Gå til innhold

Utdanning for å få høy lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Videregående teller, men ikke så fryktelig mye. Hvis du har svært gode karakterer fra høyere utdanning så gjør det ikke så mye om du har dårligere fra vgs, men på en annen side - hvordan har du tenkt deg å få en jobb med høy lønn uten å gå på et studie som krever høye karakterer fra vgs? Det er selvfølgelig mulig, men krever nok mer hardt arbeid.

 

Ved middels gode karakterer fra høyere utdanning vil svært gode karakterer fra vgs telle positivt hvis du har en god forklaring på de dårlige karakterene fra høyere utdanning.

 

Om du har middels eller litt dårlige karakterer fra høyere utdanning og samtidig dårlige karakterer fra vgs så får du straks problemer med å få jobbene det er konkurranse om fordi det signaliserer at du enten er mindre begavet eller ikke jobber tilstrekkelig hardt.

 

Edit: Viser til en artikkel som Pjotrik postet i en annen tråd: http://forbruker.no/jobbogstudier/article1067274.ece. Den viser livslønnen for ulike akademiske utdanninger. Beregningen er fra 2005 så man kan kanskje regne med at sivilingeniører relativt sett kommer gunstigere ut enn det man så på den tiden.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Aksjemegler? Fotballproff? Masse penger for å løpe etter en ball og sparke den inn i et mål..

 

Uansett- penger er ikke alt. Er det ikke litt OK å like det du driver med? Tviler på at du blir god til det hvis du synes det er pyton, og dermed kan tjene masse, hvis du gir blaffen i jobben.

 

Det med å bli fotballspiller er ikke noe å man bør innstille seg på tjene penger på. Søskenbarnet mitt gikk på fotballgymnas i Danmark og alle mulige greier. Har var skikkelig innstillt på å bli fotballproff. Han hadde først kontrakt med Fk Haugesund, og så med Viking. Men så fikk han en skade i magen som legene ikke klarer å gjøre noe med. Dette hemmer han for å trene/spille fotball hver dag, så der røk fotballdrømmen. Han tar nå en del fag om igjen, og må prøve å finne ut hva han vil bli. Synd..:(

Lenke til kommentar

Alle vet at man ikke kan basere seg på å bli fotballstjerne, musikkartist osv fordi det er ekstremt liten sannsylighet for at man blir rik på det. Man tar dermed en ekstrem risiko ved å basere seg kun på en drøm.

 

Den største årsaken til at de fleste må gi opp fotballsatsingen er at de ikke er gode nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du er altså ikke lege selv? Du tror ikke det er et snev av sjalusi blant dere som jobber like mye som kollegaene deres, men som bare får halvparten i lønn? Personlig tror jeg ikke penger er avgjørende faktor for dem som velger å studere medisin. Ikke hos de jeg kjenner som går med. hvertfall. Tror faktisk at statussymbolet lokker flere enn pengene.

 

Jeg jobber innen finans. Innlegget mitt omtalte motivasjonen mange har for å jobbe i finansbransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli grunder.

 

Eller kjøp aksjer og bli rik på å eie selskaper.

 

Men et liv uten "liv" kan jeg ikke anbefale, sats heller på det du syns er gøy og kan gi sånn passe godt med lønn.

Utdanningsmessig er vel dette som gir best lønn tror jeg -> master i ingeniør/master i økonomi + MBA(master of business administration), en fin fin lederutdannelse.

Lenke til kommentar

Grunder og kjøpe aksjer?? Et risikabelt råd vil jeg påstå. Ja, det er disse gutta som blir ekstremt rik, men samtidig er sjansen for å lykkes minimal .

 

MBA er heller ikke en utdannelse man vanligvis tar som nyutdannet, men noe man tar når man har jobbet noen år. Dermed bør man ta master først hvis du ønsker å komme inn på den jobben du ønsker som nyutdannet.

Lenke til kommentar

Nå må vi slutte å kritisere trådstarter for at penger betyr mer for han en for mange andre.

Vi er alle forskjellige, og det skal vi være forbanna glade for.

 

Uansett, jeg ser det ikke er blitt nevnt for mye her, nemlig: grunder. Nærmere bestemt import. Det er grise mye penger i dette hvis man tar seg tiden til dette, og ikke minst startkapital og en viss sans for forretninger.

 

Personlig har jeg importert varer for under ei krone, og solgt det for over hundre kroner her i dyre Norge. Se på "Euro-sko" de selger sko som bare det, og de ganger innkjøpsprisen fra fem til ti. Med andre ord sko som kjøpes inn for en hundrelapp selges glatt for tusenlappen.

 

Det er mange muligheter på området, og det å sørge for sin egen inntekt har alltid vært et av mine mål i livet.

 

Lykke til!

Endret av pralinaen
Lenke til kommentar
Grunder og kjøpe aksjer?? Et risikabelt råd vil jeg påstå. Ja, det er disse gutta som blir ekstremt rik, men samtidig er sjansen for å lykkes minimal .

 

MBA er heller ikke en utdannelse man vanligvis tar som nyutdannet, men noe man tar når man har jobbet noen år. Dermed bør man ta master først hvis du ønsker å komme inn på den jobben du ønsker som nyutdannet.

Å jobbe hardt er vel ingen risiko, greit man klarer kanskje å starte et velfungerende firma første gang man prøver men etterhvert så lærer man av feilene sine og vil man prøve igjen er sjansene store for at det vil gå bra neste gang. Uansett så er de rikeste folkene enten de som har arvet eller så har de startet for seg selv.

