Gå til innhold

Flere dårlige erfaringer med Serviceproffen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter en tur i utlandet med jobben så har utstyret mitt blitt litt mer utsatt for sand enn det hadde godt av. Det fungerte fint når jeg kom hjem, og bildene var skarpe og fine men zoomen hadde fått seg en litt bekymringsfull knaselyd som kom og gikk og kamerahuset så ganske møkkete ut.

 

Jeg valgte å sende det inn til Serviceproffen for rens og service.

 

Utstyret:

 

Canon EOS 350 D

Canon 24 - 105 mm F4 IS USM

 

Da jeg fikk det tilbake merket jeg først at fokusringen hadde blitt slarkete. Den har omtrent 2 mm slark i hver retning i stedet for å være fast og fin slik den var når jeg leverte den inn.

 

I tillegg så ikke kamerahuset så mye renere ut enn når jeg sendte det inn.

 

Jeg skulle på en 4 dagers fotojobb i Italia og testet kamera og objektiv nok til å være sikker på at det fungerte, noe det så ut til å gjøre.

Etter mere bruk oppdaget jeg derimot at mange av bildene var klart ute av fokus, og at bildene ikke var på langt nær så skarpe som før jeg sendte det til rens.

Klarte ikke å finne noe mønster i hvordan feilen oppsto, men i serietagning med fokusen innstilt på oneshot mot stillestående objekter så kunne et bilde være i fokus og noen andre være helt ubrukelige. Det hjalp heller ikke stort å blende ned.

 

Jeg ringte i dag serviceproffen for å konfrontere de med problemene mine, og ble ganske paff av svaret jeg fikk.

 

"Det kan ha kommet sand inn i kameraet når vi åpnet det, så det er umulig å vite hva som kan være feil"...

 

Er ikke poenget med en RENS akkurat å få ut denne sanden?

 

Han fortsatte videre med å unnskylde seg med at det er mange små bevegelige deler inne i et kamera og et objektiv, så sand kommer lett inn dit.

 

Når jeg forklarte han at alt fungerte tipp topp i det jeg sendte det fra meg, og at grunnen for rens var at jeg ville forsikre meg om at tilstanden ikke bøe værre fikk jeg bare samme svar. Det hjalp også lite å fortelle han at utstyret faktisk var merkbart DÅRLIGERE når det kom igjen fra service enn det det var før.

 

Heller ikke nå var det noe velvilje å få, han kunne sende meg en boks slik at jeg fikk sendt inn igjen utstyret, men hørtes ikke ut som det var noe vits, da de i "ni av ti tilfeller ber folk kaste slike ting og heller kjøpe seg nytt."....

 

Jeg sitter her og er ganske irritert og paff, så det preger nok dette innlegget en hel del, men dette er altså saken i grove trekk..

 

Noen som har lignenede erfaringer og hvordan har det eventuelt løst seg??

 

-Ottern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra nettsiden til Serviceproffen: "Det gis ingen garanti på sand/vann skader. På grunn av senskader anbefaler vi ofte at utstyret vrakes." Tydelig at dette er type skade som det er vanskelig å reparere.

 

Jeg har så langt bare gode erfaringer av å bruke Serviceproffen, har en 24-70 og en 580EX inne der nå. (IKEA-hylle og gipsvegg=dårlig kombinasjon...) - gjenstår selvfølgelig å se hvordan utstyret virker når jeg får det tilbake igjen. Ellers er verdigjenstandsforsikring absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Man kan ikke fraskrive seg lovpålagt ansvar så hva de skriver på websidene har ingen betydning hvis de er i konflikt med lovteksten.

 

Ta en titt her for å se de relavante lovene: http://lovdata.no/all/hl-19890616-063.html

 

Loven er delvis tåkete som vanlig, men du ligger betydelig bedre an enn det Serviceproffen ga inntrykk av.

 

Det lovveket er ikke relevant, siden trådstarter mest sannsynlig ikke kan regnes som forbruker i denne sammenhengen.

 

Det beste er vel å snakke med Canon event. verkstedet. Men som de skriver på sine sider, så er sandskadede kameraer bare å kassere.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå var ikke kameraet skadd etter turen, det fungerte jo som bare det, det er etter at jeg har fått det tilbake at det har blitt merkbart dårligere, og det er jo ikke noe som skal skje mener nå jeg.

