Gå til innhold

Hvor relevante er karakterer når man søker It-jobb?


Gr0v

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at karakterer ikke har så mye å si, spesielt ikke fra første året. Det viktigste er at man består.

En kamerat av meg ble feks nylig ferdig med en bachelor i Drift av datasystemer, og var på jobbintervju hvor de ikke en gang så på karakterene. Han fikk også jobben.

 

Er det en generell regel at arbeidsgivere ikke fokuserer så mye på karakterer, men heller personlige egenskaper og erfaring?

Endret av Gr0v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt at karakterer ikke har så mye å si, spesielt ikke fra første året. Det viktigste er at man består.

En kamerat av meg ble feks nylig ferdig med en bachelor i Drift av datasystemer, og var på jobbintervju hvor de ikke en gang så på karakterene. Han fikk også jobben.

 

Er det en generell regel at arbeidsgivere ikke fokuserer så mye på karakterer, men heller personlige egenskaper og erfaring?

 

Karakterene er vel som regel bare inngangsporten til din første jobb. Etter det teller nok erfaring mye mer enn karakterene.

Vil vel også tro at en potensiell arbeidsgiver vurderer hvilke karakterer du har fått i linje-fag. Skulle jeg ansatt en mann, tror jeg ikke jeg hadde brydd meg så mye om han fikk E i matte-2. Hadde han derimot kommet med en E i nettverksdrift, hadde jeg med en gang blitt mer skeptisk.

Lenke til kommentar

Har nok en del å si i den første jobben. Generelt sett så kan man si at jo dårligere karakter, jo vanskeligere er det å overbevise at du er den beste jobbsøkeren. Jeg ble innkalt til mange intervjuer der jeg konkurrerte med erfarne søkere og noen ganger ble det kommentert at ikke alle karakterene var topp.

 

Mitt råd: Gjør ditt beste på skolen. Alt du hører om at karakterer ikke teller så mye og at det er bedre med litt dårligere karakterer enn bare A'er siden de da er nerder er selvbedrag mange liker å lulle seg inn i. Jeg tror, spesielt i it, så er karakterene viktig fordi det er viktig for arbeidsgiver å vite om du kan gjøre jobben din.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at karakterer ikke har så mye å si, spesielt ikke fra første året. Det viktigste er at man består.

En kamerat av meg ble feks nylig ferdig med en bachelor i Drift av datasystemer, og var på jobbintervju hvor de ikke en gang så på karakterene. Han fikk også jobben.

 

Er det en generell regel at arbeidsgivere ikke fokuserer så mye på karakterer, men heller personlige egenskaper og erfaring?

 

Dette avhenger nok av typen IT-jobb, jeg vet at konsulentselskapene og alle som driver med kunnskapskrevende og en form for abstrakt arbeid krever gode karakterer, men at andre forhold også spiller inn.

 

Selv om det er gode tider og stor etterspørsel etter arbeidskraft så er karakterene forholdsvis viktige i flere bransjer. Det er bedre med et snitt på A og å måtte overbevise om at man er sosialt dyktig på intervju enn det er med et snitt på B uten å måtte overbevise arbeidsgivere om at man ikke er "nerd" i ordets negative tolkning.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med type driftsjobber, men det er klart at karakterer ikke kan telle negativt.

Lenke til kommentar

Å snakke om dette generelt er vanskelig. Mange steder betyr det lite, noen andre er du helt avhengig av de. Hvis du f.eks. har mastergrad og søker på consulting i et av de store konsulentselskapene kan du som oftest glemme et intervju med noe særlig under B i snitt. Andre steder så betyr dette mye mindre og de ser mer på andre ting du har gjort.

 

F.eks. i en driftsjobb der praktisk erfaring og kunnskap vil være såpass viktig så er kanskje kravene annerledes. Poenget er at du kan ikke snakket om IT jobber sånn generelt, men tenke på type jobb og type selskaper. Da kan vi si mer om hvor mye det teller.

Lenke til kommentar

Husk at fravær kan være minst like viktig som karakterer. Har du nesten max fravær uten å kunne gi noen god forklaring, så er det mulig at enkelte arbeidsgivere ikke er altfor interessert. De skiller ikke alltid på godkjent og ikke godkjent fravær heller, opplevde å få spørsmål om det på intervju. (Jeg hadde heldigvis en grei forklaring.)

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at fravær spiller meget stor rolle på intervju, mer enn karakterer nesten. jeg hadde veldig mye fravær siste året mitt på vgs, uheldigvis. Det ene intervjuet jeg var på snakket de ikke om annet enn fraværet mitt, veldig vanskelig å overbevise om at det faktisk bare var en periode i livet hvor man var litt lei etc. så ikke skulk unna, jeg angrer som fy

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at fravær spiller meget stor rolle på intervju, mer enn karakterer nesten. jeg hadde veldig mye fravær siste året mitt på vgs, uheldigvis. Det ene intervjuet jeg var på snakket de ikke om annet enn fraværet mitt, veldig vanskelig å overbevise om at det faktisk bare var en periode i livet hvor man var litt lei etc. så ikke skulk unna, jeg angrer som fy

 

 

 

Bare en ting jeg lurte på, har du en høyere utdanning enn vgs da du var på intervjuet?

