Gå til innhold

Oss som dumpet Asus og kjøpte Evga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har jo ikke dine bomber av noen grafikk-kort så jeg tar de MHz jeg kan få :D

Kjører 7900GTO på litt over standard 7900GTX hastighet. Holder koken denne "foreldede" teknologien. Merker det er spesielt i Crysis jeg ligger endel under 8800 serien i ytelse siden det spillet bruker noen funksjoner som ikke er tilstede i 7-serien (tror jeg).

Ellers da? Strålende fornøyd?

Ja, måler HK både NB og SB temp? Hvilke temper har du?

 

Pakken min har ikke blitt registert hos posten ennå, så jeg går utifra jeg ikke har kortet tidligere enn onsdag.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Er strålende fornøyd. Plassert noen 92mm vifter over grafikkortene med gummistrikk nå, så holder for øyeblikket de relativt kjølige (@ maks 80 grader idle). Får opp temp for MCP hverfall, SPP i Everest. NB ligger på maks 35 grader i Everest og SB ligger på 50 grader i BIOS. Fått kjørt gjennom Prime95 sin "Small FFTs"-test uten feil eller krasj. Skal kjører "Blend"-testen når jeg får tid. Hørt det tar rundt 12 timer å gå igjennom alle FFT-ene så trenger litt tid. Ellers kjører jeg den på 1.45V med 1.408 i CPU-Z. Maks 66 grader Tcase temp og maks 73 grader Tjunction med load. Tenkte å kjøpe nytt kabinett som julegave til megselv, en Antec Nine Hundred med to store vifter foran og en gedigen en oppå for å kjøle grafikkortene, som blir dritvarme uten de to viftene, nesten 100 grader. :realmad:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Oppmot 80 grader idle er jo helt sykt mann! Jeg har Antec P180 (heter nå P182) og kortene mine holder 48-50 grader idle. 1 kort alene holdt rundt 42-44grader idle. Jeg bruker orginalkjøler og alle kabinettvifter snurrer på laveste hastighet.

 

På gamle Pentium'en min så feilet den kun på enkelte FTT i Prime95, så jeg kjørte da Prime95 på de FTT den feilet på og klokket å justerte til den ikke gjorde det lenger. Trengte ikke kjøre så lenge før det feilet heller. Regner med det er slik på alle prosessorer.

Lenke til kommentar
Oppmot 80 grader idle er jo helt sykt mann! Jeg har Antec P180 (heter nå P182) og kortene mine holder 48-50 grader idle. 1 kort alene holdt rundt 42-44grader idle. Jeg bruker orginalkjøler og alle kabinettvifter snurrer på laveste hastighet.
Jepp, merkelig, dette var tempen på Asus-en og, med samme kabinett og single GTX. Men med dette HK blir det like varmt (selv med én GTX) og med to vifter som er festa over de. Vifter. Må få kjøpt meg det kabinettet. :)
Lenke til kommentar

Hmm kanskje jeg skal gjøre det samme. Men har ikke hatt noe problemer med mitt P5N32-e sli hovedkort mot q6600. Kjører foreløpig på 3,4 Ghz med 4gb 6400 brikker fra Corsair (dominator serien).

 

Har kræsjet 1 gang etter 1 time og 20 min med prime95 (dette etter en helvetes mye fin justeringer i bios), men winxp pro og resten av softwaren jeg har brukt har ikke køddet ennå. Maskinen har heller ikke fryst.

 

men ser at det er umulig å få til noe bedre uten at det går til helvete...

 

Hvordan er dette evga hovedkortet med den frekvensen du klokket til, skriv inn mye info. Er selv interessert i å få dette til å funke :)

Lenke til kommentar

Først skal det sies at EVGA sin nForce 680i SLI er det eneste SLI-kortet på marketed som kan takle Quad-core rimelig bra, så det er ingen garanti at et Asus-kort kan gjøre det samme.

 

Når det er sagt, er det ikke mye man skal instillle i BIOS for å boote på så mye som 1800 MHz FSB. Jeg klarte 4 GHz på prosessoren også, men dette er langt fra stabilt, og har ikke vannkjøling så blir veldig varmt hvis man skulle få det stabilt. Er egentlig bare å stille FSB-en på det kortet her, så booter den gjerne. :) Det jeg liker med det, og derfor jeg bytta fra Asus sin. Hvis det hadde gått an på Asus sin, så ville jeg ikke bytta. Skjønner? ;)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Har kjørt Prime95 Small FFTs-testen i 3 t 50 min (et gjennomløp av FFT-ene) uten krasj på 1600 MHz FSB med multi på 9.0, altså 3600 MHz, men er bare et spørsmål om å gi mer spenning til prosessor for å få stabilt. Hadde jeg hatt vannkjøling ville den nok klart mer lett. Men har ikke prøvd så kan ikke garantere at selve hovedkortet vil være stabilt på høyere hastigheter, selv om den booter lett da, så tror nok det står på prosessoren og varme.