 

Så hvis det er rik man vil bli så er det veien.

MBA er en lederutdanning, sier nesten seg selv at man ikke kan få en ledende stilling i et konsern som første jobb.

Lenke til kommentar

La meg se bort fra pisset om at penger betyr alt, det lærer du nok før eller senere :thumbup:

 

Har du interesse for realfag, bli lege eller ingeniør (fortrinnsvis sivilingeniør, anbefales på det sterkeste :new_woot: ).

Har du interesse for økonomi, bli siviløkonom.

Har du interesse for juss, bli advokat.

 

Skaff deg så jobb i det private. Deretter er det kun din egen innstats og dyktighet som begrenser lønna.

 

NB Alle de ovennevnte utdanningene gir deg minimum 5 år på studielån og stipend. Lykke til med forbruket :!:

Lenke til kommentar

Velg karriere bare ut fra penger.

 

Bra, VELDIG BRA.

 

 

 

(Sukk)

 

Det beste er å ende opp i en lederstilling, men det krever mye arbeid på lavere nivå før du kan få den.

Husk bare at de aller færreste kan sove seg til millionene, og de få som sover seg til millionene gjerne har en far som absolutt ikke sov.

Krever mye jobb uansett!

Endret av fredrikg-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Edit: Viser til en artikkel som Pjotrik postet i en annen tråd: http://forbruker.no/jobbogstudier/article1067274.ece. Den viser livslønnen for ulike akademiske utdanninger. Beregningen er fra 2005 så man kan kanskje regne med at sivilingeniører relativt sett kommer gunstigere ut enn det man så på den tiden.

 

Ser at siviløkonomene har 1 mill mer i livslønn enn sivilingeniørene. Men er dette satt i forhold til hvor mye de jobber?

 

Eller la meg si det på en annen måte: Hvordan trur dere sivilingenørene kommer ut i forhold til siviløkonomene når vi bare ser på timeslønn?

 

Vet ikke om det er slik, men jeg føler det blir feil å si at siviløkonomene tjener bedre enn sivilingeniørene hvis de også jobber tilsvarende lengre.

Lenke til kommentar

Finn opp noe som hver eneste kineser trenger en gang i uka, som koster 1 krone.

Sørg for at mesteparten av pengene går til deg.

 

Da skulle du ha så du klarte deg.

 

 

 

Siv.ing / siv.øk og medisiner er vel de vanligste yrkene å forbinde med høy lønn, som folk flest kan ta, men de er jo allerede nevnt hyppig.

Tenker selv enten ta siv.ing eller med. siden realfag er min greie.

Lenke til kommentar
Edit: Viser til en artikkel som Pjotrik postet i en annen tråd: http://forbruker.no/jobbogstudier/article1067274.ece. Den viser livslønnen for ulike akademiske utdanninger. Beregningen er fra 2005 så man kan kanskje regne med at sivilingeniører relativt sett kommer gunstigere ut enn det man så på den tiden.

 

Ser at siviløkonomene har 1 mill mer i livslønn enn sivilingeniørene. Men er dette satt i forhold til hvor mye de jobber?

 

Eller la meg si det på en annen måte: Hvordan trur dere sivilingenørene kommer ut i forhold til siviløkonomene når vi bare ser på timeslønn?

 

Vet ikke om det er slik, men jeg føler det blir feil å si at siviløkonomene tjener bedre enn sivilingeniørene hvis de også jobber tilsvarende lengre.

 

Nei, såvidt jeg vet så tar undersøkelsen ikke hensyn til arbeidstid. Det er vanskelig å spekulere i timelønn fordi statistikk sjelden klarer å ta hensyn til effektiv arbeidstid.

 

Siviløkonomer har historisk sett tjent mer enn sivilingeniører, men det er i ferd med å endre seg på grunn av mangelen på ingeniører. Jeg tror imidlertid ikke utdanninger har så fryktelig mye å si - god lønn får man uansett og det er nok resultatene og jobbytelsen som i størst grad forklarer lønn. Det er en rimelig antakelse at siviløkonomer jobber litt mer (spørreundersøkelser viser at de er mer ambisiøse enn siv.ing), men hvor mye mer blir spekulasjoner.

 

Hvorvidt du regner lønn som en absolutt eller relativ størrelse er subjektivt.

Lenke til kommentar
Nå må vi slutte å kritisere trådstarter for at penger betyr mer for han en for mange andre.

Vi er alle forskjellige, og det skal vi være forbanna glade for.

Tja.. Det er vel griskhet (penger, makt) som er årsaken til det aller meste av faenskap her i verden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du gå for en økonomiutdannelse som leder eller magnat av no sort, må du ikke glemme den tøffe konkurransen der ute. Det er flokker av mennesker som konkurrerer om å komme til topps, og i mange tilfeller vinner kun den/de sterkeste. Er ikke slik at alle ledere, magnater, direktører og meglere har tatt en 5-års utdannelse og automatisk klatrer til topps. Du må ha masse støtte, være konkurransedyktig, hardtarbeidedne, ha et nettverk av kontakter, skille deg ut kraftig, en arv eller lignende for å stige opp til toppen og tjene de millionene. Selvom 100 studenter på BI kommer inn med dårlige karakterer, er det kanskje bare 5-10 stk av dem som sitter på toppen, 40 stk som får en bra/grei jobb med god lønn, og 50 stk som må kjempe om de beste jobbene. Bare et eksempel på konkurranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...