Gå til innhold

Utdanning for å få høy lønn


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Flygeleder

 

2.5 års utdanning hvor 1 år er betalt (nedbetalt studielån når man er ferdig)

Begynnerlønn på 500.000, topplønn på 800.000 etter 8 år.

ca. 750-800kr overtidstimen. 350 timer gjennomsnittlig overtid per flygelederhode per år.

 

I realiteten, med overtid, får man utbetalt ca. 700.000 fra første år.

 

Garantert arbeid resten av livet.

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger har ikke rare egenverdien. Man kan bruke pengene på å kjøpe seg ting, og disse tingene har nytteverdi. Men dyre ting gir ikke uten videre noen større glede eller nytte enn billige ting, og man får det ikke bedre dess flere ting man har.

 

Uansett: Å velge en utdannelse og et yrke fordi man får høy lønn, er ikke alltid så smart. Som regel vil lønnen være avhengig av hvor flink man er, og for å bli flink må man helst ha en genuin interesse for det man driver med. Jeg vil tro at man fort mister motivasjonen til å studere/jobbe dersom det i første rekke er pengene man er ute etter, og ikke har den store interessen for det man faktisk driver med.

 

Så til det du egentlig spør om:

 

Sivilingeniører tjener ofte ganske bra. Det samme gjør dr.med. og dr.psych., siviløkonomer og advokater (selv om man ikke uten videre blir advokat ved å studere jus).

 

Men skal du virkelig tjene godt, bør du ikke bli lønnsmottager; da må du heller ha utbytte. Start en egen bedrift, gjør lønnsomme investeringer når du kan, finn på noe lurt.

Lenke til kommentar
stressende ja..., men det finnes mange yrker som er mye tyngre og farligere for kroppen ... , så jeg unner dem ikke alle de penga de tjener.. , men det er vel viktig med topp folk i slike stillinger som er livs viktige for dagens samfunn

Hva skjer hvis en flygeleder gjør en grov feil på en godt trafikkert flyplass? Nettopp. Det medfører et visst ansvar å være flygeleder, dessuten er det visstnok en del hodebry, og krever ikke minst rett mann/dame til rett jobb. Det er bare tull å sammenligne med yrker som er tyngre og farligere for kroppen, og mene at (feks) flygeledere ikke fortjener lønnen sin.

Endret av different
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

For å bli flygeleder:

 

4.0 eller mer ut fra vgs (uten noen form for tilleggspoeng)

god norsk/engelsk

god helse

blankt rulleblad

mellom 19 og 30 år

avklart verneplikt.

 

Deretter blir det opptaksprøver, intervju og legesjekk. Ca. 5% av søkermassen passerer nåløyet. I år var det i underkant av 700 søkere og totalt 34 fikk tilbud om studieplass.

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

Til du som skal velge deg utdannelse og fremtidig jobb.

 

Jeg er helt enig med gjengen som mener at du må velge noe som du trives med. Men jeg vil gjerne legge til litt av min egen erfaring.

 

Jeg er glad i og best i realfagene. På VGS stod det mellom ingeniør helst innen IT på NTNU eller siviløkonomstudiet på NHH. Dette fordi dette er de beste norske studiestedene slik jeg ser det. For å komme inn på f.eks NHH må du ha ca 55 poeng, litt variasjon fra år til år.

 

Når jeg til slutt landet på NHH var det litt pga at det var i Bergen og litt pga større variasjon i jobber etter studiet. Det kan sikkert diskuteres, men slik så jeg det i alle fall da, og tror nok fortsatt at det er tilfelle.

 

Er på 3.kull og har 2,5 år igjen av studiet. Angrer på ingen måte. Har blitt mer interessert i faget og det er ikke slik at man må digge økonomi før man begynner. Hvem gjør det egentlig? Det du har av økonomi på VGS har lite å gjøre med det du møter på f.eks NHH. Jeg syntes bedriftsøkonomi på VGS var sykt kjedelig. Jeg er nå skikkelig interessert i økonomi, særlig finans.

 

Du bør derimot hvis du virkelig skal ha topplønn i f.eks meglerhusene ha nesten like mange Aer som Ber. Krever mye lesing. Jeg er for slapp til å gidde det... Får grei jobb uansett :=) Snitt på B hvor jeg ligger er ikke nok til å bli kalt inn til intervju en gang.

