Gå til innhold

Hvor relevante er karakterer når man søker It-jobb?


Gr0v

Anbefalte innlegg

ok. Bare en liten ting til. Da du gikk inn på data studiet(dataingeniør?), gikk du inn dit med mye erfaringer allerede? eller var det slik at du tok det ut i ifra interessen?

Jeg er dataingeniørstudent, jeg tok det uti i fra interessen...

De arbeidsoppgavene som du nevnte opp nå, er det noe som du har lært fra skolen? som backend-systemer, NET, sharpoint og SiteCore?

 

BEKLAGER for mine dummer/noob(som noen av dere kaller det for) spørsmåler. Men jeg lurer fælt på det jeg spør om. siden jeg har aldri vært i arbeidsfeltet i data/it før.

 

Jeg har ikke gått dataingeniør, jeg tok en bachelorgrad i IT (mindre realfag, bredere studium), deretter gikk jeg over på et mastergradsstudium i programvareutvikling.

Da jeg begynte å studere hadde jeg bare holdt på med enkel webprogrammering (HTML, CSS, Javascript, litt PHP). Jeg var ikke sikker på nøyaktig hva jeg ville drive med innenfor IT, men jeg hadde en interesse av å lære mer innenfor programmering og andre emner.

 

Jeg har ikke holdt på med .NET og alt det der i studiet, men jeg har hatt fag innenfor Java EE (mange paralleller), videregående programmering og C#. Det er såpass stor mangel på erfarne .NET-folk nå at mange er villige / er nødt til å lære opp nye ansatte i dette. Med "backend-systemer" mente jeg alt som ligger "bak" i en webapplikasjon: tjenestekomponenter, databasehåndtering og slikt.

 

Generelt så er IT-studier rettet lite mot spesifikke bransjeverktøy, det går mer på å gi studentene en god bakgrunn for å spisse kompetansen i en bedrift. Når bedrifter ansetter nyutdannede vil de regne med en viss opplæringstid.

 

Ok TUSEN takk for svaret!:) nå kan jeg puste lett ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men da har jeg ikke sagt at man bare kan gi blaffen i karakterene så lenge man bare fullfører graden ;), bedre karakterer vil nok gi en større sjanse for å få den jobben man vil ha.

 

 

Ja da så klart ikke. Men jeg kunne bare ikke se at noen av de real fagene jeg har, har noe til nytte i næringslivet. Men bare ved å finne ut om dette er sådann motiverende!:):D

Lenke til kommentar

Det lønner seg også å ringe bedriftene noen dager etter at du har sendt søknad. Hvis det er en stillingssøknad kan du f.eks. snakke veldig kort om din situasjon (avsluttet skole, vil bytte jobb...) og spørre når du eventuelt kan bli innkalt til intervju. Om det er en åpen søknad kan du spørre om å få snakke med den rekrutteringsansvarlige eller den som er ansvarlig for avdelingen du vil jobbe for. Sender du en (åpen) søknad til bedriftens generelle e-postadresse vil den ofte forsvinne et sted i e-postsystemet, noe du retter opp me å snakke med noen.

 

Og du trenger ikke være redd for å virke masete eller påtrengende, de rekrutteringsansvarlige vil som regel gjerne snakke med potensielle kandidater.

Lenke til kommentar

Jeg var ferdig på høyskolen i -96. Har hatt endel jobber etter det, og har vært på endel jobbintervjuer. Skolefravær og karakterer har vært et ikke-tema på hvert eneste jobbintervju. Det eneste de har vært interessert i, er CV og referanser. Tror faktisk ikke jeg har vist fram et eneste skolevitnemål i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har hørt at karakterer ikke har så mye å si, spesielt ikke fra første året. Det viktigste er at man består.

En kamerat av meg ble feks nylig ferdig med en bachelor i Drift av datasystemer, og var på jobbintervju hvor de ikke en gang så på karakterene. Han fikk også jobben.

Når det er så dårlig tilgang på kandidater som det er nå, så er bedrifter fornøyde med kandidater med en viss utdannelse som viser potensiale i intervjuet.

Er det en generell regel at arbeidsgivere ikke fokuserer så mye på karakterer, men heller personlige egenskaper og erfaring?

Det stemmer. Personlige egenskaper, erfaring - og referanser fra tidligere arbeidsgivere.

 

Men om du ikke er tilstrekkelig dyktig (teknisk, men også rundt hvordan du jobber og hvordan du jobber med andre), så vil du neppe gjøre en god jobb og du vil derfor ikke få gode referanser slik at du kan fortsette å stige i gradene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det jeg ser etter i en kandidat er nok ikke bare topp karakterer. Det som er vel så viktig er fravær og eventuell erfaring.

Og vi ser jo etter hull i CV'n eller andre "rare" ting...

 

Ikke minst skriv en skikkelig søknad og sett deg inn i hva firmaet du søker hos driver med...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det jeg ser etter i en kandidat er nok ikke bare topp karakterer. Det som er vel så viktig er fravær og eventuell erfaring.

Og vi ser jo etter hull i CV'n eller andre "rare" ting...

 

Ikke minst skriv en skikkelig søknad og sett deg inn i hva firmaet du søker hos driver med...

