Gå til innhold

Slik får du fikset 360`en raskt og effektivt!


Metal_Man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå må du lese hva jeg faktisk skriver.

Jeg skriver at du nok ikke får innvilget noe krav om lånegjenstand; MEN dersom repareringen går utover RIMELIG TID, så kan du rette andre og MER BELASTENDE KRAV, f.eks. krav om heving eller ny vare. I møte med et SLIKT krav skal du ikke se bort i fra at selger HELLER velger å gi deg lånegjenstand FRIVILLIG!

Kva er rimelig tid då? 14 dagar? Ei veke? Tre veker?

 

Det finnes det ikke noe fasitsvar på, det er en skjønnsmessig vurdering.

Derfor er det lurt å vite hva som har blitt lagt til grunn av domstolene i lignende saker.

Det var derfor jeg skrev i den første posten at man skal kontakte forbrukerrådet og be dem gi sitt synspunkt.

Det er en ganske autoritativ kilde i denne forbindelse, og deres synspunkt veier tungt.

Jeg viste til en e-post jeg fikk av dem, og fikk dermed omgjort et "niks, ikke faen om du får ny printer" til et "gode nyheter! Vi har ombestemt oss! Du får ny printer!" :)

Lenke til kommentar
Metal_man da viss du leverer inn en xbox til lefdal/elkjøp så får du jo sent den på verksted, det eneste de sier er at det går mye lenger tid via butikk enn viss du sender den direkte til mikrosoft. Dette er fordi mikrosoft tar seg av de direktesendte xboxene før dem som blir sent via butikk, dette er ikke noe butikken styrer. Butikken sender ut produktet i god tid og da kan det ta 2 måneder før produktet kommer tilbake til butikken.

 

Poenget er at dersom det tar urimelig lang tid, så kan du gå tilbake til butikken og si "nok er nok, jeg krever ny vare/heving av kjøpet". Det er ikke like lett når du retter kravet mot tidligere salgsledd (hvilket du faktisk gjør når du kontakter MS direkte).

 

Og når du har en ting inne på reperasjon og dette vil ta over en uke så har kunden rett på tilsvarende LÅNE produkt som ikke gir butikken urimelige kostnader.

 

Det holder jo i massevis?

 

Hvis man vil ha en lånekonsoll kan man alltids kjøpe en på elkjøp og returnere den innen 30 dager og få pengene igjen, jeg gjorde det sist gang 360en min var på verksted.

 

 

KONGE!

Det er slik man som forbruker tar igjen på firmaer med dårlig service/dårlige produkter :)

To tomler opp fra meg!

Lenke til kommentar

Er jo enig i mye av det som skrives, og rent servicemessig høres jo alt såre enkelt ut.

Saken er dog at den raskeste og mest effektive måten og reparere konsollen sin på er nok å sende den inn direkte til MS, for skal man i gjennom alt med Forbrukerråd osv som blir nevnt som alternativer her, så går det i hvertfall ikke raskt og effektivt;)

 

Men har man god tid og nok kampvilje kan det jo i det minste føles som man har utrettet noe når man får boksen sin tilbake.

Skal virkelig MS og butikker endre rutiner er F.rådet nødte til å komme med en dom som sier hvor lang tid en kunde må kunne forvente å måtte vente i slike situasjoner, og frem til man har noe slikt blir det synsing og personlige preferanser som ligger til grunn for forventet rep.tid.

Lenke til kommentar
Med tanke på den logistiske reise boksen skal på er det ikkje urimeleg med 3 veker.

 

Nei, men så var det vel ikke du som tok beslutningen som at det eneste verkstedet som kan ta imot din Xbox er i Tyskland? Er det ikke da Microsoft sitt problem og ikke ditt at resien tar lenger tid enn norsk lovgivning sier at den bør gjøre? 15 dager er jo ikke så mye å snakke om - er enig i det, men jeg synes det er omtrent der grensa går, og det er faktisk folk som har fått vite allerede ved innlevering at forventet reparasjonstid er betydelig lenger enn 15 dager.

