Gå til innhold

Bygge fordelingsskåp til bruk på lan.


Anbefalte innlegg

jeg ville tatt 3stk 16A -C kombiautomater. JEg ville valgt C-karaktestikk, for at datamaskinene har stor startstrøm. ikke vitsen med en mange sikringer, man kan bare bruke 32A uansett.

 

Automater med "C" karakteristikk brukes til store 3-fase motorer og sveiseapparat. "B" er mye mere egnet.

 

Så til saken. Jeg ville ha brukt 3 stk sikringsautomater (10 eller 16A). Da vil den totale samlasten bli best fordelt mellom de 3 fasene noe som er en stor fordel.

 

nett.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pøh, man kan bruke opptil 55A dersom belastningen er tofas.

Det er ille dersom det legges opp til at belastningen må fordeles jevnt utover 3 kurser for å kunne utnytte anlegget til sitt ytterste. (Selv om dette sikkert er mer enn nok for trådstarter, men jeg er uenig av prinsipp).

 

Pluss sammen kursene i sikringsskapet hjemme hos deg og sammenlign med hovedsikringen, så ser du fort at hovedsikringen er omtrent halvparten av summen til resten av kurssikringene.

 

4 * 16A= 64A

64A : √3 =36A (som er 3fase belastning for ov)

 

Jeg mener at 4sikringer er nokk.

Man har ikke samme samtidighetsfaktor på et lan, som i et hus. I husene varierer strømforbruket mere, man utnytter ikke alle stikkene i alle rom samtidig, man er ikke i samme rom samtidig.

På et lan er fordeler man forbruket på alle kursene, og vil få ca lik belastning på alle"

 

 

På et lan ville jeg heller ha satset på kosnaddene. Så fremst at det ikke er Mange hundre personer der

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
jeg ville tatt 3stk 16A -C kombiautomater. JEg ville valgt C-karaktestikk, for at datamaskinene har stor startstrøm. ikke vitsen med en mange sikringer, man kan bare bruke 32A uansett.

 

Automater med "C" karakteristikk brukes til store 3-fase motorer og sveiseapparat. "B" er mye mere egnet.

 

Så til saken. Jeg ville ha brukt 3 stk sikringsautomater (10 eller 16A). Da vil den totale samlasten bli best fordelt mellom de 3 fasene noe som er en stor fordel.

 

 

 

Se for deg at et STORT antall datamaskiner slås på samtidig. Flere plasse er det et problem at datamaskinene tar sikringen.

Dessuten med oppsettet ditt, så er det 9,23A til rådighet på hovedsikringen.

 

Jeg ville muligens valgt noe annet enn C-karaktestikk hvis det kunne oppstå problemer med selektiviteten til værnene før.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
jeg ville tatt 4stk 16A kombiautomater, med 30mA utløsning med jorfeil. JEg ville valgt C-karaktestikk, for at datamaskinene har stor startstrøm. ikke vitsen med en mange sikringer, man kan bare bruke 32A 3-fase.

 

 

EDIT: Skulle stått 4 ikke 3stk

Er det best med kombiautomatar eller ein hovud jordfeilbrytar?

Kjem kanskje yil å sette opp ei materialliste i dag over det som trengs..

Lenke til kommentar
Er det best med kombiautomatar eller ein hovud jordfeilbrytar?

Kjem kanskje yil å sette opp ei materialliste i dag over det som trengs..

 

Det normale er i dag å bruke begge deler, men sannsynligvis har du allerede noe lignende i stikkontakta du plugger skapet ditt inn i.

Dessuten er det altså ment til å brukes på et LAN og det er kjipt å få et mørktlagt lan hvis det feks er 25mA jordfeilstrøm på alle kurser.. Spesielt når man nesten ikke klarer å feilsøke det uten å dra frem en megger og begynne å måle på PCene, noe som igrunn ikke er en god idé.

 

I dette tilfellet ville hvertfall jeg droppa hovedjordfeilbryter i dette skapet og heller valgt kombiautomater.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du trenger et antall sikringer som passer til jevn fordeling av 3 fas, altså trenger du 3, 6 eller 9 sikringer for å få likt antall sikringer pr. fas.