 

Synes også det er rimelig slett og montere det sammen igjen slik at det er merkbar slark i fokusringen.

 

Kan dessverre ikke legge ved noen bildeeksempler enda, da de skal på trykk.

 

Skal lese litt i loven og sjå på korleis jeg kan gripe an saken. Takker for svar og synspunkter så langt.

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Som ansatt i fotobutikk over flere år nå, så har jeg etterhvert fått ganske god kjennskap til de forskjellige verkstedenes seriøsitetsnivå. Serviceproffen er av de bedre. Klart at de gjør noen litt rare vurderinger fra tid til annen også, men det blekner i forhold til hva Nikons servicepartner klarer å lire av seg. Camera & Videoteknikk i Bergen har fremstått som et totalt useriøst firma siden Nikon utnevnte de til sin servicepartner, og i forhold til før, så bruker vi nå uforholdsmessig mye tid på å ordne opp i rotet til firmaet, ringe de tilbake hele tiden fordi de aldri ringer tilbake til oss slik de lover, de er over gjennomsnittet vanskelige å ha med å gjøre mtp. om en reparasjon skal gå på garanti/reklamasjon og så videre. Vet at forhandlere har kuttet ut Nikon fullstendig ene og alene på grunn av problemene de får med dette verkstedet. Heldigvis har Nikon nå planer om å bytte til et annet verksted. Jeg gleder meg, så kan vi kanskje bruke vår tid på å yte service til kundene igjen, fremfor å "krangle" med Camera & Videoteknikk.

 

Lars Farnes AS (Leica) har jeg også veldig dårlige erfaringer med. Arrogant holdning til alt som heter forhandlere og kunder, og så kverulerende og vanskelig å snakke med at de ødelegger hele dagen min (ihvertfall "sjefen sjøl" der).

 

Nei, Serviceproffen er, tro det eller ei, et av de aller mest seriøse verkstedene jeg har vært borte i. Men klart de kan gjøre vurderinger som ikke passer verken kunden eller lovverket til tider også.

Lenke til kommentar

Har nylig hatt et problem med serviceproffen selv! Sendte inn mitt canon xm2 videokamera til rep fordi jeg hadde mistet det i bakken da jeg filmet en kompis som skatet. prisoverslaget på svimlende 6800kr valgte jeg å ikke godta siden jeg skal slutte med film, og denne typen kamera bare går for rundt 8-9000 brukt uansett!

 

Siden det bare var linsefatningen på selve kamerahuset som var ødelagt så tenkte jeg at det kunne fikses med litt gafatape. Når jeg sendte inn kamera gikk det helt fint ann å filme med utstyret.

 

Det gikk det derimot ikke ann å gjøre når jeg fikk det tilbake. Kamera lagde ulyder og ville ikke skru seg på. Når jeg pørvde å utløse DV tapen så gikk ikke dette heller!

 

Derfor sendte jeg en mail tilbake til serviceproffen å spurte om det var normalt å tilbakesende utstyr i relativt dårligere forfattning enn da det var kommet inn. I denne mailen forklarte jeg nøye problemet med kamera og hva som hadde skjedd.

 

Mailen lå der en uke uten å få svar.....Til slutt kom jeg gjennom på telefon til Serviceproffen og de påsto at det måtte ha forekommet en "senskade" ved at deler av den løse linsefattningen har "vandret" rundt i mekanikken å låst hele greia!

 

Kan noen forstå hvordan dette kan forekomme bare sånn helt plutselig? Det var jo i sin sjønneste orden når jeg sendte det på verksted. Det eneste jeg ba de gjøre var jo å sjekke hva som var galt, ikke ødelegge produktet enda mer!

 

Er det noen som har peiling på hvordan loven skal tålkes ved sånne tilfeller? Alle som har erfaring med serviceproffen vet at de er rimelig flinke til å "gardere" seg mot feil i brevene sine.

 

Håper på kjappe svar!

