Gå til innhold

Oss som dumpet Asus og kjøpte Evga


Anbefalte innlegg

Nå er jeg drit-misunnelig!

Du vet at Orthos bare belaster 2 kjerner? Jeg prøvde å kjøre 2X Orthos å det gjekk heller dårlig. De belastet ikke alle kjernene, når jeg valge affilitet så kom der feilmelding i Orthos.

 

Hvordan er viftestyring mulighetene på hovedkort? er det like mange viftekoblinger som på Asus doo-doo Plus? <-( Tok du den?) ;)

 

Bruker du stock kjøler?

 

Om jeg kjøper nytt HK skal jeg parre Asus'en med en P4 jeg har liggende å faktisk prøve å klokke dritten ihjel. Alle volter på max, trykk play :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sier at hk blir så veldig varmt, men siden jeg installerte den medfølgende vifta som skulle plasseres på ribbene til SPP (NB på kortet), så har jeg ikke merka mer enn rundt 35 grader load (Everest). Er nok færre vifteheadere enn på doo-doo-en (;)), men nok for meg. Jeg har to foran (én for HDD og én nederst), to på sidedekselet (kobler jeg bare til en 4-pin), én 120mm bak, og prosessorvifta selvfølgelig. De jeg ikke har sagt bruker 4-pin/molex, bruker vifteheadere, men er hvertfall én header som ikke er i bruk, og tror det var en til et sted, men har ikke sjekka.

 

Jeg bruker BigTyp med regulator (seff står denne på maks hele tiden :p), som kjøler svært bra. Merkelig nok virker det som uansett prosessor som koser seg under denne blir det aldri lenge temper over 60 grader. Hmmm, kanskje prøve å få kjøpt resterende deler til Asus-en og har en Conroe liggende (E6600) og selge det, er jo ikke en dårlig maskin akkurat. Merker at Orthos ikke gir helt riktig bilde av stabiliteten da div programmer nå krasjer av og til (men dette skjedde på bare 3300 MHz og!), så skal prøve å se om jeg kan tweake litt NB-volt og minneinnstillinger så jeg kanskje er heldig og får det stabilt. Uansett, 3555 MHz var plankt umulig på Asus-en, så er kjempefornøyd uansett! :thumbup: (Bilder kommer.)

 

1164844796312146.jpg

(Ikke mine komponenter.)

evga-boardbig.jpg

Her ser du uten vifta på NB. Legg også merke til "On-Board LED"-dingsen, nede til venstre på bildet, som gir koder under POST om hva den gjør. Stopper maskinen under POST, kan man alltids se hvor i startprosessen den fryste, og noen ganger løse problemet ut ifra koden. F eks koden for at minne oppdages fikk meg til å øke spenningen på minnebrikkene, og lot meg boote igjen. :D

 

Det er de to svarte PCIe-slotsene som brukes til SLI. Legg merke til at den mest til høyre kan virke som ligger veldig i veien for å av-/installere minnebrikker når grafikkortet er installert, men det går faktisk veldig greit, i forhold til Asus-en.

 

En ting jeg synes er litt irriterende er at prosessoren ligger veldig nærme hvor strømforsyninga er, så hadde problemer med å koble kontakter inn i strømforsyninga. Men fikk til!

 

backpanel.jpg

Det jeg savner på dette hk er eksterne SATA-kontakter, men ellers er alt i boks! To PS/2-kontakter for de av oss som er nostalgiske, hele seks faste USB 2.0-kontakter i IO-panelet, og rom for å feste 4 til internt. HK hadde en 2-pin strømLED-kontakt, så får ikke lys foran på kabinettet, men shit au.

 

Det som jeg kanskje syntes var mest intuitivt er at, siden dette kortet tross alt er laget for entusiaster (sitat, EVGA), så har de plassert to knapper på selve HK for reset og powersw, veldig greit! Jumperen for å vaske CMOS er også ved disse knappene, men foreløpig har ikke maskinen hengt seg, veldig imponerende! On-Board speaker finnes også her. Dette er helt til venstre på bildet over.

