Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mobbet på skolen..


Gjest felixersvart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grunnen til at de mobber deg er vel fordi de ikke respekterer deg... så jeg vil stille deg noen spørsmål..

 

1. Hvorfor respekterer de deg ikke? (oppførsel, klesstil, lar du dem komme seg unna med det hver gang?)

2. Hvordan kan du få dem til å respektere deg? (hva er respekt?)

3. Vil du ha respekten deres?

4. Respekterer du dem? (visst nei, hvorfor tar du til deg det de sier?)

 

har flere men tror det holder med de fire..

Lenke til kommentar

MANGE forskjellige meninger, ser jeg.. :) Noen nevner at jeg skal bytte klesstil; Tror ikke det.. :p ER jo mange som går i like klær som meg, for å si det slik. Jeg har heller ikke noen "normale" klær, tror jeg..

 

Som sakt, takker for tipsene deres :)

 

Jeg vil nå fortelle ossen det gjikk idag!

Jeg kom på skolen, sa hei til de som sa hei til meg, og satt meg ned i gangen. Satt meg faktisk ved siden av han kraftige fyren jeg har nevnt tidligere. Etter en stund, gjekk det en lærer/student forbi gangen. Når han hadde pasert meg, sa den kraftige fyren: Han der er homo! Så sa jeg; Hvorfor det? Så sa han: Fordi han går med en intesittende bokse, å gesser med den! Så sa jeg; Åja, så du ser på rumpene til guttene du! Så begynnte folka i klassen å le seg i hjel, så spørte en: Jasså, var den fin? xD

 

Jeg kommer ALDRI til å ta med meg våpen/kniv/ballkølle på skolen. Jeg skal ignorere alt, å svare frekt igjenn :) Det funka jo idag! :D

 

Tusen takk for svar :) Dere hjelper meg virkeligt!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Trist:(

Her svarer folk fort, ser jeg :)

 

KexxY: Trist og høre at folk også mobber deg =/ Men du fikk deg dame, og alt ordna seg? Slutta alle og mobbe deg? Hvordan klarte du å få dame?

 

Inverno:

 

1. Hvorfor respekterer de deg ikke? (oppførsel, klesstil, lar du dem komme seg unna med det hver gang?)

- Jeg vet rett og slett ikke. Men en gang, tror jeg jeg gjikk med en jakke elns som folk syns var homsete :S Fikk i alle fall høre det en gang.. Kanskje derfor? Når jeg starta i 8'ende, var det Fjell-Dag på skolen. Jeg meldte meg på den turen som noen jenter ifra gamleklassen var på. Jeg gjikk opp med dem, og åt me dem på toppen. Derfor? Jeg har slutta å gå i den jakka nå..

 

2. Hvordan kan du få dem til å respektere deg? (hva er respekt?)

- Si det. Det vet vell du svaret på?..

 

3. Vil du ha respekten deres?

- Selfølgeligt! Brødrene mine er slike folk som kjenner halvparten av befolkningen her.. Hvorfor er ikke jeg som dem? Ikke det at jeg kjenner lite folk heller, men er liksom aldri med noen på fritiden.. Eller kanskje det blir litt feil å si, er jo med noen da.. :)

 

4. Respekterer du dem? (visst nei, hvorfor tar du til deg det de sier?)

- Jeg respekterer de ja. Har aldri sakt noe styggt til dem ;S

Lenke til kommentar

Ta igjen. Ikke la dem se at du bryr deg. Ikke bli dritsur, men prøv å drite de ut, slik at fokuset kommer over på de. Om noen for eksempel sier "Homo", kan du si noe sånn som "se på deg selv da, jævla skinkerytter" eller noe tilbake. Dette mener jeg seriøst. Det handler bare om å ikke ta det til seg, å få dem til å skjønne at du ikke er en homo som tar til seg alt.

Lenke til kommentar

NorthGarden: Takk, skal gjøre det om jeg hører noe i morgen :)

 

KexxY: Heldig du var da :) Er dere enda sammen? Hvor gammel er du?

 

Jeg holder nå på med en jente, men hun er opptatt .. De ble ilag etter sommeren, men de krangler/har problemer ofte.. Men kanskje det snart blit slutt? =) Jeg holder det i alle fall gående.. Spanderte pizza på hu på Fredag :)

Lenke til kommentar

Vold løser ingen ting

Men er du kjapp til å tenke og svare, svar kjapt tilbake, ydmyk dem.

