Gå til innhold

E-post på mobilen en flopp?


Anbefalte innlegg

Først å fremst vil jeg si at denne undersøkelsen er helt latterlig. Det er kun snakk om kunder av teleopperatørene som bruker deres tjenester.

 

Hva med alle firmaer som bruker Active Sync og lignende tjenester? Der har vi nok sett en

økning som overgår alle tall Netcom har samlet sammen. Jeg er 99% sikker på at det reelle tallet på personer i Norge som har mail på mobilen er mange ganger høyere i 2007 enn i 2004.

 

Også et lite innlegg til dere som diskuterer WM mot S60 når det gjelder sync. Er enig det at WM(TyTn II) er overlegent når det gjelder Exchange Active Sync. Men jeg har alle de samme funksjonene som du nevner her Dj_Matsern, på min Nokia N95 med Road Sync(www.dataviz.com). Det er dog ikke like oversiktlig som med en WM mobil.

 

Til gjengjeld så kan ikke WM telefoner sammenlignes når det gjelder det å brukes som telefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er 99% sikker på at det reelle tallet på personer i Norge som har mail på mobilen er mange ganger høyere i 2007 enn i 2004.

Litt flisespikking, men det å ha epost på mobilen er ikke det samme som å bruke det.

 

Men jeg tar poenget. Tviler på at operatørene har noen god oversikt over hvor mange som bruker epost på mobilen. Hvis de har en god oversikt det så er vel det en sak for datatilsynet (snoking i andres datatrafikk).

Lenke til kommentar
Jeg tror hverken høye priser for datatrafikk eller mer kompakte telefoner med epost ville gjort bruken noe større.

 

Problemet er nok heller at det er for knotete å skrive epost på en så liten skjerm med et så lite tastatur. Folk gidder rett og slett ikke. Det er veldig sjeldent noe haster så mye at man ikke kan vente til man setter seg foran en PC, og folk venter gladelig fordi det er så mye enklere og bedre å skrive på et skikkelig tastatur med en skikkelig skjerm. Og hvis man skulle ha et stort behov for å skrive eposter når man er på farten så tar man heller med en PC og kobler seg opp med til nettet via mobilen eller ICE.

 

 

Joda, men det er en stor fordel bare å kunne lese E-post. Da slipper du kanskje turen innon kontoret eller så slipper du å ta opp laptopen bare for å se om det har kommet svar fra kunden du venter på tilbakemelding fra.

 

Og til Tjuls, ENDELIG en Nokia-kar som forstår hvordan ting funker :)

Road sync er genialt, det er vel faktisk er tro kopi av Active sync, bare for en annen platform.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Hvis epost skal slå gjennom på mobilfronten, må et særdeles bra stemmegjenkjenellelsesprogram bli implementert i telefonen, eventuelt et QWERTY-tastatur som blir projektert ned på bordflaten ved bruk av laser. At dataprisene er høye, er nå en ting, det vil koste teleselskapene milliarder av kroner å få plass nytt utstyr i "celletårnene" før man kan tenke seg priser på 100,- mnd for kjapp og ubegrenset bruk.

 

 

En annen ting er, som mange over sier, at e-postklientene er håpløse på de fleste telefoner. SMS får man etter 1 sekund; det gjør man ikke med e-post hvis man ikke vil bli ruinert og gå tom for strøm etter 1 time.

 

Det er en grunn til at SMS fortsatt er så populært :)

Endret av fredriri
Lenke til kommentar
Hvis epost skal slå gjennom på mobilfronten, må et særdeles bra stemmegjenkjenellelsesprogram bli implementert i telefonen, eventuelt et QWERTY-tastatur som blir projektert ned på bordflaten ved bruk av laser.

Det finnes glimrende telefoner med qwerty-tastaturer, men de koster mer enn 1 krone...

Lenke til kommentar
Hvis epost skal slå gjennom på mobilfronten, må et særdeles bra stemmegjenkjenellelsesprogram bli implementert i telefonen, eventuelt et QWERTY-tastatur som blir projektert ned på bordflaten ved bruk av laser.

Det finnes glimrende telefoner med qwerty-tastaturer, men de koster mer enn 1 krone...

 

...og er ofte så svære at du burde ha bæremeis for å få dem med deg, i tillegg til at de ikke egner seg i kollektivtrafikken fordi du bruker opp all plassen som er reservert barnevogner.. Når jeg må velge mellom å ha med telefonen eller lommeboka fordi jeg bare har plass til én av dem er det noe som er feil. (Og nei, lommeboka er ikke tjukk :roll:

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Hvis epost skal slå gjennom på mobilfronten, må et særdeles bra stemmegjenkjenellelsesprogram bli implementert i telefonen, eventuelt et QWERTY-tastatur som blir projektert ned på bordflaten ved bruk av laser.

Det finnes glimrende telefoner med qwerty-tastaturer, men de koster mer enn 1 krone...