 

Men hvis du har fått til 3.4 GHz så er det jo ingen vits i å skifte hovedkort da, jeg bytta fordi jeg ikke engang fikk 2.8 GHz stabilt.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Nei det skal sies at dette kortet også følger 680i-standarden når det gjelder kvad-cår, den oppfører seg merkelig. Det ene øyeblikket er den helt stabil på 3.6, så klikker den helt, så går det bra igjen. Fram og tilbake. Men den klokker hvertfall bedre enn Asus sin P5N32-E SLI Plus som var helt monga. Som jeg sa i starten, er nok et hull på 3555 MHz. :)

 

Men på en annen side, kan også ha hatt noe å gjøre med de stramme timingsene jeg satte...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gi en liten update her.

Nå kjører jeg systemet på 3.4GHz med 1.4v, høyere frekvenser synst jeg blir litt varmt.

Maskinen er Prime95 stabil, både small in-place FFT's og large in-place FFT i over 8 timer.

Den er også stabil i OCCT, som for meg virker til å være litt mer krevende enn Prime95 når det gjelder systemstabilitet. Minnet kjøres i sync (756MHz), skal nok la maskinen kjøre en god stund på denne frekvensen før jeg høyner den yterligere.

Lenke til kommentar

Ja, la meg på 3.4 GHz jeg og etterhvert med dette oppsettet (greit med litt høy systembus!):

System Clocks
CPU Multiplier	8x
PCIe x16_1	100
PCIe x16_3	100
PCIe x16_2	100
SPP <-> MCP Ref Clock	200
nForce SPP --> nForce MCP	5x
nForce SPP <-- nForce MCP	5x

CPU Spread Spectrum	Disabled
HT Spread Spectrum	Disabled
PCIe Spread Spectrum (SPP)	Disabled
PCIe Spread Spectrum (MCP)	Disabled
SATA Spread Spectrum	Disabled

FSB & Memory Config
FSB - Memory Clock Mode	Unlinked
FSB (QDR)	1700
MEM (DDR)	850

Memory timing settings
	Memory timing settings	Expert
	tCL	4
	tRCD	4
	tRP	4
	tRAS	12
	Command Per Clock	2T

CPU Configuration
Limit CPUID MaxVal	Disabled
Intel SpeedStep	Disabled
CPU Thermal Control	Disabled
C1E Enhanced Halt State	Disabled
Execute Disable Bit	Disabled
Virtualization Technology	Disabled

System Voltages
CPU Core	1.425
CPU FSB	1.3
Memory	2.25
nForce SPP	1.55
nForce MCP	1.5
HT nForce SPP <-> MCP	1.55

Maks 73 grader Tcase med trope-klima-på-rommet-siden-pcen-har-stått-på-så-lenge-temperaturen 28.9 grader. (Og nei, jeg lufter aldri... :yucky: )

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Jeg fortok meg en voltmod med blyant, nå faller ikke vcore så mye under last. Da slipper jeg å ha så høy vcore, som fører til lavere temp. LINK

 

Driver å klokker meg oppover, prøver å holde så lav volt som overhode mulig. Er nesten ikke volt drop i det hele tatt nå. Gjorde det samme med P5N-E SLi kortet jeg hadde også, fungere som en drøm.

 

Fasinerende at du kan kjøre CPU FSB på 1.3v på en så høy FSB, når jeg rundet 3.1GHz måtte den opp på 1.4 for å få det stabilt (det var X9 multiplier).

Lenke til kommentar

Har ikke testa mer enn en time med Prime95 da, så er helt sikkert ustabilt, men virker som 1.55 på NB og HT funker bedre, og blir ikke så varmt på prosessor, men på SB (70 grader noen ganger), men EVGA sier dette er normalt. Prøv det! Selv skal jeg sjekke ut voltmod, har aldri gjort det før. Forklar hva det gjør? :D Har for øyeblikket 0,089V drop load. Er ikke det ganske mye? Uansett, tror jeg jeg skal gjøre dette fordi ofte så er den ustabil bare pga dumme voltdroppen... Grrr.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...