Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

 

Hei,

Det er nå kun et par dager igjen til prioriteringslista for studiene skal settes. Jeg er sikker på at jeg skal studere medisin og kommer inn alle steder, med unntak av NTNU (selvfølgelig...). Problemet mitt er bare det at jeg er svært usikker på hva jeg skal sette øverst. Derfor må jeg finne ut av hva forskjellene er mellom de ulike universitetene, men jeg finner dette vanskelig. Kan noen mer opplyste nevne noen forskjeller mellom særlig studiet i Oslo og Bergen?

Takk på forhånd!

Hei,

 

Jeg går NTNU, så har ikke noen førstehåndserfaring - men har hørt litt fra bekjente de ulike studiestedene.

I Bergen er det mange flere eksamener enn i Oslo. Du blir testet i hvert tema, mens det i Oslo er "oppsamlingseksamner" på slutten av semestrene. Bergen praktiserer fortsatt deling av klinikk og pre-klinikk, så der må man vente litt før man gyver løs på pasientkontakt.

Nå skal det sies at pasientkontakten er ganske begrensa de første to år i Oslo også.

 

Hvorfor har du ikke vurdert Tromsø? Der er studiet "likest" det i Trondheim. Man får ikke karakterer og eksamensformen er nokså lik. Jf. studentbarometeret til NOKUT scorer Tromsø jevnt over bedre enn både UiO og UiB på de fleste parametere. Bare kjipt at det er mørkt som en sekk store deler av året :)

 

Dette stemmer ikke (lenger). Bergen la om studiemodellen sin i 2015 og begynner med praksis i 2. semester. En form for langsgående praksis der du blir knyttet til en sengepost som du har praksis med i flere semester fra 2. til 6. semester. Ser ganske interessant ut, du kan lese litt mer her: http://www.uib.no/med/93534/tidleg-praksis#beskriving-av-ansvar-og-oppg-ver. Sammenligner man antall timer vil man omtrent ha like mange timer praksis på NTNU som på UiB i første del av studiet. Jeg synes det er urettferdig at UiB har fått rykte på seg å være delt i preklinikk/klinikk, når sannheten er at så godt som alle studiesteder i Norge har delt det inn slik. Noen prøver å gi inntrykk at det er mye pasientkontakt de første årene. Det stemmer ikke, uansett hvor du studerer. Nå som Bergen også har litt pasientkontakt de første årene, er det så godt som likt over hele linjen.

 

 

I tillegg har UiB et pasientkurs med Trond Viggo Torgersen, det har de hatt i lengre tider. Eksamen er også lagt om slik at de har eksamen stort sett én gang i semesteret, som etter min mening er den optimale eksamensfrekvensen. 

 

Etter min mening, er det hipp som happ hvor du velger å studere. Velg heller etter hvilken by du har lyst til å studere i. Selv tror jeg at jeg hadde gått for Bergen om valget er mellom UiB og UiO. 

 

Hilsen NTNU-student i siste del av studiet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

"Klippet bort"

 

"Klippet bort"

Hei.

 

Takk for svar, så artig at vi satser på det samme året :) Hvor vil du helst inn?

 

Er så vanskelig å velge siden man "må" å riktig karakter på første forsøk denne gangen siden jeg helst ikke vil vente mer. 

 

Mangler å gå opp 2 karakterer/få 2 seksere for vårstart, men vil helst komme inn på høsten. 

 

Enig med 1P egentlig, selv om jeg kunne tenke meg å tatt det. Men er 4 poeng man kan ha feil for å få 6, og er kanskje fort gjort å få flere hvis man har uflaks med en oppgave eller lignende da det kan være mye rare oppgaver på en eksamen. Men samtidig så er jeg jo god i matte og har 6 i S1 og S2. 

 

Angående engelsk så må jeg da nesten få 6 i begge for at det skal lønne seg, men synes ikke skriftlig eksamen virket så vanskelig. Liker engelsk godt, men er en stund siden så krever vel litt mer jobb for å sette seg inn i skrivingen igjen. 

 

Kroppsøving har jeg hørt man må kunne idretter etc, er ikke noe særlig god i idrett. Men går an å prøve.

 

Kjemi 2 tror jeg kanskje jeg ikke vil å ta opp. Elsker kjemi og synes det er veldig interessant. Men er mye pensum og mye pirk. Skriftlig eksamen vet jeg er mye jobb. 