Lenke til kommentar

jeg leverer min hos elkjøp der jeg har kjøpt den på mandag,jeg er avhengig av boksen,er med i online turneringer også videre.tar det over en uke så krever jeg en låne maskin eller en ny,får jeg ikke det så kjøper jeg en ny maskin med 30 dagers returrett og sørger for at den er full av red rings of death og det er 100% sikkert.og da ordner det seg uansett,ikke faen om jeg venter i 3-4 uker på en reparasjon.

etter alle feilene det er med disse boksene så burde mann uansett fått byttet de inn med en ny maskin når uhellet er ute,elkjøp vet de selger en vare med en uvanlig stor feilprosent og dette opplyser de ikke kunden om men som sagt så er det bare de som taper på det,jeg får igjen min reparerte maskin som sikkert må inn ved en senere anledning og elkjøp får tilbake en defekt maskin innen 30 dager,eller ihvertfall inn en maskin som ikke kan selges som ny igjen

Endret av eddie1
Lenke til kommentar
Er jo enig i mye av det som skrives, og rent servicemessig høres jo alt såre enkelt ut.

Saken er dog at den raskeste og mest effektive måten og reparere konsollen sin på er nok å sende den inn direkte til MS, for skal man i gjennom alt med Forbrukerråd osv som blir nevnt som alternativer her, så går det i hvertfall ikke raskt og effektivt;)

 

Men har man god tid og nok kampvilje kan det jo i det minste føles som man har utrettet noe når man får boksen sin tilbake.

Skal virkelig MS og butikker endre rutiner er F.rådet nødte til å komme med en dom som sier hvor lang tid en kunde må kunne forvente å måtte vente i slike situasjoner, og frem til man har noe slikt blir det synsing og personlige preferanser som ligger til grunn for forventet rep.tid.

 

 

Saken er den at 99% (veldig subjektivt anslått) av butikkene der ute ikke er interessert i å teste grensene, og bruke masse tid og penger (til advokat og rettsutgifter hvis de taper) på å krangle med en kunde. I hvert fall ikke hvis de kan gi vedkommende en lånegjenstand og så rette kjeften mot MS.

Har Forbrukerrådet uttalt noe, så veier dette tungt i en rettssak, og det å gå i retten med oddsen mot seg er elektroforretninger veldig lite interessert i (rent generelt).

Lenke til kommentar
Så om jeg hadde kommet til deg og sagt at jeg er Referee på europas største online-konsollgaming side, ville jeg ha fått låne xbox av deg da?
Ja, som sagt, hvis du kan vise til dette. Eg hadde ikkje trudd på deg utan nokon form for dokumentasjon dog.

 

 

Saken er den at 99% (veldig subjektivt anslått) av butikkene der ute ikke er interessert i å teste grensene, og bruke masse tid og penger (til advokat og rettsutgifter hvis de taper) på å krangle med en kunde. I hvert fall ikke hvis de kan gi vedkommende en lånegjenstand og så rette kjeften mot MS.

Har Forbrukerrådet uttalt noe, så veier dette tungt i en rettssak, og det å gå i retten med oddsen mot seg er elektroforretninger veldig lite interessert i (rent generelt).

Hvis du skal gå til rettsak på grunn av raude ringar, og 14 dagars ventetid, kansje 3 veker, foreslår eg du kjøper deg ein PS3. For per idag, er det rett og slett ein realitet med tanke på at Microsoft rusha boksen ut på marknaden.

 

Men for all del,

 

Good luck with that...

Lenke til kommentar
Hvis du skal gå til rettsak på grunn av raude ringar, og 14 dagars ventetid, kansje 3 veker, foreslår eg du kjøper deg ein PS3. For per idag, er det rett og slett ein realitet med tanke på at Microsoft rusha boksen ut på marknaden.

 

Men for all del,

 

Good luck with that...

