Gå til innhold

Piggdekkavgift i Tromsø


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri vært i Tromsø, men vi har det samme her i Trondheim. Typisk norge at man skal få folk til å gå over fra piggdekk til piggfritt ved å ilegge gebyrer...

 

Men når det er sagt så er det jo positivt at man (i alle fall her i Trondheim) har en panteordning der man får igjen 250kr pr piggdekk man leverer inn ved kjøp av like mange nye piggfrie dekk (maks 4stk pr bil).

Lenke til kommentar
Ja nå ser det ut til at det bærer med full fart mot piggdekkavgift her i Tromsø.

Så hva synes dere tromsøfolket om det?

Jeg bor ikke i tromsø.

Men har vert der noen ganger om vinteren. Med egen bil og piggfrie dekk. (ja jeg har flere ganger kjørt fra Bergen og til Tromsø med piggfriedekk i Januar)

 

Og i Tromsø, syns jeg det er topp med piggfritt. Ingen problem det, overhode.

 

Men er generelt mot avgift.

Lenke til kommentar

For avgift, en bil med piggdekk svever opp !hundre! ganger mere svevestøv enn en bil med piggfritt. Til samenligning vil et stort vogntog sveve opp 15 ganger mer en en personbil med piggfritt. 15*7= 105, det viø si at en personbil med piggdekk svever opp like mye som 7 store vogntog og like mye som 100 biler som har piggfritt! Det er mye det!

Lenke til kommentar
Går faktisk ikke an å komme opp innkjørselen vår uten piggdekk.

 

Piggfri -> lettere å skli -> flere ulykker?

 

Eller piggfri -> Du får ikke den falske tryggheten som miljøpiggene gir deg -> Lavere fart -> Mindre ulykker.

 

Jeg kjører på piggfritt i vinter, og har til nå kun kjørt på tørr asfalt og klinkeis. Fremkomligheten har vært helt ok, og siden jeg vet at jeg ikke har særlig grep på is (det har man jo ikke med piggdekk heller), har jeg holdt farten nede.

Den første dagen med is traff jeg på 3 firehjulstrekkeren med piggdekk som lå slengt rundt i grøftene. Tilfeldig?

 

Jeg vil ikke være med på å bidra til at veiene blir mer sporete. Jeg har etter 3 år i trafikken forstått at ingen kommer å reparerer asfalten etter vinteren.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Ja nå ser det ut til at det bærer med full fart mot piggdekkavgift her i Tromsø.

Så hva synes dere tromsøfolket om det?

 

Som fhv. Tromsøværing synes jeg noen bør plassere seg i bunnen av Kræmerbakken utstyrt med filmkamera når bilister skal opp/ned på glattholka med piggfrie dekk.

Og deretter legge filmen ut på youtube. :p:devil:

Lenke til kommentar
Ja nå ser det ut til at det bærer med full fart mot piggdekkavgift her i Tromsø.

Så hva synes dere tromsøfolket om det?

 

Som fhv. Tromsøværing synes jeg noen bør plassere seg i bunnen av Kræmerbakken utstyrt med filmkamera når bilister skal opp/ned på glattholka med piggfrie dekk.

Og deretter legge filmen ut på youtube. :p:devil:

 

Det kan bli seriøst god underholdning! Er spent på hvordan det vil bli.

 

Leste i avisen i dag at ca 50% prosent bør kjøre med pigg i Tromsø for å raspe opp isen nok til piggfrigutta skal komme seg frem. (Undersøkelsen var gjort av statens vegvesen for 2 år siden).

Og jeg skulle likt å sett hvordan det hadde vært om "alle" hadd kjørt piggfritt i helga som var, klissvåt speilis stort sett overalt. Tror ikke det hadde vært noe nevneverdig stor suksess.......

 

Men sånn for å gå litt på siden av temaet og se litt på salting. Har hørt at flere hevder at salting gjør asfalten mer porøs som fører til at den blir mer revet opp av pigger, stemmer dette? Og fører ikke saltet til en god del svevestøv når der tørker og blir virvlet opp?

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...