Gå til innhold

Nytt konsept: Pliktår


Anbefalte innlegg

Jeg er imot all form for tvang uansett.

Akkurat den uttalelsen der ser jeg for meg at du vanskelig kan forsvare. Er du imot bruk av tvang mot kriminelle? Er du imot bruk av tvang når det gjelder behandling av psykisk syke?

 

Enkelte former for tvang er dessverre nødvendige i et stort samfunn, men det er absolutt et onde som burde være siste utvei.

 

Nå bærer du inn på tvang i form av konsekvenser. Hva er det du har gjort som gjør at staten har rett til å tvinge deg inn i militæret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En jeg kjenner var så desperat av å komme seg ut at han vasket et toalett kraftig rent, og smurte nugatti nede i toalettet. Når inspeksjonen kom, og fikk se hva som var i toalette, kalte de han inn på toalett og spurte hva dette var. Kompisen min stakk da en finger ned i toalettet, grov opp litt "dritt" og slikket det av fingere. Flåsete ser han på inspektørene og sier "det ser ut som dritt og smaker som dritt, så da regner jeg med det er dritt".

Gammel historie...

 

 

når det gjelder verneplikt osv, er jeg for den ideen at de som blir dimmet fra militæret fordi de ikke er fysisk godt nok rustet for tjeneste (det blir flere og flere ettersom datagenerasjonen tar over), bør få en form for annen plikttjeneste/samfunnstjeneste hvis verneplikten fortsatt skal være slik den er i dag. Det er vannvittig frustrerende for de som har brukt ungdomstiden sin på noe fornuftig og holdt kroppen ved like at det er de som har latt den forfalle som trekker det lengste strået og typisk kan begynne på utdanning eller fortsette i jobb.

 

Når det gjelder kvinner, har jeg fått en god forklaring på hvorfor de slipper verneplikten; de aller fleste kvinner (riktignok ikke alle) føder barn ila livet. Ved å føde barn går de med et samfunnsansvar i magen i 9 mnd og i tillegg bruker de mye av sin fritid på barnet de første levemånedene, da de har et mye større ansvar enn mannen. I et land som Norge der vi sliter med å holde befolkningstallet oppe er dette viktig, og et poeng som burde gjøres mer ut av politisk.

Lenke til kommentar

Ingen tvinger kvinner til å bli gravide, akkurat som ingen bør tvinge menn til å avtjene verneplikt. Med frivillig militærtjeneste frafaller også "urettferdigheten" smeboe snakker om. Mennesker som velger å tjenestegjøre frivillig vil gjøre dette enten for å finansiere studier (utenlandstjeneste er svært godt betalt), eller for å ta verdifull utdanning innen forsvaret (befalskole o.l.). De vil derfor være høyt motiverte og yte maksimal innsats, og forsvaret vil være fri for deprimerte og usamarbeidsvillige mennesker som bare vil komme seg gjennom det hele lettest mulig.

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Jeg er imot all form for tvang uansett.

Akkurat den uttalelsen der ser jeg for meg at du vanskelig kan forsvare. Er du imot bruk av tvang mot kriminelle? Er du imot bruk av tvang når det gjelder behandling av psykisk syke?

 

Enkelte former for tvang er dessverre nødvendige i et stort samfunn, men det er absolutt et onde som burde være siste utvei.

 

Nå bærer du inn på tvang i form av konsekvenser. Hva er det du har gjort som gjør at staten har rett til å tvinge deg inn i militæret?

Når du skriver "all form for tvang uansett" betyr det at du også er imot den som kommer som konsekvenser.

 

Dessuten trenger det ikke å være i form av konsekvenser når det er snakk om psykisk syke. De trenger ikke å ha gjort noe spesielt, bortsett fra å være en fare for seg selv og andre.

 

Skatt er også en form for tvang. Er du for å fjerne den? Eller hva med barneskolen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...