 

Men det er her du misforstår loven.

Jeg skal ikke behøve å finne meg i at MS leverer et dårlig produkt. Det er SELGERS ansvar, ikke mitt!

Hvis ikke selger kan gi meg vare som fungerer som det skal på første forsøk, så har selger en PLIKT til å fikse situasjonen i løpet av relativt kort tid. Hvis ikke kan jeg KREVE pengene igjen.

 

Det jeg her skriver er for øvrig ikke min subjektive mening; det er hva forbrukerkjøpsloven slår fast. Den har MS, og alle andre aktører på det norske markedet, hver så god å holde seg innenfor. Hvis ikke får de et digert lass med ødelagte 360er i fanget og helvetes dårlig tid med å fikse problemet.

 

Når både du og selger VET at du har retten på din side, så får du alltid viljen din får du går i retten. Og går du i retten, så vinner du, og da er jo saken grei :)

Lenke til kommentar

Metal_man, og hva vil relativt kort tid si da? Syns 3 uker er forsåvidt vanlig tid for å få fikset elektronikk, sist mobilen måtte fikses tok det elkjøp 3 uker. Jeg fikk dog en låne mobil, men så er det en litt annen sak enn spill på 360.

 

Du må sannsynligvis bruke mer tid og krefter på å få avklart hva som er "rimelig tid", om du har behov for en 360 eller ikke og da er det like så godt å sende den inn og ta en 30 dager fra elkjøp. Selvfølgelig vil de ikke gjør mer enn nødvendig, det koster penger, sjeldent kunder for de fleste andre vil gjøre det samme. Hvis du kommer med loven i hånd og de på elkjøp sier 3 uker er rimelig tid, hva skal du svare med? At du ikke syns det? :p

Lenke til kommentar
Metal_man, og hva vil relativt kort tid si da?

 

Dette har han allerede svart på tidligere i tråden: Du skal kontakte forbrukerrådet og spørre dem hva de anser å være rimelig tid. Bruk så en utskrift av svaret du fikk fra forbrukerrådet når du henvender deg til butikken for å klage på treg service. Hvis f.eks. forbrukerrådet sier at rimelig tid er 3 uker, ja så må du i så fall finne deg i å vente på konsollet ditt i disse tre ukene før du klager.

Lenke til kommentar

Da har du fortsatt problemet at du må vente på forbrukerrådet til å svare, har hatt med de å gjøre en gang før. Og det tok sin tid før de svarte, og da var problemet allerede løst.

 

Tar heller 30 dagers returrett løsningen og får det fikset, min døde sist fredag. Ringte mandag, og igår plukket de den opp. Ganske kjapp service så langt, syns jeg da.

Lenke til kommentar
Metal_man, og hva vil relativt kort tid si da? Syns 3 uker er forsåvidt vanlig tid for å få fikset elektronikk, sist mobilen måtte fikses tok det elkjøp 3 uker. Jeg fikk dog en låne mobil, men så er det en litt annen sak enn spill på 360.

 

Du må sannsynligvis bruke mer tid og krefter på å få avklart hva som er "rimelig tid", om du har behov for en 360 eller ikke og da er det like så godt å sende den inn og ta en 30 dager fra elkjøp. Selvfølgelig vil de ikke gjør mer enn nødvendig, det koster penger, sjeldent kunder for de fleste andre vil gjøre det samme. Hvis du kommer med loven i hånd og de på elkjøp sier 3 uker er rimelig tid, hva skal du svare med? At du ikke syns det? :p

 

Som nevnt et par hundre ganger tidligere i tråden, så bør man kontakte Forbrukerrådet for å få deres vurdering av hva som er "rimelig tid". Den e-posten man da mottar bør skrives ut og vises selger, slik at begge er inneforstått med hva den fagkompetente kilden Forbrukerrådet er synes om saken.

Er nok enig i at 3-6 uker er rimelig intervall å holde seg innenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...