Kampsport er bra. Du får ut mye sinne i de stakkars sekkene. Sosialt er det også.

Vær hyggelig og positiv mot alle, uansett kor mye dritt de har slengt mot deg.

 

Og du, sladring til lærere hjelper ikke en døyt. Har vært på 4 skoler, sa ifra flere ganger, de lovte at det skulle bli slutt, men det skjedde ikke en dritt. Mobberne fikk vite det, og alt ble mye verre.

 

Den derre mobbeloven er ubrukelig på skola. Har prøvd sjøl.

 

 

Det som reddet meg var kjappe reflekser, kjappe svar og smarte svar.

Siden jeg har sletet med depresjon nesten hele mitt liv, så har jeg grini en del offentlig over de miste ting. Men jeg kan love deg. Mobberne er som oftest barn som ikke har det så altfor bra sjøl, ofte i hjemmet. De som mobbet meg klarte seg ikke igjennom VGS.

 

Men mobbingen har faktisk ført noen positive ting med seg også. Jeg er sterkere psykisk og klarer mer smerte enn vanlig. Men ikke bare stå der og ta imot. Det gjorde jeg i 7 år, hjalp ikke en dritt.

 

En ting til.

hvis noen slår deg ned. Blokker slag, ikke slå tilbake. Deretter anmelder du det. Drit i hva skola gjør (les: ikke gjør). Men serriøst, Gå til politiet når du blir slått ned, men ikke ypp til vold, de finner ut av det tilslutt.

 

Drit i hva faren din holder på med, du er fremdeles ungen hans, han burde faen mæ ta seg tid til å hjelpe deg, det samme gjelder morra di.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kommer deg ut av mobbinga før VGS, vil du ende opp som en taus semi-asosial person med vanskligheter å få kontakt med andre. Dette er hva jeg sliter med etter å ha vært mobbeoffer på ungdomsskolen...

 

Ta for all del kontakt med lærerne, rektor, rådgiver, helsesøster, FORELDRA DINE (og kanskje media). Siden du ikke vil det, viser det hvor langt mobberne har gått. Det mobberne liker, er at du ikke gjør noen ting, så da kan de fortsette som før uten det gir noen konsekvenser for de.

 

Skolene liker å være i en boble der det ikke finnes mobbing, derfor nevnte jeg media. Da vil ALLE få vite at skolen din er sikkelig dårlig med mobbe problemet.

 

Å mobbe tilbake for å få høyere rang, vil bare slå tilbake på deg selv, så slutt kalle han store fyre for feit. Overvektige er som regel ganske snille folk.

Lenke til kommentar

Husk 2 ting:

1. De som mobber har ofte liten selvtillit, eller vil fremme sin posisjon i gjengen, altså slenge drit for å være kul..

2. Når folk slenger drit, mener de sjeldent det de sier. Måten du tolker utsagnene på er sannsynligvis annerledes enn det de mente å si.. Så når de sier homo, kan de være halvveis spøk fra deres side, mens det selvfølgelig er sårende for deg. De forstår de kanskje ikke.

 

Uansett tror jeg ikke vold er løsningen.. Men å ta litt igjen verbalt tror jeg ikke kan skade.. Pass på så du ikke blir en passiv mottaker for feilaktige bemerkninger, så i noen tilfelle kan det hjelpe å "ta igjen".. Lykke til, håper tilbakemeldingene du får hjelper..

Lenke til kommentar
Hei. Vet ikke om dette er riktig plass å ha denne tråden, men ..

 

Jeg går andre året på Ungdomsskolen. De første månedene i åttende klasse gjikk helt fint.

Men når det hadde gått ca. 2-3 måneder, begynnte folk jeg ikke ante hvem va, å si "Hei homo!" til meg. Etter hvært begynnte folk jeg viste hvem hva, og si det til meg også. Jeg går nå i niende klasse, og det har faktisk dempa seg litt. Men det kommer jo en gang i blandt =/

 

Hvorfor meg? Hvorfor akkurat meg? =/

 

Vi har nå stundenter på skolen, og de skrev en adjektiv fortelling i forrige veke, og da skulle alle elevene i klassen. Selfølgeligt ble det nevnt "femi". å gjett hvem den havna på ? Meg, så klart. Da ledde alle kraftigt, å koste seg, mens jeg satt der spurt rød i trynet å ville grine. Den dagen det skjedde, og dagen etterpå, nevnte folka i klassen det igjenn.

