Gå til innhold

Hvor mangen forsøk på Eksamen på universitet?


Halleraker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror det er nok for at du skal klare det :)

 

Så det er evigt med forsøk?

For har strøket 2 ganger på 2 eksamener nå fra 1 året..

Er midt i 2 året nå.. Så jeg har ingenting å frykte?

 

Kan du ikke bare høre med en studieveileder da?

Det eneste er at kanskje kan være noe med stipendet dersom du har det...

Lenke til kommentar

Etter 3 stryk får du ikke ta faget opp igjen som student. Stryker du 3 ganger og du trenger faget søker du om unntak fra regelen (begrunnet med en eller annen lame unnskyldning) eller du tar faget som privatist. Da må du betale universitetet noen tusen kroner, men du kan ta faget så mange ganger du vil (så lenge du er villig til å betale noen tusen per gang). Merk at som privatist har du ikke rett til studiestøtte fra statens lånekasse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Derimot kan man, såvidt jeg vet og har erfart, forsøke "uendelig" antall ganger på en eksamen så lenge man er student ved samme studiested. Jeg har gått samme sted i 3 år, men har ennå et "hengefag" fra 1. året som jeg har forsøkt 3 ganger, og det var ingen begrensning så lenge jeg ennå var student og hadde betalt semesteravgift, sa de her.. (offentlig høgskole)

Lenke til kommentar

På NTNU er det litt annet regelverk enn resten av landet, såvidt jeg vet. Her kan man bare forbedre en karakter i semesteret (har du en E i et fag og vil ha bedre får du ikke forbedret noen andre fag), og om du ikke har klart minst 37,5 studiepoeng ila et år blir du vanligvis flyttet ned et årstrinn. Det gjelder hvertfall for siv.ing.studiene...

Lenke til kommentar

På UIO kan man stryke 3 ganger i samme fag vet jeg. Men hvor mange ganger kan man forbedre en karakter? Hvis man f.eks har C men vil ha B/A og ikke klarer å få bedre når man tar eksamen. Kan man forsøke så mange ganger man vil? Og hva skjer hvis man får D. Er det den nyeste eller beste karakteren som blir stående?

Lenke til kommentar
På UIO kan man stryke 3 ganger i samme fag vet jeg. Men hvor mange ganger kan man forbedre en karakter? Hvis man f.eks har C men vil ha B/A og ikke klarer å få bedre når man tar eksamen. Kan man forsøke så mange ganger man vil? Og hva skjer hvis man får D. Er det den nyeste eller beste karakteren som blir stående?

 

Til høsten så endres dette på jus. Da er det kun to forsøk til sammen på alle fem avdelingene. Med andre ord så vil man få kun to forsøk på å ta opp igjen på hele studiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...