Gå til innhold

Oppgradering til Eos 5D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nå snart på tide å snuse en 5D altså (?)....(for de som vurderer et 'rimelig' FF) :)

 

Nye kameraet blir helt sikkert helt gull, men kan jo være greit å få la det satt seg litt før en evt hopper på. Både med tanke på pris og evt bugs slik som en har sett på 1DIII.

5D er jo forsatt et ekstremt kapabelt kamera.

Lenke til kommentar

Det spørs om det ikke kan blir en slik en på meg når jeg en gang i framtiden skal oppgradere, om den blir så bra som man kan forvente ut i fra forgjengeren... Kan ikke si at det frister spesielt med en D300. Jeg tror jeg hadde valgt 5D i utgangspunket om jeg skulle skru tiden tilbake.

Lenke til kommentar
Det er nå snart på tide å snuse en 5D altså (?)....(for de som vurderer et 'rimelig' FF) :)

 

Nye kameraet blir helt sikkert helt gull, men kan jo være greit å få la det satt seg litt før en evt hopper på. Både med tanke på pris og evt bugs slik som en har sett på 1DIII.

5D er jo forsatt et ekstremt kapabelt kamera.

Det er det ingen tvil om. De som mener noe annet har neppe prøvd 5D selv. Noen vil nok foretrekker egenskapene til 1D III, men jeg foretrekker fortsatt 5Ds egenskaper. Fravær av live view og stor skjerm er de eneste ankepunktene som er dukket opp siden modellen var ny.

 

Problemet med lysavfall er forøvrig betydelig overdrevet med 5D. Jeg har jo ikke brukt det så mye, men kan ikke se at de skulle være noe stort problem under normale omstendigheter. I de få tilfellene der det skulle bli et problem så er det jo bare å kompensere i etterbehandling av rawfilene. Den dagen jeg får råd til 5D så kommer det nok en lisens til et dertil egnet program (plug til PS) i tillegg.

 

Jeg mener fortsatt at der cropformatet allerde er minst like bra som analogt småbildeformat på de fleste områder, så er faktisk 5D et alternativ til analogt mellomformat med riktig optikk. Derfor er det heller ingen grunn til at alle skal produsere FF, og det er heller ikke gitt at alle liker det heller. Det fantes tross alt mange småbildeformat-entusiaster før i tiden, som ikke var så begeistret for mellomformat som f.eks. jeg er. Det er derfor ingen grunn til å tro at absolut alle vil foretrekke FF foran crop i dag heller.

Lenke til kommentar

Fullformat er et av de mange alternativene jeg vurderer når jeg skal erstatte min 350D. 5D er jo da FF kandidaten; men som PMnormal er inne på - trenger jeg det? Har tross alt aldri brukt analog mellomformat; og er komfortabel med crop-kameraets særegneheter.

 

Slik jeg ser det, er det et kun et punkt som taler til FF's fordel for mitt bruk, og det er at jeg er ikke en tele-freak. Har allerede en brukbar 35mm, og en grei 24mm er til å skaffe for penger.

 

Vi får se - det er lenge til sommeren. Og ingen telefon fra Hamar heller...

 

Tom

Lenke til kommentar

Om du vurderer 5D og kan vente litt vil det nok falle i pris,fordi Cannon har bekreftet at det kommer en efterfølger nå i 2008 .

 

Canon bekrefter etterfølger til 5D

 

 

Ifølge den japanske avisen Kyodo News forteller en av strategisjefene i Canon at de i løpet av 2008 vil slippe en etterfølger til Canon EOS 5D. Samtidig gjør Canon og Nikon seg klar for vennlig rivalisering i et år hvor begge aktører håper sine kamera vil dominere under OL i Beijing.

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=39914

Lenke til kommentar
Om du vurderer 5D og kan vente litt vil det nok falle i pris,fordi Cannon har bekreftet at det kommer en efterfølger nå i 2008 .

 

Canon bekrefter etterfølger til 5D

 

 

Ifølge den japanske avisen Kyodo News forteller en av strategisjefene i Canon at de i løpet av 2008 vil slippe en etterfølger til Canon EOS 5D. Samtidig gjør Canon og Nikon seg klar for vennlig rivalisering i et år hvor begge aktører håper sine kamera vil dominere under OL i Beijing.

