Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 605 lade lampe lyser ved bremsing!


danjohan

Anbefalte innlegg

Bilen er en Peugeot 605 97. mod. 2 l turbo 150 hk.

 

Batteri lampa lyser når jeg bremser... Bremselysene virker ikke..

 

Jeg har to teorier selv, men er ikke sikker enda.. Trenger litt hjelp :)

 

Teori 1: Dårlig jording som fører til at lampa slår ut ved bremsing. Noe som også gjør at bremselysa ikke funker!

 

 

Teori 2: Regulatoren i dynamoen er ødelagt ellerno sånt + at bremselysa har tatt kvelden..

 

 

Noen som kanskje har en aning? :dontgetit:

Endret av danjohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... den der kan være litt lei.

 

Kanskje pørve og bytte bremselys bryter. De kan lage litt rare feil på noen biler, men ikke noe som har med ladingen og gjøre. Har du pærevarsling i bilen? altså hvis en har ryki...? Hvis ikke så er det kanskje en sikkerhetsgreie for og vise at br.lysa mangler.....

 

Det er vel ikke canbus på de der?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Hmm... den der kan være litt lei.

 

Kanskje pørve og bytte bremselys bryter. De kan lage litt rare feil på noen biler, men ikke noe som har med ladingen og gjøre. Har du pærevarsling i bilen? altså hvis en har ryki...? Hvis ikke så er det kanskje en sikkerhetsgreie for og vise at br.lysa mangler.....

 

Det er vel ikke canbus på de der?

 

:hmm:

 

 

Jeg skal undersøke om det er bryteren under pedalen som er ødelagt. Kan jo hende.. Tror ikke det er pærevarsling, men skal ikke si meg sikker.. Canbus? Hva i alledager er det? Har hørt ordet før, men finner det ikke i hue :innocent:

Endret av danjohan
Lenke til kommentar

Canbus er noe som gjør ledningsnettet i bilen mindre omfattende. Det er enkelt og greit snakk om et lite datanettverk. Det er to ledninger som går via alle komponenter som brytere, indikatorer, osv. med en (datastyrt digital) modul på hver av disse enhetene som "splitter ut" akkurat de signalene som gjelder for den aktuelle enheten. I det hele tatt gjør det at f.eks 10 brytere kan styre f.eks 10 lykter rundt om kring med kun to ledere som går mellom dem. Tviler på at det er mange biler fra 90-tallet som har dette systemet, da dette er noe som er blitt brukt på relativt nye biler hvor det ikke er ønskelig med èn eller to ledninger pr. enhet til enhet-kommunikasjon.

 

Feil i canbus-systemet kan selvsagt gi feil som du beskriver her, men det er ganske lite sansynlig, da dette skal være et meget robust system. Du vil heller se at ting bare rett og slett slutter å fungere om det er tilfelle.

Lenke til kommentar

Peugeot var tidlig ute med canbus, men skal si meg enig at på 97 mod blir det vel litt for tidlig. Kom tidlig på 605, 607, 807 de store bilene. Ta og titt litt på bremselysa og prøv og få dem til og funke. Begynn med pærer, sikringen, bryter. Har god kontakt med peugeot teknisk i norge så jeg kan høre med dem hvis dette viser seg til og bli et mysterium. rar feil som ikke har sammenheng på noen måte.

Lenke til kommentar
Peugeot var tidlig ute med canbus, men skal si meg enig at på 97 mod blir det vel litt for tidlig. Kom tidlig på 605, 607, 807 de store bilene. Ta og titt litt på bremselysa og prøv og få dem til og funke. Begynn med pærer, sikringen, bryter. Har god kontakt med peugeot teknisk i norge så jeg kan høre med dem hvis dette viser seg til og bli et mysterium. rar feil som ikke har sammenheng på noen måte.

 

Husk at detta er en 605 da ;) Men 97 er kanskje litt tidlig ja.. Ikke veit jeg.. Er det en lett måte å finne ut det på?

 

At pærene har gått er vel ganske usannsynlig? 3 pærer går ikke likt.. Da er det noe veldig feil hvertfall :roll:

Lenke til kommentar
Peugeot var tidlig ute med canbus, men skal si meg enig at på 97 mod blir det vel litt for tidlig. Kom tidlig på 605, 607, 807 de store bilene. Ta og titt litt på bremselysa og prøv og få dem til og funke. Begynn med pærer, sikringen, bryter. Har god kontakt med peugeot teknisk i norge så jeg kan høre med dem hvis dette viser seg til og bli et mysterium. rar feil som ikke har sammenheng på noen måte.

 

Husk at detta er en 605 da ;) Men 97 er kanskje litt tidlig ja.. Ikke veit jeg.. Er det en lett måte å finne ut det på?