 

Fikk nesten 5 i nynorsk, så har vurdert å prøve, men som du også sa så er jo muntlig egentlig det enkleste å forbedre og det er jo en skriftlig eksamen. 

 

Helt enig med samfunnsfag og fysikk 1. 

 

Så da står jeg med samfunnsfag, fysikk 1 og geofag 1. Usikker på historie, engelsk, kroppsøving og nynorsk. Burde gå opp en karakter i 5 fag for å ha 69 poeng. Da burde man vel være ganske sikret UiO høst med tanke på at det var 68.3 i fjor?

 

 

Samfunnsfag, fysikk 1 og geofag 1 virker som en god plan! Tok selv geofag 1 nå i vår, leste helt selv, har aldri hatt det på vgs og fikk en 6, så det skal nok gå fint :) Med 69 poeng er du ganske sikret å komme inn ja, snittet i Oslo har aldri vært høyere enn 68,3. Har du 69 poeng dersom du tar opp de tre fagene? Så kan du og eventuelt ta norsk da, for å ha en buffer. Hvilken årsmodell er du?

Jeg ønsker å komme inn enten i Bergen eller Trondheim, er veldig usikker på hvor jeg helst vil, da jeg for øyeblikket bor og studerer i Bergen og syntes det er en fin by, men så har jeg også hørt så mye bra om studentmiljøet og medisinstudiet i Trondheim... 

 

Ja har hørt flere si at Geofag er greit :)  Har 69 med 5 fag, så de tre og to til. Holder kanskje med 68.6 :) , som jeg får med 4 fag. 

 

93 modell, du da? 

 

Hørt mye bra om Tromsø, men også Trondheim. Er sikkert fint overalt :). Vet Oslo er "dårligst" sånn med tanke på studiemiljø etc. Men bor på Østlandet og vil ikke flytte så langt...

 

 

Jeg er 96 modell, så trenger et sett til med alderspoeng (6 poeng totalt) for å komme inn.. Ja jeg tror absolutt det er fint overalt, jeg er fornøyd bare det er i Norge :) Men så er jeg usikker på om jeg skal velge Bergen, da det blir totalt 8-8,5 år i den byen (har bodd der ett år nå og fortsetter å bo der ett år til før jeg starter på medisin), og er redd jeg blir lei byen i lengden. Da kan det jo være spennende å prøve en ny by sånn som Trondheim, men da blir det igjen litt trist å reise fra nettverket jeg har bygget opp i Bergen. Oslo er nok fint ja! Har ikke lest eller hørt så mye om det da det egentlig aldri har vært et alternativ for meg. Tror likevel studiemiljøet blir litt hva man selv gjør det til, og så kan jeg nok tenke meg at miljøet og folkene på medisinstudiet er ganske sammensveiset uansett hvor i landet.  

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

"Klippet bort"

 

"Klippet bort"

Hei.

 

Takk for svar, så artig at vi satser på det samme året :) Hvor vil du helst inn?

 

Er så vanskelig å velge siden man "må" å riktig karakter på første forsøk denne gangen siden jeg helst ikke vil vente mer. 

 

Mangler å gå opp 2 karakterer/få 2 seksere for vårstart, men vil helst komme inn på høsten. 

 

Enig med 1P egentlig, selv om jeg kunne tenke meg å tatt det. Men er 4 poeng man kan ha feil for å få 6, og er kanskje fort gjort å få flere hvis man har uflaks med en oppgave eller lignende da det kan være mye rare oppgaver på en eksamen. Men samtidig så er jeg jo god i matte og har 6 i S1 og S2. 

 

Angående engelsk så må jeg da nesten få 6 i begge for at det skal lønne seg, men synes ikke skriftlig eksamen virket så vanskelig. Liker engelsk godt, men er en stund siden så krever vel litt mer jobb for å sette seg inn i skrivingen igjen. 

 

Kroppsøving har jeg hørt man må kunne idretter etc, er ikke noe særlig god i idrett. Men går an å prøve.

 

Kjemi 2 tror jeg kanskje jeg ikke vil å ta opp. Elsker kjemi og synes det er veldig interessant. Men er mye pensum og mye pirk. Skriftlig eksamen vet jeg er mye jobb. 