 

Velger du 3*16A, får du utnyttet 48A av de 55A som er tilgjengelig

Velger du 6*10A, får du utnyttet alle de 55A som er tilgjengelig (men da må du ha færre PC-er tilkoblet hver kurs). Blir det overbelastning her, kan hovedsikringen gå og alle mister strømmen.

 

P.g.a kostnad, hadde jeg valgt 3*16A, én sikring pr. fas :thumbup:

Hvis det blir overbelastning, vil 16A-sikringen gå før "hovedsikrinen" på 32A med dette oppsettet. Du kan koble 13 PC-er til hver 16A sikring her (av egen LAN-erfaring).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror det er mange som har sine egne tanker om hva som er en fas, men jeg vil si at en fas er en strømførende leder.

Det Abbor sier er ikke helt korrekt ettersom det kommer ann på hvilke nett man bruker (IT,TT,TN)

 

I ett TN-S nett vil det være en fas fordi man får 230V av å koble en av lederene (L1,L2,L3) mot nøytral leder. Nøytral leder er da ikke en strømførende leder siden den er kombinert med PE (Jord) i TN-C delen. Dermed blir dette da En-fas. Grunnen til at man kobler mellom fas og nøytral er fordi det er 400V mellom fasene.

 

I ett IT nett vil man finne 230V mellom 2 faser, og dermed går det da under navnet 2 fas. I ett IT nett kan man ikke få 400V.

 

Nå kommer sikkert noen med noen invendinger her, men dette er hvertfall slik jeg ser på det.

Lenke til kommentar
Tror det er mange som har sine egne tanker om hva som er en fas, men jeg vil si at en fas er en strømførende leder.

Det Abbor sier er ikke helt korrekt ettersom det kommer ann på hvilke nett man bruker (IT,TT,TN)

 

I ett TN-S nett vil det være en fas fordi man får 230V av å koble en av lederene (L1,L2,L3) mot nøytral leder. Nøytral leder er da ikke en strømførende leder siden den er kombinert med PE (Jord) i TN-C delen. Dermed blir dette da En-fas. Grunnen til at man kobler mellom fas og nøytral er fordi det er 400V mellom fasene.

 

I ett IT nett vil man finne 230V mellom 2 faser, og dermed går det da under navnet 2 fas. I ett IT nett kan man ikke få 400V.

 

Nå kommer sikkert noen med noen invendinger her, men dette er hvertfall slik jeg ser på det.

Støtter deg på den, selv om jeg har hatt diskusjoner med andre som mener andre ting. ;)

 

Men vil også påpeke at man kan få 400V i et IT nett. Finnes steder i industrien man bruker det. Men da kan man ikke hente ut 230V, så det er i mere sære tilfeller.

 

EDIT: Leif stakk av med en s.....

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar
Tror det er mange som har sine egne tanker om hva som er en fas, men jeg vil si at en fas er en strømførende leder.

Det Abbor sier er ikke helt korrekt ettersom det kommer ann på hvilke nett man bruker (IT,TT,TN)

 

I ett TN-S nett vil det være en fas fordi man får 230V av å koble en av lederene (L1,L2,L3) mot nøytral leder. Nøytral leder er da ikke en strømførende leder siden den er kombinert med PE (Jord) i TN-C delen. Dermed blir dette da En-fas. Grunnen til at man kobler mellom fas og nøytral er fordi det er 400V mellom fasene.

 

I ett IT nett vil man finne 230V mellom 2 faser, og dermed går det da under navnet 2 fas. I ett IT nett kan man ikke få 400V.

 

Nå kommer sikkert noen med noen invendinger her, men dette er hvertfall slik jeg ser på det.

Og her kommer en innvending, det du sier her er nemlig feil. En fase i elektroteknisk forstand er nemlig ikke ekvivalent med en strømførende leder. En fase er en av de genererte vekselspenningene en får ut av en generator. Dette kan man se på et oscilloskop, hvis en kobler til på klemmene på en generator. Vanligvis er det snakk om trefase, hvor tre faser ligger med 120 graders mellomrom. Disse tre fasene kan man ta ut mellom tre ledere (R, S, T). Da kan man danne RS, ST og RT. Har man bare tilgjengelig to av lederne, blir det bare 1 fas. Har man tilgjengelig en nøytralleder kan man ta ut en fase mellom én strømførende leder og N, og det er nok opprinnelsen til forvirringen mellom faseleder/fase.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...