 

Alt i alt et veldig flott HK for de som skal overklokke og ha SLI. (Kanskje beste på marketed!) For ikke snakke om at det bare ser fantastisk ut! :D

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Wow, det var utfyllende post! Ja det er bra det ikke låser seg som på Asus, var veldig plagsomt å måtte ta ut skjermkorte for å få resette bios. Her er jo knapper, flotte greier. Jeg har lyst til å bestille meg ett slik kort, men er litt nysgjerrig på når de nye brikkesettene kommer.

Når det gjelder stabilitetstesting har jeg gjort det veldig enkelt. Fyr igang Prime95 (den oppgraderte versjonen som finner automatisk hvor mange kjerner du har), fyr igang ett spill og styr på. Da har maskinen mange oppgaver å gjøre, pluss jeg slipper å sitte å se på sekundene gå (er en utålmodig sjel). Alt+Tab en avåtil for å sjekke om prime95 har funnet feil eller noe.

 

Lastet ned manualen til EVGA, må si jeg likte det jeg så. Godt forklart hva de enkelte funksjonene gjorde, isteden for Asus som skriver "Turns function on or off".

Jeg er en liten lydalergiker, har PC-en i en liten stue og blir gal av den konstante susingen når vifter går for fulle mugger når det ikke er nødvendig. Men dette kortet kan skru ned alle vifter når det ikke trengs, da slipper jeg og ergre meg.

Artig at der fulgte med vifte til NB, bråker den? Er vel fullt mulig å skru den ned i bios alikenvel. Har en MONSTER kjøler til chipsett liggende som jeg bruker en 80mm vifte på, fikk aldri brukt den på gamle hk da det døde rått å brutalt av litt røff "man-handling" :evil: .

Har også en flott kjøler til SB, så spørs om ikke det blir EVGA mekking her i casa del Flu :woot:

Lenke til kommentar

HEHEHEHE, du var bra i 100 når du kobla sammen det der! Stapp i å fyr opp! hehe...

Brutal cpu-kjøler du har.

 

Jeg sitter på ett Antec P180 kabinett, der er PSU nede i ett kammer for seg selv. Noctua UF-12 med en Arctic Cooling PWM vifte med max 1450rpm. Stille og effekt.

PC-en min står under pc-bordet på en litt spacet måte og lyden av vifte-susen forsterkes endel. Blås-ut viftene som høres godt.

 

Fant en fyr nå som skulle selge brukt EVGA 680i A1 kort, sendte en mail men har ennå ikke fått svar.

Lenke til kommentar
hm... oppdatering av bios skal forsøkes, imellomtiden sjekker jeg denne posten jevnlig :)
Kjøpt 680i du og? :D Virker som den er stabil på 3555 MHz. Strålende! (Prime95 med fire kjerner nå. Blir varmere ja, oppi 65 grader noen ganger.) Jeg er faktisk overasket over hvor bra dette kortet klokker i forhold til hva alle sier om det. "Du skal være heldig om du klarer 3.6 GHz.", etc. :p:D

 

Begynner å toppe 70 grader nå. Hang seg en gang, så poppet et hakk opp på vcore. Håper dette går!

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Driver å stresstester med Prime95 på 3600 MHz nå. Virker som jeg faktisk kan bevege meg ganske fritt rundt 3.6 GHz (nedover) og at den booter. Utrolig! Ikke et hull som jeg sa tidligere. Bilder:

post-89409-1196362283_thumb.jpg

post-89409-1196362291_thumb.jpg

post-89409-1196362353_thumb.jpg

Endelig begynner varmen å bli et problem igjen. Hater når selve HK ikke lar en klokke maks. :) Skal se om den når rundt 70 grader på denne frekvensen, ligger for øyeblikket bare på 47 grader etter 5 min.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Han som hadde et EVGA kort til salgs hadde visst solgt det. Kjedelig.

