Gå til innhold

NVIDIA GeForce 8800 GT VS ATI Radeon HD 3870


Centuss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har radeon 3870 og spiller crysis på runt 30fps med high settings (medium på postprodessing+shadows)

vista x64

http://forums.anandtech.com/messageview.as...amp;STARTPAGE=1

 

ATI's Unified Video Decoder er vert veffal 500 kr

 

 

3870 er like lang som X1800 XT

http://nwgat.net/woot/files/1/DSC_0221.jpg

 

litt UVD moro

http://nwgat.net/woot/files/1/motion_radeo...owerdvd.UVD.jpg

http://nwgat.net/woot/files/1/hddvd_and_hl...ti_uvd_3870.jpg

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Herregud for en nvidia kjærlighet... må nesten spy :sick: he he... det er slett ikke sant at ATI blir slått i alle tester... dessuten må man ikke glemme pris vs ytelse :yes:

 

ehm. kan du nevne et eksempel på en test der ati 3870 slår 8800gt ? det tviler jeg på at du klarer.

 

ehm.. jeg klarer.. klarer du? :tease: d..t :innocent:

 

edit: må vel tilføye noe mer... ble bare så overgitt over enkelte :roll:

Ja, det er slik at GT slår 3870 i de fleste tester. Men hvis du sammenligner ytelse vs pris er det ingen tvil om at 3870 er et billig og bra kjøp. Har selvsagt vurdert GT jeg også, kortet er jo bra... men nesten helt umulig å få tak i :whistle:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Det virker til at folk ikke oppdaterer seg for ofte.

Hverken 8800gt eller r3870 er å få tak i. Og hva angår pris:

De tre billigste 3870: 1476-1506
Det billigste 8800gt: 1561


Resten ligger nærmere 1700+ hva angår begge kortene.


Det har ikke så mye å bety dog, for ingen av kortene er å få tak i.

Butikker som får inn kortene er det få av, og de tar seg grovt betalt. eks. digital impuls tar seg ca 2200kr for ett kort på standar klokkehastigheter, når de er så og si de eneste som har hatt dem inne.



8800gt lager mer støy, bruker mer strøm, og hva angår bildekvalitet i 3d så stiller jeg meg litt skeptisk, driverjuks?

3870 har visstnok en hw videocodec som vil gjøre den glimrende for multimedia maskiner som skal kjøre "storformatene" i fremtiden, skal man ha 2 kort i crossfire får man mer boost enn sli gir i forhold til ett kort?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg plukket opp et 8800GT i en butikk på torsdag, så klin umulig er det ikke å finne.

 

Ang støy, 8800GT med vifta på fult hyler som en 240 med orginal viftereim, men det skjer ikke at den går på fult. Setter jeg derimot vifta på 50% manuelt er den bortimot lydløs, og jeg kan spille med voltmod og oc til 740/950 uten at temp går over 75C og dønn stabilt. Orginal kjøler og romtemp på ca 22C.

 

Ang 3870 og OC, støy får noen andre rapportere om.

Lenke til kommentar
Ja, det er slik at GT slår 3870 i de fleste tester. Men hvis du sammenligner ytelse vs pris er det ingen tvil om at 3870 er et billig og bra kjøp. Har selvsagt vurdert GT jeg også, kortet er jo bra... men nesten helt umulig å få tak i :whistle:

Nå er det ikke så lett å få tak i 3870 heller da! ;) Prisen på 3870 er ganske lik prisen på 8800GT, men det er mange forhandlere som overpriser begge kortene!

 

8800gt lager mer støy, bruker mer strøm, og hva angår bildekvalitet i 3d så stiller jeg meg litt skeptisk, driverjuks?

- 8800GT bråker litt mer, på grunn av at det er en single-slot kjøler på det.

 

- 3870 bruker litt mindre strøm i 2D-modus. I 3D-modus er det rimelig likt

 

- Bildekvaliteten er helt identisk, men det var noen beta-drivere hvor det var en bug som gjorde at vannet i Crysis ikke så helt bra ut. Dette er fikset for 2(!!) revisjoner siden! Det var ikke noe ytelsestap etter at det ble fikset!

Lenke til kommentar
Herregud for en nvidia kjærlighet... må nesten spy :sick: he he... det er slett ikke sant at ATI blir slått i alle tester... dessuten må man ikke glemme pris vs ytelse :yes:

Det har ikke med kjærlighet til nVidia å gjøre, jeg sitter på et 9800XT nå, og hadde et 9800Pro før det, skjermkort som gjorde ATI ledende da de ble lansert. Om en går gjennom testene jeg linket til viser de klart at 8800GT jenvt over er et raskere skjermkort, med større eller mindre forskjeller. De kan ligge likt i enkelte tester, eller at 3870 er foran i enkelte tester, men jevnt over er 8800GT raskere.

