Gå til innhold

Speilreflekskamera for amatør, trenger litt info.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hallo

Skal selv kjøpe meg mitt første digitale speilrefleks nå. Må bare finne ut hva man skal gå for.

Det jeg er ute etter er ett type nybegynnerkamera. Så det jeg lurer på da er egnetlig hvilket kamera jeg burde gå for, og hvilken "pakke" burde jeg kjøpe. Blir vel litt snaut med bare standard-objektivet? Eller er det helt greit til å starte med? Og burde jeg gå for 6mp eller 10mp ?

Grunnene til at jeg vil starte med fotografering, og hva jeg vil forevige på minnekort og fotopapir:

- Fantastisk natur i og rundt Hammerfest som jeg vil ha foreviget på bilder. Nordlys, midnattsol, og en svær fakkel på Melkøya(60-70 meter høy flamme som lager fantastikt lys).

- Snowboard, snøscooter, paintball, RCC-kjøring. Vil ha slikt på film, kanskje lage små plakater av slikt i A3-format

- Portrettbilder

Er litt fristende med pentax, da man kan bruke gamle pentax-objektiver. De kan man jo få brukt for en GOD penge rundt om kring.

Har sett litt på

Nikon D40

Canon Eos 400d

Pentax K10d

Har ikke lyst å bruke så veldig mye penger på dette i starten, i tilfelle det skulle vise seg at jeg ikke har den interessen for foto som jeg tror jeg kommer til å få. Må bare ha noe å starte ut med, som gir meg følelsen av å ta litt "skikkelige" bilder, og ikke bare sånn lomme-kamera-kvalitet. Håper på litt assistanse her.

Har forresten lest igjennom tråden til Petteram også, men håper på litt respons her også, da jeg har litt ekstra spm.

Tusen takk på forhånd.

Viktor Storelv

Videoannonse
Annonse
Skrevet
K10D er vel budsjettkongen når man skal ut i naturen i røft vær?

SAmsung Gx-10 er identisk K10D, men 1000,- kr billigere.

PetterRam tråden i tillegg til

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=862413

Bør belyse ditt behov

Nå finnes det nesten kun identiske tråder her på siden, så det er på tide å be våre trådstartere å sjekke i alle fall 5 tråder fra førstesiden før de legger ut en nye, nesten 100% identisk tråd. Derfor kommer neppe denne tråden til å få så veldig mange svar, rett og slett fordi svarene er gjentatt så mange ganger, bare på førstesiden som denne tråden befinner seg på.

Likevel fortjener enhver tråd et svar, Kimares forslag er veldig godt. Hvis alternativene er de du selv nevner, så er GX10 det opplagte valg. Det danker ut alle de andre du vurderer, siden det faktisk er en K10D i forkledning.

Det andre gode alternativet i disse dager er Nikon D40 med glimrende 18-70, som man i dag får til 5000 på Japan Photo. Det gir nok best all over bildekvalitet i klassen under D80.

Det er morsomt når TV2 hjelper deg hevder at Pentax K100D er flere hundre kroner dyrere enn "storebror" Samsung GX10. Latterlig :!:

Skrevet

Er nok enklere å få tak i Canonutsyr brukt, da det er MYE mer av dette rundt omkring enn f.eks Pentax.

Om du velger 400D eller 40D så blir du helt sikkert knallfornøyd med bildene.

Megapiksler har ikke så mye å si, heller ikke for A3 bilder.

De pengene du evt sparer på å kjøpe en 400D istedet for 40D kan gå til et bedre objektiv og bildene vil dermed også bli bedre.

En Sigma 18-50mm f2.8 istedet for kit-objektivet er et trygt valg og så kan du jo se etter en tele til bildene av dyr og Melkøya.

