Gå til innhold

Sesam taper penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men på basic internettsøking suger Sesam (og Kvasir, for den del) KØLLE. Deres søkeresultater er eksakt de samme som Googles søkeresultater med sider fra Norge. BULLSHIT!

At søkeresultatet til Kvais og Google er ganske likt er ikke så rart. Kvasir har ikke utviklet noen egen søkemotor slik som Sesam og mikser Google sine søkeresultater sammen med sin egen katalogtjeneste over bransjer og anbefalte websider.

 

På mange måter Kvasir et langt bedre foretningsplan enn Sesam. Istedenfor å bruke masse penger på å utvikle og drifte sin egen søkemotor tar de å adbonnerer på den beste tjenesten som finnes idag og kombinerer det med deres egen kunnskap om hvilke norske sider som er gode og eniroes firmakatalog som de tjener penger på. Firmakataloger har jo også vist seg å være en langt bedre inntektskilde i Norge enn salg av søkeord.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg ler egentlig hver gang det dukker opp artikler av den typen som denne tråden er lenket til.

 

Stadig er det en gjeng med "IT guruer" som verdsetter sitt konsept eller ide til svimlende fantissummer, for deretter gå på et dundrende realitetsnederlag.

Og de 321 millionene, er det ekte brukte penger som er tapt, eller de vanlige "IT pengene" som kun er basert på visjoner og verdianalyser nå eller i tidligere tid?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg ler egentlig hver gang det dukker opp artikler av den typen som denne tråden er lenket til.

 

Stadig er det en gjeng med "IT guruer" som verdsetter sitt konsept eller ide til svimlende fantissummer, for deretter gå på et dundrende realitetsnederlag.

Og de 321 millionene, er det ekte brukte penger som er tapt, eller de vanlige "IT pengene" som kun er basert på visjoner og verdianalyser nå eller i tidligere tid?

 

Det lurer jeg også på. For jeg skjønner ikke hvordan man kan tape 321 millioner "ordentlige" penger på en søkemotor.

Lenke til kommentar
Må være etter ønsket inntekt...

 

Ja, er nok noe sånt.

Derfor er det litt latterlig å lese slike artikler. -Fordi det ikke er snakk om tap av ekte kroner i form av penger som er investert eller brukt opp.

 

For meg er slike ordlyder for dumt til å bli repektert på noen måte. - Som jo er så altfor typisk i "IT verdenen".

Man prater ikke om ekte verdier i form av varer, produkter eller penger som fysisk er invistert i å bygge opp noe (lokaler, utstyr m.m.).

 

En skal ikke le av den generasjonen som ikke er vokst opp inn i de siste tiårs datateknologi og vedritankegang. Den "gamle generasjonen" rister ofte med god grunn oppgitt med hodet over de "IT verdismellene" som møter virkeligheten hvert år.

Lenke til kommentar

Jeg hørte på et foredrag om Sesam, hjvordan deres avanserte løsninger ga merverdi utover rent søk. Etter å ha skavet av mye fine ord, kom vi frem til at de skulle søke i blogger. Det gjør Google også, men uten så mange buzzwords.

 

Slik jeg forstod det, hadde Sesam inngått et strategisk samarbeid med FAST, hva nå enn det betyr annet enn at de kjøpte en løsning. Det var lovet mye nytt fremover, uten at det ble konkretisert, men i hovedtrekk gikk det på at de var bedre på stedsbasert søk enn Google. Sistnevnte har en monsterstor serverpark som kontinuerlig freser igjennom enorme mengder med websider, og tilbyr også god service.

 

Fra http://www.sesam.no/search/?q=&page=1&...37&catid=90

"Schibsted Søk kommer normalt innom hver 14. dag for å se etter endringer."

Det er tregt. Google og MSN tråler mine websider langt oftere.

 

Idag sliter FAST, de har sagt opp over 100, og jeg har ikke hørt mye nytt i Sesam utviklet av FAST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...