Gå til innhold

Korleis lage "non newtonian fluid"?


aspic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja...

 

stoffet er veldig lite flytende, og er tettere opp mot fast stoff enn mot noe flytende.

dermed skal det veldig lite trykk til før det oppfører seg som fast stoff, så fort trykket blir borte blir det flytende igjen...

 

edit: vil tippe de brukte maismel, ikke bland med for mye vann, prøv deg frem litt :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Dette prøvde jeg i fjor sommer med vann og Maizena (maismel). Helt ufattelig fascinerende. Etter at jeg hadde lekt meg, ekstatisk, med dette en god stund, fylte jeg væsken i en pappskål og dæljet til den med hammer. Væsken knuste i småbiter som fløy overalt, og som umiddelbart etterpå smeltet og rant bort. Skikkelig tøft.

Lenke til kommentar
Dette prøvde jeg i fjor sommer med vann og Maizena (maismel). Helt ufattelig fascinerende. Etter at jeg hadde lekt meg, ekstatisk, med dette en god stund, fylte jeg væsken i en pappskål og dæljet til den med hammer. Væsken knuste i småbiter som fløy overalt, og som umiddelbart etterpå smeltet og rant bort. Skikkelig tøft.

Wow.. Berre vatn og maismel? Kva blandeforhold brukte du?

Lenke til kommentar

No kan det hende eg er heilt på villspor, men eg skal rektig lure på om dette her (i ei eller anna form) kunne ha blitt bruka for å lage skotsikre vestar/klede? Det hadde vore noko: Ein dress som er lett og ikkje hindrar rørsler, men som vert hard som stål under eit kuleanslag.

 

Kanskje dette er fullstendig "science fiction", men eg tykte det var ein artig ide... :) Men ein bør vel helst finne noko meir avansert enn vatn og maismjøl då... :p

 

Redigert: Hmm... Eg var visst ikkje heilt på jordet! Ta ein kikk her: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-newtonian_fluid

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

det er laget beskyttelse med "non newtonian fluid", for bruk når man driver med snowboard/slalåm.

det finnes enkelte i USA som har dette, men det er fortsatt under utprøving.

det har vært veldig gode resultater på dette hittil, kommer sikkert ut i masse-produksjon til neste år.

 

Usikker på om det tåler skudd men...

Lenke til kommentar
Kula må jo oppretthalde ein nokonlunde stabil form når den blir skutt ut då. Men ellers var ideen god :)

Vel, når kula blir skutt ut vil jo trykket være så stort at får en fast form. Problemet er vel at den vil renne bort før du skyter. Dette kan vel ordnes ved at kula fryses, eller at man har en tynn plastfilm over den.

Lenke til kommentar
Og selv om vi faktisk klarer å skyte den ut av et pistolløp, vil den nok bli flytende nesten med det samme den er ute, og dermed fragmenteres.

 

 

hvis man lager en liten beholder til kula, som gjerne brytes ned ganske raskt(gelatin f.eks), lager den litt sterk, så vil kula holde formen frem til kroppen, dette vil også hjelpe kula med å holde formen når den treffer.

gelatinen vil bli oppløst i blodet, trolig vil også væsken bli blandet med blod og vanskelig å finne igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...