 

At pærene har gått er vel ganske usannsynlig? 3 pærer går ikke likt.. Da er det noe veldig feil hvertfall :roll:

 

Hei danjohan. Jeg har også en 605 97 med 2liter turbo (SttiA). Fin bil, siden jeg ikke solgte min for flere år siden, kommer den nok til å leve evig hos meg. Nå får jeg jo ikke penger for den. Akkurat nå er den 100% feilfri. Om den har canbus aner jeg ikke, men husk at 97 i praksis var den siste 605 som ble solgt i Norge (og produsert?). Så om den har "canbus" etter 97 (jf et annet svar), har nok din også det. Ellers har ikke jeg opplevd problemet ditt, så jeg kan ikke hjelpe deg med det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Peugeot var tidlig ute med canbus, men skal si meg enig at på 97 mod blir det vel litt for tidlig. Kom tidlig på 605, 607, 807 de store bilene. Ta og titt litt på bremselysa og prøv og få dem til og funke. Begynn med pærer, sikringen, bryter. Har god kontakt med peugeot teknisk i norge så jeg kan høre med dem hvis dette viser seg til og bli et mysterium. rar feil som ikke har sammenheng på noen måte.

 

Husk at detta er en 605 da ;) Men 97 er kanskje litt tidlig ja.. Ikke veit jeg.. Er det en lett måte å finne ut det på?

 

At pærene har gått er vel ganske usannsynlig? 3 pærer går ikke likt.. Da er det noe veldig feil hvertfall :roll:

 

Hei danjohan. Jeg har også en 605 97 med 2liter turbo (SttiA). Fin bil, siden jeg ikke solgte min for flere år siden, kommer den nok til å leve evig hos meg. Nå får jeg jo ikke penger for den. Akkurat nå er den 100% feilfri. Om den har canbus aner jeg ikke, men husk at 97 i praksis var den siste 605 som ble solgt i Norge (og produsert?). Så om den har "canbus" etter 97 (jf et annet svar), har nok din også det. Ellers har ikke jeg opplevd problemet ditt, så jeg kan ikke hjelpe deg med det. Lykke til!

 

 

Hei per.. Takk for svaret.. Skal nok finne ut av det ;) Har satt en mann på saken.. Hehe :p

Lenke til kommentar

Har en noenlunde lik bil jeg og, Xantia Activa 2.0T, samma motor ;)

 

Virker baklysa dine som de skal? Hva skjer med baklysa når du trykker på bremsepedalen, alt virker men ikke bremselys? Tviler på at alle 3 pærene har gått samtidig. Sjekk relè og bryter, bryteren sitter under pedalgummien.

 

Lyser ladelampa svakt eller sterkt?

 

Du bør dra til noen som har en proxia som kan lese av feilmeldinge rpå bilen din, her får du garantert opp noe når du trykker på bremsepedalen. Utrolig hvor mye rart den Proxian kan lese av.. Selv på en bil fra 97. Skal ikke se bort i fra at den har Canbus, er ikke sikker på om min bil har det.. tviler. Men uansett så har computeren til motoren kontroll over alle følere, så det er ikke noe problem og lese av en slik motorfeil der hvor fek.s ladelampa lyser.

Lenke til kommentar
Har en noenlunde lik bil jeg og, Xantia Activa 2.0T, samma motor ;)

 

Virker baklysa dine som de skal? Hva skjer med baklysa når du trykker på bremsepedalen, alt virker men ikke bremselys? Tviler på at alle 3 pærene har gått samtidig. Sjekk relè og bryter, bryteren sitter under pedalgummien.

 

Lyser ladelampa svakt eller sterkt?

 

Du bør dra til noen som har en proxia som kan lese av feilmeldinge rpå bilen din, her får du garantert opp noe når du trykker på bremsepedalen. Utrolig hvor mye rart den Proxian kan lese av.. Selv på en bil fra 97. Skal ikke se bort i fra at den har Canbus, er ikke sikker på om min bil har det.. tviler. Men uansett så har computeren til motoren kontroll over alle følere, så det er ikke noe problem og lese av en slik motorfeil der hvor fek.s ladelampa lyser.

 

 

Baklysa funker. Men ikke bremselysa. Tviler også på at alle 3 pærene har ryki likt. Er nok relë eller bryter som du sier.. Skal ta en sjekk til mandag så får vi se. Skal legge ut problemet når det er løst. Så andre kanskje kan lære noe ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bilen er en Peugeot 605 97. mod. 2 l turbo 150 hk.

 

Batteri lampa lyser når jeg bremser... Bremselysene virker ikke..

 

Jeg har to teorier selv, men er ikke sikker enda.. Trenger litt hjelp :)

 

Teori 1: Dårlig jording som fører til at lampa slår ut ved bremsing. Noe som også gjør at bremselysa ikke funker!

 

 

Teori 2: Regulatoren i dynamoen er ødelagt ellerno sånt + at bremselysa har tatt kvelden..

 

 

Noen som kanskje har en aning? :dontgetit:

Hei... Dette problemet hadde jeg også.... Feilen hos meg var at 2 polt pære for park/brems(21/5w) var byttet ut med en enpolt 5w pære, dette førte til at en sikring røk, og da lyste bat.lys ved bremsing og ladingen koblet ikke inn før motoren hadde vert rust opp i3000 omd. Tror de var sikring nr2 i boks over pedalene.. Lykke til.. Teddy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...