 

...og er ofte så svære at du burde ha bæremeis for å få dem med deg, i tillegg til at de ikke egner seg i kollektivtrafikken fordi du bruker opp all plassen som er reservert barnevogner.. Når jeg må velge mellom å ha med telefonen eller lommeboka fordi jeg bare har plass til én av dem er det noe som er feil. (Og nei, lommeboka er ikke tjukk :roll:

 

 

Jeg har to lommer jeg.. en til telefon og en til alt annet

Lenke til kommentar
Har du plass til en iPhone (som du skrev tidligere i tråden at du har?), så har du også plass til tytnII eller lignende.

 

OK - godt mulig at det finnes telefoner med qwerty som ikke er større enn Iphone, jeg har ikke full oversikt. Den passer fint i lomma, og har forsåvidt også qwerty avhengig av hvordan man ser på det ;) Det jeg har vært borti av telefoner med "hardware"-tastatur har ihvertfall enten vært altfor store, eller altfor stygge, etter min smak.

Lenke til kommentar
Jeg er 99% sikker på at det reelle tallet på personer i Norge som har mail på mobilen er mange ganger høyere i 2007 enn i 2004.

Litt flisespikking, men det å ha epost på mobilen er ikke det samme som å bruke det.

 

Men jeg tar poenget. Tviler på at operatørene har noen god oversikt over hvor mange som bruker epost på mobilen. Hvis de har en god oversikt det så er vel det en sak for datatilsynet (snoking i andres datatrafikk).

 

Kan de ikke bare se på statistikk over hvilke porter som er brukt på nettet deres? Både pop og exchange bruker vel andre porter enn 80, gjør de ikke? Det vil jeg jo ikke kalle snoking i andres datatrafikk.

 

Og til det du sa om at folk tar med seg laptopen sin og kobler opp med ICE eller via sin mobiltelefon. Hvor mange prosent av befolkningen tror du virkelig gjør det? Da tror jeg nok vi snakker om flere som er i stand til å lese mail på mobilen sin. Men begge deler er nok like knotete for hvermansen å sette opp.

For oss er det selvfølgelig lett som bare det, men mannen i gata er intetanende om pc-suite og pop-kontoen sin osv. "Internett på mobilen ja, sånn WAP mener du vel?" Folk vet jo ikke en gang hva 3g virkelig er, de tror jo det er å ringe med video.

 

At folk tar med seg laptopen sin og kobler opp på wlan-soner eller snylter en kabel av noen, det har jeg derimot tro på. Av de som tar med seg laptopen og kobler opp med mobilen, tror jeg de aller aller fleste har fått det satt opp av it-kisn på jobben :p

 

Alle her skjønner naturligvis at de stereotypene mine stort sett passer dårlig til brukere på dette forumet.

Lenke til kommentar
Kan de ikke bare se på statistikk over hvilke porter som er brukt på nettet deres? Både pop og exchange bruker vel andre porter enn 80, gjør de ikke? Det vil jeg jo ikke kalle snoking i andres datatrafikk.

Det er ikke alle som bruker pop eller Microsofts Exchange. Jeg har 5 mye brukte epostkontoer og ingen av de går over de nevnte nettverkene. De går alle over port 80 hvis jeg skal inn på de via mobilen (noe jeg ikke har hatt behov for å gjøre ennå, men bare testet én gang for gøy).

 

Apropos det, nå kommuniserer vel ikke Opera mini via vanlig http? Det er vel noe proprietært i mellom nettleseren og serveren i og med at bilder og nettsider komprimeres før de sendes over.

Lenke til kommentar

Det er flere aspekter som er viktige å få med her.

 

For det første. Man bruker ikke mail på mobilen på samme måte som mail på PC men som et supliment.

 

Jeg har exchange på min HTC og det er fantastisk å kunne sjekke fort over innkommende mail. For eksempel i bilen, på toget eller mens jeg sitter i sofaen å slapper av.

Jeg kan se om det er noe viktige mail jeg trenger å svare på og slette unna alt mulig uinteressant søppel. Det er svært skjelden jeg svarer på mail fra mobilen.

Det finnes aplikasjoner som lar deg lese inne talebeskjeder som kan sendes som vedlegg dersom du har behov for å svare. For eksempel har HP 514 dette "out of the box".

 

Kostnadene er minimale. En mail er typisk på 1,5kb dersom du ikke laster den ned. Det er klart at mailen vil bli noe større dersom du må poppe mail, men gjør du det har du vel strengt tatt ikke behov for mail på mobilen. Og jeg er sikker på at jeg ikke overdriver når jeg sier at jeg garantert sparer inn en time med effektiv arbeidstid i mnd ved å kunne se over og rydde i innkommende mail på tidespungt jeg ellers ikke kunne gjort noe "fornuftig" Bare den tiden det ville ta å "fyre opp" laptoppen alle de gangene jeg sitter å venter på et tog eller fly i stedenfor å bare løfte opp mobilen utgjør sikkert minst en time hver mnd. Og med en fakturerbar timepris på 990kr pluss mva blir det fort noen kroner spart i løpet av året ;)

 

Jeg tror vel at mange av de som "brukte" mail på mobilen for 5 år siden da mailklienter på telefonene var noe helt nytt som måtte testes har sluttet å bruke det i dag. Men de som bruker mail på mobilen i dag har et mer reellt behov og profesjonell bruk av tjenesten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...