Gå til innhold

Drop rate. Usikker

Gjest Slettet+8723

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er jo du som driter deg ut her.

Jeg har ikke regnet på tallene, men de ser rimelige ut.

Det er selvsagt snakk om en total sjanse for at en grønn item har droppa minst én gang., og selv om denne verdien aldri vil komme helt til 100%, så vil den stange rett oppunder.

For JO, den totale sjansen vil gå opp jo flere mobs du dreper, det er enkel logikk det.

Du misforstår åpenbart hva jeg skrev, vi mener det samme, les det gjerne en gang til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han sammenligner det med å slå to terninger på rad. hvor det er mindre sjangse for å få to 6'ere. noe han har rett i.

Er ikke sikker på hva du mener her, men det er 1/6 sjanse for å slå en sekser på terning nr 2 uavhengig av om du slo en ener eller en sekser på den første.

Skrevet
Sjangsen GÅR IKKE opp jo flere mobs du dreper! Det eneste som går opp er SANSYNLIGHETEN for at du har sett itemet etter 500 mobs. Men det er like stor SJANGSE for at itemet dropper uansett om du dreper 10, 100 eller 1000000 av denne mobben.

Ordene sjanse og sannsynlighet har altfor løse og like definisjoner til at man kan si at det er noen forskjell på hvor stor sannsynlighet det er for at noe skjer, og hvor stor sjanse det er for at det skjer.

Det du mener er at sjansen/sannsynligheten er den samme for at mob nr 1 skal droppe en ting som at mob nr 500 skal gjøre det, men at den totale sjansen/sannsynligheten for at man får noe er mye større hvis man dreper 500 mobs enn hvis man dreper en.

Skrevet (endret)

Ja akkurat det jeg mener. Sjangsen for at det skal droppe på mob 500 er det samme som på mob 1, men sansynligheten for at du har sett tingen innen 500 mobs er større en innen 10 mobs.

Endret av Smeagoldfish
Gjest Slettet+8723
Skrevet (endret)
Det er jo feil at hvis noe har en 2% droprate sa har ejg en 2% sjangse for at itemet dropper uansett hvor mange tganger jeg dreper mobben.. Hvis jeg dreper 500 mobs har jeg en MYE storre sjangse til at itemet dropper enn hvis jeg dreper 1.

Greit nok den har fortsatt 2% pa hver kill, men du har en storre % totalt hvis du dreper flere mobs.

Her er en som har skjønt det. Dette er akkurat det jeg ville frem til med posten min.

PS. Jeg oppfordrer fortsatt WolliBoy til å svare for seg, helst innen fredag.

Du sa noe om at hvis du dreper 250 mobs så er sjangsen for å ha sett itemet nærmere 100%. det er det ikke. Den totale % er høyere en hvis du bare hadde drept 1 mob. men du kan faktisk drepe en million av dem uten å ha sett den droppe en gang.

Naranek: Å slå to 6'ere på rad er 1/6 gange 1/6 sjangse. Veldig lav med andre ord. på RAD er nøkkelordet her.

Endret av Slettet+8723
Skrevet

du får jo ikke mindre sjanse for en ny drop bare fordi du nettopp loota en green..

du har alltid den samme drop raten hver gang du dreper en mob.

f.eks. du har 10% sjanse for å få en green. og den dropper. deretter springer du til neste mob, og igjen har du 10% sjanse..

det er ikke noe 1/10 gange 1/10 som gir lavere drop rate på mob nr. 2

Skrevet
Herregud vær så snill...

Sjangsen GÅR IKKE opp jo flere mobs du dreper! Det eneste som går opp er SANSYNLIGHETEN for at du har sett itemet etter 500 mobs. Men det er like stor SJANGSE for at itemet dropper uansett om du dreper 10, 100 eller 1000000 av denne mobben.