 

Anbefaler ellers å søke jobb i f.eks Acta Kapitalforvaltning hvis du vil tjene mye. Lettere å få jobb enn i meglerhusene, men har like god lønn. trenger bare bachelor fra BI/NHH. Snittlønn etter 2 år er ca 2 mill. De som har jobbet 4-5 år har mellom 5 og 15 mill avhengig av skills og flaks.

Lenke til kommentar

kjenner ei som netopp har fått jobb i acta og ho ble helt i 100 når hun hørte hvor mye hun kom til å tjene... , 6mnd etterpå angrer hun seg ihjel... hun sier.." hva skal jeg med alle pengene, når jeg ikke har tid til å bruke dem" .

12-14 timers arbeidsdag , fredager jobber hun bare 10 timer, og må som regel ein tur nerom på jobben for å skjekke ut et par ting på lørdagen og søndagen...

 

nei da hadde jeg heller tatt meg en jobb som hjelpegutt på Ikea...

 

 

har flygledere i gjennomsnitt 350t overtid pr år?

 

hvorfor ikke bare ta inn flere folk.. det koster jo jævlig masse penger å ha folk inne på orvertid.., ta inn 5 stk extra hvert år så er saken løst... , og det at de har mange mennesker å tenke på skal ikke justere lønna til disse folka.. de vet hva de går til, det er stress og hodebry, men betyr ikke at de skal ha enn lønn som er svært mye høyere enn det vi andre får i lønn, selv om vår jobb kanskje er like så viktig ,

Endret av toazty
Lenke til kommentar
kjenner ei som netopp har fått jobb i acta og ho ble helt i 100 når hun hørte hvor mye hun kom til å tjene... , 6mnd etterpå angrer hun seg ihjel... hun sier.." hva skal jeg med alle pengene, når jeg ikke har tid til å bruke dem" .

12-14 timers arbeidsdag , fredager jobber hun bare 10 timer, og må som regel ein tur nerom på jobben for å skjekke ut et par ting på lørdagen og søndagen...

 

nei da hadde jeg heller tatt meg en jobb som hjelpegutt på Ikea...

 

 

har flygledere i gjennomsnitt 350t overtid pr år?

 

hvorfor ikke bare ta inn flere folk.. det koster jo jævlig masse penger å ha folk inne på orvertid.., ta inn 5 stk extra hvert år så er saken løst... , og det at de har mange mennesker å tenke på skal ikke justere lønna til disse folka.. de vet hva de går til, det er stress og hodebry, men betyr ikke at de skal ha enn lønn som er svært mye høyere enn det vi andre får i lønn, selv om vår jobb kanskje er like så viktig ,

 

Du har rett i at det er mye jobbing. Har kunnet få jobb der selv men gidder ikke. Var bare et svar til han som vil tjene mest mulig penger :)

 

Ellers må jeg jo ta med at de som nå har jobbet der i 3-4 år og kommet seg ovenpå jobber fra 8-4 stort sett 3 dager i uka. Kanskje 1-2 sene kvelder, ferdig kl 1400 på fredag og helt fri i helgene. Så det er mest i starten man jobber mye for å komme seg opp (Har jobbet i Acta tidligere, dog ikke som rådgiver)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Toazty:

 

Det er i dag ca. 470 flygeledere i Norge. Idèelt sett burde man ligge på rundt 550.

 

For tiden er det 77 norske elever ved flygelederskolen EPN. Årsaken til at det ikke har blitt utdanna flere tidligere er at Avinor har bytta partner (fra å samarbeide med England/USA til å gå sammen med Sverige/Danmark og danne EPN). Et problem som begrenser muligheten til å utdanne flygeledere er også at Norge er forpliktet til å sende 1 instruktør per 3 elever. Denne instruktøren må være operativ flygeleder, dvs. må tas ut av ordinær tjeneste for flere måneder av gangen. Dette legger ekstra press på de resterende flygelederne, og er vanskelig å gjennomføre i praksis.

 

mvh.

TH

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Penger er jo alt! Ellers så hadde nesten ingen giddi å studert til lege? Får det er vel få som så snille at de vil studere så lenge, og med noe så vansklig bare for å være snill med andre?

 

hahaha....

 

Har du sjekket lønnen man får som turnuslege og senere som lege under spesialisering? Ikke akkurat noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Innen en fagretning er det vel slikt. Altså, hvis du har en master vil du nok få høyere lønn enn hvis du har en bachelor innen samme fagfelt, i samme selskap. Men det finnes laaaange utdanninger som ikke lønner seg overhodet, samtidig som det finnes en del korte utdanninger som betaler veldig godt hvis du er flink/jobber mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...