Gå til innhold

dSLR som tåler litt ruft vær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pentax K10D er uten sammenligning det tøffeste kameraet i denne forsamlingen, men husk at Samsung GX-10 er 99% likt, og fås for en veldig hyggelig penge - trolig det aller beste kjøpet i markedet om dagen. K10D/GX-10 er sammenlignbart med Nikon D200 i robusthet (og på mange måter betjening), så du får utrolig mye for pengene. Husk bare at kitoptikken ikke er allverden (men ikke av de verste) og at den definitivt ikke holder samme standard som huset - du må til med sk. DA*-optikk for å få samme robusthet (Pentax-folket må rette på meg om jeg tar feil!)

Lenke til kommentar

Som K10 bruker kan jeg underskrive alt anew sier her. Mitt hus har bla overlevd et kraftig sammenstøt med asfalten fra sykkel. Litt bruk av gaffertape var alt som skulle til. Jeg kan og fastslå at huset tåler mye vær.

Anew har videre rett i at kitoptikken ikke er værtett. Jeg har ikke allverdens erfaring med den, men ville ikke bekymra meg så voldsomt siden den mest følsomme elektronikken sitter i kamerahuset ikke i objektivet. Bare vær litt bevist på å ikke slippe fukt fra objektivet og videre inn i huset. Bruker du sund fornuft er ikke det noe problem.

Du bør og være klar over at værtetting ikke er noen garanti mot kondens. Trikset er å la kamera avklimatisere seg gradvis, f.eks i en tett plastpose, når du tar det inn fra kulda.

 

For øyeblikket er DA* objektivene de eneste for Pentax som har værtetting. I den forbindelse bør det kanskje og nevnes at Samsung sitt hus ikke støtter SDM funksjonen. Ultralydsmotor har vist seg å ha liten praktisk betydning for AF ytelse, så dette har kanskje ikke all verdens betydning.

Med tid og stunder vil det nok og dukke opp rimeligere værtette objektiver. Men i første omgang prioriteres det øvre markedsegmentet.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Har tittet litt på D40/D40x/EOS 400d/K100d/K10d(altså, alle de billigste dSLR kameraene), men hvem av de er solid bygget slik at de eventuelt tåler litt regn?

 

Ingen tvil om at k10d er tingen blandt disse. Men objektivutvalget (værtett) er noe begrenset, og de tre som finnes er relativt dyre.

 

Du nærmer deg prisen på en Olympus e-3 med 14-54, går du for den kan du vasse i rimelige værtette objektiver. (Og noen ikke fullt så rimelige...)

 

Dersom du ikke må ha nytt, så er det mange som nå skal kvitte seg med Olympus E-1 for å kjøpe E-3. Her blir det trangt i døren, og gode muligheter for den som vil ha et bra værtett apparat (Dersom du ikke har Megapixelelefantsyke).

 

Begge disse Olympusene ville jeg uten å stusse sette ute på tripod i drittvær (i Bergen) en hel dag.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Goffen:

Jeg har et spørsmål litt på sida av tråd tema til deg. Du har både K10 og E-3.

4/3 formatet er mindret enn APS-C. Mange hevder at dette påvirker søkerbildet. Selv har jeg ikke hatt anledning til å sammenligne direkte, så derfor lurer jeg på hva du har å si om dette. Oppleves søkerbildet mindre, og hvilken praktisk betydning har eventuelt dette?

Siden du ikke har samme optikk til begge systemene kan du vel neppe si noe kategorisk, men visse tanker har du vel gjort deg rundt denne problematikken.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Goffen:

Jeg har et spørsmål litt på sida av tråd tema til deg. Du har både K10 og E-3.

4/3 formatet er mindret enn APS-C. Mange hevder at dette påvirker søkerbildet. Selv har jeg ikke hatt anledning til å sammenligne direkte, så derfor lurer jeg på hva du har å si om dette. Oppleves søkerbildet mindre, og hvilken praktisk betydning har eventuelt dette?

Siden du ikke har samme optikk til begge systemene kan du vel neppe si noe kategorisk, men visse tanker har du vel gjort deg rundt denne problematikken.

 

Mvh Tim Typo

Gjorde en sammenligning (tror det er i en eller annen tråd her) en gang. Etter det jeg husker så oppleves høyden på søkerbildet i e-1 nøyaktig like stort som k10d. Dvs forskjellen ligger i at bildet i K10d er noe bredere, (Og derfor oppleves som større)

 

De andre Olyene har mindre bilde enn e1, og jeg bruker en forstørrelsesdings (1.2x) som kostet noen hundringser. Med den er jeg happy.

 

Nye e3 skal være større enn e1. Jeg ser også i Olympus forumet på dpreview at enkelte mener det blir for stort. Med de mindre kameraene ser du hele bildet skarpt uten å flytte blikket rundt i søkeren. Noen mener dette er bedre mtp komponering.