 

Jeg håpte de skulle glømme den adjektiv-frortellingen, men neida. Nå ligger den innpå fronter (et program som vi bruker via skulen, der vi har våres eget arkiv, lærerene kan legge ut bilder og nyheter osv. = En slaks hjemmeside..).

Til og med mine beste venner, sa "Yo femi" den dagen. :(

 

Jeg har enda ikke nevnt noe til foreldra mine, jeg bare orker det ikke ! Ble mobba litt på barnskolen også, men der va det en fantastisk jente som hadde god "makt" på skolen, å sa de skulle slutte, og de hørte på henne. Jeg går dessverre ikke i klassen hennes nå :(

 

Nå trenger jeg håndball 3 ganger i uken, og til og med der er det noen som kaller meg homo. Det er vell bare 2-3 stk, han ene er en skjikkelig rundbrenner, han andre er en skikkelig CP skada fyr. Han har problem, han må alltid være borti å terge noen.

Idag nor jeg var på trening, nor den var ferdig, og jeg skulle ned til sykkelen min, sa rundbrenneren til meg: Look, i got a gay behind me! Jeg ble så forbanna at jeg begynnte å grine på hjemmturen. HVORFOR MEG?! :'(

 

Pappaen min har en god jobb. Han ble nr. 49 av de rikeste i min kommune. Siden han har god inntekt, har jeg merke klær. Peak, Bjørn Borg og Lacoste. Har nok hørt "Soss" en del ganger også, men det er bare fra vennene mine, men det er ikke det værste. Jeg tar det som en spøk :) Det er verre med å bli kalt "homo".. :(

 

Kan dere forstå hvorfor det absolutt skulle gå ut over meg?

Jeg er lei hele ordet!

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg si det til noen?

 

Hvorfor meg, det er et spørsmål alle som blir mobbet stiller seg, hvorfor meg, hva har jeg gjort? Vel, svaret er du trenger ikke ha gjort noen verdens ting, enkelte ganger blir det bare slik.

 

Vet, ikke mye trøst i det og det blir det heller ikke av det neste jeg skal si. Mennesker er naturlige flokkdyr og som i alle flokker kreves det en form for hirarki, en "leder" og selvfølgelig "utstøtte". Men mennesker fra og flere forskjellige hirarki, i skolegården råder en form for hirarki, på jobb er der en form, i det sosiale livet er der en. Hirarkier finner du overalt i samfunnet, men enkelte hirarkier fremhever mer "lederen" og "den utstøtte" og dette fører til mobbing, hvor det er 1 som "leder ann" forsamlingen mens de resterende bare henger seg på, mange i redsel for deres egen posisjon og gjør dermed dette i håp om at de selv skal fale utenfor kategoriene og heller bare "er der". Hvem som er lederen er ikke alltid lett å finne ut av, så det er heller ikke lett å sette den til veggs. Min søster ble meget mobbet på skolen, helt til hun grep tak i det som var lederen, smekket han i veggen og fortalte hvordan det skulle være. Etter det ble hun ikke mobbet, hun utfordret lederen og vant slaget.

 

Vi kan tro vi er noe høyere enn dyr men på bunn er vi animalske vi som alle andre. Selv om vi har hjerne faller vi fremdeles under kategorien art.

 

Så var tørrpraten over, vet ikke om det forklarte noe hvorfor men er en liten pekepinne på hvordan vi i basis fungerer.

 

Det er ikke lett å bli mobbet, det er en forferdelig situasjon å havne i. Spesielt med tanke på at norske skolesystemer er forferdelig trangsynte med å se hva som skjer og mange faktisk fortrenger at det overhode er noe mobbing på deres skole. Det du kan forsøke er å stille lederen til veggs og bare spør "hvorfor meg?". Så får du et flåsete svar som ikke henger på greip, og da kan du bare stille spørsmålet "Hvorfor besvarer du ikke spørsmålet mitt, er du redd?". Angrep kan være det beste forsvaret sier de, og det kan være en god taktikk for å få slutt på slike ting. Det krever dog at du selv er sterk og har tro på deg selv.