 

ehm. kan du nevne et eksempel på en test der ati 3870 slår 8800gt ? det tviler jeg på at du klarer.

http://www.firingsquad.com/hardware/amd_rv...view/page13.asp

 

Eller har du noen tilfeller her med 8xAA:

http://www.computerbase.de/artikel/hardwar..._hd_3870_rv670/

Joda, raskere for Bioshock, men fortsatt ikke raskere i de fleste spill, som jeg siktet til. Fra første link du viser til:

You also no doubt noticed that the Radeon HD 3870 wasn’t able to outperform its closest competitor, the GeForce 8800 GT. NVIDIA really hit a homerun with this product and it’s clearly the faster GPU overall, which is why AMD chose to undercut the 8800 GT in price: it may not be faster than the 8800 GT, but some gamers may appreciate its lower price tag.
Lenke til kommentar
Herregud for en nvidia kjærlighet... må nesten spy :sick: he he... det er slett ikke sant at ATI blir slått i alle tester... dessuten må man ikke glemme pris vs ytelse :yes:

 

Handler vel mer om at 8800GT voldtar 3870 på alle punkter. Helt greit for meg om folk vil kjøpe 3870, da blir det lettere å få tak i 8800GT for alle andre. For å ikke snakke om hvordan ATI kort begynner å yte som et to generasjoner gammelt kort med en gang grafikken er open GL basert. Eller hvordan ATI kort glitcher på fenomenalt mange spill, hvor utviklerene faktisk har fulgt direct X spesifikasjonene så det ikke kan kalles en bug. Eller hvor katastrofalt dårlig de yter med en gang shading eller anti aliasing kommer inn i bildet.

 

Men bedre video codecs og litt bedre skalering med flere kort, da er det vel verdt det for noen da..

 

Er ikke fanboy av noe som helst, er bare ute etter å få mest mulig igjen for pengene. Og ATI per i dag er keiserens nye klær. Dette er forsåvidt alt som AMD konsernet lager for tiden. 9700 Pro og 9800 Pro var de siste kortene ATI noen gang har laget som har vært best valuta for pengene. Helt siden da så har vel mantraet vært at det skal komme en ny catalyst driver "snart" som skal gjøre alt så mye bedre.

Lenke til kommentar
Herregud for en nvidia kjærlighet... må nesten spy :sick: he he... det er slett ikke sant at ATI blir slått i alle tester... dessuten må man ikke glemme pris vs ytelse :yes:

 

Handler vel mer om at 8800GT voldtar 3870 på alle punkter. Helt greit for meg om folk vil kjøpe 3870, da blir det lettere å få tak i 8800GT for alle andre.

 

Som samen sa: Sattan for en idiot :roll:

Lenke til kommentar
Herregud for en nvidia kjærlighet... må nesten spy :sick: he he... det er slett ikke sant at ATI blir slått i alle tester... dessuten må man ikke glemme pris vs ytelse :yes:

 

Handler vel mer om at 8800GT voldtar 3870 på alle punkter. Helt greit for meg om folk vil kjøpe 3870, da blir det lettere å få tak i 8800GT for alle andre. For å ikke snakke om hvordan ATI kort begynner å yte som et to generasjoner gammelt kort med en gang grafikken er open GL basert. Eller hvordan ATI kort glitcher på fenomenalt mange spill, hvor utviklerene faktisk har fulgt direct X spesifikasjonene så det ikke kan kalles en bug. Eller hvor katastrofalt dårlig de yter med en gang shading eller anti aliasing kommer inn i bildet.

 

Men bedre video codecs og litt bedre skalering med flere kort, da er det vel verdt det for noen da..

 

Er ikke fanboy av noe som helst, er bare ute etter å få mest mulig igjen for pengene. Og ATI per i dag er keiserens nye klær. Dette er forsåvidt alt som AMD konsernet lager for tiden. 9700 Pro og 9800 Pro var de siste kortene ATI noen gang har laget som har vært best valuta for pengene. Helt siden da så har vel mantraet vært at det skal komme en ny catalyst driver "snart" som skal gjøre alt så mye bedre.

3870 voldtar 8800 GT når det gjelder video bilde kvalittet og dekoding av HD DVD og Blu-Ray Disc, 3870 får jo full pott i HQV Benchmark! :D

 

 

UVD = 3% CPU bruk på HD DVD og Blu-Ray Disc hehe

Lenke til kommentar
3870 voldtar 8800 GT når det gjelder video bilde kvalittet og dekoding av HD DVD og Blu-Ray Disc, 3870 får jo full pott i HQV Benchmark! :D

 

UVD = 3% CPU bruk på HD DVD og Blu-Ray Disc hehe

Så vidt jeg vet scorer begge fult i HQV testene...

 

Hadde vært fint om du kunne linke til tester hvor UVD spiller av Blu-ray med 3% CPU.

De fleste testene jeg har sett ligger det på mellom 10% og 30%

Omtrent samme som nVidia sine kort med VP2 (på MPEG-2 & H.264) nVidia bruker ca. 10-15% mer i VC-1, da hardware ikke støtter 1 av 4 ledd i dekodingen der (må gjøres av CPU).

 

Fra AnandTech sin konklusjon av en test med UVD vs. VP2

AMD's UVD does beat out NVIDIA's VP2 in both H.264 and VC-1 decode performance. However, it isn't really enough to make a tangible difference in the viewing of movies. Performance is important, and UVD performance is certainly impressive. But we still have to favor the 8600 for its superior image quality.

 

VC-1 bitstream decoding doesn't have as large an impact as H.264 bitstream decoding. We would have to drop down to a significantly slower CPU in order for the difference to offer AMD an advantage. In the scenarios we tested, we feel that NVIDIA didn't make a serious blunder in skipping the inclusion of hardware to handle VC-1 bitstreams.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3047&p=7

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...