Gå til innhold

Canon 70-200mm f/4L USM vs. Canon 70-300mm f/4-5.6 IS USM


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer litt på hva DU ville ha valgt hvis valget stod mellom ovennevnte objektiver.

 

100mm ekstra brennvidde + IS vs. L-kvalitet + f/4 over hele spekteret? Sistnevnte koster 1200 mer i norge enn førstnevnte; hvorfor? I USA er prisen på objektivene den samme..

 

Gjerne med to svar; en for hvis du skulle kjøpe i Norge, en for hvis du skulle kjøpt i USA.

Hva er egentlig best av de to, og hvorfor? Hva er forskjellen(e) i bildekvalitet og bruksområde?

 

 

Håper på svar og innspill :)

 

//Jacmo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett at jeg dro til USA (eller noen jeg kjenner) så er jo 70-200 f/4L IS USM på halv pris der borte.. Ca 1000 $ der mot 11500 her.. Med en dollarkurs på ca. 5.5 blir det 5500, altså under halv pris!

Det er noe å tenke på; men husk at du får da mindre garanti og den norske 5 års reklamasjonsretten bortfaller.

 

En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

 

Det er også sales tax i en del stater, så det må man også ta med i beregningen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Mange som drar over til statene for å handle fotoutstyr ja :)

 

Når du først er i statene kan du jo kline til på 70-200 f2.8 IS

Og om noen prøver å skremme deg med garantier og slikt, så kan jeg garantere deg at objektivene i statene er minst like bra som de Norske. Arrester meg gjerne, men jeg tror faktisk de kommer fra samme fabrikken, og sist jeg sjekket sto ikke mister lee og sa: "denne er ekstra bra, denne går til Norge. Denne er ræve, den går til resten av verden"

 

Canon har noen garantier på verdensbasis de også :)

 

Men måtte jeg velge av de to hadde jeg også gått for 70-200 f4 :)

Lenke til kommentar
Sett at jeg dro til USA (eller noen jeg kjenner) så er jo 70-200 f/4L IS USM på halv pris der borte.. Ca 1000 $ der mot 11500 her.. Med en dollarkurs på ca. 5.5 blir det 5500, altså under halv pris!

En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

Hvorfor egentlig? Blir de mer oppmerksom hvis de ser objektiv uten kamera montert på? Det har vel ingenting å si før du faktisk blir tatt, vel?

 

Gå for 70-200/4L. Kvalitetsoptikk av sjeldne. Enormt skarp, samt at autofokusen er enormt rask og stille. Leverer naturtro farger og er ganske kraftig bygget.

300mm er ikke så veldig mye mer enn 200mm. Gikk nettopp selv fra 70-200/4L til 300/4L, og jeg merker hovedsaklig brennvidde-endringen i at jeg ikke kan zoome. Ellers føler jeg ikke at jeg kommer særlig mye nærmere med 300mm enn jeg gjorde med 200.

 

Føler du at 200mm blir for lite, bør du antagelig - som vår gode venn Tom tidligere har påpekt - kjøpe fra 400mm og oppover, gjerne også 500 eller 600mm. Da snakker man ordentlig tele, og man kan se stor forskjell fra 200mm. Brennvidder over 300mm brukes hovedsaklig kun ved seriøs fugle- og dyrefotografering. Disse koster også flesk, hvis man skal ha objektivet i god teknisk kvalitet, samtidig som det skal tåle en støyt. Unntaket er vel 300/4L og 400/5.6L. Går man lenger opp på brennviddeskalaen blir også prishoppdet dimensjonelt mye større.

 

Som sagt. Kjøp 70-200/4L framfor 70-300/4-5.6. Ingenting overgår L-optikk. (Mr. Olsen, ikke krangle på det. :) )

Lenke til kommentar
Sett at jeg dro til USA (eller noen jeg kjenner) så er jo 70-200 f/4L IS USM på halv pris der borte.. Ca 1000 $ der mot 11500 her.. Med en dollarkurs på ca. 5.5 blir det 5500, altså under halv pris!

