Gå til innhold

skal kjøpe jalla mekk anlegg så trenger hjelp og råd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme hva de koster hvis du ikke har forsterkerkraft nok til å drive de ...

Hva har du tenkt å forsterke med?

 

Du klarer ikke drive de høyttalerene med en NAD 302 tror jeg.

 

Om 500kr er passelig?

Jeg synes det virker lite, men så er de jo brukte.

1000kr er kanskje litt mye igjen, men så langt ned som til 500 tror jeg ikke du får de, men 7-800 skal du klare, og det mener jeg er en grei nok pris.

Men mitt tips er å ikke kjøpe de med mindre du har forsterker på minst 2x80W.

 

 

fåt prøve med 2x50 nad wat først da.

det blir vel lyd hehe :!:

Lenke til kommentar

NAD 302 clipper ved 40W per kanal, og hvis jeg har forstått det rett, så er det den du har.

 

Jeg synes heller du bør kjøpe høyttalere som forsterkeren klarer å drive, det vil gi bedre resultat.

Dynavoice F6 er som nevnt et populært og godt alternaltiv.

 

Men til din forsterker tror jeg du vil få det best med et par gode stativhøyttalere, eller gulvstående høyttalere med maks 2 stk. 6,5" elementer.

Lenke til kommentar

Folk undervurderer hvor høyt man kan spille med en watt. Jeg bruker omtrent 0.5W på høytalerne mine akkurat nå som jeg hører på musikk og kunne ikke tenkt meg å spille høyere til vanlig bruk uten å få vondt i hodet.. Du må ha 400W for at lyden skal oppfattes dobbelt så høy som 50W, noe som er særdeles dårlig driftsøkonomi.

 

Skal nå sies at jeg har 5stk monoblokker på 130 (8ohm) og 220 (4ohm) hvis det skal skal spilles høyt. Jeg hadde gått for høytalere først (ikke subb, hvis det skal være subb som bråker mest er PA det du er ute etter , som ikke går så dypt ,men som slår ganske godt ned til en viss grense), hvis du er ute etter lyd så kan 4stk 8tommere fint få rommet ditt til å riste uten problemer. Jeg kjørte sinussweep på høytalerne og rommet ristet. Tallerkner fra dagen før ristet ved en frekvens mens gulvlampen ristet ved en annen.

 

Dette ble klart med et rimelig anlegg , ville bare teste ut hva som var mulig.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Her vil jeg igjen være uenig. Har du en god forsterker på 20W så skal den fint klare å dra noen høytalere på 120W. Om en høyttaler er 50W eller 500W forteller lite om hva den krever , det er heller impedanskurven som gjør. Det er forskjell på resitiv og induktiv last vetu ;) Er også lite som begrenser bassen fra å bli dyp nok , det er rommet ditt og delefilteret og ikke minst elementet.

 

Den feilen mange gjør er å bruke for liten forsterker som de presser hardt. Dermed går basselementene endel steder som de ikke skulle vært fordi forsterkeren ikke har kraft nok til å stoppe de igjen , dette vil igjen gi fyldigere lyd og er sikkert tøft for mange ,men det høres ikke bra ut. Hadde nok kjøpt en PA forsterker til disse høyttaler. Så noe bli solgt for 2000kr for 2x400W eller noe lignende. Denne har da trolig vifter ,men vil du høre disse når du spiller? Du kan alltids bytte de ut også.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Nå avhenger det litt av hvor lettdreve høyttalerene er, men som regel er det tyngre å drive større elementer.

Selv har jeg 2x50W (NAD C320) som driver to høyttalere med single 7" mellomtonebasser, og det går fint. Her er det høyttalerene som stopper først, selv om forsterkeren ikke klarer å spille så høyt over tid.

 

Men min forsterker clipper ved 67W, mens hans gjør det ved 40W, og at han skal kunne spille med litt futt når høyttalerene har to 8" elementer hver har JEG litt dårlige følelser på.

Eller hvis han vil se en film med litt volum på lyden, så er det kjipt om forsterkeren går i protect mode etter 20 minutter ...

 

Klart du vil få lyd, men jo større membranarealet er, jo tyngre er det for forsterkeren å ha kontroll over høyttalerene.

Mer effekt eller mindre membranareal er løsningen for å få mer kontroll, og tro meg, du merker forskjell dersom du bruker en forsterker med mer effekt.

Mindre membranareal vil også resultere i bedre kontroll over elementene, men du vil miste litt volum i det lydområdet som de elementene skal lage lyd til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...