Thomas

Lenke til kommentar
Det gikk det derimot ikke ann å gjøre når jeg fikk det tilbake. Kamera lagde ulyder og ville ikke skru seg på. Når jeg pørvde å utløse DV tapen så gikk ikke dette heller!
Slagskader, vannskader, sandskader og lignende kan føre til senskader, som man ikke merker før etter en stund. Og om et verksted åpner kameraet og skrur det sammen igjen (noe de må gjøre for å kunne gi deg et prisoverslag) så kan det føre til at en av skadene som oppsto under fallet blir "utløst".

 

For eksempel kan en nesten helt løs skrue, løsne helt når man må åpne kameraet. Denne skruen kan kanskje ikke skrus ordentlig inn igjen, på grunn av en skade påført under fallet. Verkstedet reparerer så klart ikke dette, da det er en følge av fallet, og du ikke ønsker å betale for å reparere kameraet for disse skadene. Skruen kunne ha løsnet helt på et senere tidspunkt uansett.

 

Kunder må snart innse at forhandlere, importører og verksteder, sjelden gjør ting for å være direkte onde mot forbrukerne. Du kommer ingen vei med en slik påstand verken hos Forbrukerrådet eller i Forbrukertvistutvalget. Verkstedet har ikke gjort noe galt, det er din feil at disse skadene ble påført kameraet. Dessverre.

Lenke til kommentar

Bare for å fortsette å skryte litt av Serviceproffen. De siste par ukene har de vært utrolig kjappe med å håndtere reparasjonssaker, og garanti/reklamasjonssaker. Vi sender et kamera med budbil dag 1. Dag 2 blir gjenstanden reparert og dag 3 har vi den tilbake med budbil. DET er raskt, i forhold til de fleste andre serviceverksteder. Camera & Videoteknikk som reparerer blant annet Nikon, bruker stort sett rundt en måned, også nå for tiden. Imidlertid all honnør til Nikon for at de ønsker å bytte servicepartner (håper det skjer noe der snart).

Lenke til kommentar

Jeg fristes til å dele mein historie, selv om den gjelder videokamera og ikke speilrefleks, så var temaet erfaring med Serviceproffen.

 

Historien er nå noen år gammel, og jeg hadde kjøpte et Canon MV20i DV kamera

 

Noen måneder etter at DV kameraet var nytt, begynte det å oppstå litt pixelstøy her og der i filmene. Da dette ble gradvis verre, leverte jeg det inn til serviceproffen. De sa kameraløpet var blitt slått skjevt, og hadde byttet det (på garantien eller kameraforsikringen, husker ikke). Det de ikke hadde tatt høyde for, var at alle videokasettene jeg hadde tatt opp etter at skaden hadde skjedd nå ikke var lesbare i det hele tatt! Det vil si barnebarnets barnedåp, niesens konfirmasjon, osv osv nå var borte for godt!

 

Jeg er utrolig skuffet over at jeg ikke fikk tilbud om å kopiere kasettene først. Har senere ikke fått noen råd, annet enn at jeg kanskje kunne få et verktsed til manuelt å justere lydhodet manuelt, kopiere kasettene, og justere tilbake, men de ville ikke gjøre noe det.

 

En tid (et par år) senere streiket kameraet, og jeg fikk beskjed om at hovedkortet måtte skiftes, pris kr 10 000. Det endte med at jeg fikk kameraet tilbake i en pose av 1000 løse deler, da det måtte demonteres for å få ut kasetten som sto i.

 

Ja, ja. Det er kanskje ikke så mye å klage på serviceproffen, selv om det tok sin tid i begge tilfellene...

 

PS jeg ar fjernkontroll, ett nytt LiIon batteri, lader og løse deler å gi bort hvid noen trenger!

 

Tar gjerne mot tips om det er noen som har et realistisk mål til å få fram innholdet på videokasettene mine, men da kanskje admin flytter dette til rette forum DS.

Lenke til kommentar
Det de ikke hadde tatt høyde for, var at alle videokasettene jeg hadde tatt opp etter at skaden hadde skjedd nå ikke var lesbare i det hele tatt! Det vil si barnebarnets barnedåp, niesens konfirmasjon, osv osv nå var borte for godt!