Slk som jeg har skjønt det så teller det minimalt med vitnemålet fra vgs når man har en bachlor eller mastergrad.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at fravær spiller meget stor rolle på intervju, mer enn karakterer nesten.

 

Bare en ting jeg lurte på, har du en høyere utdanning enn vgs da du var på intervjuet?

Slk som jeg har skjønt det så teller det minimalt med vitnemålet fra vgs når man har en bachlor eller mastergrad.

 

Det kommer helt an på arbeidsgiver. Den arbeidsgiveren som hang seg opp i mitt fravær, søkte jeg jobb hos etter 5 års studier og 2,5 års relevant arbeidserfaring, til en stilling som jeg egentlig var overkvalifisert til. Noen arbeidsgivere henger seg opp i alle mulige sære ting, så prøv å begrens de tingene man rår over selv, slik som fravær.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at fravær spiller meget stor rolle på intervju, mer enn karakterer nesten.

 

Bare en ting jeg lurte på, har du en høyere utdanning enn vgs da du var på intervjuet?

Slk som jeg har skjønt det så teller det minimalt med vitnemålet fra vgs når man har en bachlor eller mastergrad.

 

Det kommer helt an på arbeidsgiver. Den arbeidsgiveren som hang seg opp i mitt fravær, søkte jeg jobb hos etter 5 års studier og 2,5 års relevant arbeidserfaring, til en stilling som jeg egentlig var overkvalifisert til. Noen arbeidsgivere henger seg opp i alle mulige sære ting, så prøv å begrens de tingene man rår over selv, slik som fravær.

 

oi... hvor mye fravær er det du har fra vgs? slik at jeg vet "grensen".

Lenke til kommentar
oi... hvor mye fravær er det du har fra vgs? slik at jeg vet "grensen".

Det ene året hadde jeg kanskje 25 dager, tror jeg. Blindtarmoperasjon + utskifting av hofteledd betydde solide sykehusopphold...

 

Du kan finne reglene for Oslo Private Gymnas her:

http://www.opg.vgs.no/reglement.html

Tror det er ganske representativt for videregående skoler generelt. Du får sjekke med skolen din hvordan det er hos deg.

Lenke til kommentar

Som sagt er nok innholdet i studiet og karakterene i de relevante fagene viktigst. Søker du en jobb basert på et VGS-vitnemål (drift osv.) vil de kanskje være mer fokusert på helheten, da de ikke har så mye annet å vurdere deg ut i fra.

Karakterene har vært et av temaene på intervjuer jeg har vært på, men de har først og fremst vært interessert i studieinnholdet, og dennes relevans for stillingen.

Jeg fikk nylig jobb som utvikler etter et toårig mastergradsstudium. Jeg har gode karakterer i bl.a. programmeringsfag, men også noen D-er og en E i andre fag (fra bachelorgraden).

Fraværet fra VGS har ikke vært et tema, jeg har ikke engang vist frem vitnemålet fra VGS på mine intervjuer.

Lenke til kommentar
Som sagt er nok innholdet i studiet og karakterene i de relevante fagene viktigst. Søker du en jobb basert på et VGS-vitnemål (drift osv.) vil de kanskje være mer fokusert på helheten, da de ikke har så mye annet å vurdere deg ut i fra.

Karakterene har vært et av temaene på intervjuer jeg har vært på, men de har først og fremst vært interessert i studieinnholdet, og dennes relevans for stillingen.

Jeg fikk nylig jobb som utvikler etter et toårig mastergradsstudium. Jeg har gode karakterer i bl.a. programmeringsfag, men også noen D-er og en E i andre fag (fra bachelorgraden).

Fraværet fra VGS har ikke vært et tema, jeg har ikke engang vist frem vitnemålet fra VGS på mine intervjuer.

 

uff dette var jo en lettelse for meg å høre! Trodde nesten at det var helt umulig å få jobb . Takk for responsen.

 

Foresten hvor mye er lønna din? som en utvikler? hva er arbeidsoppgavene dine?

 

Hva betyr en utvikler? er det en som skal utvikler noe som allerede er der fra før av?

Lenke til kommentar
uff dette var jo en lettelse for meg å høre! Trodde nesten at det var helt umulig å få jobb . Takk for responsen.

 

Foresten hvor mye er lønna din? som en utvikler? hva er arbeidsoppgavene dine?

