Gå til innhold

Inn i Speilrefleksverdenen! Nytt Kamera, EOS 400D?


Anbefalte innlegg

Kjøp det kameraet som sitter godt i hendene, og som virker komfortabelt å bruke for _deg_.

 

Ellers er en fordel med Canon og Nikon at det er et stort utvalg av optikk i alle prisklasser, både brukt og nytt. Begge har også kameraer fra amatørklasse til proff, og du kan dermed ta med deg optikken din videre om du velger å oppgradere senere.

 

I forhold til første objektiv(er) synes jeg personlig det er ganske lurt å starte med et billig allround-objektiv med brukbar tele (f.eks. det du selv foreslår), selv om det ikke er det som vil gi deg de skarpeste bildene og beste mulighetene mtp lysstyke. Grunnen til dette er at du da kan bruke tiden mens du lærer deg kameraet til å finne ut hvilke brennvidder og lysstyrker du har behov for.

 

Kanskje finner du etterhvert ut at du mye heller vil bruke sparepengene på en supervidvinkel enn en lyssterk tele? Eller at det er makromuligheter du savner?

 

Men uansett har du alltid bruk for en lyssterk vidvinkel-normalzoom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I forhold til første objektiv(er) synes jeg personlig det er ganske lurt å starte med et billig allround-objektiv med brukbar tele (f.eks. det du selv foreslår), selv om det ikke er det som vil gi deg de skarpeste bildene og beste mulighetene mtp lysstyke. Grunnen til dette er at du da kan bruke tiden mens du lærer deg kameraet til å finne ut hvilke brennvidder og lysstyrker du har behov for.

 

I utgangspunktet er jeg enig med deg; man trenger ikke et super-objektiv for å komme igang. Men et visst minimumsnivå av kvalitet må objektivet ha. Ellers så blir man bare frustrert og tror at man er helt dust på å fotografere. Og ettersom kit'en til Canon har rykte på seg å være variabel i kvaliteten, så kan det være lurt å gå opp et nivå i kvalitet.

 

I alle fall bør man sjekke at kamera fokuserer riktig - en enkel test er å ta et bilde av tastaturet ditt - sikt f.eks på H. Det sparer en for mye bortkastet tid.

 

Tom

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er jeg enig med deg; man trenger ikke et super-objektiv for å komme igang. Men et visst minimumsnivå av kvalitet må objektivet ha. Ellers så blir man bare frustrert og tror at man er helt dust på å fotografere. Og ettersom kit'en til Canon har rykte på seg å være variabel i kvaliteten, så kan det være lurt å gå opp et nivå i kvalitet.

 

Tja. Egentlig var det ikke kit-objektivet jeg hadde i tankene, men Sigma 18-200 som trådstarter selv foreslo. Her vil trådstarter ha de fleste brennvidder, og ved selvsyn se hvilke han bruker, og hvilke han eventuelt savner.

 

Både kit-objektivet og nevnte Sigma har mer enn nok av "minimumsnivå". Den som ikke klarer å ta gode bilder med disse klarer det heller ikke med et dyrere objektiv.

 

Kjenner mange som har optikk for titusenvis av kroner, uten at det hjelper på bildene. Selv har jeg klart meg med en Sigma 18-125mm rimelig sak i tre år nå. Har laget mange gode bilder, og aldri fått negative kommentarer på den tekniske kvaliteten på bildene.

 

Det _jeg_ har på innkjøpslisten nå, er macro og supervidvinkel, altså egenskaper jeg heller ikke ville fått med en betraktelig dyrere normalzoom.

Lenke til kommentar
Jeg er visst ikke helt ferdig med å kjøpe kamera fra USA alikevell. En kompis av meg reiser relativt ofte frem og tilbake og nå skal han bort til jul.

 

Hva med en av pakkene her? Standardobjektivet er jo relativt safe. Ikke så dyrt heller, garantien er jo ikke mye verdt om jeg ikke kan sende kameraet bort med kompisen min.

 

Det selskapet er et av mange som blir nevnt når man snakker om svindel...

 

Tom

Lenke til kommentar
Obs, ble litt skeptisk etter å ha googla det firmaet.

 

Men det finner jo massevis av andre andre firma som kan brukes.. Sikkert fort gjort å gå seg vill i linsene, må vel bare passe på at en får en merke linse.

 

Og mange av disse firmaene er like ille (eller verre). Skal du handle fra USA, så bør du velge firmaer som Adorama eller B+H Photo.

 

Husk at du skal betale frakt, diverse smågebyrer og moms på toppen. Du får som oftest kun 1 år garanti og ingen reklamasjonsrett.

 

Tom

Lenke til kommentar
Obs, ble litt skeptisk etter å ha googla det firmaet.

 

Men det finner jo massevis av andre andre firma som kan brukes.. Sikkert fort gjort å gå seg vill i linsene, må vel bare passe på at en får en merke linse.

 

Og mange av disse firmaene er like ille (eller verre). Skal du handle fra USA, så bør du velge firmaer som Adorama eller B+H Photo.

 

Husk at du skal betale frakt, diverse smågebyrer og moms på toppen. Du får som oftest kun 1 år garanti og ingen reklamasjonsrett.

 

Tom

 

Jada, nå har jeg egentlig landet på denne kamerapakken. 30$ i frakt innen USA. Jeg hadde som sagt en kompis som skal bortover og er relativt ofte bortover. Hvis det blir noe tull som kan tas på garantien så kan han ta med kameraet tilbake neste gang, eller jeg kan sende det bortover til familien hans der borte som fikser det.

Dette er fult lovelig selvsagt, han har jo lov å handle for ett relativt stort beløp når han er på ferie i utlandet. Hvis det er samme reglene som i England kan vi også trekke fra amerikansk moms når han reiser ut mot å vise frem kvittering. I England er VAT (moms) nå på 10 %, sist jeg var der viste jeg frem kvittering for varer til ca 8000 kr og fikk 800 kr tilbakte på bankkontoen. Det tok tre uker men allikevell så synes jeg det var bra timesbetaling for å stå en halvtime i kø når jeg allikvel var på flyplassen. Men som sagt jeg må sjekke om det går i USA.

 

Kamerapakken koster meg da fra USA, med moms 429$ ca 2300 kr. med standard 18-55 EFS linsjen og en masse dildall, blits bla. (sikkert bare sorgen).

 

Hmm, Canon 75-300 f/4.0-5.6 USM AF linsenSe her. koster "bare" 175$ Kunne jo vært en idee og smelt på denne også. Er den helt ræva eller er den "grei nok" for en relativt fersking som meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...