Gå til innhold

Kindle er lansert


Anbefalte innlegg

Hvordan er dekningen rundt om i verden? Må man ha SIM-kort i den? Hvem betaler for brukt båndbredde?

 

Hva skjer om man mister enheten, ødelegger den eller programvaren krasjer? Må man kjøpe bøkene på nytt eller kan man enkelt laste de ned på nytt? Må man virkelig kjøpe bøker man allerede eier på nytt?

 

Når kommer det en versjon som ikke er direkte stygg?

Jeg leste litt om Kindle igår og så en liten infovideo om den. Slik jeg har forstått vil all 3G bruk være gratis, men dette gjelder kun der Sprint har dekning, dvs. primært for USA. Hvordan roaming muligheter er fant jeg ingeting om. Uansett så vil det vel ikke funke så bra i land som ikke har det samme 3G system som i USA... Den har dog også innebygd WLAN, noe som kan kompeneser for manglende 3G dekning.

Bøkene man kjøper blir også lagret på Amazon.com slik at man ikke mister alt dersom enheter går istykker.

Det jeg ikke likte var at han i info videoen nevnte at man kunne konvertere PDF dokumenter ved å sende dem til amazon.com som da ville konvertere det for deg "for a small fee".

 

Jeg vil tro at mye av prisen til Kindle skal være med på å dekke en engangssum til Sprint pga. gratis 3G, så personlig kunne jeg mye heller tenkt meg en blligere versjon uten 3G, iom. at det ville være ubrukelig her til lands uansett.

 

Skjermen er forøvrig overraskende behagelig å se på og jeg fikk en liten "wow" opplevelse første gang jeg så en slik e-ink skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Illus: Hvordan er det med PDF dokumenter som ikke er laget med gjennkjenbar tekst? i.e. innscannet bok der hver side egentlig bare er ett "bilde"? Takler den det bra?

 

Det har jeg ikke prøvd. Send meg eventuelt et eksempel/link på pm så kan jeg teste for deg.

 

iLiad er ca. A5 størrelse.. og den kan zoome og legge dokumentet i landskapmodus. Det vil derfor være mulig å se dokumenter i tilnærmet "normal" størrelse. Tror iLiad kan zoome opp til 400%, men personlig liker jeg ikke zoom funksjonaliteten så godt. Og det er veldig vanskelig å bla når noe er zoomet. På den andre siden så føler jeg ikke at jeg har behov for å zoome når jeg leser vanlige bøker. Skal man notere ved siden av (eller på er vel rettere sagt) bøkene, som iLiad har mulighet til er, men avhengig av zoom dersom man skal notere mye (min personlige vurdering som alt annet)

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Jeg må isåfall komme meg hjem, noterer dette til senere :)

 

filene er til dels store da, 40-150MB..

 

Eventuelt kjøp en og bruk angreretten om den ikke fungerer til ditt behov/forventninger.

Øyne som ser er vel veldig subjektivte av hva man synest er bra eller ikke :o)

 

Glemte å si at det er begredelig med lagringskapasitet i iLiad.. 256MB eller noe. På den

andre siden kan man plugge inn usb-minnepinner, CF og MMC kort.. Noe som faktisk

er litt praktisk mht at jeg bare kan dra ut kortet og putte inn i laptoppen når jeg vil ha

bøkene/dokumentene der. iLiad har selvsagt synkroniseringsmuligheter via. USB til

PC, men liker ikke sånne funksjoner (eller ledninger)

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Bøkene man kjøper blir også lagret på Amazon.com slik at man ikke mister alt dersom enheter går istykker.

Det jeg ikke likte var at han i info videoen nevnte at man kunne konvertere PDF dokumenter ved å sende dem til amazon.com som da ville konvertere det for deg "for a small fee".

 

Det bør allikevel være slik at man har muligheten til å kopiere bøkene, man vil kanskje la familiemedlemmer lese de, levrandører kan gå konkurs osv osv..

 

AtW

Lenke til kommentar
Skjønner ikke poenget med 3G, ville vært mye mer fornuftig med wlan i stedet.

Hallo? Poenget er jo størst mulig dekning og 3G dekning er større enn Wlan. Uansett så har jo enheten også Wlan. :shrug:

 

Det bør allikevel være slik at man har muligheten til å kopiere bøkene, man vil kanskje la familiemedlemmer lese de, levrandører kan gå konkurs osv osv..

Ja, enhver kunstig brukersperre som hindrer brukeren i å benytte sitt kjøpte produkt taler selvsagt svært negativt. Om Kindle er infisert med mengder DRM er det definitivt best å holde seg unna inntil videre. Men jeg vet ikke hvordan/om dette er implementert på Kindle.

Lenke til kommentar

Ikke særlig billig enhet. Når en kan få bærbare PC-er til litt over det doble av prisen.

 

Dessuten drives det jo og utvikles en 100 dollar PC som det har blitt skrevet en del om allerede. Hvor blir det av det billige elektroniske papiret?

 

PDF-mangelen var også meget skuffende. Det er ikke alle som gidder å styre med konvertering av dokumentformater. De skriver at det også må gjøres via e-post, og da er det jo også noe usikkert hvordan dette fungerer, og om du står fritt til å sende hvilken som helst PDF-fil du måtte ha over på enheten.

 

Enheten mangler farger på skjermen ser det ut til, men det er vel ett kompromiss en kan leve med kanskje, men da bør også prisen reflektere denne simplere skjermteknologien, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar

Svedge: tror du har misforstått poenget med iLiad og slike dingser... Poenget er at en baklyst LCD skjerm ikke er behagelig å lese på i lengden. Jeg kunne aldri tenke meg å lese en bok på PC eller en slik mobilskjerm.

 

e-ink teknologien som er i iLiad f.eks. er helt annerledes. Det er mye, mye mer behagelig å lese når du ikke får øynene belyst av en LCD-skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...