 

En liten dum spørsmål til er vel at når du sier at du ser på fravær, da ser du på fraværet fra vitnemål fra VGS? Selvom kandiaten har en bachelor eller master grad i data?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Hva tror dere iforhold til karakterers viktighet i ett marked der det er mye rom (slik som nå), opp mot ett marked der det er få plasser å ta av? Punktene som nevnes her om at 'hvis man kommer til intervju så betyr det ikke mye' blir vel vanskeligere å basere seg på hvis det er flere om kaka, og mange som sannsynligvis ligger over sitt eget karaktersnitt...? Slik det er nå så synes jeg nermest alle jeg omgår meg med ser på det som en enkel affære å få seg inn bare man har en grad, men regner med dette kjapt kan endre seg ut fra tilgjengeligheten på plasser i bransjen.

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere så er dette veldig forskjellige fra selskap til selskap. Min erfaring etter å ha søkt på diverse jobber i høst er at konsulentselskapene som tradisjonelt ser mer på karakterer enn andre fortsatt har like høye krav. (Dette altså på stillinger i konsulentrollen og ikke typiske utviklerstillinger). Flere steder du ikke har sjans til å komme inn på intervju hvis du har under B i snitt og master.

 

Tror (og håper) at de har lært en del fra 2000 da mange selskaper senket kravene sine ifm. ansettelser og fikk svi for dette.

 

Når det gjelder andre typer selskaper og ikke minst mindre selskaper og jobber innen support og drift så kan jeg ikke uttale meg. Selv om dette er vel selskaper/stillinger som tradisjonelt ser mindre på karakterer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Okay. Vel man får vel gjøre sitt beste uansett hvilken bransje man skal inn i. Kan umulig skade hverken selvtillit eller sjangser for å få jobben med bedre karakterer.

 

Hvordan fungerer setting av lønnsnivå i slike stillinger egentlig? Har ikke komt så langt i studiet, men nermer seg IT-dager her oppe, og da er det jo diverse kurs og lignende om lønnsforhandlinger. Til hvilken grad skjer slikt ved annsettelse (er trinnet hamret i stein eller kan man tigge seg oppover stigen), og til hvilken grad utover i stillingen?

 

(Takk for en god tråd med mange gode svar og tips)

Lenke til kommentar

Som nyutdannet i disse så har jeg inntrykk av at det er lite lønnsforhandlinger. Hvis du har noe spesielt å tilby så er det selvsagt mulig, men ikke vanlig i starten. (Nyutdannede snakker ofte mye sammen, du kan tenke deg bråket når noen med samme bakgrunn har fått mer lønn ol.)

 

I årene etterpå er nok dette mer individuelt. Da har selskapet noen prestasjoner å se på, noe som gir et grunnlag for forhandlinger. Dette gjelder både lønn og ikke minst opprykk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Kan jo nevne litt fra en bedriftspresentasjon jeg var på igår i denne sammenheng. Dette var med en av de absolutt ledende innen 'konsulentvirksomhet' i Norge, og store internasjonalt. Ved spørsmål om karakterer ble det nevnt "B-C i snitt", "jevnt over bra" og helst en "stigende kurve" utover i studiet ettersom man velger mer ting som man har lyst på. Dette må vel sies å være høyst relevant iforhold til hva de ser etter hos nyutdannede, siden det presentasjonen kun var for folk som nermet seg slutten av studiet. De sa også at selvom du var uheldig på ett par eksamener så burde ikke det stoppe deg, men det virket jo med det at B-C ble nevnt som at de forventet gode resultater.

Lenke til kommentar

Du kan vel bare si hvilket selskap det var, jeg vil gjette Accenture.

 

Vil bare nevne at det er viktig å ta med hvilken type konsulentvirksomhet man snakker om, det er ganske forskjellig å jobbe med drift, utvikling, forretningsrådgivning osv og krav til karakterer er mer eller mindre strenge basert på type stilling.

 

B-C i snitt er ganske høyt og det vil si at nærmere B enn C foretrekkes. Du kan kompensere med utenomfaglige aktiviteter, frivillig engasjement og deltidsjobb som viser at du har kapasitet.

 

Det du gjengir er fornuftig med hensyn til at man bør være god i det man er interessert i. Husk at arbeidsgiver kan ha oversikt over fag på masternivå som ansees som spesielt vanskelige eller relevante og at en god karakter derfra veier forholdsvis tyngre enn andre og eldre karakterer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861
Husk at arbeidsgiver kan ha oversikt over fag på masternivå som ansees som spesielt vanskelige eller relevante og at en god karakter derfra veier forholdsvis tyngre enn andre og eldre karakterer.

Har tenkt litt på den der og i utgangspunktet håpt det er sånn ja. Jeg har jo ikke baaare valgt ting jeg synes ser lett ut, eller som jeg faktisk føler for. Enkelte ting velger jeg jo rett og slett fordi det er utrolig relevant iforhold til hva jeg renger med å drive med seinere, selvom dette sannsynligvis er vanskeligere å oppnå god karakter i.

 

B-C i snitt er ganske høyt og det vil si at nærmere B enn C foretrekkes. Du kan kompensere med utenomfaglige aktiviteter, frivillig engasjement og deltidsjobb som viser at du har kapasitet.

 

Det du gjengir er fornuftig med hensyn til at man bør være god i det man er interessert i.

Veldig enig og var vel omtrent slik jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...