Gå til innhold

Logitech Z-5500 generell diskusjon.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter og vurderer kjøp av dette selv...

 

Det er litt synd at musikk ikke funker så bra, spesielt i og med at jeg hører mest på musikk uten det voldsomme trøkket. Men da satser jeg heller på å ha et eget anlegg til musikk senere. Jeg vil veldig gjerne ha god 5.1-lyd i film og spill...

 

Jeg har også sett litt på det største Cambridge-anlegget med 7.1, men den store ulempen er at det ikke finnes digital input, noe som jeg gjerne ønsker å bruke når jeg kjøper ny PC med et skikkelig 7.1-lydkort.

Den andre saken når det gjelder inputs, er at jeg også vil koble Wii-en min til anlegget, og gjerne en ekstra minijack-input for iPod, laptop osv..

 

Jeg har tenkt å punge ut med maks 6000 for lydkort og høyttalere, så hvis noen har noen tips til oppsett, så kom gjerne med forslag. Innkjøpet skal ikke gjøres før ut i mai måned, så hvis noen vet om noen produkter som gis ut i mellomtiden, så legg dem gjerne inn i vurderingen.

 

Er det forresten mange PC-spill i dag som faktisk støtter 7.1? Og vil EAX 5 funke i Vista?

 

EDIT: Jeg fant et veldig interessant lydkort gjennom guru3D sine reviews, Auzentech X-Fi Prelude 7.1. Dette kortet tror jeg har alt jeg trenger, kutter ut mye dill dall fra Creative-kortene, og legger til en bedre X-Fi-motor. Erfaringer?

Endret av Kjetil J
Lenke til kommentar
Kvifor står surroundhøgtalarane på golvet?

 

Pappa vil ikke skru dem på veggen :p Men gjør meg ingenting at dem står der... slipper jeg å se ledninger opp etter veggen også!

 

Spør om han kan skru opp en hylle for deg. ;) Tror du vil få en del mer ut av surround-effekten om du henger de opp.

Lenke til kommentar
Kvifor står surroundhøgtalarane på golvet?

 

Pappa vil ikke skru dem på veggen :p Men gjør meg ingenting at dem står der... slipper jeg å se ledninger opp etter veggen også!

 

Spør om han kan skru opp en hylle for deg. ;) Tror du vil få en del mer ut av surround-effekten om du henger de opp.

 

Men får alikevell ledninger opp etter veggen;) Og jeg hater ledninger! (Noe du ikke ser mye av hos meg siden jeg gjemmer dem vekk!)

 

Men hadde nok vært bedre å fått dem litt høyere opp jah!

 

Har du noe bilde av ditt oppsett? :)

Lenke til kommentar
har noen spørsmål

 

1. avhenger dette anlegget av et godt lydkort?

 

2. hvilken tilkobling er det fra anlegget til pcen?

1: "Avhenger" er ein vanskeleg formulering, men det er klart at eit godt lydkort gjev betre lyd enn eit integrert, kvar "grensa" går for når det ikkje er noko poeng lengre veit eg ikkje, men du får eit godt nok lydkort til 500-1500 kroner.

 

2: Det har litt forskjellig.

 

- 6-kanals direkte analog input i form av 3xminijack (kabel følger med)

- Digital coaxial input

- Digital optisk (Toslink) input

Lenke til kommentar
På Z5500 følger det med VGA ledning til den blå skjermen, men plugges den i den vanlige VGA inngangen på skjermkortet? Fordi jeg bruker begge mine til dualscreen..

Neinei, den skal plugges i subwooferenheten, har ingenting med skjermkortet å gjere.

 

Forskjellen på anleggene er i hovudsak at det har trådlause bakhøgtalere og er litt svakare spesifikasjonsmessig. Kjem ikkje på meir i farta, men det står vel i prisguiden.

 

 

kva vill det seie at det er digitalt?

Lenke til kommentar
kva vill det seie at det er digitalt?

Signalenes tilstand før dei konvertert til analoge, noko som typisk skjer i eit lydkort eller reciever. Med digitale signaler kan du sende DTS, Dolby Digital osv., noko analoge signaler ikkje kan. Du har og ein kabel i staden for tre som med analoge.

 

Fordelen ligg hovudsakleg i forbindelse med film, dei har ofte 1, 2, 3 lydspor, eitt Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 og kanskje stereo. Har du ein DVD-spelar med digitale utganger kan du bruke digital kabel og sende det digitalt til anlegget som konverterer det til analoge.

 

Du får betre lyd på film ved bruk av digital lyd enn analog.

 

Har du muligheten til å bruke digitale signaler så vil eg absolutt anbefale det (lydkortet på PC-en må sjølvsagt støtte dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...