Gå til innhold

Nytt konsept: Pliktår


Anbefalte innlegg

Tenkte tanken i går. Hva med at alle i Norge blir kalt inn til et "pliktår". Kvinner og menn. Som en slags videreføring av verneplikten. Verneplikten retter seg ene og alene inn mot forsvaret, men hva om vi utvider konseptet. Tanken min er som følger:

Alle menn og kvinner i vernepliktsalder blir kalt inn til et pliktår, eller gjerne innsatsår om du vil.

Man kan til en viss grad velge om man vil tjenestegjøre i forsvaret, eller andre samfunnsnyttige steder. Der man har behov for folk. Alle har noe å bidra med, på den ene eller andre måten.

Det finnes mangfoldige steder det er behov for et løft, tenker da spesielt innenfor omsorgsyrker.

Likestilling, som man er sykelig opptatt av i disse dager, blir praktisert.

 

Tenk på hva dette kan gjøre med samfunnet. Vi har plutselig nok bemanning på de stedene vi sliter mest i dag.

 

Tanken er vel god?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv synes det å ha en form for siviltjeneste eller tjenesteår i militæret er et greit konsept. Denslags arbeid gir en viss jordnærhet og solidaritet til folk som gjør den type arbeid ellers i livet og kan gi nyttig og interessant kunnskap for de pliktige. Men folk har jo forskjellig syn på saken og en kan jo vente seg kritikk om tvang og den slags fra folk som er av formening at folk ikke skal utsettes for slikt i et samfunn de forespeiler seg at Norge, eller verden for den del skal være.

Lenke til kommentar

Tanken er vel god ja. Men vi har verneplikten som er plassert i overgangen mellom skole eller skole til jobb. Det å måtte begynne å sende ut alle mennesker og omplassere de fra en jobb de bedriver for å delta i annet type arbeid der de ikke er kompetente fører vel egentlig bare til mer kaos i næringsliv enn det tjener militæret eller disse få omsorgsyrkene de skal plasseres i.

 

Verneplikten fungerer jo på en måte slik, og ett "pliktår" i tillegg til verneplikten tror jeg ikke fører noe godt med seg. Uavhengig av hvor god tanken måtte være.

Lenke til kommentar
Verneplikten fungerer jo på en måte slik, og ett "pliktår" i tillegg til verneplikten tror jeg ikke fører noe godt med seg. Uavhengig av hvor god tanken måtte være.

Det er vel heller en erstatning for verneplikten det er tenkt som. Jeg antar at dette er tenkt som et mer allsidig alternativ, som heller ikke er diskriminerende.

Lenke til kommentar

Var slik jeg tenkte det ihvertfall. Syntes det er helt på tryne at noen blir kalt inn, og må gi vekk et av sine år. Og det at menn blir kalt inn, og ikke kvinner er en skandale av dimensjoner. Er vi på det punktet at vi må tvangskvotere kvinner inn i styrer ser jeg ingen grunn til at de ikke skal avtjene verneplikt. Eller "pliktår" som mitt tankeeksperiment kaller det.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Var slik jeg tenkte det ihvertfall. Syntes det er helt på tryne at noen blir kalt inn, og må gi vekk et av sine år. Og det at menn blir kalt inn, og ikke kvinner er en skandale av dimensjoner. Er vi på det punktet at vi må tvangskvotere kvinner inn i styrer ser jeg ingen grunn til at de ikke skal avtjene verneplikt. Eller "pliktår" som mitt tankeeksperiment kaller det.

Du syntes det er en skandale at noen menn blir kalt inn og må gi vekk et av sine år, men det er ikke skandale at ALLE blir det og må gi vekk et år?

Lenke til kommentar
Man kan til en viss grad velge om man vil tjenestegjøre i forsvaret, eller andre samfunnsnyttige steder.
Tenk på hva dette kan gjøre med samfunnet. Vi har plutselig nok bemanning på de stedene vi sliter mest i dag.

Dette henger ikke helt på greip. Ved å la folk "tjenestegjøre" istedenfor å jobbe og la dem velge hvor de skal tjenestegjøre istedenfor å velge hvor de skal jobbe så får vi plutselig flere til å jobbe der få vil jobbe?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Spørs hvordan du leser setningen. Ville frem til at det er feil så lenge det bare er noen som blir kalt inn. Enten må alle inn, eller kan de spare seg for å ta noen inn.

