Gå til innhold

Oss som dumpet Asus og kjøpte Evga


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger seriøst hjelp her! Hadde før en E6600 på min Asus P5N32-E SLI Plus, og hadde ingen problemer med å klokke den opp, men måtte stoppe på rundt 3400 MHz pga varmen (rundt 60C load). Jeg kjøpte meg akkurat en Q6600 fordi jeg har hørt at den tilsvarende lett klokker til 3600 MHz og har gode varmeegenskaper. Uansett, den er mye mer kranglete, og får den ikke opp til mer enn 3400 MHz, maskinen vil ikke starte. Jeg har DDR2-800, og får ikke brukt dette minnet's fulle ytelse fordi jeg engang ikke får til høy FSB med en multi på 8.0. Snippsat, du har peiling på disse hovedkortene(?), og det er her problemet ligger, for den klarer ikke noe bedre på en høy FSB (over 1511 MHz) med en multi på 6 engang! Håpet at jeg ville fått hvertfall 3600 MHz da. :S Hjeeeelp! :p

 

Og en annen ting jeg fant ut. Uansett hvor mye volt jeg gir den (har gitt den opp til 1.55 V), så er alle OS-ene mine ustabile. :S Men kan det ha noe med at det forrige hk mitt under flashing ble ødelagt og at jeg nå bruker de samme hdd-ene som da jeg "flashet den i stykker"? Er det ikke noe håp for dette hk og en q6600?

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan godt hende du ikke kommer lengre med det hovedkortet, nesten uansett hva du gjør.

 

Det er fordi de fleste hovedkort basert på 680i chipsetet ikke klarer høy fsb med quadcore, så det kan godt hende den ikke vil høyere med dette hovedkortet.

Lenke til kommentar

Hei!

Har samme HK, ett godt tips er å ikke bruke Bios 0805 når du overklokker Quad, da kommer du deg ikke mye lenger enn 2.6ghz. Jeg flashet tilbake til Bios 0801 Beta, nå kjører jeg 3GHz på Q6600. Alle innstillinger står på Auto utenom ram som må ha mere strøm.

 

Jeg har ikke klart å komme meg over 3GHz enda, men jeg prøver :)

 

PS: Dette hovedkortet har IKKE 680i chipsett, det har 650i med 570i sli southbrigde. Everest kjenne det igjen som 680i Hybrid, noe som for så vidt er litt rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

X38 støtter ikke sli,

 

det eneste hket som kan duge med SLI og overklokking av quadcore er EVGA sitt 680i sli hk, men pass på at du får revisjon A1. Alle andre 680i hk sliter med samme problemene. Men jeg vet ikke hvor godt A1 klokker, jeg har ikke prøvd det.

Lenke til kommentar

Ok takk, var det jeg trodde. Vurderer egentlig å kjøpe enda et Club3D 8800 GTX (ikke Ultra) og ha de to over sli, men hvor stor ytelsesforskjell vil jeg egenlig få? Har rundt 23 FPS i Crysis (demo) med conroe på 3400 MHz og ett 8800 GTX nå. Vanskelig å si forskjell i FPS, men kanskje noen har erfaring med to skjermkort? (Jeg regner med at to GTX i sli er bedre enn én Ultra?)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Fullversjonen skal yte bedre etter det jeg har lest diverse plasser, p.g.a demo ikke støtter SLi eller quad skikkelig. Jeg har SLi selv (7900gto) og jeg fikk høyere fps med sli aktivert.

Noe tall tør jeg ikke presentere for deg, men fullversjonen vil gå glattere enn demoen etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Ok, søren og.

 

Men hva er egentlig bedre til spill (f eks FSX og Crysis)? Q6600 på 2800-3000 MHz eller E6600 på 3400 MHz?

Tja, kommer ganske så an på. Tror ikke det ville vært store forskjellen om det var noen ivhertfall. Begge spillene støtter fire kjerner, så de vil til en viss grad dra nytte av flere kjerner enn to.

FSX vil nok tjene mer enn crysis, da prosessorfrekvensen ikke har stort å si i Crysis, pga dagens skjermkort blir en flaskehals. FSX derimot krever noe enormt av prosessoren, og er den som holder deg igjen.

 

Ok takk, var det jeg trodde. Vurderer egentlig å kjøpe enda et Club3D 8800 GTX (ikke Ultra) og ha de to over sli, men hvor stor ytelsesforskjell vil jeg egenlig få? Har rundt 23 FPS i Crysis (demo) med conroe på 3400 MHz og ett 8800 GTX nå. Vanskelig å si forskjell i FPS, men kanskje noen har erfaring med to skjermkort? (Jeg regner med at to GTX i sli er bedre enn én Ultra?)

Demoen har ikke støtte for SLI overhode, i motsetning til fullversjonen.

 

Fullversjonen er ventet å gi ca 40% mer ytelse ved SLI, og det tallet vil nok øke gjevnt etterhvert som bedre drivere kommer. Og tilslutt tipper jeg det vil stoppe på en rundt 75% ytelseforbedring, da dette gjelder for mange spill der skjermkortet er en flaskehals. (f. eks Crysis)

 

Til sammenligning gir 8800Ultra ca 10% bedre ytelse over 8800GTX.

Overklokker du et GTX og et Ultra så vil forskjellen skrumpe inn enda mer, da det ikke er særlig mye mer et Ultra kort klarer. (GTX klokker med andre ord bedre enn Ultra)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Takk for utrolig bra svar! Ikke mange som gir så gode svar her i forumet! Jeg står over et mørkt og farlig valg her...hadde satt pris på om noen kom med kommentar. :tease:

 

Jeg har (som dere sikkert har skjønt nå :p) en 8800 GTX og lurer på om jeg skal kjøpe én til over SLI. Ultra er nå hvertfall ute-av-spørsmålet. En annen thread fikk meg til å se på de gode frekvensene på de nye GT-kortene og siden jeg ikke kommer til å spille med mer enn maks 1600 by 1200 oppløsning, tror jeg virkelig ikke jeg trenger den store framebufferen til GTX-kortene framfor lavere frekvens? Er det altså bedre for meg å spytte inn 700 kr mer for to GT-kort over sli og klokke dem til XXX-ytelse enn å kjøpe enda et GTX som har relativt lav frekvens? Eller snakker jeg bare tull her?

 

Jeg får ikke noe mer enn 610 MHz / 1010 MHz på GTX-en min, kanskje mer hvis jeg kjøper en bedre kjøler...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

@LostOblivion: Ja jeg satte 1.2v HTT til 1.35v, virker til å gjøre susen det. Satt me prime95 kjørene samtidig som jeg spilte NFS Pro Street i 2 timer. Null kræsj eller hang. Dæven, det er deilig med Quad-core.

 

Biosen ligger innpå www.asus.com. Bare let fram driversiden til hovedkortet, så finner du bios 0801. står merket som Beta bios men funker bedre enn den nyeste til overklokking.

Lenke til kommentar

Ok. Har hatt no problemer med å kjøre fire minnebrikker (OCZ Platinum Revision 2--4 x 1 GB) samtidig, 0805 løste det hvertfall. Klokker quad-core bedre med 4 GB enn med 2 generelt sett?

 

Forresten, bra at vi har samme hk OG samme prosessor, så kan vi hjelpe hverandre med klokkinga! Har ikke sett noen andre som har Plus-kortet. Er jo et bra kort tross alt! :D

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...