 

Jeg synes og du skal fortelle det til foreldrene dine hva som skjer. Du trenger god støtte i slike tunge tider og da er det best å lete støtte i mennesker du stoler på. Det kan skape problemer lengere ut i livet med å fortrenge det som skjer i dag, jeg har fortrenget mange deler av mitt liv grunnet omstendighetene og det angrer jeg på i dag, for jeg sliter litt med det til tross for at det er snart 10 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen.

 

Mobbing er noe som skulle blitt tatt mer alvorlig på alle plan, men jeg ser ikke noe tiltakt fra politisk hold for å forsøke å begrense dette, de bare sitter der og snakker om dritt og lønnsøkninger til seg selv uten å tenke på at dette faktisk er et meget reelt og stort problem.

 

Hold hodet hevet og ikke la deg knekke. Selv om ord kan gjøre vondt er det mye bedre å tenke for deg selv "det er ikke meg det er noe med, det er dem", se rart på de som mobber og si "gud hvor ensporet du er" før du bare går videre. Har fungert for meg noen ganger da jeg gikk på barne og ungdomsskolen.

 

Og til slutt for informasjonens skyld, jeg ble mobbet i samtlige 9 år som jeg gikk på barne og ungddomsskolen, måtte gå til psykolog da jeg gikk i 6 klasse, har møtt veggen 2 ganger og fikk min første venn på barne og ungdomsskolen først i 8 klasse (hoppet over 7ende pga reformsskifte). Er det noe jeg har lært er det at man kan komme gjennom masse tungt om man ikke lar seg knekke.

Lenke til kommentar
Syns jeg så et lite hint til et svar rettet mot meg.

Jeg har faktisk et sosial liv. Et ganske bra også. Så ikke si at hvis ikke mobbingen stopper før VGS, så ender man som en semi-asosial person med vanskeligheter å få kontakt med andre.

 

Det var faktisk rettet mot trådstarter.

 

Men du har sikkert ikke opplevd virkelig traumatiske hendelser heller, hvor du har vært i livstrussel..

Lenke til kommentar
Jeg HATER! sånna folk som skal bare gå rundt å rakke ned på andre eller mobber.. Prøv å ta igjen på de som det er sakt tidligere her, Kjøp et balltre og slå til du ikke klarer mere!

 

Jeg leste i en avis her forleden at en 13-åring som ble mobbet hadde stukket ned 2 stk jevnaldrende mobbere. Her ble barnevernet, politi, media etc. innblandet. Dersom dette skal ende med slagsmål så bør det for trådstarter sin del skje uten bruk av våpen eller gjenstander (med mindre mobberen trekker kniven først).

Lenke til kommentar
Jeg HATER! sånna folk som skal bare gå rundt å rakke ned på andre eller mobber.. Prøv å ta igjen på de som det er sakt tidligere her, Kjøp et balltre og slå til du ikke klarer mere!

 

Og hva løser det å ødelegge 2 liv når du kan gjøre det på andre, litt mer stillegående, måter? Vold aler vold sies det, og løser ingen ting. Mange tror at vold er løsning på alle verdens problemer, men det har nå ikke løst noe til nå om du ser på verdensbildet i dag. Hva godt har voldt gjort for verden?

 

Er bare synd at når det går så langt at den som blir mobbet gjør noe voldelig, så er det den som blir mobbet som får all skylden, den som mobber får ingen skyld og da leser man hvor ustabil han som banket var og ditt og datt ens mobberen, han blir stemplet som uskyldig offer.

 

Nå er det påtide at man retter fokus mot de som blir mobbet og faktisk ser hvilket problem dette egentlig er, men det er det ingen skoler som gjør eller politikkere. De bare sier "neida det er ikke et så stort problem", men for de som blir mobbet er det faktisk et enormt problem, det kan faktisk ødelegge resten av livet.

Lenke til kommentar

Mange, mange, mange fantastiske svar. Setter stor pris på det :) Spessielt takk til deg, Bear^ ! My nyttigt å lese :) Tusen takk!

 

Nå for tiden, er det bare den overvektige gutten i klassen som mobber meg. Han nevner homo hvær dag :( Idag klarte jeg ikke svare igjenn, for han sa det på en rar måte, så jeg iste faen ikke hvordan jeg skulle svare!

Det er faktisk den overvektige som mobber meg! Har ikke hørt det fra noen andre nå, 2-3 uker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...