 

Fikk nesten 5 i nynorsk, så har vurdert å prøve, men som du også sa så er jo muntlig egentlig det enkleste å forbedre og det er jo en skriftlig eksamen. 

 

Helt enig med samfunnsfag og fysikk 1. 

 

Så da står jeg med samfunnsfag, fysikk 1 og geofag 1. Usikker på historie, engelsk, kroppsøving og nynorsk. Burde gå opp en karakter i 5 fag for å ha 69 poeng. Da burde man vel være ganske sikret UiO høst med tanke på at det var 68.3 i fjor?

 

 

Samfunnsfag, fysikk 1 og geofag 1 virker som en god plan! Tok selv geofag 1 nå i vår, leste helt selv, har aldri hatt det på vgs og fikk en 6, så det skal nok gå fint :) Med 69 poeng er du ganske sikret å komme inn ja, snittet i Oslo har aldri vært høyere enn 68,3. Har du 69 poeng dersom du tar opp de tre fagene? Så kan du og eventuelt ta norsk da, for å ha en buffer. Hvilken årsmodell er du?

Jeg ønsker å komme inn enten i Bergen eller Trondheim, er veldig usikker på hvor jeg helst vil, da jeg for øyeblikket bor og studerer i Bergen og syntes det er en fin by, men så har jeg også hørt så mye bra om studentmiljøet og medisinstudiet i Trondheim... 

 

Ja har hørt flere si at Geofag er greit :)  Har 69 med 5 fag, så de tre og to til. Holder kanskje med 68.6 :) , som jeg får med 4 fag. 

 

93 modell, du da? 

 

Hørt mye bra om Tromsø, men også Trondheim. Er sikkert fint overalt :). Vet Oslo er "dårligst" sånn med tanke på studiemiljø etc. Men bor på Østlandet og vil ikke flytte så langt...

 

 

Jeg er 96 modell, så trenger et sett til med alderspoeng (6 poeng totalt) for å komme inn.. Ja jeg tror absolutt det er fint overalt, jeg er fornøyd bare det er i Norge :) Men så er jeg usikker på om jeg skal velge Bergen, da det blir totalt 8-8,5 år i den byen (har bodd der ett år nå og fortsetter å bo der ett år til før jeg starter på medisin), og er redd jeg blir lei byen i lengden. Da kan det jo være spennende å prøve en ny by sånn som Trondheim, men da blir det igjen litt trist å reise fra nettverket jeg har bygget opp i Bergen. Oslo er nok fint ja! Har ikke lest eller hørt så mye om det da det egentlig aldri har vært et alternativ for meg. Tror likevel studiemiljøet blir litt hva man selv gjør det til, og så kan jeg nok tenke meg at miljøet og folkene på medisinstudiet er ganske sammensveiset uansett hvor i landet.  

 

 

:) Enig, jeg ville ikke til utlandet og ble anbefalt av ei venninne som gjorde det å heller prøve å komme inn i Norge.

 

Jeg ville ikke valgt Bergen, synes jeg hører det regner der hele tia :) Ville kanskje prøvd noe nytt hvis du har lyst til det. Er jo lettest å gjøre det nå, når du begynner å jobbe, få barn etc. så er det vanskeligere å oppleve nye steder sånn sett. Hvis jeg ikke skulle valgt Oslo så hadde jeg valgt i denne rekkefølgen: Trondheim, Tromsø, Bergen. 

 

Helt enig i at jeg tror man blir veldig sammensveiset på medisin! Så blir nok bra. Lykke til :) 

Lenke til kommentar

Er det store forskjeller i studentmiljø på de ulike universitetene? Kunne noen med kjennskap nevnt noen eventuelle forskjeller?

Takk på forhånd! :)

Tror det er vanskelig å få noe fornuftig svar der ettersom få eller ingen har gått alle stedene. Jeg er sikker på at det er mulig å både trives og vantrives alle stedene. Det sagt, så er jo Trondheim kjent for å være Studentbyen med stor S. 

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke spammer forumet nå, men har et lite spørsmål:

 

Hvor stor grad av frihet har man ved f.eks. medisinstudiet? Jeg liker ikke tanken på å ekskludere matte og fysikk hvis jeg begynner på medisinstudiet, og lurte derfor på om jeg kan ta ekstra fag? Er det mulig at jeg tar mange ekstraemner i matematikk allerede fra første semester? Det er egentlig mest for egen interesse, men vil kanskje være godt å ha dersom jeg skal forske videre ... :) ?

