Gå til innhold

Fotovideo - en positiv opplevelse


Anbefalte innlegg

Ikke ofte man ser positive tråder om butikker her, så da får jeg komme med en :)

 

Det hele startet med at jeg kjøpte meg en Sigma blitz i butikken i Oslo (ikke på nett). Det ble et realt bomkjøp som dere kan se i den tråden her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867544&hl=

 

Jeg ringte derfor til butikken, men med lite annet håp enn at ville sende den til reperasjon, som også er det eneste jeg har krav på. Han jeg snakket med der var superhyggelig og sa jeg skulle komme ned å få byttet blitsen. Jeg ble veldig overrasket da jeg var sikker på at de ville ta den inn for sjekk.

 

Tusen takk for super service hos Fotovideo Oslo :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe som heter DOA (Dead On Arrival). Du har faktisk krav på å få byttet en gjenstand som ved kjøpstidspunktet ikke fungerte som den skulle, så lenge du sier fra innen rimelig tid. Hadde de sendt den til reparasjon (som noen mindre seriøse firma sikkert prøver seg på fra tid til annen), så hadde de faktisk brutt forbrukerkjøpsloven.

 

Super service, joda, men ikke utenom det du faktisk har krav på :)

Lenke til kommentar

DOA betyr "Dead On Arrival", som spesifisert ovenfor.

Forbrukerkjøpsloven sier faktisk ikke noe om noen DOA tid, og det hele er faktisk en service LEVERANDØREN tilbyr. Mange leverandører er greie å ha med å gjøre, men de største selskapene har som regel faste retningslinjer som er rimelig strikse. Mener Nokia fortsatt praktiserer bare noen minutters brukstid på mobiltelefoner som DOA tid, for eksempel. Alt som en butikk tar på seg av DOA utenom det leverandør sier er en ren service som man som forbruker skal se seg veldig glad for. Ofte pålegger det butikken mye ekstra arbeid og evt ekstra utgifter, men de tar det på egen kappe for å holde ved like et godt forhold til kundemassene.

 

Konklusjon for de som ikke orket lese alt det: :!:

Vær glad for den ekstra service du får på DOA saker, men ikke stå på krav du kanskje ikke har.

Forvent service, men vis også samme vennlighet tilbake. Selgere er mennesker og. :)

Lenke til kommentar

DOA behøver ikke nødvendigvis bety "dead", men at produktet ikke fungerer som det skal.

 

I følge Forbrukerportalen/Forbrukerrådet, har kjøper rett til å velge mellom retting eller omlevering, så lenge produktet er på lager så klart. Det står ingen tidsbegrensning på DOA, men jeg tror de fleste praktiserer et par uker. Vi gjør ihvertfall det der jeg jobber. Hvis importøren gir DOA-garantier utover dette, så blir dette selvsagt fulgt. Olympus er vel det firmaet som har den beste DOA avtalen, da de garanterer nytt produkt innen seks måneder fra kjøpsdato, så lenge produktet ikke bærer tegn til uriktig bruk. De gjorde ihvertfall det sist jeg sjekket. Sist noe skjedde med et Olympus-kamera vi nylig hadde solgt (minnekortet satt litt løst), så ga vi kunden nytt kamera, sendte kundens kamera til Olympus, og innen en uke hadde vi et nytt kamera vi kunne selge. På denne måten slipper selger stort sett store utgifter i forbindelse med DOA saker.

Lenke til kommentar
I følge Forbrukerportalen/Forbrukerrådet, har kjøper rett til å velge mellom retting eller omlevering, så lenge produktet er på lager så klart.

 

Loven sier ingenting om at varen må være på lager, det den sier noe om derimot, er at omlevering ikke må være uforholdsmessig kostnadskrevende for forhandler.

 

Er også fastlått i retten at feil på produkter som blitzer (som koster relativt mye penger) kan rettes og ikke MÅ omleveres (jamfør mobiltelefoner)

Lenke til kommentar

Ok, er jo greit å vite. Men tror nok de fleste forhandlere ønsker å ha et godt forhold til sine kunder og velger å omlevere en gjenstand som ikke fungerer slik den skal når kunden mottar den.

 

Om man kommer inn i en butikk, og starter "klagen" med et smil, så ordner det meste seg ganske så greit uansett. Er man sur før butikken har fått mulighet til å prøve å ordne opp i saken, så kan man møte på litt mer uvilje. Og selv om man ikke har loven på sin side, så er det lov å spørre om god service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...