Gå til innhold

24" 1900*1200: Hodepine og vondt i øynene!


Fre_ZZe

Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig mottat Samsung syncmaster 245B, kjører den i 1900* 1200 over DVI kabel. Problemet mitt er at jeg får ganske kraftig hodepine og vondt "bak" øynene etter bare kort tids bruk. Vanligvis så tåler jeg mye skjermsitting veldig godt. Kan sitte 8timer hp 19 lcd på jobb og så hjem til syncmastere og etter bare halvtimes tid så begynner hodepinen.

 

Har prøvd å endre på endel innstillinger uten at det har hjulpet, har også skrudd kraftig ned på både contrast og brightness.

 

Noen som har tips til hva dette kan være? Har testet såpass mye nå og er ganske sikker på at det er skjermen som gir meg dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal stirre på mye hvitt (tekstbehandling etc) foretrekker jeg å skru lysstyrken ned til det laveste nivået for å unngå å bli sliten i øynene. Sitter jeg i et mørkt/halvmørkt rom endrer jeg i tillegg fargetemperaturen til 5000K (standard er 6500K). For film bruker jeg standard farge og maks lysstyrke, men dynamisk kontrast.

 

Jeg har en Eizo 24", jeg hører de bruker de samme LCD-panelene som noen av Samsungs modeller.

Lenke til kommentar

Takker for tips.

Har Brigthness på 20 og Contrast på 45, så skulle tro jeg hadde de på lavt nok nivå, selv til surfing på nettsider med hvit bakgrunn. Gamma osv har jeg på standard.

Rommet er vel halvmørkt stort hele tiden, mulig jeg bør prøve det fargetemperatur prosjektet...men kan ikke finne noe om fargetemperatur i menyen ? Kan spille Color tone på low normal warm bare..

Lenke til kommentar

Kan hende color tone er det samme som fargetemperatur ja... en "brukervennlig" variant kanskje. Prøv den og se hva som skjer.

 

Det jeg legger mest merke til når jeg bytter fra standard til 5000K er at helt hvite områder plutselig blir gulaktige. Dette endrer seg fort når øynene har vent seg til bildet. Når jeg senere bytter tilbake til standard blir de hvite områdene oppfattet som ekstremt lyse og ubehagelige en stund.

Lenke til kommentar
Siindre, smått utrolig: Jeg har faktisk en lampe BAK skjermen, og ja den er fra IKEA, jammen var den ikke BILLIG også :!:

Og det er ikke kødd engang.

 

Enig i at det hjelper litt. Kanskje det bare er jeg som må bli vant til skjermen, uansett alle tips mottaes med takk!

 

Hehe, morsomt sammentreff ;) . Får vel bare prøve å bli vant til det ja, eller sitte lengre vekke fra skjermen. Eller enda mer lys... ;)

Lenke til kommentar

No shit, mer lys i omgivelsene = enkleste løsning og da mener jeg ikke en enkel 40W sak, en må nesten overvinne det sinnsyke 24" solariumet :) Kan også anbefale å gå inn i skjermkortets kontrollpanel og justere lysstyrke + kontrast + gamma der, og lage en "preset" slik at man enkelt kan bytte mellom f.eks. "Low brightness" og "Normal" eller liknende. Da får man lettere fine farger, gode overganger, godt sortnivå og behagelig lysstyrke.

 

Hele problemet ligger i lysstyrke; LCD skjermer har VELDIG typisk dobbel lysstyrke av CRT skjermer. En liten tankevekker :)

 

EDIT: Glemte å legge til, gulfargen ved lavere fargetemperatur er normalt. Det kan man unngå ved å beholde fargetemperaturen og justere fra skjermkortets kontrollpanel, og samtidig få det behagelig.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Simen klarte ikke å dy seg hehe:) Når jeg kjøpte meg 37" lcd-tv så sto lysstyrken på max, etter å ha testet den i 15 minutter i en mørk stue fikk jeg skikkelig migrene-hodepine, men har vent meg til den nå da. Vet ikke om noen annen løsning enn å ha lys i rommet og skru ned lysstyrken på skjermen nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...