Gå til innhold

Er det en linux distro som støtter usb modem fra ICE?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg gidder selvsagt ikke betale for linux, da hele poenget er at det er gratis. ;)
Vi kunne ikke vært stort mer uenige, pris på OS er irrelevant for meg. Jeg har en drøss XP lisenser som ikke er i bruk, et par ubrukte office 2003, og en uåpnet office 2007. Få ting ville gledet meg mer enn om de lisenspengene hadde gått til GNU/Linux istedet. Hvis vi alle er litt flinke med å sjekke støtte for hardware før innkjøp, så håper og tror jeg situasjonen vil bedres for oss alle.
Lenke til kommentar

Linux var gratis helt fra starten og virker utmerket til det aller meste. Jeg sliter med å få modemet til å fungere, men det er det eneste. Hvorfor skal jeg da få en annen linux distro jeg må betale for? På den annen side har jeg ennå ikke betalt for en eneste windows versjon. WinXP fulgte med den bærbare, og det makkverket de kaller Vista fulgte med den stasjonære. Jeg skulle heller hatt XP på den, men men.

Lenke til kommentar

Linux er gratis, skal forbli gratis, og dette faktumet er et godt argument for å bruke linux.

Ikke tro at Windowsen som har fulgt med PCene dine har vært gratis. Den koster, men denne prisen er innbakt i PC-prisen. (Og kan refunderes om du ikke godtar EULAen, men dette kan være en litt omstendelig prosess, avhengig av PC-produsenten).

 

On topic: Kan du ikke ta kontakt med ICE og se om de kan bytte ut modemet ditt med en nyere modell som fungerer med linux? Hvis det har seg slik at du ikke får brukt det fordi det ikke virker på linux, bør de kunne hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar
Ikke tro at Windowsen som har fulgt med PCene dine har vært gratis. Den koster, men denne prisen er innbakt i PC-prisen. (Og kan refunderes om du ikke godtar EULAen, men dette kan være en litt omstendelig prosess, avhengig av PC-produsenten).
Jeg vet vel at de ikke var gratis, men jeg får ikke en krone igjen uansett om jeg stapper EULA'en en viss plass. Hvis OS-pris er eneste poenget så vil jeg vel si at det er rimelig tynt grunnlag, 900 NOK er tross alt ingen formue.

 

thecrow77, kontakt leverandøren av modemet, utfordre dem til å komme med en løsning. Hvis ikke så er normalt løsningen å google etter noen som har funnet en løsning. Å finne løsningen som førstemann er normalt en øvelse for eksperter.

Lenke til kommentar
Ikke tro at Windowsen som har fulgt med PCene dine har vært gratis. Den koster, men denne prisen er innbakt i PC-prisen. (Og kan refunderes om du ikke godtar EULAen, men dette kan være en litt omstendelig prosess, avhengig av PC-produsenten).
Jeg vet vel at de ikke var gratis, men jeg får ikke en krone igjen uansett om jeg stapper EULA'en en viss plass. Hvis OS-pris er eneste poenget så vil jeg vel si at det er rimelig tynt grunnlag, 900 NOK er tross alt ingen formue.

 

Svaret mitt var til thecrow77, ikke til deg. Og jo, du kan få refundert pengene for en OEM-lisens med litt innsats og/eller flaks.

 

Hvordan man vurderer OS-pris kommer vel an på hvor mye penger man har, og hvordan man vurderer OSet ellers i forhold til alternativer som koster penger. 900 NOK er kanskje ikke så mye, men det er tross alt uendelig ganger så mye som null.

Lenke til kommentar
Svaret mitt var til thecrow77, ikke til deg. Og jo, du kan få refundert pengene for en OEM-lisens med litt innsats og/eller flaks.
Beklager, jeg misforstod. Når det gjelder pengene, så er vel jeg i situasjonen til ganske mange, nemlig at det er arbeidsgiver som dekker lisensutgifter uavhengig om jeg godtar EULA eller ikke, så nei jeg tror ikke det er noen mulighet for meg til å få ut disse pengene.
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke helt hva slags modem jeg har, men fikk tilbud om et nyere og raskere modem. Vi får se om det virker når det kommer i posten. For øvrig er jeg ikke akkurat avhengig av linux, og bruker windows og linux side om side på den bærbare maskinen. Den stasjonære har bare Vista.

 

Jeg vet OS prisen er innbakt i prisen på PC-en, så jeg har jo en og annen Windows plate liggende. (selv Vista). Jeg synes bare ikke det teller fordi man må ha et eller annen operativsystem, og Linux er ikke godt nok for mitt bruk. Spiller ganske mye til tider, både offline og online. Kan sikkert kontakte leverandøren etterhvert når jeg gidder. Vi får se. Har tenkt å prøve nyeste Ubuntu først, så om det virker der med det nye modemet er det jo ikke noe problem. Det største problemet er at jeg for tiden sitter på Riksen etter en nyretransplantasjon og blir her til slutten av januar. Venter med linux til jeg kommer hjem igjen. Og hvem vet, kanskje det har kommen en enda nyere distro til da? Vi får se. Takk for hjelpen, uansett. ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er det nyeste USB-modemet du har? Har fått det til å fungere i Ubuntu, men det var ikke helt trivielt. Blant annet har de oppgitt feil brukernavn og passord i påloggingsscriptet sitt, det korrekte er cdma/cdma. Var også noen problemer med å få kjørt programmet som uploader firmware til modemet, hvis du får noen problemer så kan jeg gi deg en forklaring på hvordan jeg løste det.

Lenke til kommentar

D50-modemet fungerer supert med Ubuntu 7.10 her. Måtte kjøre en manuell ifup på ppp0 etter å ha satt opp modem-innstillingene, men ellers ingen problemer.

 

Når det gjelder hastighet, så får jeg 720kbit/s nedlasting innendørs i leilighet m/murvegger (men store vinduer). Ganske så brukbart, spesielt siden det er et stykke utenfor sentrum av Kongsberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...