Det er noe å tenke på; men husk at du får da mindre garanti og den norske 5 års reklamasjonsretten bortfaller.

 

En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

 

Det er også sales tax i en del stater, så det må man også ta med i beregningen.

 

Tom

 

Er det ikke slik at "Sales Tax" kun gjelder for innbyggere av nevnte stat, og ikke for deg som utenlandsk statsborger?

Lenke til kommentar
Sett at jeg dro til USA (eller noen jeg kjenner) så er jo 70-200 f/4L IS USM på halv pris der borte.. Ca 1000 $ der mot 11500 her.. Med en dollarkurs på ca. 5.5 blir det 5500, altså under halv pris!

Det er noe å tenke på; men husk at du får da mindre garanti og den norske 5 års reklamasjonsretten bortfaller.

 

En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

 

Det er også sales tax i en del stater, så det må man også ta med i beregningen.

 

Tom

 

Er det ikke slik at "Sales Tax" kun gjelder for innbyggere av nevnte stat, og ikke for deg som utenlandsk statsborger?

 

Har ikke peiling. Har ikke vært i statene siden '85. Det virker som om alle må betale ut i fra det jeg leste i en annen tråd.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sett at jeg dro til USA (eller noen jeg kjenner) så er jo 70-200 f/4L IS USM på halv pris der borte.. Ca 1000 $ der mot 11500 her.. Med en dollarkurs på ca. 5.5 blir det 5500, altså under halv pris!

Det er noe å tenke på; men husk at du får da mindre garanti og den norske 5 års reklamasjonsretten bortfaller.

Jeg trodde at L-optikk hadde en 5-års internasjonal garanti?

En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

Hvorfor? Det er tillatt å ta med seg varer for 6000,- på grønt dersom man oppholder seg i landet i minimum 24 timer. Det er derimot ikke tillatt å ta med varer for salg eller for venner. Jeg tviler på at tollerne drar på hjemmebesøk til vennen din og sjekker at han har eget kamerahus.

Det er også sales tax i en del stater, så det må man også ta med i beregningen.

Tom

Sales-tax er vel veldig liten relativt de skattene vi er vant til.

 

 

Å kjøpe et 70-200 f/4 IS til ca 5500,- i USA er veldig fristende når man sammenligner med brukt-prisene her i norge. Man får i praksis IS gratis, og atpåtil et nytt, ubrukt objektiv.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

Hvorfor? Det er tillatt å ta med seg varer for 6000,- på grønt dersom man oppholder seg i landet i minimum 24 timer. Det er derimot ikke tillatt å ta med varer for salg eller for venner. Jeg tviler på at tollerne drar på hjemmebesøk til vennen din og sjekker at han har eget kamerahus.

Hva mener du med det? Hva med utstyr til mer enn 6000,-?

 

Tror kanskje vi trenger en liten oppklaring mtp. mva. og toll på utstyr kjøpt i utlandet. :)

Lenke til kommentar
Hva mener du med det? Hva med utstyr til mer enn 6000,-?

Da må du betale toll :-)

Tror kanskje vi trenger en liten oppklaring mtp. mva. og toll på utstyr kjøpt i utlandet. :)

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote

 

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

...

Verdigrense

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

 

"

Lenke til kommentar

I denne reviewen får 70-300mm veldig gode tilbakemeldinger.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS Test Report / Review

"So in terms of optical quality the EF 70-300mm IS can be almost described as a hidden Canon L lens."

 

Litt usikker, men ville kanskje vurdere 70-300 IS fremfor 70-200 F4.

Den har IS, har 100 mm ekstra, er litt mindre, litt billigere og er mindre iøynefallende.

(Man ser ikke ut som en middels sportsjournalist når man har den på.)