 

Om det er en artikkel i aftenposten som handler om det samme hadde jeg satt pris på en link så jeg kan se hva andre tenker om dette :)

Lenke til kommentar
Det finnes mangfoldige steder det er behov for et løft, tenker da spesielt innenfor omsorgsyrker.

Likestilling, som man er sykelig opptatt av i disse dager, blir praktisert.

 

Tenk på hva dette kan gjøre med samfunnet. Vi har plutselig nok bemanning på de stedene vi sliter mest i dag.

 

Tanken er vel god?

Nei, tanken er ikke god. Dette er å konfisere ett år av et fritt menneskes liv.

 

Dessuten har vi ikke akkurat overskudd av arbeidskraft - hvorfor ikke ANSETTE folk istedet for å tvinge noen til å jobbe gratis??

Lenke til kommentar

Så man skal altså for eksempel "redde" eldreomsorgen ved hjelp av å gi tvangsarbeid til ufaglærte i ett år.

 

Hadde det ikke vært bedre å sikre status og betaling slik at de fikk nok faglærte der?

 

Både samfunnet og enkeltindividet ville ha godt av å bo ett år i en annen landsdel eller aller helst i utlandet. Å jobbe med noe helt annet i en periode kan også være positivt. Å bruke tvang er derimot ikke positivt.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette høres forferdelig og veldig "Rødt" ut. Det siste Nordmenn trenger er enda flere forpliktelser ovenfor samfunnet... vil noen drive veldedighetsarbeid o.l. skal det være ut av egen vilje, ikke tvang. Det kan nevnes at jeg også er sterkt imot verneplikten -- det er mer enn nok gode mennesker som tjenestegjør ut av egen vilje, slik jeg selv gjorde. Frihet til å velge selv gir høyere moral, høyere innsatsvilje, høyere kompetanse og mer effektivitet.

Lenke til kommentar
Tenkte tanken i går. Hva med at alle i Norge blir kalt inn til et "pliktår". Kvinner og menn. Som en slags videreføring av verneplikten. Verneplikten retter seg ene og alene inn mot forsvaret, men hva om vi utvider konseptet. Tanken min er som følger:

Alle menn og kvinner i vernepliktsalder blir kalt inn til et pliktår, eller gjerne innsatsår om du vil.

Man kan til en viss grad velge om man vil tjenestegjøre i forsvaret, eller andre samfunnsnyttige steder. Der man har behov for folk. Alle har noe å bidra med, på den ene eller andre måten.

Det finnes mangfoldige steder det er behov for et løft, tenker da spesielt innenfor omsorgsyrker.

Likestilling, som man er sykelig opptatt av i disse dager, blir praktisert.

 

Tenk på hva dette kan gjøre med samfunnet. Vi har plutselig nok bemanning på de stedene vi sliter mest i dag.

 

Tanken er vel god?

 

Hva med det aspektet at enkelte ikke har lyst å bli innrullert i militæret på noen mulig måte, meg innkludert. Jeg er imot all form for tvang uansett. Om folk ikke har lyst å gå inn i militæret, vil mange av de og gjøre hva de kan for å komme ut av militæret.

 

En jeg kjenner var så desperat av å komme seg ut at han vasket et toalett kraftig rent, og smurte nugatti nede i toalettet. Når inspeksjonen kom, og fikk se hva som var i toalette, kalte de han inn på toalett og spurte hva dette var. Kompisen min stakk da en finger ned i toalettet, grov opp litt "dritt" og slikket det av fingere. Flåsete ser han på inspektørene og sier "det ser ut som dritt og smaker som dritt, så da regner jeg med det er dritt".

 

Så enkelte vil ikke inn, hvorfor skal de tvinges?

Lenke til kommentar
Jeg er imot all form for tvang uansett.

Akkurat den uttalelsen der ser jeg for meg at du vanskelig kan forsvare. Er du imot bruk av tvang mot kriminelle? Er du imot bruk av tvang når det gjelder behandling av psykisk syke?

 

Enkelte former for tvang er dessverre nødvendige i et stort samfunn, men det er absolutt et onde som burde være siste utvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...