Var kassettene tatt opp i Long Play? Det er nesten et så stort problem, at alle forhandlere burde opplyse om problemene som kan oppstå på grunn av Long Play (skulle man riktignok opplyst om alt man bør vite, så står man noen timer, men kanske et notat først i bruksanvisningen?). Noen kamera har en bittelitt annen opptakshastighet eller metode enn de fleste andre kamera når Long Play benyttes, og kassetter blir ulesbare etter at man bytter kamera, eller man reparerer en kritisk del i sitt eget kamera. Løsningen må da være å prøve en rekke forskjellige kamera, og håpe at et av de leser Long Play på akkurat samme måte. Vi opplevde dette der jeg jobber, etter at vi sendte en kundes kamera inn til service, og de måtte bytte hele kassettmekanismen. Av alle ting så fikk jeg faktisk mitt eget, private videokamera til å spille av kassettene riktig, og kunden fikk reddet opptakene på denne måten.

 

Hvis feilen derimot oppsto på grunn av at noe var feil i kameraet da du filmet, så er det vel mindre sjanse for å få dette fikset. Om Serviceproffen kan klandres, tar jeg ikke stilling til, men det er ikke sikkert de visste hvor alvorlig problemet var for tidligere opptak. Uansett bør man ta sikkerhetskopier, enten til DVD eller harddisk (eller begge deler). Kassetter kan bli uleselige av mange forskjellige grunner (magnetisk påvirkning, produksjonsfeil på kassettene, kameraet "spiser" kassetter, du søler noe på de eller får ødelagt de på andre måter). Så jeg vil påstå, at om man ikke tar backup av viktige opptak, så har man like mye skyld som de som aldri tar backup av viktige data og opplever et harddiskkrasj.

En tid (et par år) senere streiket kameraet, og jeg fikk beskjed om at hovedkortet måtte skiftes, pris kr 10 000. Det endte med at jeg fikk kameraet tilbake i en pose av 1000 løse deler, da det måtte demonteres for å få ut kasetten som sto i.

For det første, så måtte du nok ha betalt en del for at de skulle montert kameraet opp igjen. Det tar lang tid, og så klart ønsker de ikke å gjøre denne jobben gratis. For det andre, hadde du virkelig bruk for et kamera som var montert sammen igjen, så lenge hovedkortet ikke fungerte?

Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett, min egen feil. Båndene var riktignok tatt opp på SP, men jeg bærer selvsagt det hele ansvaret selv. Har i ettertid kjøpt en 500 GB disk for sikkerhetskopi, men den gikk fort full. Har forsøkt å forske litt på nettet, og fått den anbefaling at DV-bånd regners som den beste og antakelig lengst-levende lagringsmåte. Sikekrhetskopi er selvsagt tingen her, men det var jeg ung og for uerfaren til å tenke på før det var for sent... :(

Lenke til kommentar
Sikekrhetskopi er selvsagt tingen her, men det var jeg ung og for uerfaren til å tenke på før det var for sent... :(

De tok det nok for gitt at en som har et så fint kamera har spilt filmene over på en annen tape, og ikke brukte råoptakene til visning. Det er dessverre lett å være etterpåklok, for jeg har jo mistet materiale fordi jeg ikke har oppdatert backup selv. Jeg tror nok derfor det er litt mye forlangt at verkstedet skal forsikre seg om at du har spilt over tapene til nye taper, siden det er vanlig prosedyre. Trist er det uansett.

 

Det er en liten ting jeg lurer på. Du skriver at du var ung og for uerfaren, men hvor ung og uerfaren kan en som har barnebarn være?

Lenke til kommentar
Det er en liten ting jeg lurer på. Du skriver at du var ung og for uerfaren, men hvor ung og uerfaren kan en som har barnebarn være?
Ung og uerfaren går ikke på alder, vet du PMnormal :)

 

Har mistet noen småting på grunn av manglende backup jeg også, men ikke noe veldig viktig heldigvis. Er litt skjelven om dagen, for jeg har noen timers arbeid på kun én disk. Må få tatt backup snart.

Lenke til kommentar

Jeg bør kanskje laste opp et sterkt retusjert bilde av meg selv, ung går på at barnebarnet nå snart er 8... :roll:

 

Poenget mitt med å skrive til forumet var å sjekke om noen kan tipse om en trollmann som kan tenkes å midlertidig justere tracking på et DV-kamera eller DV spiller så jeg kan få tatt kopi av tapene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...