Sansynligheten for at den har droppet etter 1000000 er ganske stor, men det er fortsatt den samme 2% sjangsen for at den dropper, dette forandrer seg ikke uansett hvordan du vrir og vender på det..

Er forresten ikke så alt for dyrt for mattebøker på bokhandleren. Noen av dere trenger det virkelig :)

Altså om en mob har 0.1% sjangse for å droppe en epic, så vil ikke det si at etter tusen mobs vil jeg ha en 100% sjangse for å finne den slik du påstår ( 0.1 * 1000 = 100 )..

Ikke herregud meg, hold kjeften din om du ikke klarer å lese det jeg skriver.

JEG HAR ALDRI HEVDET AT MAN HAR EN 100% SJANSE Å FÅ ET GRNØT DROP.

Det er derimot DU og dere som påstår at det er en konstant 2% sjanse som lyver, rett og slett fordi dere ikke har greie på hva dere snakker om i dette tilfellet!

DEN TOTALE SANNSYNLIGHETEN går OPP etter jo FLER man dreper, og det er en enkel logisk analyse.

Den vil ALDRI komme til 100%, men uendelig tett oppunder jo flere man dreper.

HVA er det du ikke skjønner ved det jeg skrev?

Er du dum?

Det er et logisk spørsmål jeg antar siden du angriper meg på feilaktig grunnlag.

Skrevet (endret)
En mob har 2% sjans for å droppe [Green Tunic of Manic Depression].

Du dreper en slik type mob en gang; Det er 2 % sjanse for at [Green Tunic of Manic Depression] dropper.

Du dreper en slik type mob en gang til; Det er 2 % sjanse for at [Green Tunic of Manic Depression] dropper.

Du dreper enda en av samme tye mob; Det er 2 % sjanse for at [Green Tunic of Manic Depression] dropper.

Du dreper ENDA en av samme type mob; Det er 2 % sjanse for at [Green Tunic of Manic Depression] dropper.

Du dreper enda ENDA en av samme type mob; Det er 2 % sjanse for at [Green Tunic of Manic Depression] dropper.

Sjansen for at [Green Tunic of Manic Depression] dropper er alltid 2%. Dropsjansen samles ikke opp. Når du har drept 10 stykker har du ikke (2%*10) 20% sjanse for å loote [Green Tunic of Manic Depression].

kan dere ikke bare se på denne fasiten da. den er enkel og godt forklart......

ikke noe vitsi å diskutere noe mer, selfølgelig er sjansen større for at du ser et dropp som har 2% dropp rate vis du dreper 100 mobs. men drop raten er fortsatt 2% per mob som du dreper. men sjansen er større at du ser det droppet vis du dreper 100mobs enn 1 mob.......

Endret av KeyanZa
Skrevet
Herregud vær så snill...

Sansynligheten for at den har droppet etter 1000000 er ganske stor, men det er fortsatt den samme 2% sjangsen for at den dropper, dette forandrer seg ikke uansett hvordan du vrir og vender på det..

Er forresten ikke så alt for dyrt for mattebøker på bokhandleren. Noen av dere trenger det virkelig :)

Altså om en mob har 0.1% sjangse for å droppe en epic, så vil ikke det si at etter tusen mobs vil jeg ha en 100% sjangse for å finne den slik du påstår ( 0.1 * 1000 = 100 )..

Ikke herregud meg, hold kjeften din om du ikke klarer å lese det jeg skriver.

JEG HAR ALDRI HEVDET AT MAN HAR EN 100% SJANSE Å FÅ ET GRNØT DROP.

Det er derimot DU og dere som påstår at det er en konstant 2% sjanse som lyver, rett og slett fordi dere ikke har greie på hva dere snakker om i dette tilfellet!

DEN TOTALE SANNSYNLIGHETEN går OPP etter jo FLER man dreper, og det er en enkel logisk analyse.

Den vil ALDRI komme til 100%, men uendelig tett oppunder jo flere man dreper.