Skrevet
Er nok enklere å få tak i Canonutsyr brukt, da det er MYE mer av dette rundt omkring enn f.eks Pentax.
Joda, men det spørs også litt hvilke kanaler man bruker. Tilgangen på Pentax-utstyr er faktisk ikke dårlig, og det finnes en hel del brukt Pentax-optikk på markedet. Spesielt hvis man tør kjøpe brukt på eBay. Forøvrig er det svært mye gammel Pentax-kompatibel optikk på markedet, så om det er så utrolig mye mer Canon EF-optikk tilgjengelig, er jeg faktisk ikke sikker på. Mye er nok kassert, men mye ligger også og støver ned i de tusen hjem, fordi folk ikke vet at det har en verdi, og kan brukes på nye kameraer. Det finnes også mye tredjepartsoptikk til Pentax, som ikke finnes til Canon. Bl.a. har vel både Zeiss og Voigtländer optikk til K-fatningen, men ikke til EF-fatningen. Her snakker vi igjen optikk for de sære, men dog.
Skrevet

Der er du inne på noe, k-ryeng. Jeg skulle ønske at både Zeiss og Voigtländer ble levert med Eos-fatning. Det er klart at man kan bruke overgang, men i Voigtländers tilfelle så er et salgsargument at de fungerer på samme måte som AF-optikk mht eksponering. Dvs at de for Nikon har chip, noe som også en evt Canon-variant ville hatt. Det skyldes nok at Nikon og Pentax har valgt å samarbeide med Cosina og Zeiss, mens Canon som vanlig holder kortene tett til brystet.

Canons hang til å ikke ønske å samarbeide med noen er ikke noe som er til gode for oss Canon-brukere. Se for eksempel problemene med kompabilitet og eldre optikk fra Sigma. Det er for kjipt når man sitter på knalldyr optikk, og så fungerer den lenger ikke når du oppgraderer huset ditt. Det er aldri noen Canon-folk som nevner det når utvalg i optikk er på dagsorden.

Skrevet
Det andre gode alternativet i disse dager er Nikon D40 med glimrende 18-70, som man i dag får til 5000 på Japan Photo. Det gir nok best all over bildekvalitet i klassen under D80.

Dersom du aldri har tenkt å kjøpe andre objektiver enn 18-70 da kan D40 være et godt alternativ.

Men du må være klar over at du med D40 ikke får:

innbygd fokusmotor (dvs at du ikke vil ha autofokus på de aller fleste av Nikon's glitrende fastoptikk).

Dersom du kjøper en ekstern blits får du må du kjøpe enda en blits for å få den trådløs.

Dersom du har planer om å ta bilder av fugler i flukt, actionbilder eller lignende har så vidt meg bekjent D40 ikke intelligent følgefokus (dersom jeg tar feil på dette punktet korriger meg)

Betyr ingen av de 3 ovenforstående punktene noe for deg da er D40 et svært godt kjøp. Dersom noen av punktene er aktuelle for deg, ville jeg lett etter alternativer.

Skrevet
Nå finnes det nesten kun identiske tråder her på siden, så det er på tide å be våre trådstartere å sjekke i alle fall 5 tråder fra førstesiden før de legger ut en nye, nesten 100% identisk tråd. Derfor kommer neppe denne tråden til å få så veldig mange svar, rett og slett fordi svarene er gjentatt så mange ganger, bare på førstesiden som denne tråden befinner seg på.

Det er vel strengt tatt på sin plass med et eget underforum for kjøpetips til nybegynnere.

Skrevet

Støtter faktisk jokabele her, det kunne vært særdeles nyttig. Kanskje man til og med kunne kjørt kjøpetips ifht. kamera og tilbehør? Så kunne objektiver/filtre/etc og Speilrefleks - digitalt fungere som hjelpeforum dersom en hadde problemer eller lignende?

Bare en tanke.

Skrevet

Det er vel strengt tatt på sin plass med et eget underforum for kjøpetips til nybegynnere.

Evt kan dere være med å oppdatere kjøpegaiden som begynner å bli utdatert?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256

Skrevet

Evt kan dere være med å oppdatere kjøpegaiden som begynner å bli utdatert?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256

Kjøpegaiden hører hjemme som sticky i kjøpetipsunderforumet. Alle disse helt identiske trådene er i ferd med å kvele forumet.

Jeg mistenker at staben lar de kjøre for å få opp trafikken på kameradelen. :wee:

Skrevet
Husker jeg ikke helt feil er den under oppdatering? :) Men mangler et par hus, det får være sagt. De kommer vel.

Den blir raskere oppdatert om f.eks. noen som kjenner Olympus-husene (deg?) lager en oppdateringen etter den nye malen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...