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=39914

Velkommen etter. :)
Lenke til kommentar
Jeg har en Eos 400D nå, men skal selge den til min bror og innvestere i et bedre kamera. Jeg vurderer den nye 40D, men tror jeg kommer til å bli skuffet over bildekvaliteten. Eos 5D har en større sensor og langt bedre dynamisk rekkevidde på 50 ISO, men den har mangler. Er det noen som vet når oppgraderingen til 5D kommer, jeg har hørt at oppgraderinger slippes hver 18. måned? Vil denne f.eks komme med Live View, ikke et "must", men grei funksjon.

 

Jeg har brukt begge kameraene.

Jeg forstår egentlig ikke at at det kan være grunnlag for setningen; "vurderer den nye 40D, men tror jeg kommer til å bli skuffet over bildekvaliteten"

 

For meg så er 5D det perfekte portrett og landskapskameraet. (Sett bort ifra H3D o.l. da)

En 5D med feks en canon 17-40 for landskap,

og en canon 24-70f2,8 og 70-200f2,8 for portrett gir en uslåelig pakke.

Til all annet fotografering familie, sport osv.. mener jeg at 40D er mere anvendelig.

 

 

Jeg har brukt 400D en kort stund. Den kan virke tilsynelatende veldig lik 40D men i praktisk bruk er det to helt forskjellige kameraer, og bør ikke sammenlignes.

Jeg mener at folk ofte ser seg blind på spesifikasjoner og nyhets-stæsj, som egentlig ofte bare er tall uten praktisk relevans.

Kameraene har forskjellige egenskaper som man ikke alltid kan lese av spec og tester. Jeg synes tester ofte er på nivå med hvem er best av Lamborghini og Ferrari. Eller en Formel1 bil blir testet mot en WRC bil. Testene skjer også i labratorier som kan være fjernt fra den enkeltes praktiske bruk.

Hvilket kamera som er best er irrelevant. Hvilket kamera som dekker ditt behov er relevant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da blir det nok neppe sluppet noen oppgradering av 5D i denne omgang, Photokina i september(?) kan være et hot tips?

 

Hadde bare Nikon sluppet en Dxxx med D3 sensor i D300 kropp til 20-25000 så skulle jeg vært fornøyd:P

Nå begynner ikke PMA før om en uke, så det er jo lov å håpe noen dager til når det gjelder Canon.

 

Nikon kommer nok ikke med noe slikt før i 2009, i følge de ryktene jeg har sett. Foreløpigh har de vel nok med å dekke etterspørselen på D3 og D300.

 

Tom

Lenke til kommentar

Nikon kommer nok ikke med noe slikt før i 2009, i følge de ryktene jeg har sett. Foreløpigh har de vel nok med å dekke etterspørselen på D3 og D300.

 

Tom

Ja du har nok rett i det, produksjonskapasiteten er vel sprengt allerede. Jeg synes likevel det er et stort sprang mellom D300 og D3, men Canon er vel allerede på plass i dette markedet, og de to store er ganske redde for direkte konkurranse mellom to modeller kan det se ut som.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt en ørliten mulighet for at 5D slippes i UK focus exhibition i slutten av februar, men det regner man ikke med (http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html).

 

Til de som har betvilt mitt ønske å kjøpe 5D mot 40D, så kan jeg begrunne det nå med at jeg nesten bare tar natur og portrett-bilder. Jeg har aldri dårlig tid når jeg tar bildene, så jeg er ikke en action eller sport fotograf. Jeg har kjøpt meg masse nye, gode fastlinser og skal kvitte meg med den dårlige optikken min. Jeg kunne også trengt iso 50 da jeg tar mye bilder med over 30 sec lukkertid, men kunne tenke meg enda lengre lukkertider.

 

I den annledning, er det noen her som vet hvilke fjernutløsere som fungerer til 5D?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over bulb funksjonen, tenkte på at man da får inn mindre lys. Man kan ikke ha så lange lukkertider man vil vet du. Jeg vet at det finnes neutral density filter også.

 

Jeg tipper at hvis det kommer en ny 5D vil det ikke være den samme typen kamera. Det vil bli et sports kamera på samme måte som 40D. Sportskameraer ser alltid gode ut på spesifikasjonene, og det er det folk vil ha, et kamera som kan ta mange bilder i sekundet og flashe flest megapixler, fordi folk tror; høyere megapixel antall = bedre bilder/bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar
[...] fordi folk tror; høyere megapixel antall = bedre bilder/bedre bildekvalitet.

