Gå til innhold

windows vista home, lokalt nettverk trøbbel


Anbefalte innlegg

har nettopp fått meg en laptop, med "windows vista home" på. :dribble:

 

i den forbindelse ønsker jeg og flytte noen filer fra den stasjonære jeg bruker nå, over til den bærbare.

Har koblet begge pc'ene (stasjonær og bærbar) til en switch, som så er koblet til routeren.

Jeg har internett på begge pc'ene, men ingen kommunikasjon mellom dem.

 

På begge maskinene har jeg delt noen filer osv., og prøvd en del annet.

 

Går det ikke ann med windows vista home og overføre filer mellom bærbar (vista home) og stasjonær (xp pro) på kablet lokalt nettverk?

eller er det noe jeg gjør katastrofalt feil?

 

 

Tips? :thumbup:

 

Ideer? :whistle:

 

noe som er dårlig forklart (jeg har ikke såå god peiling på pc og slikt, men kan en del)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har nettopp fått meg en laptop, med "windows vista home" på. :dribble:

 

i den forbindelse ønsker jeg og flytte noen filer fra den stasjonære jeg bruker nå, over til den bærbare.

Har koblet begge pc'ene (stasjonær og bærbar) til en switch, som så er koblet til routeren.

Jeg har internett på begge pc'ene, men ingen kommunikasjon mellom dem.

 

På begge maskinene har jeg delt noen filer osv., og prøvd en del annet.

 

Går det ikke ann med windows vista home og overføre filer mellom bærbar (vista home) og stasjonær (xp pro) på kablet lokalt nettverk?

eller er det noe jeg gjør katastrofalt feil?

 

 

Tips? :thumbup:

 

Ideer? :whistle:

 

noe som er dårlig forklart (jeg har ikke såå god peiling på pc og slikt, men kan en del)

Du Jeg har nøyaktig samme problem selv. Har er PC med Vista og en med XP

PC-en med XP klarer å se vista PC' men ikke motsatt

Lenke til kommentar

jeg klarer ikke se noen i noen ende.

 

vurderte kanskje og instalere xp på den bærbare, men er litt kjipt siden vista kom ferdig

instalert på den bærbare, og alt var som det skulle...

 

har ikke noe god erfaring med instalering av OS...

 

(EDIT: jeg prøvde og med en krysset kabel direkte fra den stasjonære til den bærbare, men ble ikke noe mere klok da heller...)

 

mulig jeg må be broder'n komme over en tur og hjelpe meg.... :p

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Har dere prøvd å søke opp den andre maskinen i nettverket?

 

For å finne den andre maskinen lettere kan det være lurt at maskinene er medlem av samme arbeidsgruppe. Hvis den ene f.eks. tilhører MSHOME og den andre WORKGROUP så kan det være litt vanskeligere å finne hverandre. Sjekk kontrollpanel - system. Der inne en plass skal det være mulig å endre arbeidsgruppe.

 

Siden begge har tilgang til nettet via samme router, så burde de ha kontakt med hverandre...

Lenke til kommentar
Har dere prøvd å søke opp den andre maskinen i nettverket?

 

For å finne den andre maskinen lettere kan det være lurt at maskinene er medlem av samme arbeidsgruppe. Hvis den ene f.eks. tilhører MSHOME og den andre WORKGROUP så kan det være litt vanskeligere å finne hverandre. Sjekk kontrollpanel - system. Der inne en plass skal det være mulig å endre arbeidsgruppe.

 

Siden begge har tilgang til nettet via samme router, så burde de ha kontakt med hverandre...

 

 

Hos meg er begge maskinene i samme arbeidsgruppe. finner ikke hverandre...

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Jeg har samme problemet. Windows XP stasjonær og Windows vista home laptop.

Jeg får pinga fra begge maskinene.

Jeg bruker samme arbeidsgruppe på begge maskinene, har forskjellige maskinnavn.

Prøvet å slå av brannmur på begge maskiner.

 

Jeg kan se den stasjonære maskinen (xp) fra den bærbare (vista),

men får ikke opp noen av de delte mappene eller skriveren.

 

Er det noen som har noen tips.

 

 

Arnt

Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkurat samme. Jeg har fått en ny Dell hjemmepc med Vista home premium. Men på min andre pc, samt laptop og min bedre halvdel sin pc er det WinXP.

 

Både når jeg prøver å overføre filer fra XP og mot Vista-PC-en og hvis jeg prøver å laste ned fra Piratebay eller Emule (ja jeg vet en ikke skal gjør det.. men alle gjør det jo :p). Så skjer det samme med at hele nettverket får fulstendig hetta og jeg må ut å resette trådløs router.

 

Noen som har noe ide ?

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Jeg har samme problemet. Windows XP stasjonær og Windows vista home laptop.

Jeg får pinga fra begge maskinene.

Jeg bruker samme arbeidsgruppe på begge maskinene, har forskjellige maskinnavn.

Prøvet å slå av brannmur på begge maskiner.

 

Jeg kan se den stasjonære maskinen (xp) fra den bærbare (vista),

men får ikke opp noen av de delte mappene eller skriveren.

 

Er det noen som har noen tips.

 

 

Arnt

 

 

Usikker her egentlig. Prøvd å sjekke at gjestebrukeren er aktivert på begge maskinene? Det skal vel egentlig ikke ha noe å si, men jeg har vært ute for at det har hjulpet for å få i gang deling av filer...

Lenke til kommentar
Jeg sliter med akkurat samme. Jeg har fått en ny Dell hjemmepc med Vista home premium. Men på min andre pc, samt laptop og min bedre halvdel sin pc er det WinXP.