 

F4 er nok enda et hakk bedre optisk og har vel værtetting(?), men noe må man jo ofre...

 

Skal man ha med IS på F4 må man ut med $400-$450 ekstra.

Men alle alternativene kommer vel under 6000,- med dagens dollarkurs...

Lenke til kommentar
Hva mener du med det? Hva med utstyr til mer enn 6000,-?

Da må du betale toll :-)

Tror kanskje vi trenger en liten oppklaring mtp. mva. og toll på utstyr kjøpt i utlandet. :)

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote

 

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

...

*snip*

Som vil si at hvis slektninger fra USA kjøper denne til meg, slipper de å betale moms (1.25)? Ei heller frakt, hvis de tar den med seg til Norge selv. Evt. blir det det et tillegg for sales-tax på rundt 8%? Dette gjør at jeg ikke trenger å betale med enn 5200kr, garantert? :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri orket å bruke Canon, men hvis jeg måtte velge mellom disse objektivene hadde det blitt 70-200mm f4. Den er bedre optisk og opererer fullstendig internt. I tillegg har den ring USM og full-time-manual fokusering, noe 70-300mm mangler. Forskjellen på vanlig USM og ring USM er formidabel, og er noe jeg anbefaler de som bruker Canon å ta hensyn til. Siden Canon ikke engang har bildestabilisering i huset hadde jo det beste vært 70-200mm med IS, men den blir noe dyrere ja.

Lenke til kommentar
Sett at jeg dro til USA (eller noen jeg kjenner) så er jo 70-200 f/4L IS USM på halv pris der borte.. Ca 1000 $ der mot 11500 her.. Med en dollarkurs på ca. 5.5 blir det 5500, altså under halv pris!

Det er noe å tenke på; men husk at du får da mindre garanti og den norske 5 års reklamasjonsretten bortfaller.

Jeg trodde at L-optikk hadde en 5-års internasjonal garanti?

En annen ting som så mange ikke har tenkt på, er at hvis noen handler for deg; så bør de helst ha et Canon kamera selv - ellers kan det bli lite morsomt i tollen.

Hvorfor? Det er tillatt å ta med seg varer for 6000,- på grønt dersom man oppholder seg i landet i minimum 24 timer. Det er derimot ikke tillatt å ta med varer for salg eller for venner. Jeg tviler på at tollerne drar på hjemmebesøk til vennen din og sjekker at han har eget kamerahus.

Det er også sales tax i en del stater, så det må man også ta med i beregningen.

Tom

Sales-tax er vel veldig liten relativt de skattene vi er vant til.

 

 

Å kjøpe et 70-200 f/4 IS til ca 5500,- i USA er veldig fristende når man sammenligner med brukt-prisene her i norge. Man får i praksis IS gratis, og atpåtil et nytt, ubrukt objektiv.

 

-k

 

Har ikke tidligere hørt at L optikken har 5 år's World Wide garanti, men noe er det.

 

Glemte å tenke på varegrensen på 6.000,- - men de som tar med for deg, vil vel også ha med noe selv? Hvis ikke de er over i statene ofte da (f.eks. pga. jobb).

 

Tom

Lenke til kommentar
Hva mener du med det? Hva med utstyr til mer enn 6000,-?

Da må du betale toll :-)

Tror kanskje vi trenger en liten oppklaring mtp. mva. og toll på utstyr kjøpt i utlandet. :)

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote

 

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

...

*snip*

Som vil si at hvis slektninger fra USA kjøper denne til meg, slipper de å betale moms (1.25)? Ei heller frakt, hvis de tar den med seg til Norge selv. Evt. blir det det et tillegg for sales-tax på rundt 8%? Dette gjør at jeg ikke trenger å betale med enn 5200kr, garantert? :)

Vil ikke garantere noe, men ja, jeg tror det er sånn. Hvis du tar med varer for over 6000 (per person) må du betale toll av alt, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...