 

Andre igjen kan ikke få det stort nok. Ofte begrunnet med manuell fokusering. Dette har for min del liten relevanse. Når jeg ser skarpt bilde på skjermen så er det uskarpt på brikken. Og Oly har gjort det geniale valget å kutte ut fokuskonfirmering med manuelle linser (Det samme gjelder stabilisering) i den formening at dette skal selge dem noen linser ekstra.

 

Jeg har uansett landet på Oly som hovedsatsning (m.a. pga fantastisk, relativt rimelig værtett pro optikk) , men beholder k10d for gamle telelinser, og det er ikke på noen måte sånn at jeg plages av de små søkerne på fx e510 når jeg skifter fram og tilbake.

 

Hvis de nå bare kunne klare og hoste opp en e-3 i min retning etterhvert. (Får trøste meg med at det er jo mørkt hele døgnet, så egentlig spiller det ingen rolle)

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Goffen:

Jeg har et spørsmål litt på sida av tråd tema til deg. Du har både K10 og E-3.

4/3 formatet er mindret enn APS-C. Mange hevder at dette påvirker søkerbildet. Selv har jeg ikke hatt anledning til å sammenligne direkte, så derfor lurer jeg på hva du har å si om dette. Oppleves søkerbildet mindre, og hvilken praktisk betydning har eventuelt dette?

Siden du ikke har samme optikk til begge systemene kan du vel neppe si noe kategorisk, men visse tanker har du vel gjort deg rundt denne problematikken.

 

Mvh Tim Typo

På de fleste eldre Olympus-kamera, E400, E500, E410 og E510 er søkerbildet en del mindre. Dette er litt ukomfortabelt ved manuell fokus i dårlig lys, syns jeg selv. På E-3 viser søkeren 100 % og har en forstørrelsesfaktor på 1.05x, mange som har tatt på E-3 sier dette kameraet har like stor og klar søker som f.eks. Canon EOS 40D, og da snakker vi naturligvis ikke bare om Olympus-fanboys. Når DPreview skriver at søkeren er større enn EOS 40D er jeg sikker på at forumet eksploderer i et sammensurium av kritikk der mange påstår at Olympus har bygget et kamera med større søker for å sende til DPreview etc etc.

 

Ellers er nok værtetningen på E-3 av de bedre, i alle fall i denne klassen. Å sammenligne E-3 med EOS 1D Mk. III og D3 blir naturligvis feil, da dette er kamera beregnet kun på proffer, men sammenlignet med 40D, D300 og A700 er nok E-3 bedre værtettet. Gamle E-1 ble tross alt berømt for sin evne til å motstå dårlig vær. Bl.a. har jeg snakket med brukere av E-1 som rett og slett tok bilder av veddeløpshester på regntunge dager og kom tilbake med brunt kamera og optikk på grunn av sprutende gjørme, noe de løste ved å vaske sitt E-1 under springen. Det skal heller ikke være noe problem å kaste en bøtte vann over et E-1. Værtetningen på E-3 skal være enda bedre.

 

Som reportasjekamera og ekstremsportskamera er nok E-3 et særdeles godt valg.

 

Edit: Klart det spiller en rolle goffen, E-3 fokuserer jo kjempebra i dårlig lys. :p

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Takk for svar fra både goffen og Simon Aldra. Jeg bruker selv en sånn 1,2x forstørrelsesdings på min K10. Jeg opplever da brukbart samsvar mellom skarphet på mattskiva og skarphet på brikka. Ikke 100% sikkert, men tilstrekkelig til at manuell fokus er et alternativ.

 

Dette med søkerbilde er viktig for meg. Umulig å komponere skikkelig uten å se skikkelig. Dette har ikke all verdens betydning ved fuglefoto, for der cropper jeg ofte i ettertid. Men avgjørende i en del andre situasjoner, siden jeg opplever at jeg komponerer bedre i søkeren enn det jeg gjør i ettertid. Magefølelsen og mer intuitiv komposisjon spiller nok en stor rolle for meg.

Og så er det selvfølgelig dette med å ha en viss kontroll over skarphet og dybdefokus, ut over det AF gir. AF gir som kjent beng i dybdefokus. Jeg er en ivrig bruker av DOF-kontroll knappen.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Om du er villig til å kjøpe et pent brukt kamera så er det nå mange som dumper sine D200 til gunstige priser. Kan ikke tenke meg noe bedre kjøp enn en brukt D200 til 6-7000.

 

Hilsen Øivind

 

Har tittet litt på D40/D40x/EOS 400d/K100d/K10d(altså, alle de billigste dSLR kameraene), men hvem av de er solid bygget slik at de eventuelt tåler litt regn?
Lenke til kommentar
I den forbindelse bør det kanskje og nevnes at Samsung sitt hus ikke støtter SDM funksjonen.

 

Mvh Tim Typo

For ordens skyld:

Jeg oppdaga at jeg har feilinformert på dette punktet. Jeg oppdaga nettopp at nyeste firmware fra Samsung faktisk støtter SDM.

Det har vært en del rykter om at Samsung ikke ville implementere dette, men Samsung har gjort ryktene til skamme. Moralen er kanskje ikke å legge vekt på rykter.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...