Tmz Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 (endret) Hei Jeg har en pc jeg nå bruker til gaming, med et 939 system og agp skjermkort. Dette begynner å bli litt utdatert så jeg tenkte på en liten oppgradering. Jeg vil ikke bruke mye penger, hest ikke mer en 3000 men kan muligens strekke meg til 4000.' Fra før har jeg: AMD Athlon 64 3200+ geforce 6600gt 128mb ram 1gb ddr1 ram, tror det er kingstone. Hovedkortet mitt har ikke dualcore eller pci express så vil gjerne skifte ut dette også Har ikke fulgt med så mye på hardware fronten, men jeg vil gjerne ha en maskin som kan kjøre spill som need for speed pro street, med brukbar oppløsning og kvalitet, noe som 1280*1024 ikke sånn helt sykt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33566...p;view=detailed http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333467 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331492 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334578&CKS=PCW Jeg ser jo at den prossessoren jeg har satt opp her er 4800+ mens den jeg har fra før er 3200+(i tillegg begynner den å dra på åra så den er sikkert litt sliten:P) Vil det si at jeg får bortimot dobbelt ytelse? Var det jeg har sett på. Jeg tror ikke jeg skal klokke maskinen, hvis det i det hele tatt blir noe klokking blir det ikke mye. Er dette en brukbar oppgradering eller er det noe jeg bør skifte ut? Har en 450W strømforsyning som jeg håper at holder. Så kort forklart, jeg vil kunne kjøre nye spill brukbart, ikke crysis og slikt, men vanlige spill som ikke krever så sykt mye så billig som mulig. På forhånd takk Edit: Det er samme om det er intel eller amd, tar det som gir mest for pengene Endret 14. november 2007 av Tmz
Caze Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Blir bra det oppsettet der. Men hvis du har litt tålmodighet (10 dager ca), sp vil du få et mye bedre skjermkort til omtrent samme pris, nemlig 8800GT: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343127
-Tommy Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Blir bra det oppsettet der. Men hvis du har litt tålmodighet (10 dager ca), sp vil du få et mye bedre skjermkort til omtrent samme pris, nemlig 8800GT:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343127 Han kan ikke bruke det skjermkortet, han trenger et AGP basert
JimRamse Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Blir bra det oppsettet der. Men hvis du har litt tålmodighet (10 dager ca), sp vil du få et mye bedre skjermkort til omtrent samme pris, nemlig 8800GT:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343127 Han kan ikke bruke det skjermkortet, han trenger et AGP basert Les hele tråden før du svarer. Han skriver jo at han skal bytte ut hovedkortet med ett som tar PCI-Express. Er helt enig med Caze. Hadde ventet på ett 8800GT.
Tmz Skrevet 14. november 2007 Forfatter Skrevet 14. november 2007 Jepp blir nok litt venting uansett Har bursdag til fredag, så regner med jeg får litt penger da+stipend. Så skal ikke bestille før om et par uker regner jeg med, om jeg ikke må vente enda lengre. Og jeg vil ikke ha agp, slik jeg har skjønt det gir det dårligere ytelse.
Tmz Skrevet 14. november 2007 Forfatter Skrevet 14. november 2007 Jeg har et par spørsmål Hva er mest valutta for pengene, intel eller amd? Og det minne jeg har funnet koster jo bare 399, mens det er flere brikker i 2000 kronersklassen som også bare har 2gb, hva er forskjellen på disse sånn ytelsesmessig? Også lurte jeg på det med minne på skjermkortet, er det slik at høyere minne gir bedre fps i høy oppløsning? Hvor mye minne vil dere anbefale hvis jeg skal kjøre 1280*1024(muligens høyere også).
Caze Skrevet 15. november 2007 Skrevet 15. november 2007 Det er etter min mening Core2Duo som gir deg mest ytelse for pengene. Leser også om en del tilfeller hvor folk sliter litt med enkelte spill og programmer når de har dualcore AMD-prosessorer. Har aldri opplevd noe slikt med C2D-maskinene mine. Dersom du ikke skal overklokke, klarer du deg fint med de billigste RAM-brikkene. Grunnen til at noen er dyrere, er at de har høyere ytelsespotensial. Mer minne på skjermkortet KAN gi høyere fps. Ønsket oppløsning i seg selv er ikke nok til å avgjøre hvor mye minne man skal ha på skjermkortet. Det kommer mer an på hvor detaljert grafikk du vil ha i forskjellige spill. I mange tilfeller er det like greit å bare justere ned detaljnivået i spillet ditt, enn å betale tusen kroner ekstra for litt mer RAM på skjermkortet.