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Håper jeg ikke spammer forumet nå, men har et lite spørsmål:

 

Hvor stor grad av frihet har man ved f.eks. medisinstudiet? Jeg liker ikke tanken på å ekskludere matte og fysikk hvis jeg begynner på medisinstudiet, og lurte derfor på om jeg kan ta ekstra fag? Er det mulig at jeg tar mange ekstraemner i matematikk allerede fra første semester? Det er egentlig mest for egen interesse, men vil kanskje være godt å ha dersom jeg skal forske videre ... :) ?

Jeg syns vi har masse frihet på medisinstudiet - de to første årene er det bare PBL og utplassering i allmennpraksis som er obligatorisk, mellom 3 og 6 timer i uka. I tredje og fjerde er det desto mer. Antall obligatoriske timer varierer alt ettersom hvor man har uketjeneste, men man bør regne med rundt 10-12 timer. Jeg forsker ved siden av studiene og tar rundt 20 ekstra stp hvert semester. Går helt fint :) avhenger selvfølgelig mest av deg og hvor effektiv du er :)

Lenke til kommentar

 

Håper jeg ikke spammer forumet nå, men har et lite spørsmål:

 

Hvor stor grad av frihet har man ved f.eks. medisinstudiet? Jeg liker ikke tanken på å ekskludere matte og fysikk hvis jeg begynner på medisinstudiet, og lurte derfor på om jeg kan ta ekstra fag? Er det mulig at jeg tar mange ekstraemner i matematikk allerede fra første semester? Det er egentlig mest for egen interesse, men vil kanskje være godt å ha dersom jeg skal forske videre ... :) ?

Jeg syns vi har masse frihet på medisinstudiet - de to første årene er det bare PBL og utplassering i allmennpraksis som er obligatorisk, mellom 3 og 6 timer i uka. I tredje og fjerde er det desto mer. Antall obligatoriske timer varierer alt ettersom hvor man har uketjeneste, men man bør regne med rundt 10-12 timer. Jeg forsker ved siden av studiene og tar rundt 20 ekstra stp hvert semester. Går helt fint :) avhenger selvfølgelig mest av deg og hvor effektiv du er :)

 

 

Kult! Hvordan er det å gå forskningslinjen på medinstudiet? Er det vanskelig å bli tatt opp av de 100+ aktuelle søkerne (studieplassene) ? Eller er det slik at de som søker seg til linjen blir som regel tatt opp? For nysgjerrighetens skyld; hva er det egt. du gjør når du forsker på siden av studiet? 

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

 

 

Håper jeg ikke spammer forumet nå, men har et lite spørsmål:

 

Hvor stor grad av frihet har man ved f.eks. medisinstudiet? Jeg liker ikke tanken på å ekskludere matte og fysikk hvis jeg begynner på medisinstudiet, og lurte derfor på om jeg kan ta ekstra fag? Er det mulig at jeg tar mange ekstraemner i matematikk allerede fra første semester? Det er egentlig mest for egen interesse, men vil kanskje være godt å ha dersom jeg skal forske videre ... :) ?

Jeg syns vi har masse frihet på medisinstudiet - de to første årene er det bare PBL og utplassering i allmennpraksis som er obligatorisk, mellom 3 og 6 timer i uka. I tredje og fjerde er det desto mer. Antall obligatoriske timer varierer alt ettersom hvor man har uketjeneste, men man bør regne med rundt 10-12 timer. Jeg forsker ved siden av studiene og tar rundt 20 ekstra stp hvert semester. Går helt fint :) avhenger selvfølgelig mest av deg og hvor effektiv du er :)

Kult! Hvordan er det å gå forskningslinjen på medinstudiet? Er det vanskelig å bli tatt opp av de 100+ aktuelle søkerne (studieplassene) ? Eller er det slik at de som søker seg til linjen blir som regel tatt opp? For nysgjerrighetens skyld; hva er det egt. du gjør når du forsker på siden av studiet?
Jeg syns det er helt supert å gå forskerlinjen. Gøy å fordype seg i ett felt. På NTNU er det 12 plasser per år og i Oslo, Bergen og Tromsø har de 16 plasser hvert år (om jeg ikke tar feil), så de tar ikke opp alle som søker nei. På NTNU er det aldri 100+ søkere altså, heller under tyve :)

Hva man gjør avhenger av hvilken type prosjekt man har. Mitt prosjekt er ganske data- og labtungt.

