Gå til innhold

Oss som dumpet Asus og kjøpte Evga


Anbefalte innlegg

Noen som bruker 4 brikker minne? Prøvde 3 GHz med 0805, logoen i starten kommer opp, men vil ikke noe mer enn det. Må da også resette cmos hver gang. Prøvde 2900 MHz og funker fint. Dette hk har problemer med quad-core og høye frekvenser. Skulle ikke 0805 gi støtte for 1333 MHz? Det er det som gir 3000 MHz, men den vil jo ikke starte med 1333 FSB...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom fram til et oppsett som funka. Kommer inn i Vista og bencher systemet nå. Problemet med dette kortet og quad-core ligger tydeligvis i hk. Jeg har nå seneste biosversjon (0805). Løsningen for meg lå i å sette opp CPU VTT til 1.45. 1.40 kom jeg inn i Vista, men mye ustabilitet. 1.45 har ikke gitt noen ustabilitet enda...

 

Jeg har multi på 8.0 og en FSB på 1500 MHz. Prøvde å skru opp multi til 9.0, men da BSOD-a Vista.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Jeg har (som dere sikkert har skjønt nå :p) en 8800 GTX og lurer på om jeg skal kjøpe én til over SLI. Ultra er nå hvertfall ute-av-spørsmålet. En annen thread fikk meg til å se på de gode frekvensene på de nye GT-kortene og siden jeg ikke kommer til å spille med mer enn maks 1600 by 1200 oppløsning, tror jeg virkelig ikke jeg trenger den store framebufferen til GTX-kortene framfor lavere frekvens? Er det altså bedre for meg å spytte inn 700 kr mer for to GT-kort over sli og klokke dem til XXX-ytelse enn å kjøpe enda et GTX som har relativt lav frekvens? Eller snakker jeg bare tull her?

 

Jeg får ikke noe mer enn 610 MHz / 1010 MHz på GTX-en min, kanskje mer hvis jeg kjøper en bedre kjøler...

I SLI så vil kanskje også minnemengden bli et problem med GT. Ettersom SLI ikke øker minnemengden, kun GPU-ytelsen. Og jeg ville nok uten tvil gått for to stk GTX i såfall.

Ettersom den har flere shadere, høyere bus, og mer minne.

Med bedre drivere og bedre ytelse så vil altså minnet bli mer og mer en flaskehals på GT, så det er litt vanskelig å si akkurat nå. Men med tanke på at 8800GT er på grensen til å ha for lite minne i spill som f. eks crysis, så vil nok en ytelseforbedring på 50% føre til at minnet plutselig kan bli en farlig flaskehals.

 

Husk at du som regel ikke klarer like høye overklokker i SLI, på grunn av at begge skjermkortene må klare overklokken, og ettersom hver individuelle skjermkort klokker litt forskjellig, så vil du bli holdt igjen av det dårligste.

Det samme gjelder naturligvis GTX også, men her vet du vel nesten at den GTXen du har ifra før av blir flaskehalsen, da jeg tviler på at du vil se noe GTX som klokker så dårlig. :p

 

Det blir også varmere i kabinettet med to skjermkort, som igjen betyr dårligere overklokk. Spesielt gjelder dette 8800GT, ettersom den ikke dytter ut den varme luften ut av kabinettet.

(ps: Husk å øk viftehastigheten på GTX'en din, om du ønsker å overklokke den)

 

Ps: Husk at 8800GT må øke minnefrekvensen til 3Ghz for å få samme båndbredde (GB/s) som et 8800GTX på 2,0GHz (effektive). ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ok, du har overbevist meg om at GTX er the-way-to-go. Men søren og! At jeg fikk en dårlig overklokker. Den jeg har blir jo veldig varm da, opp til over 80 grader ved load. Tror du at å kjøpe to https://prisguiden.no/product.php?productId=79677 vil gi meg bedre overklokk på de? (For det er varmen som skrumper på klokkemulighetene til skjermkort hva?)

 

Men hvorfor postet du det her? Haha, ingen forslag til hvordan i all verden jeg kan fikse over 3.4 GHz på Q6600 min? Argh!

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

PC-en min driver å låser seg nå. Hvilke innstillinger bruker du i bios? Funker det fint med 0805 bios?