Tmz Skrevet 15. november 2007 Forfatter Skrevet 15. november 2007 (endret) Men de fleste core2duo cpuene koster jo 2000 og oppover. Fant et par billige, men er ikke sikker på hvor bra de er, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338080 denne feks? Benytter samme andeldning til å spøre hvor mye mine nåværende deler er verdt. Det vil da si CPU: amd 64 3200+ Minne: Kingstone 2x512mb ram Skjermkort: Geforce 6600gt agp og hovedkort Hvis jeg får 500-1000 kroner for dette kan jeg jo slenge inn litt mer penger i oppgraderingen Skjermkortet er jo ikke såå gammelt så håper det ihvertfall er verdt 300 kroner elns fortsatt kjøpte det jo nesten for 2000 Og det jeg har satt opp, vil det kunne kjøre crysis ol. med helt greie innstillinger? feks 1280*1024 med medium på grafikk? Endret 15. november 2007 av Tmz
Caze Skrevet 16. november 2007 Skrevet 16. november 2007 (endret) Men de fleste core2duo cpuene koster jo 2000 og oppover. Nei. De fleste koster faktisk UNDER 2000,-. Den du linker til er grei nok, men legger du til noen hundrelapper får du en "fullblods" 1333MHz-FSB utgave: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338081 (Den du linket til er en 800MHz-versjon). Med prosessoren jeg la inn her, 8800GT og 2GB RAM burde Crysis gå rimelig greit. Merk at Crysis er et VELDIG tungdrevent spill som selv de kraftigste PC-er har problemer med å kjøre på maks detalj-innstilling. Du burde kunne få mellom 500,- og 1000,- for den gamle hardwaren din. Endret 16. november 2007 av Caze
Tmz Skrevet 16. november 2007 Forfatter Skrevet 16. november 2007 (endret) Ok takker for svar . Jeg har ikke noe behov for å kjøre crysis i maks, jeg bare brukte det som et utgangspunkt iom at det krever mye Mulig jeg tester det, men får jeg brukbar flyt på middels grafikk innstilinger holder det for meg. Edit: Ettersom jeg da mest sannsynelig går får intel istedet må jeg også skifte hovedkort. Jeg ser jeg får hovedkort helt ned i 300 kroner, vil dette gi dårligere ytelse eller er det bare mindre muligheter for klokking og mindre porter osv? Jeg trenger ihvertfall bare et helt basic som ikke skal klokkes noe særlig, eneste kriterie er at det skal være stabilt, orker ikke at PC-en restarter seg selv osv og det skal helst ikke bråke alt for mye. Endret 16. november 2007 av Tmz
Petaaar Skrevet 16. november 2007 Skrevet 16. november 2007 kjøp et p965 eller p35 bra hk som ikke koster shorta , som generelt sett klokker bra
Tmz Skrevet 16. november 2007 Forfatter Skrevet 16. november 2007 Skal ikke klokke, og har et stramt budsjett så vil helst bruke veldig lite penger på hk.
Tmz Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Skrevet 3. desember 2007 Ok nå har det skjedd saker og ting her. Jeg tenkte først at dette ikke ble noe av, fordi bursdagspengene ble borte de første dagene på fyll og faenskap, MEN nå bestemte plutselig pcen min seg for å være skikkelig slem. Først begynte den å restarte seg hele tiden, med en gang den startet opp igjen restarta den seg på nytt igjen. Så formaterte jeg og alt funka i en dag, etter en dag kom restart problemet på nytt igjen. Så jeg prøvde å la pcen stå uten spenning litt, dro ut stikkkontakta osv. Når jeg putta inn stikkontakta igjen starta pcen uten at jeg hadde trykket på startknappen engang (jeg tenkte bare wtf:S) Men pcen starta ihvertfall, men ingenting vises på skjermen. Prøvde selvfølgelig å leke litt smart og begynte å tukle inne i pcen. Når jeg skrur på den nå kommer det bare masse pippelyder, så har latt den stå ifred siden det. Noen som vet hva som kan være galt ? Er det mulig å redde den eller må jeg kjøpe ny? Ihvertfall hvis jeg må kjøpe ny tenkte jeg litt på dette Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte Varenr.: 338081 Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1295.00 1295.00 Asus P5L-VM 1394, I945G, Socket-775, GbLAN, m-ATX, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16 Varenr.: 324747 Lagerstatus: 34 stk på lager 499.00 499.00 Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 Varenr.: 312372 Lagerstatus: 100+ stk på lager 365.00 365.00 Corsair Powersupply 520W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin - Miljøgebyr 1.25 pr stk kommer i tillegg. Varenr.: 327671 Lagerstatus: 100+ stk på lager 795.00 795.00 XFX GeForce 8800GT 600M 256MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 600/1400Mhz Har ikke noe fast budsjett, men helst så billig som mulig. Pengene kommer nå fra sparekonto så hvis det blir for dyrt får jeg ikke noe i det hele tatt.