 

Både når jeg prøver å overføre filer fra XP og mot Vista-PC-en og hvis jeg prøver å laste ned fra Piratebay eller Emule (ja jeg vet en ikke skal gjør det.. men alle gjør det jo :p). Så skjer det samme med at hele nettverket får fulstendig hetta og jeg må ut å resette trådløs router.

 

Noen som har noe ide ?

 

Her tror jeg at det er routeren din som ikke takler stor trafikk. Selv har jeg vært ute for akkurat det samme. Her ble det mye bedre når jeg oppdaterte firmwaren på routern, så det må vel være et første tips.

 

Det kan være et problem med masse trafikk via trådløse nettverk. Du kan jo også vurdere å investere i en bedre router, uten at jeg vet hvilken du har da... den kan jo være knallgod for alt jeg vet..

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Jeg har samme problemet. Windows XP stasjonær og Windows vista home laptop.

Jeg får pinga fra begge maskinene.

Jeg bruker samme arbeidsgruppe på begge maskinene, har forskjellige maskinnavn.

Prøvet å slå av brannmur på begge maskiner.

 

Jeg kan se den stasjonære maskinen (xp) fra den bærbare (vista),

men får ikke opp noen av de delte mappene eller skriveren.

 

Er det noen som har noen tips.

 

 

Arnt

 

 

Usikker her egentlig. Prøvd å sjekke at gjestebrukeren er aktivert på begge maskinene? Det skal vel egentlig ikke ha noe å si, men jeg har vært ute for at det har hjulpet for å få i gang deling av filer...

 

 

Nei hjelper ikke med å aktivere gjestebrukerkontoene på maskinene.

Skjønner ingenting lengre jeg, lurer på om det er en bug i vista.

Forresten er det noen som vet om det er mulig i home versjon av vista?

 

Arnt

Lenke til kommentar

Aiaiai, noen som har nesten samme problem som meg! En stasjonær som heter "HJEMMEPC" med XP og en som heter "*mittnavn*-PC" med Vista. Sitter nå på Vistamaskinen. Når jeg trykker på "HJEMMEPC" under nettverk dukker det opp en feilmelding.

 

[Window Title]

Nettverksfeil

[Main Instruction]

Får ikke tilgang til \\HJEMMEPC

 

[Content]

Kontroller at navnet er stavet riktig, ellers kan det være et problem med nettverket. Klikk Diagnostiser for å prøve å identifisere og løse nettverksproblemer.

 

 

[V] Se detaljer [Diagnostiser] [Avbryt]

 

[Expanded Information]

Feilkode: 0x80070035

Nettverksbanen ble ikke funnet.

 

Trykker så på "Diagnostiser", og da dukker følgende melding opp:

 

 

[Window Title]

Windows Nettverksdiagnose

 

[Main Instruction]

Finner ikke HJEMMEPC ved å bruke DNS

 

[Content]

Windows sendte en forespørsel til DNS-serveren som svarte at navnet var ukjent.

 

[Kontroller stavingen av navnet, kontroller at datamaskinen er slått på og koble til nettverket, eller kontakt systemansvarlig.] [Avbryt]

 

Er det virkelig mulig at det ikke går an å kalle maskinen sin for "HJEMMEPC"? Eller gjør jeg noe feil? Har satt opp at jeg deler en hel disk som står i XP-maskinen med resten av nettverket. Hvordan skal jeg se disken på andre maskiner i nettverket?

Lenke til kommentar
ja, det er mulig i windows vista home.

Har akkurat samme oppsett hos meg, Stasjonær med win XP PRO og bærbar med win vista home. Overfører filer mellom maskinene, funker som bare det!

 

Har du valgt og motta IP-adresse automatisk?

Huket av her?:

post-38181-1195941804_thumb.jpg

 

 

Ja jeg har huket av for automatisk IP-adresse

 

Men derimot den arkfanen med deling, den har jeg ikke.

 

Hmm lurer på hvor jeg aktiverer den.

 

Har slått på fildeling i "nettverks og delingssenter"

Lenke til kommentar

Har samme problem jeg og. Fant de andre datamaskinene på ett annet nettverk når jeg forandret workgroup, men nå sitter jeg på hjemmenettverket og finner ingen andre datamaskiner. Kan ikke bli oppdaget heller. Kan det ha noe å gjøre med at laptopen er koblet til det trådløse nettverket og de andre maskinene er kablet?

 

Noen burde nesten slenge opp en guide på å sette opp hjemmenettverk med deling av filer og printer osv. Viker som vista ikke er særlig villig når det kommer til dette.

Lenke til kommentar
Har samme problem jeg og. Fant de andre datamaskinene på ett annet nettverk når jeg forandret workgroup, men nå sitter jeg på hjemmenettverket og finner ingen andre datamaskiner. Kan ikke bli oppdaget heller. Kan det ha noe å gjøre med at laptopen er koblet til det trådløse nettverket og de andre maskinene er kablet?

 

Noen burde nesten slenge opp en guide på å sette opp hjemmenettverk med deling av filer og printer osv. Viker som vista ikke er særlig villig når det kommer til dette.

 

Har dessverre ikke noen guide til deg, men i XP finnes det ihvertfall en veiviser som mange ganger har hjulpet meg sette opp hjemmenettverket mitt...

 

Det kan være at routeren din har sperre mellom wlan og lan, jeg vet min egen router har den muligheten, men den er ihvertfall ikke på som standard, men en mulig innstilling... Du kan jo eventuelt sjekke noen innstillinger på routeren din...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...