Gå til innhold

Oppgradering til Eos 5D?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Eos 400D nå, men skal selge den til min bror og innvestere i et bedre kamera. Jeg vurderer den nye 40D, men tror jeg kommer til å bli skuffet over bildekvaliteten. Eos 5D har en større sensor og langt bedre dynamisk rekkevidde på 50 ISO, men den har mangler. Er det noen som vet når oppgraderingen til 5D kommer, jeg har hørt at oppgraderinger slippes hver 18. måned? Vil denne f.eks komme med Live View, ikke et "must", men grei funksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Eos 400D nå, men skal selge den til min bror og innvestere i et bedre kamera. Jeg vurderer den nye 40D, men tror jeg kommer til å bli skuffet over bildekvaliteten. Eos 5D har en større sensor og langt bedre dynamisk rekkevidde på 50 ISO, men den har mangler. Er det noen som vet når oppgraderingen til 5D kommer, jeg har hørt at oppgraderinger slippes hver 18. måned? Vil denne f.eks komme med Live View, ikke et "must", men grei funksjon.

 

Vel, jeg har begge, og jeg ble ikke skufftet over bildekvaliteten. Min og manges erfaring med 4OD er at den på mange måter er på høyde med 5D, jfr. f.eks test av 40D i siste utgave av "Fotografi".

 

Når det gjelder 5D, er den kanskje vel så god på 1600 iso og over, samt at du får mindre dybdeskarphet på samme blenderåpning - ikke alle som synest det er en fordel, dog..

 

40D har bedre følgefokus, er kjappere, har bedre skjerm, Live View, et noenlunde fungerende sensor-rensesystem, i det hele tatt mange "plusser" sammenlignet med 5D.

 

Hvorfor er du redd for å bli skuffet over 40D`s bildekvalitet?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tror jeg blir skuffet er fordi EOS 40D har like stor sensor som 400D. 5D har en mye større sensor og bedre oppløsning, kameraet begynner selvfølgelig å bli utdatert. Jeg ville ikke kjøpt dette nå, men vurderer å kjøpe etterfølgeren. Er det noen som vet når etterfølgeren kommer, eller når 5D ble sluppet ut (siden de pleier oppdateres i 18 måneder mellomrom)? Det er mye som trekker meg mot 40D selvfølgelig, men jeg lurer på om det vil være verdt det å vente på etterfølgeren til 5D. Jeg kommer sannsynligvis til å gå for 40D først, men om den nye 5D er rett rundt hjørnet og kommer til å fylle inn tomrommene vil jeg ikke sløse 10 000. Er bilderesultatene på 40D bedre enn fra 400D, på hvilke punkter.

 

http://images.gfx.no/360/360100/dynlo.png

Dette er en av grunnene til at jeg vurderer vente på ny 5D, 50 ISO og bedre dynamisk omfang.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Det er to ganske forskjellige kamera og hvis du er i tvil så betyr det at du ikke har tenkt igjennom hva du skal bruke kameraet til. 5D er også mer kresen på optikken så det er snakk om to forskjellige prisklasser (med noen unntak som for eksempel normalobjektiver).

 

Hvis du trenger den store sensoren med de fordeler og bakdeler den har så er det ikke noe å lure på siden du ikke har noe annet valg. Hvis du ikke trenger den så er 40D et bedre kamera.

 

Hvis du må ha det beste kameraet så kjøp begge og selg det du liker minst. Siden det er to forskjellige kamera til forskjellig bruk så er det ingen her på forumet som kan fortelle deg hvilket kamera som er best, det er det bare du som kan.

Lenke til kommentar

Jeg tror det smarteste vil være å kanskje ha begge. 40D er et bra "allround" kamera og duger i de fleste situasjoner. Når erstatteren til 5D kommer, kan jeg kjøpe den til å bruke på bedre planlagte bilder. Det er sant at 5D krever mer av brukeren, men ikke mer enn jeg kan takle. Jeg kan allerede 400D inn og ut, og knipser ikke bilder villt, men justerer alt for hvert eneste bilde. Den dynamiske rekkevidden på 400D har skuffet meg veldig, men 40D har bedre rekkevidde, men ikke på samme nivå som en 5D på 50 ISO. Jeg får se om jeg blir fornøyd med en 40D, takk for hjelpen.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe 5D? Det er da ikke mer utdatert enn noen andre modeller på markedet. Det er fremdeles best på dynamikk, og på støy overgås den foreløpig kun av 1D MkIII, frem til D3 (og muligens D300) kommer på markedet. Det får meg til å spørre på hvilke områder 5D er utdatert? Har jeg sovet den siste halvåret, slik at jeg ikke har fått med meg noen fantastiske nye modeller som har overgått 5D? At det er rundt halvannet år kan da umulig bety at det er utdatert, siden det ikke har kommet noen andre FF-hus på markedet siden introduksjonen av 5D.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe 5D? Det er da ikke mer utdatert enn noen andre modeller på markedet. Det er fremdeles best på dynamikk, og på støy overgås den foreløpig kun av 1D MkIII, frem til D3 (og muligens D300) kommer på markedet. Det får meg til å spørre på hvilke områder 5D er utdatert? Har jeg sovet den siste halvåret, slik at jeg ikke har fått med meg noen fantastiske nye modeller som har overgått 5D? At det er rundt halvannet år kan da umulig bety at det er utdatert, siden det ikke har kommet noen andre FF-hus på markedet siden introduksjonen av 5D.