HVA er det du ikke skjønner ved det jeg skrev?

Er du dum?

Det er et logisk spørsmål jeg antar siden du angriper meg på feilaktig grunnlag.

jammen ærlig talt da.. Kan du være så snill å ta grunnskolen om igjen før du påstår jeg lyver når det gjelder enkel matte? "Er du dum?" spør du meg om.. Må være det latterligste jeg har lest!

Skrevet (endret)
Akkurat det jeg mener og :p

Litt mer spesifikt:

Han sammenligner det med å slå to terninger på rad. hvor det er mindre sjangse for å få to 6'ere. noe han har rett i.

Men hva andre får er jo helt uavhengig av hva du får.

Vi startet dette topicet fordi han sa til meg at jeg burde farme items når det er få folk online. noe som ikke virka logisk for meg :p

Hva har antall folk online å gjøre med dine eller kompisen din sine sjanser for å få en viss drop? Den er jo like stor uansett. Jeg skjønner ikke hvordan du (eller kompisen din, via deg) klarer å knytte sammen noe som er utrolig lettforståelig og logisk (dog ikke 100% dokumentert uten tilgang til kildekode) med noe som vel kan settes i bås som 'MMORPG-overtro'?

Be kompisen din om å fortelle nøyaktig hvordan han har klart å trekke slutningen om at få spillere = færre drops ut av ræva.

Edit: flere ble til færre.

Endret av Rata101
Skrevet

faen ass alle som driver å krangler nå er jo helt fette enige!?

Når du dreper mob nr 100000 har den fremdeles 2% sjangse for å droppe green.

Men om du 100000 mobs i en session så vil det være veldig sansynlig at EN AV DEM dropper den.

Skrevet (endret)
faen ass alle som driver å krangler nå er jo helt fette enige!?

Når du dreper mob nr 100000 har den fremdeles 2% sjangse for å droppe green.

Men om du 100000 mobs i en session så vil det være veldig sansynlig at EN AV DEM dropper den.

jepp.

samme som at vis du tar 100 kort der 1 av kortene er joker, legg dem opp ned og trekk ut jokeren, sjansen er 1% at du trekker kortet(jokeren)

vis du trekker feil kort stokk kortstokken og gjør det igjen. fortsatt 1% sjanse for at du finner jokeren,

men til flere ganger du gjør dette er jo sjansen større for at du trekker rett kort en gang.....

Endret av KeyanZa
Skrevet (endret)

Bare for a klarne opp.

Mobben har en 50% for a droppe itemet. Hvis du dreper den en gang har du derfor 50% sjangse for a fa itemet. Den andre gangen du dreper mobben vil du da altsa ha en 66% sjangse for at itemet dropper eller har droppet. Hvorfor?

1 kill = 50%

2 kill = 75% Grunn: Over to kills har du fire muligheter. Forste mob dropper og andre mob dropper, Forste mob dropper ikke andre mob dropper, Forste mob dropper ikke og andre mob dropper ikke eller Andre mob dropper og forste mob dropper. Det betyr at alle de tre har en 25%. Det betyr at du har en 75% sjangse for a fa minst en drop over to mob kills.

Edit: Mulig tallene ikke stemmer helt, men teorien er riktig.

Endret av Hamaestra
Skrevet

Alt kommer ann på om du bestemmer deg for en mengde mobs først...

Du bestemmer deg for å drepe 1000 mobs med 2%for grønn item på hver.

Da er SANSYNLIGHETEN for at du vil droppe en grønn item I LØPET AV de 1000 killsa nesten lik 100%.

MEN!!

mob 1 har 2% dropp

mob 10 har 2% drop

mob 44 har 2% drop

I LØPET AV 1000 kills er det nesten 100% sansynlighet for at du vil befinne deg innenfor de 2% som kreves for drop...

OG DETTE ER FASITEN!

Skrevet (endret)
Bare for a klarne opp.