Jaja, lønningen kommer imårgen, for se hvor mange kroner jeg får.

 

Nå kjører jeg 3GHz her på hk mitt, topper på max 60*c på cpu. Viften går på 750-800rpm av 1450 mulige:) Der er under stress med Prime95.

 

LO (LostOblivion), er det 8800GTS kort du kjører i SLi? Merker du at der er mer fraspark med CPU på 3.5 kontra stock hastighet?

Er ingen 3DMark mann, liker å se hvor mange mer FPS mer du får i spill med overklokk. Min erfaring med klokking så skalerer poengsummen i 3dmark noelunde men overklokken, men i spill så kan det ha fantastisk lite utslag. På GTA San Andreas utgjorde en overklokk på en P4 3.2ghz ingenting i det spillet. Kjørte P4'en oppi 4ghz og fikk 1FPS mer. Brukte Fraps til å benchmarke.

Andre spill var det litt mer vits i, HL2 merket jeg grei forskjell, spesielt på de plassene maskinen slet litt med å opprettholde fps.

Lenke til kommentar

8800 GTX.

 

Det varierer veldig fra spill til spill. Derfor man burde holde seg unna å benche i spill mener jeg hvis man ikke veit hva spillet bruker mest av, prosessorkraft eller grafikkytelse. F eks, du trenger en kjapp prosessor i FSX, mens i Crysis går det bare på grafikkortet.

 

Har kjørt på 3600 MHz nå i 45 minutter uten krasj (måtte skru opp spenningen et hakk). Lovende! Kjøp dette kortet, absolutt å anbefale! :xmas:

 

Oppdatering: 1 time 10 minutter. Stabilt.

Oppdatering: Frys ved 1 time 32 minutter. Øker vcore og setter i gang igjen. Tror den er nokså stabil nå, ettersom frys etter såpass lenge uansett er ganske bra. Utrolig dette altså! :eek:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Kjøp kjøp kjøp. Volsomt til press her var da :thumbup:

Mulig jeg kjøper imårgen, lønnen bestemmer. Jeg er ganske imponert over klokken din LO, så det blir nok til at jeg lokkes av VISA'ens rop og kjøper.

Var tenkt til å oppgradere bilen litt også. Men dette asuskortet skal jeg ha i pc nr2 parret med P4, blir en grei PC å ha stående som filserver:)

Tror det blir litt vanskelig å få solgt til over 800kr.

 

edit: samme her med prime95, prime krasjer etter 1t40m-1t55m, kjerne etter kjerne. For vel bare prøve å flytte vcore opp ett hakk.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Jeg tenkte akkurat på en ting. Du veit den 4-pin kontakten på Asus-kortet? Ved siden av er det en cap man kan ta av for å sette inn til enda en 4-pin. Snakker om strøm til prosessoren altså. PÅ EVGA-kortet skulle man sette inn begge to (8-pin). Kanskje du kan prøve å sette inn en strømledning der hvor den plastikkcapen er nå? Kanskje det funker bedre.

Lenke til kommentar

Ja det er en 8-pin. Bruker 8-pin nå siden strømforsyningen min har en slik plugg. Tviler på forskjellen er stor. Brukte 20pin plugg på 24pin kontakt på gamle hk, merket ingen forskjell når jeg kjøpte ny psu med 24pin plugg.

 

ja forresten, lønn godkjent. EVGA 680i rev A1 bestilt :D

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Heftig. Legg merke til at multiplier må settes uansett om den allerede står på ønsket multi, ellers virker det som den skrur seg ned til 6.0. Så bare trykk enter og enter igjen. Samme med FSB. Litt merkelig dette, men ikke noe stort problem. Gi meg oppdatering når det gjelder 8-pin til Asus-en. :) Og er enig, var ikke er dårlig kort når det gjalt å klokke alt annet enn Quad-core. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...