Gå til innhold

skal kjøpe jalla mekk anlegg så trenger hjelp og råd


Anbefalte innlegg

hvilken forsterker ute på markedet i dag gir mest for penga.

da tenkte jeg på forsterkere i 3000kr klassen

som skal drive Resonant Engineering SE10

 

600W RMS

Dual 4 Ohms

Mounting Depth: 6”

Electrical Q Value -Qes: 0.46

Mechanical Q Value -Qms: 4.4

Total Speaker Q Value -Qts: 0.42

Free Air Resonance -Fs: 26.6 Hz

Equivalent Compliance -Vas: 31 liters

One-Way, Linear Excursion -Xmax: 18 mm

Efficiency -SPL 1W/1m: 83.2 dB SPL

Effective Piston Area -Sd: 310 cm^2

DC Resistance -Re: 2.8 ohm

Nominal Impedance -Znom: Dual 4 ohm

Thermal Power Handling -Pe: 600 W

Force Factor -Bl: 17.7

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en forsterker som skal drive bilstereo HT'er? Da må du se bort fra wattsa hvertfall. Ville lagt litt mer penger i prosjektet ditt.

En H/K970 kjører på 80amps og 80watts. Den har blitt omtalt som den råeste stereo-ampen på det Norske markede til under 10 lapper.

Den har pre-out, så her har du mulighet til å koble en aktiv bilsub. Eller du kan dra 4stk 15" Magnat subber (400w pr. stk), testet og bevist på Radiosalongen, hvis du aktiverer speaker system 1 og 2 samtiddig. Bare husk at den går veeldig varm, så ha god kjøling rundt den. Da hindrer du også forvrengninger og klipping.

 

Men jeg ville heller satset på å selge bilHT'ene dine og heller kjøpt hushøyttalere!

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

har drevi å sett på lit brukt og kjøpt meg en nad 302 som skal kjøre noen små satelit høytalere på 60wat eller no.

og driver å pruter litt på en NAD 214 som skal kjøre suben, men må jo kjøpe delefilter og noen har forklart meg at jeg må ha 100hz delefilter. så skal kjøpe den på www.elutstyr.no så fort sia er oppe.

 

grunnen til at jeg bruker den bil subben er at jeg ikke kan kjøre bil nå. har gips på beine så :(

og grunnet lerlinglønn så kan ikke anlegget bli så dyrt, så da må man bruke det man har.

men jeg kjøpte den nad 302 en for 900kr. vart jeg lurt da eller?

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
Kjøp deg en subforsterker da. Ikke begynn med noe hjemmelaga jallamekk, gjør det ordentlig! Hypex fra dynabel.no f.eks er jo populære.

 

Hvorfor du trenger 2.1 forsterker skjønner jeg ikke helt.

 

 

2.1 trengte jeg for jeg skulle ha en forsterker som kjørte 2 høytalere og så skulle jeg ha en tel som kjørte suben.

men med min økonomi må det bli jalla mekk.

det funker så lenge det blir lyd.

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
Vel, du har allerede kjøpt forsterker til høyttalerne ikke sant? Så da trenger du bare en forsterker til å drive sub. Det enkleste og beste er uten tvil å kjøpe en subforsterker. Hvor mye har du planer om å bruke på dette da? For forsterker og delefilter.

 

 

 

jeg har tenkt å kjøpe brukt.

ca 1500 for forsterker og 2-300 for delefilter.

Lenke til kommentar
SF2500 Subforsterker, 250 watt - 1998,-

 

Fasejustering, justerbar delefrekvens, volumkontroll osv.. m.a.o alt det du trenger.

 

er den bedre en nad 2200

 

da har jeg kjøpt meg delefilter Delefilter Sub118 100Hz høypass 8ohm

ser at dette er på printkort,

er det termineler der eller må jeg lodde på det,

Endret av froZZo
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at du gidder.. nå får du deling på 100 Hz uten noen form for justeringsmuligheter. 100 Hz er forsåvidt rimelig høyt til en sub.. Du må også lodde på terminaler ja. Med en dedikert subforsterker får du mye bedre justeringsmuligheter med tanke på delefrekvens og fasejustering. Effekt får du nok av til RE-elementet ditt som er forholdsvis lettdrevet. Og du får også muligheter til deling på høyttalerne dine ved å bruke høyttalerterminalene på subforsterkeren, noe som er den absolutt lydmessig beste løsningen. For å ikke snakke om at det generellt sett er en mye mer elegant løsning. Det er en grunn til at man knapt får kjøpt passive subwoofere til hjemmebruk nå til dags.

 

Men bare kjøp den nad effektforsterkeren fra slutten av 80-tallet du. Lite vits å prøve hjelpe når du tydeligvis har bestemt deg fra før av for hva du skal ha. ;)

Lenke til kommentar

Kjøper du brukt får du bedre høyttalere enn om du kjøper nytt, men du får heltgreie høyttalere til 1500kr, litt avhengig av hvor kresen du er.

 

Hva skal drive disse høyttalerene og hvor stort er rommet de skal stå i?

Synavoice F6 er populære i den prisklassen, så det kan være aktuellt.

 

Går du litt over 1500, så har du XTZ 80 Front som jeg synes ser interesante ut.

 

På bruktmarkedet vet jeg ikke hva du kan få, men du kan regne med at det ligger ute høyttalere som har kosta rundt 3000 nye.

Lenke til kommentar

Samme hva de koster hvis du ikke har forsterkerkraft nok til å drive de ...

Hva har du tenkt å forsterke med?

 

Du klarer ikke drive de høyttalerene med en NAD 302 tror jeg.

 

Om 500kr er passelig?

Jeg synes det virker lite, men så er de jo brukte.

1000kr er kanskje litt mye igjen, men så langt ned som til 500 tror jeg ikke du får de, men 7-800 skal du klare, og det mener jeg er en grei nok pris.

Men mitt tips er å ikke kjøpe de med mindre du har forsterker på minst 2x80W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...