at du liker :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Awright, på tide med flere oppdateringer, kanskje?

 

Dawn of Ashes har, noe overraskende, funnet det for godt å skifte sjanger fra aggrotech til black metal(!). Ryktene skal ha det til at bandet ikke tålte å få kritikk fra aggrotech/EBM-fans, og at de derfor heller skifter sjanger. Men om man leser MySpace-bloggen deres, så skinner det åpenlyst igjennom at de gjør deg for penger og for å fremme sin egen karriere.

 

Q: Why are you going Metal, we like the older sound more?

 

A: Unfortunately, The band has always been more into Metal. There is a way bigger market in the Metal scene, than the Industrial scene. The band always looks at what benefits their career and what direction is going to further their career. The Industrial scene isn't doing much for them and the record labels only provide minimum support for their bands. Thousands and thousands of fans contact Dawn of Ashes daily asking about future tours. Well, if there is no financial support than there is no tour. They are tired of making dance music and feel they have way more talent on the table to show their fans. One factor that the band always needs is brutality and Metal has always been more brutal than electronic music. Industrial concerts are tame compared to Metal events. Basically, there is more to offer for Dawn of Ashes with this new direction instead of hoping that the Industrial scene would get bigger.

 

http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseact...logID=428240841

 

Dette er vel et av de tilfellene der begrepet "sellout" faktisk kommer til sin rett. Jaja.

 

In other news:

 

Faderhead slipper nytt album tiende oktober. Den nye videoen finner du her:

Lenke til kommentar
Æsj, enda mer metal. Jeg blir kvalm av å se på avstemningsresultatet også, tror jeg fjerner avstemningen :p

 

At metal er mer brutalt enn elektronisk musikk er løgn. Throbbing Gristle og Merzbow eier enhver metalfreak hvilken dag som helst.

 

Hehe, jeg reagerte i grunn mest på at de virket som furtne småbarn med den "om dere skal kritisere oss, så skifter vi sjanger"-holdningen.

 

Jeg hørte TGs Hamburger Lady igjen her om dagen, og den sangen er seriøst så til de grader creepy at den kan skremme selv den mest hardbarka svartmetaller på flat mark.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Siden ingen andre ser ut til å poste noe i denne tråden (fy på deg, Cun! ;) ), så tar jeg meg den frihet å holde den i live..

 

Faderhead har sluppet nytt album. Første singel ut var TZDV (video nedenfor). Personlig syntes jeg den minnet om nyere Combichrist.. Og siden jeg liker det herr LaPlegua driver med under CC-navnet, så sier jeg ikke nei takk til lignende musikk.

 

 

In other news:

Heimataerde slipper ny singel, Vater, den fjortende november. Snop for dem som liker det DJ Ash driver med.

 

Psychic TV slipper nytt album i løpet av året. Tittel? Mr Alien Brain vs. The Skinwalkers.

 

Gothminister (også kjent som Agurkminister for de som henger på NGF) slipper nytt album fjortende november (preview-medley er tilgjengelig på MySpazz: http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endid=41106186). Høres mer lovende ut enn det forrige albumet som i bunn og grunn bare var en dårlig Rammstein-kopi. Kan være verdt å sjekke ut om du liker kommersiell industrirock med sterke ostetendenser (plastflaggermus og tekster om "happiness in darkness"?).

Lenke til kommentar
Digger industrial metal. er ikke det det som tyskerne kaller neue deutsche härte?

Uansett, takk for lista over bandene!

 

Neue Deutsche Härte er den tyske varianten av industrimetall/industrirock, ja :)

Men synes den sangen av Faderhead du la ut har litt for mye dunk dunk dunk. Men det var interesang musikk.

Lenke til kommentar
Digger industrial metal. er ikke det det som tyskerne kaller neue deutsche härte?

Uansett, takk for lista over bandene!

 

Neue Deutsche Härte er den tyske varianten av industrimetall/industrirock, ja :)

Men synes den sangen av Faderhead du la ut har litt for mye dunk dunk dunk. Men det var interesang musikk.

 

Faderhead og lignende er kanskje ikke helt din greie riktig enda da ;) Inntil videre kan du jo eventuelt prøve deg på en del andre europeiske industrimetallband, f.eks. Oomph!, Die Krupps, Pain, Megaherz, Tanzwut og Terminal Choice. Pluss at du har jo en del amerikanske band også, f.eks. Ministry, KMFDM (strengt tatt er de jo tyske, men det er en digresjon), eldre Nine Inch Nails og Rob Zombie. Det siste albumet til Psyclon Nine kan kanskje også være noe for deg, i og med at de trekker inn en del elementer fra black metal i "dunk dunk"-musikken sin ;)

Lenke til kommentar
Veldig bra med oppdateringer og nyheter! Jeg har ikke hørt så mye på industrialmusikk i det siste (med unntak av litt Foetus og Suicide Commando). Er inne i en liten Sparklehorse-periode, shø ;)

 

Jeg har ingen anelse om hva Sparklehorse er, men jeg godkjenner det fordi bandnavnet minner meg om såpebobler og My Little Pony, og alle vet at såpebobler og My Little Pony er barske ting for barske menn :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er goodshit rock, skal jeg si deg.

 

Dette har kanskje ikke så mye å gjøre med industrial, men ethvert nytt album fra vår kollektive helt Peter "Sleazy" Christopherson (Throbbing Gristle, Psychic TV, Coil) må jo nevnes. Han har et soloalbum under artistnavnet The Threshold HouseBoys Choir, Form Grows Rampant. Det kom ut i fjor og inneholder interessant eksperimentering med musikk og vokal. Vakkert omslag:

 

200px-FormGrowsRampant.gif

 

Sleazy bor jo i Thailand for tiden. Thailand + Sleazy + Ladyboys = :dribble:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...