 

Nå som fristen er gått ut, hva satte du øverst? :)

Endret av Naust
Lenke til kommentar

 

 

 

Håper jeg ikke spammer forumet nå, men har et lite spørsmål:

 

Hvor stor grad av frihet har man ved f.eks. medisinstudiet? Jeg liker ikke tanken på å ekskludere matte og fysikk hvis jeg begynner på medisinstudiet, og lurte derfor på om jeg kan ta ekstra fag? Er det mulig at jeg tar mange ekstraemner i matematikk allerede fra første semester? Det er egentlig mest for egen interesse, men vil kanskje være godt å ha dersom jeg skal forske videre ... :) ?

Jeg syns vi har masse frihet på medisinstudiet - de to første årene er det bare PBL og utplassering i allmennpraksis som er obligatorisk, mellom 3 og 6 timer i uka. I tredje og fjerde er det desto mer. Antall obligatoriske timer varierer alt ettersom hvor man har uketjeneste, men man bør regne med rundt 10-12 timer. Jeg forsker ved siden av studiene og tar rundt 20 ekstra stp hvert semester. Går helt fint :) avhenger selvfølgelig mest av deg og hvor effektiv du er :)
Kult! Hvordan er det å gå forskningslinjen på medinstudiet? Er det vanskelig å bli tatt opp av de 100+ aktuelle søkerne (studieplassene) ? Eller er det slik at de som søker seg til linjen blir som regel tatt opp? For nysgjerrighetens skyld; hva er det egt. du gjør når du forsker på siden av studiet?
Jeg syns det er helt supert å gå forskerlinjen. Gøy å fordype seg i ett felt. På NTNU er det 12 plasser per år og i Oslo, Bergen og Tromsø har de 16 plasser hvert år (om jeg ikke tar feil), så de tar ikke opp alle som søker nei. På NTNU er det aldri 100+ søkere altså, heller under tyve :)

Hva man gjør avhenger av hvilken type prosjekt man har. Mitt prosjekt er ganske data- og labtungt.

 

Nå som fristen er gått ut, hva satte du øverst? :)

 

 

I år var det 24 søkere til forskerlinjen på NTNU. 13 ble tatt opp. Ut ifra de siste årene har konkurransen om plassene økt, men det er jo uvisst om tendensen vil vedvare. Sannsynligvis blir det rundt samme antall neste år, om ikke flere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høst. Snittet mitt ligger på 5.9 blank. Det holder nok til å komme inn i Tromsø eller Oslo vår, men det er Bergen jeg vil til! Ifjor gikk snittet opp fra 5.82 til 5.86 (0.04 poeng). Jeg har 0.04 poeng mer enn snittet ifjor. Er det flere i samme båt? Bergen har tydeligvis blitt kjempe populært i år; https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/04/20/rekordhoyt-sokerantall-til-medisinstudiet/

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høst. Snittet mitt ligger på 5.9 blank. Det holder nok til å komme inn i Tromsø eller Oslo vår, men det er Bergen jeg vil til! Ifjor gikk snittet opp fra 5.82 til 5.86 (0.04 poeng). Jeg har 0.04 poeng mer enn snittet ifjor. Er det flere i samme båt? Bergen har tydeligvis blitt kjempe populært i år; https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/04/20/rekordhoyt-sokerantall-til-medisinstudiet/

 

Finnes noe tilsvarende statistikk over odontologi? 

Lenke til kommentar

Studerer nå medisin på UiO.

 

Det sies alltid at Bergen har så klart skille mellom pre-klinisk og klinikk, men jeg så akkurat igjennom studieplanen før og etter den nye revisjonen, og jeg skjønner virkelig ikke hva folk mener. De hadde jo selv før revisjonen en integrering av klinikk i de 2 første årene, så hvor kommer dene myten fra? Oslo har til sammenligning 2 rent pre-kliniske år helt uten klinikk med all fysiologi, all anatomi og all cellebiologi i ett (etter den nye studieplanen (Oslo 2014) riktignok, men Oslo 1994 så virkelig ikke annerledes ut enn Bergen 2005)) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. Sommerferien går sakte, og jeg merker at jeg må holde meg opptatt. Jeg vil bruke anledningen til å forberede meg til studiet. Til det har jeg et par spørsmål:

 

-Er studiet på norsk men bøkene på engelsk?

