Gå til innhold

Bai bai GeforceFX for nå kommer Radeon 9900 Pro!!!!


superdigg

Anbefalte innlegg

Jeg ordla meg kanskje litt dumt her. Poenget mitt var at de fleste effektene idag blir lagt med bruk at multiple textures, men etterhvert vil det bli mer vanlig med effekter som bruker programmable shading med single texturing. Dermed vil det bli mindre viktig med multiple TMUs.

 

Hva med flere stages av en shadeeffekt? Eller kan alt som er skrevet i en shader applies gjennom en TMU? Hmm... :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja så lenge det er 1 texture per pixel.

 

Takker for den =)

 

Men hvor er det båndbredden kommer inn i bildet når det gjelder en mulig 8x2 løsning? R200 har jo en 4x2 løsning pluss to vertex shader registre pluss en pixel shader register, med en båndbredde på ~10GB/s.

 

R300(Pro) har en 8x1 løsning med 19.8/6GB/s båndbredde... Det skal visstnok være "raw" båndbredde uten HyperZ-III(+) innblandet...

 

ATi lanserte jo en "motteori" til nVidias ~50GB/s GFFX, med sin ~200GB/s R300 med de riktige optimiseringene (Hvis jeg ikke husker helt feil....)

 

Jeg tror det ville vært niks problemer med en 8x2 løsning for dagens Radeon9700(Pro)/9800 kort... Men, som du har sagt selv, det trengs vel egentlig ikke da en bare kan loope hvis en pixel krever mer enn en tekstur? Det tar jo tid, ingeting tar 0 cycles å gjennomføre i dataverdenen, da er det ingeting å gjøre... ;)

Lenke til kommentar
Ja så lenge det er 1 texture per pixel.

 

Takker for den =)

 

Men hvor er det båndbredden kommer inn i bildet når det gjelder en mulig 8x2 løsning? R200 har jo en 4x2 løsning pluss to vertex shader registre pluss en pixel shader register, med en båndbredde på ~10GB/s.

 

R300(Pro) har en 8x1 løsning med 19.8/6GB/s båndbredde... Det skal visstnok være "raw" båndbredde uten HyperZ-III(+) innblandet...

 

ATi lanserte jo en "motteori" til nVidias ~50GB/s GFFX, med sin ~200GB/s R300 med de riktige optimiseringene (Hvis jeg ikke husker helt feil....)

 

Jeg tror det ville vært niks problemer med en 8x2 løsning for dagens Radeon9700(Pro)/9800 kort... Men, som du har sagt selv, det trengs vel egentlig ikke da en bare kan loope hvis en pixel krever mer enn en tekstur? Det tar jo tid, ingeting tar 0 cycles å gjennomføre i dataverdenen, da er det ingeting å gjøre... ;)

 

En 8 pipeline arkitektur krever en bred minnebus for å kunne kjøre 8 pixler per clock. 256bit holder akkurat til 8 32bit pixler per clock (og det uten å ta hensyn til z checks osv).

For å få nytte av en ekstra TMU her måtte man ha 512bit bred minnebus. Mao ville en ekstra TMU sitte ganske idle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Ryktene snakker litt om R450 også... De var ikke fra theinquirer eller hva enn de Se&Hør karene kaller seg.

 

Det er nok lang fram i tid. Kan jo begynne å diskutere R1000 og NV100 også da :roll:

 

R400 skulle kanskje komme på markedet rundt juletider. Alt ettersom Nvidia sine produkter er bedre eller side om side med Radeon. ATi "lovte" å ha det sprekeste skjermkortet ut dette året.

 

Gleder meg til R350 lovers.gif

Lenke til kommentar
Ja så lenge det er 1 texture per pixel.

 

Takker for den =)

 

Men hvor er det båndbredden kommer inn i bildet når det gjelder en mulig 8x2 løsning? R200 har jo en 4x2 løsning pluss to vertex shader registre pluss en pixel shader register, med en båndbredde på ~10GB/s.

 

R300(Pro) har en 8x1 løsning med 19.8/6GB/s båndbredde... Det skal visstnok være "raw" båndbredde uten HyperZ-III(+) innblandet...

 

ATi lanserte jo en "motteori" til nVidias ~50GB/s GFFX, med sin ~200GB/s R300 med de riktige optimiseringene (Hvis jeg ikke husker helt feil....)

 

Jeg tror det ville vært niks problemer med en 8x2 løsning for dagens Radeon9700(Pro)/9800 kort... Men, som du har sagt selv, det trengs vel egentlig ikke da en bare kan loope hvis en pixel krever mer enn en tekstur? Det tar jo tid, ingeting tar 0 cycles å gjennomføre i dataverdenen, da er det ingeting å gjøre... ;)

 

En 8 pipeline arkitektur krever en bred minnebus for å kunne kjøre 8 pixler per clock. 256bit holder akkurat til 8 32bit pixler per clock (og det uten å ta hensyn til z checks osv).

For å få nytte av en ekstra TMU her måtte man ha 512bit bred minnebus. Mao ville en ekstra TMU sitte ganske idle.

 

kan vi ikke bare slutte A spekulere i nAr og hva som vil komme ut i Ar ? det er jo helt meningsl0st. ytelse er ogsA helt meningsl0st A spekulere i da ingenting er sikkert f0r man har utf0rt testint pA kortene. Jeg kj0per meg det som er best nAr det er pA markedet, gidder ikke gA A vente pA noe som KANSKJE kommer innen en mnd !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...