Gå til innhold

Bygge fordelingsskåp til bruk på lan.


Anbefalte innlegg

Har nokre små planar om å bygge eit fordelings skåp til bruk på lan.

 

Skåpet skal ha inngang for 32A 3fas og utgangar for 16A 2fas. Problemet er korleis eg skal kople det. Har teinkt at skåpet skal inneholde ein jordfeilsbrytar og sikringar til kvar kurs og på inntaket.

Kor mange 16A uttak vil eg få?

 

Kunne nokon ha vore snille å teikna eit lite koplingsskjema til dette?

 

Då eg går på elektro kjem eg til å gjera dette på skulen eller ta sluttkontrollen der, så praten om at eg ikkje har lov til å gjera detta droppar me :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke skru alt av løse ting selv, nei. Du har feks ikke lov til å koble om i komfyren din selv. Støpsler opp tom 25A kan man koble, men ellers sier det stopp.

 

Anlegg med spenning under 50V kan "mannen i gata" derimot leke seg litt med.

 

Har man ikke peiling på hvordan man tegner et (eller om man i det hele tatt trenger et) koblingsskjema til et såpass "straight forward" fordelingsskap bør man (etter min mening) heller ikke påta seg rollen å bygge et..

 

Bautas har billige fordelingsskap/anleggsskap til utleie.

 

 

Til det du spør om:

Antall kurser du får plass til avhenger av hvor mange PC-er du planlegger å koble til på hver kurs. PC-er bruker normalt sett 200-400W. Om gjestene skal få lov til å ta med egne musikkanlegg, må man plutselig beregne litt større effekt. Vet ikke hva som er "normalt" på LAN, men jeg vil tippe omtrent 10PCer på hver 16A kurs. Kursen blir ikke særlig belastet og det er selvfølgelig mulig å kjøre på med litt mer, men det er kjipt å gå på den smellen at man underdimensjonerer kurser ifht belastning.

 

 

Litt mer om hva man har lov til

 

• Kople til og reparere lamper, lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, også brytere på selve ledningen.

 

• Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller sukkerbit, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

 

• Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A (ampere), med og uten jording.

 

• Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparat-

kontakter til og med 16 A (ampere) med og uten jording.

 

Montere og skifte:

 

• Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke.

 

• Skifte dekselet for koplings-

bokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

 

• Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel."

 

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Samtidsfaktor er hvertfall grunnkursstoff, og det er temaet her.

 

Kan gjerne slenge på 40stk 16A kurser, men ikke tro at 32A'en holder om du belaster alle fullt :p

 

13,3kW er det maksimale man får man ut av en 3fas 32A.

 

Jeg tror 6 kurser holder, men for å være på den sikre siden er det jo bare å legge til flere.

 

 

Hvordan du kobler:

3stk ledninger inn på inntakssikring 32A. Disse går videre til topp/bunn på 100mA 32A jfb. og deretter videre til samleskinna og ut på alle kurssikringene.

 

En viktig tommelfingerregel er å ikke koble helt til venstre/høyre på samleskinna, men heller litt "midt på" for å "sentrere" belastningen.

Dersom du er nødt til å kutte samleskinna, så for guds skyld; Etter at du har kappa samleskilla, dytt ut hver av hver av kobberskinnene og kutt de så de ikke stikker ut i enden.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Man kan ikke skru alt av løse ting selv, nei. Du har feks ikke lov til å koble om i komfyren din selv. Støpsler opp tom 25A kan man koble, men ellers sier det stopp.

 

Anlegg med spenning under 50V kan "mannen i gata" derimot leke seg litt med.

 

 

Var det ikke dette TS sa at vi IKKE skulle diskutere?

Lenke til kommentar

Du kan ha så mange du vil, forutsatt at den totale tofasede belastningen ikke blir over 55A. (32*sqr(3)) (evt totale trefasede belastning ikke overstiger 32A, altså)

 

Hvis du har 20 kurser som hver trekker 3A, vil disse tilsammen trekke 60A, noe som er på grensen til hva sikringen takler.

 

Derimot kan du ha 40 kurser som hver trekker 1A uten problem...

Lenke til kommentar

Pøh, man kan bruke opptil 55A dersom belastningen er tofas.

Det er ille dersom det legges opp til at belastningen må fordeles jevnt utover 3 kurser for å kunne utnytte anlegget til sitt ytterste. (Selv om dette sikkert er mer enn nok for trådstarter, men jeg er uenig av prinsipp).

 

Pluss sammen kursene i sikringsskapet hjemme hos deg og sammenlign med hovedsikringen, så ser du fort at hovedsikringen er omtrent halvparten av summen til resten av kurssikringene.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...