-Hvilke bøker bruker dere første semester?

-Er det noen apper som kan hjelpe meg til å lære?

-Hvordan skal jeg best mulig forberede meg?

-Hvilke fag har dere første semester?

-Hvilken del av anatomien begynner dere med?

 

Takk til alle svar ?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. Sommerferien går sakte, og jeg merker at jeg må holde meg opptatt. Jeg vil bruke anledningen til å forberede meg til studiet. Til det har jeg et par spørsmål:

 

-Er studiet på norsk men bøkene på engelsk?

-Hvilke bøker bruker dere første semester?

-Er det noen apper som kan hjelpe meg til å lære?

-Hvordan skal jeg best mulig forberede meg?

-Hvilke fag har dere første semester?

-Hvilken del av anatomien begynner dere med?

 

Takk til alle svar

 

1. Ja, men vet at et semester på UiO er på engelsk. Det finnes masse bra norsk medisinsk litteratur, men av en eller annen grunn er de ikke på anbefalt pensumliste. Kanskje fordi de ikke er dekkende på noen felt? I hvertfall finnes det også mye på dansk. Men generelt vil jeg si at engelsken ikke blir noe problem. Vet om flere på mitt kull som gikk ut av VGS med 3-4 i engelsk og ikke kunne holdt en samtale i språket, men likevel klarer seg helt fint. Å lese medisin er helt annerledes enn å lese skjønnlitteratur f. eks.

 

2. Hvilke fag du har første semester avhenger av studiested. Generelt kan jeg si at bøker er mye mer unødvendig enn du først tror. Jeg har kjøpt 25 helt nye bøker og er ikke engang ferdig med andre året. Jeg har kanskje brukt 2-3 av de aktivt, og mest egentlig for å slå opp. De fleste forelesningene holder massevis. Har snakket med andre som føler nøyaktig det samme. IKKE gå i fellen (ihvertfall på UiO) og kjøp alle de unødvendige bøkene om samfunnsmedisin, atferdsfag osv. i starten. Foreleserne vil at dere skal kjøpe de... fordi eh, de har skrevet de selv. Trist, men sånn er det overalt. 

 

3. Ja! Complete Anatomy. Har mange anatomibøker, men har ikke engang åpnet noen av de siden jeg fikk meg denne appen. Den er helt fantastisk og veldig dekkende. (med unntak av hvilke bevegelser en muskel gjør, disse brukte jeg atlas-tabell til). Men det å lese på anatomi uten disseksjonsundervisning føler jeg er litt bortkastet. 

 

4. Protip: Don't. Det er virkelig ikke nødvendig. Husker jeg gjorde det samme tabbe. Kunne nå heller ønske i ettertid at jeg brukte tiden på noe mer fornuftig, som å reise eller feste. Du får massevis av tid til både sosialt liv og lesing når du først begynner. Men hvis du absolutt føler det er noe du vil gjøre, så kan du kanskje lese på litt cellebiologi? Tror førsteåret på de fleste studiestedene er stort sett dette faget. Det å følge læreplansmålene er ofte håpløse, så beste tips jeg kan gi er å få forståelsen, ikke pugg håpløse detaljer som du kommer til å glemme om noen dager/uker uansett. 

 

5. Se 2. Kan bare svare for UiO: 2 mnd med statistikk, veldig enkel humanbiologi, litt atferdsfag og samfunnsmedisin. 6 mnd med cellebiologi. De resterende 2 mnd går i thoraxanatomi, mikrobiologi, immunologi, sirkulasjonsfysiologi og blodfysiologi. Histologi har man hele 1 og 2 året (og histopatologi fra 3. året til ?) 

 

6. Avhenger også av studiested, men thorax i Oslo. 

 

Lykke til! :D 

 

 

Endret av Ignorancus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For er ordentlig svar! Mange takk.

 

Litt komisk da jeg måtte søke opp på hva thorax var

IKKE bruk tid i sommerferien til å forberede deg. Drikk deg dritings, rot med damer og ha det morro nå i sommerferien. Du får mer enn nok tid til å lese når studiet starter. Nyt ferien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...