Eirikant Skrevet 3. desember 2007 Skrevet 3. desember 2007 Det er etter min mening Core2Duo som gir deg mest ytelse for pengene. Leser også om en del tilfeller hvor folk sliter litt med enkelte spill og programmer når de har dualcore AMD-prosessorer. Har aldri opplevd noe slikt med C2D-maskinene mine. Her i heimen er det omvendT;p Min Amd x2 4200+ Fungerer stabilt på de spillene jeg orker å spille, mens broren min sin C2d er meget ustabil på spill osv. Så det varierer nok veldig mye.
Tmz Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Skrevet 4. desember 2007 Har nå snakket med min far, og han sa at jeg burde kjøpe ferdigbygd. Dette blir da litt dyrere, men tror det går greit sålenge jeg holder meg rundt 7k. Har somsagt ganske mange deler fra før, men tenkte litt på denne Komplett Gamer a30 - Miljøgebyr 51.25 pr stk kommer i tillegg. Varenr.: 310355 Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 7 OEM 1i Programvare OEM CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske Cooler Master Centurion 534, Sort, Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte, MSI K9N NEO-F V3, nForce 560, Socket-AM2 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB XFX GeForce 8800GTS Fatal1ty 320MB GDDR3 Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 USB2 multikortleser 3.5" sort, Samsung DVD-spiller SH-162 Creative X-FI XtremeGamer Fatal1ty PC Uten OS, White Box PC Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin Lagerstatus: 1 stk på lager Veit intel er bedre osv, men helt udugelig er det vel ikke? Og hva med skjermkortet? Hadde dessverre ikke mulighet til å velge 8800gt, men 8800 gts er jo dyrer så er vel bedre eller?
Bolson Skrevet 4. desember 2007 Skrevet 4. desember 2007 8800 GTS er faktisk dårligere enn 8800 GT (om ikke det er snakk om det oppgraderte GTS kortet, som ikke er på markedet ennå). Dersom du har DVD brenner, HD, ålreit strømforsyning (450 Watt holder fint) og ålreit kabinett er det ingen fornuftig grunn til å kjøpe ferdigbygd. Om noen kommer med garanti som argument, har man både garanti på enkeltdeler og reklamasjonstid er den samme uansett. Forskjellen er at med ferdigbygd kan man reklamere på hele PC-en når den er ferdigbygd, mens man må reklamere på hver enkelt del ved selvbygd. Når det gjelder oppsettet er det ellers ikke dumt, de fleste argumenterer med at Intel er bedre, noe som ikke er korrekt dersom man ser på pris/ytelse. Dersom vi snakker om en komplett PC til ca 7 000,- (eks skjerm) vil jeg faktisk påstå at AMD yter like bra (om ikke bedre). Intel er klart mer overklokkingsvennlig, men da må man også kjøpe komponenter som kan klokkes (HK, OK minne, bedre kjøler), og da koster det med en gang mer. For de som ikke tror meg, ta en tur på TomsHardware, og sjekk CPU-sammenligningene der (under Charts). Dersom jeg skulle handlet nå (oppgradering) jeg valgt omtrent som følger (2 alternativer som yter omtrent likt) . HK. MSI K9A2 CF. Bruker det nye 790 brikkesettet til AMD. Pris ca 700,- CPU. AMD Athlon 64 X2 6000+. Pris ca 1 100,- Minne. Her er det mye som er omtrent like bra, Geil Black Dragon, OCZ og Crucial BallistiX. Prs ca 450,- kr (2 GB). Skjermkort. To reelle alternativ, nVidia 8800 GT (best) og ATI Radeon (AMD) HD 3870 (gir mulighet for CF på HK). Begge kan fås fra ca 1 500 - 1 600 kr og oppover mot 2 000. Sum: ca 4 000,- En fordel med AM2+ (AMD) er at HK trolig vil ha noen års levetid. På Intel er det bare HK og CPU som må byttes ut, og avhengig av bruksområde er det E6550/E6750 som er konkurrentene. En E6550 henter du til ca 1 250,- og en E6750 til ca 1 400,-. Et P35 HK henter du til ca 700,- kr. Gigabyte har noen brukbare i denne prisklassen, samme gjelder MSI som med MSI P35 Neo2 FIR, faktisk støtter CF. Så kort oppsummert, et Inteloppsett vil koste ca 200 - 400 kr mer for samme funksjonalitet/ytelse. Fordel for Intel, klokkevennlig. Best i en god del spill.
Tmz Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Skrevet 4. desember 2007 Men jeg har ikke så peiling på å bygge pcen selv da, da er det greit når de setter den sammen for meg. Strømforsyningen jeg har nå tror jeg ikke at jeg tar sjansen på å bruke igjen ettersom de problemene jeg har hatt nå og jeg har ikke noe imot å bytte kabinett. kan jeg velge enkeltdeler å be komplett sette det sammen for meg egentlig? Eller er det noen andre nettsteder som har denne løsningen? Klokking blir det nok lite av uansett, kommer heller ikke til å kjøpre høyere en 1280*1024 oppløsning så jeg trenger ikke det sykeste på markedet heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå