Gå til innhold

Pentax K10D - "Bilde hvert minutt"


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har to spørsmål:

1) Har Pentax K10D noen funksjon til å ta et bilde hvert X sekund/minutt/time i en satt periode?

2) Jeg leste en guide et sted om hvordan man kunne ta bedre bilder i motlys. Eksempelet var en solnedgang, hvor man mistet forgrunnsdetaljene. I den artikkelen ble det beskrevet en programvare og en kamerateknologi. Er det noen som vet hvor jeg har sett den artikkelen, evt. hvordan teknologi/programvare det er snakk om?

 

Ellers må jeg si meg utrolig fornøyd med K10D. Jeg vurderte lenge E-510 og D80, men angrer ikke. Kameraet er brilliant! :)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kan svare deg på spørsmål 1:

Eg kjenner ikkje til at denne funksjonen er innebygd i kamera, men har du en spesiell fjernkontroll eller laster ned PENTAX REMOTE Assistant 3 kan du ta bilder med gitte intervaller. Det siste krev at du har tilgang til PC når du tar bilda..

Når det gjeld fjærkontrollen, så fins en gammal orginal pentax fjærkontroll som må bygges om, då pluggen ikkje passer, men det er mulig det fins andre programerbare kontroller som passer. Gjer et søk på E-bay, eller dpreview der fins litt av kvart.

Lenke til kommentar
Når det gjeld fjærkontrollen, så fins en gammal orginal pentax fjærkontroll som må bygges om, då pluggen ikkje passer, men det er mulig det fins andre programerbare kontroller som passer. Gjer et søk på E-bay, eller dpreview der fins litt av kvart.

Skulle ønske jeg og hadde hatt en "fjærkontroll" ... :p

 

Ellers; Trådstarter: Gratulerer med K10D. Dette skal være et meget bra kamera, men skyt helst i raw (eventuellt raw + jpg). Jeg har lest at dette kameraet ikke har den helt beste jpg behandlingen og at en vil kunne tjene mye på å hente ut fra raw.

Jeg skyter stort sett raw + jpg. På den måten har jeg full mulighet for etterbehandling på de bildene jeg synes er best. På de bildene som er "ok" bruker jeg bare jpg fra kamera.

Lenke til kommentar
Når det gjeld fjærkontrollen, så fins en gammal orginal pentax fjærkontroll som må bygges om, då pluggen ikkje passer, men det er mulig det fins andre programerbare kontroller som passer. Gjer et søk på E-bay, eller dpreview der fins litt av kvart.

Skulle ønske jeg og hadde hatt en "fjærkontroll" ... :p

 

Ellers; Trådstarter: Gratulerer med K10D. Dette skal være et meget bra kamera, men skyt helst i raw (eventuellt raw + jpg). Jeg har lest at dette kameraet ikke har den helt beste jpg behandlingen og at en vil kunne tjene mye på å hente ut fra raw.

Jeg skyter stort sett raw + jpg. På den måten har jeg full mulighet for etterbehandling på de bildene jeg synes er best. På de bildene som er "ok" bruker jeg bare jpg fra kamera.

 

Hei igjen og beklager trykkleifen i seine kveldstimer.

 

Har funne litt om fjernkontrollen på Dpreview på desse linkene..

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24926357

http://www.deep-sky.co.uk/imaging/dslr/dslr.htm

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...ts+110&qf=m

 

Der er muligheter, men det krev ombygging av kabel som tidligere beskrevet...

 

Når det gjeld spørsmål 2, spørs det om det er HDR og tonemapping du er ute etter. http://www.hdrsoft.com/

 

 

JPG kvalitet er enkelt å justere opp i standardinnstillingen på kamera, og er et ikkje eksisterenade problem om en prøver seg fram, og då er JPG kvaliteten like god som konkurerande kamera..Men RAW er no betre uansett..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ellers; Trådstarter: Gratulerer med K10D. Dette skal være et meget bra kamera, men skyt helst i raw (eventuellt raw + jpg). Jeg har lest at dette kameraet ikke har den helt beste jpg behandlingen og at en vil kunne tjene mye på å hente ut fra raw.

Fabrikk innstillingene på K10D gjør jpeg konverteringene litt "hollywood smooth" (blasse) i forhold til Canon/Nikon, dette kan enkelt endres i menyene slik at det passer mer til hvordan en selv liker det (Conon/Nikon "look alike" også, dersom det er mål).

 

Kameraet har dessuten en RAW-knapp så en enkelt kan skyte bilder i RAW (.PEF) (eller RAW+jpeg) on-the-fly om en ser motiver en virkelig ønsker det beste ut av (mest mulig editeringsmuligheter), mens resten av bildene blir jpeg. Jeg operer med en ca 50-50 jpeg/RAW ratio.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hei A,

Gratulerer m K10D!

Kameraet har en glimrende funksjon (i RAW) via Multi-exposure Mode :

(velg MENU>Rec.mode>Multi-exposure>antal eksponeringer du ønsker kombinert(2-9stk)>trykk OK>still Auto EV Adjust til "på">trykk OK). Dette gir et bilde m. gjennomsnitt av x ant eksponeringer. Kjekt i situasjoner som gjerne krever ND filter. Mulighet for mere detaljer i skyggene,etc...Har dog ikke prøvd selv om teknikken duger for "din" solnedgang

Lurt å benytte stativ. Funksjonen virker kun for en "serie" av gangen, må altså stilles på nytt for hver serie.

Se mer info på denne tråden på dpreview.com

L :grin:

 

ps: i motlys kan det også være nyttig å benytte AE-L knappen (side 162 i brukermanualen)

Endret av LuckyLux
Lenke til kommentar
Hei A,

Gratulerer m K10D!

Kameraet har en glimrende funksjon (i RAW) via Multi-exposure Mode :

(velg MENU>Rec.mode>Multi-exposure>antal eksponeringer du ønsker kombinert(2-9stk)>trykk OK>still Auto EV Adjust til "på">trykk OK). Dette gir et bilde m. gjennomsnitt av x ant eksponeringer. Kjekt i situasjoner som gjerne krever ND filter. Mulighet for mere detaljer i skyggene,etc...Har dog ikke prøvd selv om teknikken duger for "din" solnedgang

Lurt å benytte stativ. Funksjonen virker kun for en "serie" av gangen, må altså stilles på nytt for hver serie.

Se mer info på denne tråden på dpreview.com

L :grin:

 

ps: i motlys kan det også være nyttig å benytte AE-L knappen (side 162 i brukermanualen)

 

Takk. Jeg skal teste ut dette og se hvordan det fungerer. :)

 

Når jeg først er her. Bildet jeg får opp gjennom kikkerten ser ut til å være forstyrret av en perfekt fordelt fettflekk/pikselforstyrrelse. Dette ser jeg kun om jeg peker kameraet mot lyssterke kilder. Resultatet av bildene, viser derimot ingen tegn til slike forstyrrelser.

 

Er dette noe som er vanlig for digitale speilreflekskameraer, eller har jeg vært borti noe et eller annet sted?

 

Takk for god hjelp så langt. Kameraet er fortsatt strålende, for de som måtte vurdere det. Og i morgen får vi se om ikke det er Mette-Marit som dukker opp i kikkerten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...