 

Nei, du har selvfølgelig helt rett, PM. 5D er slett ikke utdatert og er fremdeles et strålende kamera til de fleste typer fotografering. Det er likevel min påstand at til praktisk fotografering, så er det minimale forskjeller mellom 5D/40D når det gjelder bildekvalitet. Alle tester jeg har sett understøtter dette, selv om det er litt sprik.

 

5D har jo sunket i pris( ca 18.500,- inkl. cash-back) og er ett godt kjøp sånn sett. I Junaiten/HK selges det ned mot 12-13.000,- for de som ferdes i de strøk

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Jeg har en Eos 400D nå, men skal selge den til min bror og innvestere i et bedre kamera. Jeg vurderer den nye 40D, men tror jeg kommer til å bli skuffet over bildekvaliteten. Eos 5D har en større sensor og langt bedre dynamisk rekkevidde på 50 ISO, men den har mangler. Er det noen som vet når oppgraderingen til 5D kommer, jeg har hørt at oppgraderinger slippes hver 18. måned? Vil denne f.eks komme med Live View, ikke et "must", men grei funksjon.

Hvorfor tror du at du blir skuffet? Eller for å si det på en annen måte - hva er det med 400D som du ikke liker (ettersom du selger den mener jeg).

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg er ikke skuffet over 400D, har fått mye ut av den, men er på tide å gå videre. Jeg har f.eks problemer med fokus i mørke. Jeg liker ikke bildekvaliteten, og den dynamiske rekkevidden når jeg tar naturbilder.

 

5D har mye større sensor og lavere ISO enn 40D, men om man sammenligner de (https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=79150&pids%5B%5D=35961&Sammenlign=Sammenlign) ligger 40D foran på de fleste punkter. Jeg tror jeg går for 40D til jul, så kan jeg heller vurdere etterfølgeren til 5D når den kommer. 40D kan jo være praktisk selv om man har en 5D. Takk for hjelpen folk

 

Jeg skrev litt feil om 5D er utdatert forstår jeg. Jeg mente heller at i forhold til nye modeller kan det virke som at man nå får litt mindre enn det man betaler for. Det er jo selvfølgelig på grunn av konkurransen på markedet, 5D er fortsatt suverent om en ser på bildekvaliteten i forhold til prisen.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Jeg tror det, 5D har ikke noe bra AF. 40D har langt bedre. Jeg har 17-85mm USM og 50mm f1.8, og har planer om å kjøpe 10-22mm og et fast vidvinkel-objektiv på under 25mm. Jeg har også macro extension tube.

17-85/10-22 kan ikke brukes på 5D, men det vet du sikkert.

 

Kan ellers bekrefte at autofokusen er bedre på 40D, i hvert fall på ting i bevegelse.

 

At du ikke er fornøyd med bildekvaliteten på 400d kan muligens skyldes objektivene. 17.85 er vel ikke kjent for å være det skarpeste, mens 50 1.8 derimot, burde være skarpt nok, nedblendet, vel og merke..

Lenke til kommentar
Jeg er ikke skuffet over 400D, har fått mye ut av den, men er på tide å gå videre. Jeg har f.eks problemer med fokus i mørke. Jeg liker ikke bildekvaliteten, og den dynamiske rekkevidden når jeg tar naturbilder.

 

5D har mye større sensor og lavere ISO enn 40D, men om man sammenligner de (https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=79150&pids%5B%5D=35961&Sammenlign=Sammenlign) ligger 40D foran på de fleste punkter. Jeg tror jeg går for 40D til jul, så kan jeg heller vurdere etterfølgeren til 5D når den kommer. 40D kan jo være praktisk selv om man har en 5D. Takk for hjelpen folk

 

Jeg skrev litt feil om 5D er utdatert forstår jeg. Jeg mente heller at i forhold til nye modeller kan det virke som at man nå får litt mindre enn det man betaler for. Det er jo selvfølgelig på grunn av konkurransen på markedet, 5D er fortsatt suverent om en ser på bildekvaliteten i forhold til prisen.

Jeg er usikker på om det huset ditt som er problemet; høres egentlig ut som om det er optikken du burde oppgradere.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jo, men sliter litt med å skaffe nok penger til bedre objektiver. Men jeg tror dere har rett. Jeg burde heller gå for 40D og skaffe bedre objektiver. Jeg kommer til å oppgradere kamera uansett, siden min bror skal ha seg kamera uansett, er ikke noe vits å ha to 400D'er i familien. Takk for hjelpen. Det er vel på tide at jeg bytter ut 17-85mm'en min, med et bedre objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...