Mobben har en 50% for a droppe itemet. Hvis du dreper den en gang har du derfor 50% sjangse for a fa itemet. Den andre gangen du dreper mobben vil du da altsa ha en 66% sjangse for at itemet dropper eller har droppet. Hvorfor?

1 kill = 50%

2 kill

du Har fremdeles 50% sjangse for å få den når du dreper 2. mob uavhengig av hva du fikk på første kill.

Sjangsen for at du vil få droppet I LØPET AV TO KILLS er derimot over 75%

(Sjangsen for at du ikke får den på 2 kill = 0.5x0.5 = 0.25, 1-0,25 = 0,75 =75%)

Endret av Zepticon
Skrevet
Bare for a klarne opp.

1 kill = 50%

2 kill

du Har fremdeles 50% sjangse for å få den når du dreper 2. mob uavhengig av hva du fikk på første kill.

(Sjangsen for at du ikke får den på 2 kill = 0.5x0.5 = 0.25, 1-0,25 = 0,75 =75%)

Joda det er 50% hver kill, men det er jo ikke det han sier. Han sier at over 44 kills har du en 2% sjangse for at det dropper, men det er feil. Hvis kill nr 44 var den forste killen hadde det vaert 2%, men i lopet av 44 kills er det over 2% for at itemet dropper.

Skrevet
Joda det er 50% hver kill, men det er jo ikke det han sier. Han sier at over 44 kills har du en 2% sjangse for at det dropper, men det er feil. Hvis kill nr 44 var den forste killen hadde det vaert 2%, men i lopet av 44 kills er det over 2% for at itemet dropper.

matematisk sett er det ikke det, det er ALLTID 2% hver gang du dreper den. Derfor noen aldri ser en dropp som andre ser flere ganger. Det er større sannsynlighet at den dropper i løpet av xx kills men det er allikevel 2% for dropp uansett.

Skrevet (endret)
Bare for a klarne opp.

1 kill = 50%

2 kill

han sier at Kill nr 44 har like stor sjangse for å droppe itemen som kill nr 1 har, nemlig 2%. Og det er sant!

Men _I LØPET AV_ 44 kills er det 59% sjangse for at itemen har droppet.

Endret av Zepticon
Skrevet
Forutsatt 2% sjanse for greenie:

1.kill = 2% sjanse.

2.kill = 3.96% sjanse.

3.kill = 5.88% sjanse.

4.kill = 7.76% sjanse.

5.kill = 9.61% sjanse.

10.kill = 18.3% sjanse.

20.kill = 33.2% sjanse.

50.kill = 63.6% sjanse.

100.kill = 86.7% sjanse.

250.kill = 99.4% sjanse.

Du burde skjønne det nå :)

:nei:

Det er åpenbart at norsk skole har store utfordringer...

På jo flere kills du har, jo større TOTAL sjanse er det for at tingen vil droppe ILØPET av alle killsene. Enkelt og greit fordi du gjør flere forsøk. Men hvert enkelt kill vil det fremdeles være like liten sjanse for at den dropper (2%). Så selv om du ikke skulle få droppen på de 1000 første killsene (noe som er godt mulig) så er sjansen akkurat like liten for at den dropper på forsøk nr 1001.

Det er jo du som driter deg ut her.

Jeg har ikke regnet på tallene, men de ser rimelige ut.

Det er selvsagt snakk om en total sjanse for at en grønn item har droppa minst én gang., og selv om denne verdien aldri vil komme helt til 100%, så vil den stange rett oppunder.

For JO, den totale sjansen vil gå opp jo flere mobs du dreper, det er enkel logikk det.

Herregud vær så snill...

Lesebøker, og lesebriller er også ganske rimelige for tiden. Du behøver det virkelig da du ikke skjønner forskjellen på sjanse og sannsynlighet. Kanskje slenge på en mattebok som du sier også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...