Gå til innhold

Hvorfor skrive H*n istedet for Han?

iNeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
Skrevet

Fordi da kan det bety på både han og hun :)

Skrevet (endret)
Okei, spøk til sides h*n er ikke han, det er han/hun.

Er enig her, men det er vel nettopp derfor man sier h*n, for å slippe å måtte sette han før hun eller omvendt. Det kan jo noen ta litt ille opp.

Edit: Avslutte quote-tagger med url funker ikke så godt bestandig..

Endret av steffenz
Skrevet

Har aldri opplevd at noen skriver H*n istedenfor Gud.

... meeen siden majusklene dine sikkert bare er en lei uvane og du slett ikke mener å skrive om Ham, er svaret mitt at jeg ikke aner hvorfor, ettersom vi allerede har velfungerende nøytrale ord, som vedkommende, personen, osv.

Skrevet (endret)

I skolestiler bruker jeg "han" om kjønnet er uvisst, eller om jeg skal lage et eksempel med en tenkt person. Det blir så tungvint å måtte skrive han/hun og hans/hennes evnt. "personen", særlig om det blir brukt hyppig. Jeg foretrekker flyt i språket fremfor å være kjønnsnøytral. Skulle gjerne kommet med et eksempel der både han/hun og hans/hennes inngår, bare for å vise hvor tungvint det kan bli, men det jeg prøvde å lage ble ikke veldig realistisk. Kunne sikkert funnet et om jeg leste igjennom stilene.

I stedet for "han" kunne jeg jo brukt "hun" men jeg gidder ikke uttrykke meg så uforskammet likestillende :p

Endret av kjaks
Skrevet

Ja der har du et poeng, ser nå at du påpekte det lengre oppe. For å ta et annet scenario; I forumet brukes "han/hun" ofte til å peke tilbake på en person i forumet, f.eks trådstarter. Om kjønnet på trådstarter ikke kommer fram, ville dere gått ut ifra trådstarter som et hannkjønnsord og skrevet "han", eller ville dere skrevet "han/hun" evnt. "h*n"?

Skrevet
JEg tror ikke det ville vert korrekt å bruke "hun". Det er jo personen som er "han" i dette tilfelle, og personen er jo ett hannkjønnsord

I så fall skal du bruke "den" og ikke han.

Skrevet
JEg tror ikke det ville vert korrekt å bruke "hun". Det er jo personen som er "han" i dette tilfelle, og personen er jo ett hannkjønnsord

I så fall skal du bruke "den" og ikke han.

En kan skrive han også

Skrevet (endret)

Som personlig pronomen som referer til hankjønnsord? På bokmål?

Jeg har en bil. Den er blå.

Har jeg forstått deg korrekt om du mener at man her også kan skrive "Han er blå"?

Endret av unge thendrup

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...