Jeg for prøve å flashe biosen å se hva som skjer.

Nå kjører jeg desse innstillingene og pc er ustabil:

fsb:333

ram: sync

vcore: 1.31250v

1,2v: 1.35

northchip: auto

southchip: auto

fsb htt: 1.35 volt

Lenke til kommentar

Jeg fikk bare postet på 1500fsb med 0805, begynte å laste Windows etterfulgt av en restart.

Nå virker det greit her.

kjører 0801 bios med desse innstillingene:

multi: 9

fsb: 1333

vcore: 1.28125v

1.2v ht: 1.4v

nb og sb core: auto

cpu vtt: 1.4v

 

edit: virker ikke greit likevel. Kjører stock nå, er DRIIIIT lei av rebooter og frysinger.

Satse på der kommer en ny bios som er bedre enn det raske jeg har nå

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Nei her er det ingen fremgang. Kjører uten overklokk, cpu er tross alt mye raskere enn den gamle p4'en jeg har hatt lenge uansett. Frustrerende, plutselig kjører den overklokk uten det minste problem, så låser den seg hele tiden. Finner ikke linken nå, men jeg fant en som klarte å klokke bedre på dette hk ved å skifte chipsettkjøler, han kjørte en qx6700.

Jeg har en monsterkjøler til chipsett liggende, spørs om jeg ikke bytter den. Men da forsvinner også den ene kjøleribben til de volt dingsene rundt cpu. Vet ikke hvor sunt det er for hk.

Nytt hk er uaktuelt, værtfall uten sli.

 

edit: oppdaget at om jeg skrur thermal throttle på når jeg kjører 333fsb, da blir multi låst til 6. rart...

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Argh! Bestile nettopp et EVGA nForce 680i SLI. :) Var så lei... Skulle sikkert hva venta til 780i/790i-chipsettene kommer ut da, men shit au... Det er A1 som er nyeste versjon hva?

 

A1 er den beste versjonen ja, den er bedre til feks. overklokking av quadcore enn de andre 680i SLI hovedkorta en har på markedet i dag.

Lenke til kommentar

LostOblivion

haha, satt med akkurat samme tanke igår kveld! får lønn på fredag, spørs om ikke jeg også skal bestille egva A1. Du for rapportere hvordan den klokker, akkurat for øyeblikket klarer jeg å kjøre 3ghz (som var målet). Send gjerne en PM eller rapporter her:) Skal du prøve å selge Plus'en?

 

EDIT: Noen som vet når det kommer 780/790 chipsett? Siden jeg klarer å kjøre 3ghz så tror jeg at jeg venter.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

W00t, kjempefornøyd med 680i! Fått den stabil på 3200 MHz, driver å testen den litt oppover nå. Fant til og med et hull på 3555 MHz nå som jeg tester, foreløpig bra (etter 5 min Orthos :p), men tviler på at den klarer det her. Varmen er ikke noe problem. Mindre enn 60 grader. Ikke det at 5 min er så mye da, hehe. Bilder:

post-89409-1196227061_thumb.jpg

post-89409-1196227070_thumb.jpg

post-89409-1196227083_thumb.jpg

Absolutt et kort å anbefale! (Og ja, jeg har sittet oppe hele natta med det, selv om jeg har tre eksamener neste uke. :p)

 

Oppdatering: Til min store forbauselse har Orthos nå kjørt i over 30 min, og prosessoren på 3555 MHz. :w00t: Håper dette ikke krasjer hvert øyeblikk, ligger og vipper oppom 60 grader.

Oppdatering: Frys ved 45 min, men skrudde opp vcore et hakk og setter optimistisk i gang igjen!

Oppdatering: 9 minutter i skrivende stund. Legger merke til at Vista oppfører seg veldig stabilt, ingen programmer har krasjet og Vista startet like kjapt som ved stock. Positivt!

Oppdatering: 30 minutter.

Oppdatering: 1 time 3 minutter i skrivende stund. Temperaturen ligger omkring 60 grader. Dette ser svært lovende ut!

 

The-Flu: Du må nok skaffe deg det kortet her. :D Klokker som en drøm + at det er SLI!

 

Oppdatering: Sov litt...

post-89409-1196236800_thumb.jpg

Virker veldig greitt det her, med temper på eller under 60 grader.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...