Hva har du røyka? Tror du profesjonelle fotografer mer flere år i yrket, ikke er bekjent ved fordeler og ulemper ved høyere oppløsning? Tror du virkelig, at det finnes personer som kjøper kamera for godt over 20.000 kroner, ikke vet at det ikke er antall megapiksler som teller på bildekvaliteten?

 

Hvis du virkelig står for at noen som kjøper en eventuell 5D mk.II / 7D tror at flere megapiksler gir bedre bilder, så si det høyt...

Lenke til kommentar
[...] fordi folk tror; høyere megapixel antall = bedre bilder/bedre bildekvalitet.

Hva har du røyka? Tror du profesjonelle fotografer mer flere år i yrket, ikke er bekjent ved fordeler og ulemper ved høyere oppløsning? Tror du virkelig, at det finnes personer som kjøper kamera for godt over 20.000 kroner, ikke vet at det ikke er antall megapiksler som teller på bildekvaliteten?

 

Hvis du virkelig står for at noen som kjøper en eventuell 5D mk.II / 7D tror at flere megapiksler gir bedre bilder, så si det høyt...

 

Ok, ingen grunn til å være uhyggelig er det vel???

 

1. Hvem har sagt at folk som kjøper 5D er profesjonelle fotografer med flere år i yrket? Det er faktisk ikke slik at du må gjennomføre tester før du får lov til å kjøpe 5D i butikken. De fleste av dem vet nok hva de gjør, det har du rett i. Kanskje jeg var litt uklar i det jeg skrev, men du generaliserer bare det jeg skriver.

 

3. I disse dager blir mange lurt til å kjøpe kameraer pga av megapixler og ikke bildekvalitet. Kamera-produsentene skryter først og fremst av megapixlene et kamera har. Hvis du drar i butikken for å kjøpe et speilrefleks kamera, eller kompakt-, vil selgeren sannsynligvis skryte av antall megapixler.

 

Jeg kjenner en del som har gått på fotografi-skole og ble oppfordret til å kjøpe 5D, på det tidspunktet hadde de ingen anelse om hvilken påvirkning megapixler har på bildekvalitet.

 

Jeg kan godt innrømme at jeg formulert meg litt klønete, men er det noen grunn til at du skal sette i gang lynsjestemning???? Jeg forstår heller ikke hvorfor du lurer på hva jeg har røyka. Det er bare frekt, og veldig lite relevant. Selv om du kanskje har kommet lenger enn andre på dette forumet her, betyr ikke at du har retten til å latterligjøre folk på dette forumet.

 

EDIT: det er også viktig å legge til at produsentene først og fremst prioriterer nybegynnerene. det er langt flere av dem, og de representerer større deler av inntektene. de er heller ikke vanskelig å tilfredsstille, og er lette å lure ved blant annet megapixel-hysteri.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
3. I disse dager blir mange lurt til å kjøpe kameraer pga av megapixler og ikke bildekvalitet. Kamera-produsentene skryter først og fremst av megapixlene et kamera har. Hvis du drar i butikken for å kjøpe et speilrefleks kamera, eller kompakt-, vil selgeren sannsynligvis skryte av antall megapixler.

 

 

EDIT: det er også viktig å legge til at produsentene først og fremst prioriterer nybegynnerene. det er langt flere av dem, og de representerer større deler av inntektene. de er heller ikke vanskelig å tilfredsstille, og er lette å lure ved blant annet megapixel-hysteri.

Her snakker vi om "luring" på et helt annet nivå enn kjøpere som i det hele tatt vurderer 5D. Det er nok enkelte som velger kamera på bakgrunn av oppløsning, men det er helt andre kjøpere enn de 5D sikter til. En som går i butikken på utkikk etter kamera, og får beskjed at det beste kameraet vil være et 5D mk.II / 7D fordi det har 4-5 megapiksel mer enn et kompaktkamera til 595 kroner, velger da aldri et 5D mk.II / 7D til over 20.000 kroner, uten å ha noen som helst peiling på kamera? (Nei, man har ikke peiling når man tror megapiksler er alt)

 

Jeg vil påstå at det hører til sjeldenhetene at nybegynnere handler kamera til over 20.000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...