Gå til innhold

Utdanning for å få høy lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den varierer fra kommune til kommune for brannkonstabler. "Gjennomsnittlig vil Jobbfeber annslå lønnen til mellom 330.000 og 370.000 inkl. tillegg. (2006). Tillegg for ubekvem arbeidstid, osv representerer en vesentlig del av lønnen."

 

Jeg vil ikke si det er en spesiell god lønn, selv om jeg vet det er mer enn det mange i landet tjener. Hvilke utdannelser eller kurs må man ta for å li brannmann?

Lenke til kommentar

Uff... dette er så TRAGISK vansklig!! Jeg må ha et MÅL! Jeg må ha et mål! ellers så er det vansklig å gjøre det bra på skolen! Jeg kan på måte ikke si at målet er å bli god på skole, fordi da får jeg noen tydlige errorer i hodet... blåskjerm etc. Må være... en utdanning. F. eks. var jeg nå veldig bestemt på å bli økonom! tok fram fysikkbøkene å leste meg blå!! Kjempe bra tenkte jeg! NÅ! som noen sitter å skriver at jeg ikke vil bli lykkelig... så aner jeg ikke. Kanskje informatikk? Men jeg må tjene masse penger så jeg kan kjøpe meg flygel til en 1 000 000,-! Og da må jeg ha mye penger... i hvertfall tjene mye.

Lenke til kommentar
Uff... dette er så TRAGISK vansklig!! Jeg må ha et MÅL! Jeg må ha et mål! ellers så er det vansklig å gjøre det bra på skolen! Jeg kan på måte ikke si at målet er å bli god på skole, fordi da får jeg noen tydlige errorer i hodet... blåskjerm etc. Må være... en utdanning. F. eks. var jeg nå veldig bestemt på å bli økonom! tok fram fysikkbøkene å leste meg blå!! Kjempe bra tenkte jeg! NÅ! som noen sitter å skriver at jeg ikke vil bli lykkelig... så aner jeg ikke. Kanskje informatikk? Men jeg må tjene masse penger så jeg kan kjøpe meg flygel til en 1 000 000,-! Og da må jeg ha mye penger... i hvertfall tjene mye.

 

Hva faen skal du med et flygel til 1mill? :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

øh- kanskje litt OT- men, hvis ditt mål i livet er å ha et flygel til en million, bør du vel kanskje være så god til å spille at du har utbytte av det? Det er nok mye vanskeligere enn å samle sammen pengene. "Hestetrampern" er og blir hestetrampern, uansett prisen på pianoet.

 

Blir litt som om jeg hadde hatt råd til å kjøpe en F1- bil. Sikkert fint det, men jeg hadde jo ikke klart å bruke førstegiret en gang, langt mindre å få den i gang uten å kvele bilen.

 

Siden jeg har musikerutdannelse, og har spilt en del på flygler laget av Steinway & sons, skjønner jeg veldig godt at du er trollbundet. Men man kan jo ha det mye moro med en billigere modell.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

gå på kjemi og prosess , nå heter det vel TIP eller noe ...

2 år på skole ette ungdomskolen, 2 år lærling, få deg jobb i statoil, der har du minstelønn på 380.000kr pr år ,( inkl. skift tillegg) pluss en del overtid.. så kommer du fort opp i 600.000 på et år..

begynn på ingeniør \master\professor\studie i bergen etter læretiden, det tar 5 år, og da har du plutselig fått deg jobb i statoil og tjener garantert over 1 mill i året.. , med slik studie så har du garantert jobb resten av livet.. og har tjent en haug av penger....

Lenke til kommentar

Profesjonsutdanninger med beskyttede titler gir bra avkastning av utdanningen (pyskolog, tannlege, lege, jurist etc). I et kort (20-30år etter en begynner å arbeide) og realistisk perspektiv er det økonomisk lureste og tryggeste å ikke ta en høyere utdannelse, men å utdanne seg som snekker, maler etc. Industrijobber med fagbrev er bra betalt i Norge og når du i tillegg kan begynne å jobbe når en er veldig ung sammenlignet med hva en gjør når en tar høyere utdanning så er dette et veldig godt valg. I tillegg slipper en studielån på 300.000-400.000kr for ikke å snakke om den potensielle verdistigningen av kapital en som etablerer seg tidlig i boligmarkedet kan oppnå.

 

Men så kommer spørsmålet om interesse inn da. Er det virkelig så gøyt å snekre hele dagen? Dette er individuelt. Kan du svare ja på spørsmålet har du gode økonomiske utsikter fremover skulle du velge dette alternativet.

 

Penger gjør en ikke lykkelig, med mindre en har under ca 100.000kr i årlig inntekt på verdensbasis (leste en forskningsartikkel om det et sted). Alt over er egentlig smør på flesk. MEN en god lønn og en fornuftig forvaltning av disse pengene vil være med på å gi økt økonomisk sikkerhet og fleksibilitet i fremtiden.

Det er en kjensgjerning at lottomillionærer ofte blir i jobben sin selv om de har vunnet 15 mill og kan leve greit på rentene av det resten av livet. Grunnen er jo jobbtrivsel og et godt sosialt miljø. Personlig tror jeg at arbeidsmiljø er mye mer viktig for livskvalitet enn lønnen. Og det er en faktor jeg leter etter hos arbeidsgiver.

 

Du er muligens kjent med at å være arbeidsledig ofte fører med seg store psykiske problemer og sosial stigmatisering. Arbeidsledige og trygdebrukere lider ingen økonomisk nød i Norge, men hvor gøyt er det da å sitte inne eller tusle på gaten når alle vennene sine jobber?

Oljearbeidere på nordsjøen (som jobber 4uker av - 2 uker på) sliter med å underholde seg selv i de 4 ukene de er vekke fra oljeplattformen. Hvor gøyt er det å spille playstation i 4 uker eller å laffe rundt, mens vanlige folk en kjenner jobber?

 

Trivsel har mye å si

Lenke til kommentar

Et par kommentarer:

 

- De fleste har langt mindre enn 300 000 i studielån etter endt 5-årig utdannelse.

- Fagbrev har god begynnerlønn men sakker akterut etter noen år i forhold til godt betalte akademikeryrker. I en nedgangskonjunktur er de med lav utdannelse særlig utsatte.

- Man kan ikke regne med at effekten at verdistigning av bolig skal være noe særlig stor i forhold til det vi har sett de siste 7-8 årene.

- Den kanskje største forskjellen ligger i helse

- Historisk er høyere utdannelse mer lønnsomt enn fagbrev: http://wo.uio.no/as/WebObjects/theses.woa/...se?WORKID=25040

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...