 

Hva betyr en utvikler? er det en som skal utvikler noe som allerede er der fra før av?

 

Jeg skal drive med utvikling av webapplikasjoner (intranett / internett, bedriftsportaler, backend-systemer osv.) med .NET, Sharepoint og SiteCore. Årslønna er på 330 000 foreløpig. dette er noe under gjennomsnittet, men arbeidsoppgavene og bedriften virker interessant, og .NET-kompetanse kommer nok til å bli verdifullt fremover (har stort sett drevet med Java i studiet). Regner med at lønna kommer til å bli økt etter hvert.

 

Karakterer har nok en større innvirkning hvis arbeidsgiveren har to eller flere like kandidater å velge blant. Jeg hadde en fordel i at jeg var ferdigeksaminert litt utenfor sesongen, og at det er stor etterspørsel etter utviklere/programmerere.

Endret av Scumtron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor relevante?

 

Rett før jeg dro fra mitt første seriøse jobbintervju hos et IT firma stod jeg og sjefen for intervjuet og scannet dokumentene mine inkludert karakterene. Mine karakterer er middels i snitt og jeg sa til ham "husk at karakterene sier mye, men ikke alt". Jeg fikk jobben.

Lenke til kommentar
uff dette var jo en lettelse for meg å høre! Trodde nesten at det var helt umulig å få jobb . Takk for responsen.

 

Foresten hvor mye er lønna din? som en utvikler? hva er arbeidsoppgavene dine?

 

Hva betyr en utvikler? er det en som skal utvikler noe som allerede er der fra før av?

 

Jeg skal drive med utvikling av webapplikasjoner (intranett / internett, bedriftsportaler, backend-systemer osv.) med .NET, Sharepoint og SiteCore. Årslønna er på 330 000 foreløpig. dette er noe under gjennomsnittet, men arbeidsoppgavene og bedriften virker interessant, og .NET-kompetanse kommer nok til å bli verdifullt fremover (har stort sett drevet med Java i studiet). Regner med at lønna kommer til å bli økt etter hvert.

 

Karakterer har nok en større innvirkning hvis arbeidsgiveren har to eller flere like kandidater å velge blant. Jeg hadde en fordel i at jeg var ferdigeksaminert litt utenfor sesongen, og at det er stor etterspørsel etter utviklere/programmerere.

 

ok. Bare en liten ting til. Da du gikk inn på data studiet(dataingeniør?), gikk du inn dit med mye erfaringer allerede? eller var det slik at du tok det ut i ifra interessen?

Jeg er dataingeniørstudent, jeg tok det uti i fra interessen...

De arbeidsoppgavene som du nevnte opp nå, er det noe som du har lært fra skolen? som backend-systemer, NET, sharpoint og SiteCore?

 

BEKLAGER for mine dummer/noob(som noen av dere kaller det for) spørsmåler. Men jeg lurer fælt på det jeg spør om. siden jeg har aldri vært i arbeidsfeltet i data/it før.

Lenke til kommentar
ok. Bare en liten ting til. Da du gikk inn på data studiet(dataingeniør?), gikk du inn dit med mye erfaringer allerede? eller var det slik at du tok det ut i ifra interessen?

Jeg er dataingeniørstudent, jeg tok det uti i fra interessen...

De arbeidsoppgavene som du nevnte opp nå, er det noe som du har lært fra skolen? som backend-systemer, NET, sharpoint og SiteCore?

 

BEKLAGER for mine dummer/noob(som noen av dere kaller det for) spørsmåler. Men jeg lurer fælt på det jeg spør om. siden jeg har aldri vært i arbeidsfeltet i data/it før.

 

Jeg har ikke gått dataingeniør, jeg tok en bachelorgrad i IT (mindre realfag, bredere studium), deretter gikk jeg over på et mastergradsstudium i programvareutvikling.

Da jeg begynte å studere hadde jeg bare holdt på med enkel webprogrammering (HTML, CSS, Javascript, litt PHP). Jeg var ikke sikker på nøyaktig hva jeg ville drive med innenfor IT, men jeg hadde en interesse av å lære mer innenfor programmering og andre emner.

 

Jeg har ikke holdt på med .NET og alt det der i studiet, men jeg har hatt fag innenfor Java EE (mange paralleller), videregående programmering og C#. Det er såpass stor mangel på erfarne .NET-folk nå at mange er villige / er nødt til å lære opp nye ansatte i dette. Med "backend-systemer" mente jeg alt som ligger "bak" i en webapplikasjon: tjenestekomponenter, databasehåndtering og slikt.

 

Generelt så er IT-studier rettet lite mot spesifikke bransjeverktøy, det går mer på å gi studentene en god bakgrunn for å spisse kompetansen i en bedrift. Når bedrifter ansetter nyutdannede vil de regne med en viss opplæringstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...