Gå til innhold

Slik får du fikset 360`en raskt og effektivt!


Metal_Man

Anbefalte innlegg

Fint hvis moderator kan gjøre denne tråden sticky. Den kan spare MANGE brukere MYE tid og frustrasjon!

 

Har 360en din gått til helvete? Vil MS at du skal sende dem boksen så de kan reparere den? IKKE GJØR DET!

Etter norsk lov kan du gå langt mer effektivt til verks

Dette er hva du gjør!

 

1) Les igjennom forbrukerkjøpsloven (http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html).

2) Så tar du MED DEG BOKSEN TIL SELGER! (Elkjøp er SELGER, IKKE Microsoft!)

3) Så banker du i bordet med alt forbrukerkjøpsloven gir deg av rettigheter og krever retting eller ny vare!

 

4) Når det gjelder ditt dilemma (MS er urimelig treige), så reguleres dette i §30:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

 

5) Gå inn på http://forbrukerraadet.no/ og spør hva som er å anse som "rimelig tid" etter § 30.

Informer selgeren om dette når du leverer den inn, og sørg for å si at du KREVER lånegjenstand eller å få hevet kravet hvis det går mer enn èn uke over den grensen som forbrukerrådet har gitt deg (TA MED UTSKRIFT AV FORBRUKERRÅDETS SVAR TIL DEG!!)

Saken er den at hvis du følger disse rgelen så VIL DU VINNE HVIS DU GÅR RETTENS VEI!!

Dette må det ikke være noen tvil om at du vet, og da tør ikke butikken å rævkjøre deg!

Jeg har fått byttet de mest utrolige ting, årevis etter at de ble kjøpt. Og selv om ansatte i en viss Lefdal-butikk faktisk prøvde å GJEMME SEG NÅR DE SÅ MEG KOMME (!) så fikk jeg ALLTID det jeg hadde krav på etter loven.

BUTIKKENE SER AN DE SOM KLAGER, OG RÆVKJØRER DE SOM IKKE KAN LOVEN OG IKKE VIRKER TROENDES TIL Å GÅ TIL SAK!!

 

 

Mvh

En advokatfullmektig som HATER elendig kundebehandling!!

Endret av Dotten
Caps fjernet fra emnefelt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finfint, men hva med meg som kjøpte 360'n fra en dude på nettet? :(

 

Det er ikke et forbrukjerkjøp, så da må du ta en titt på kjøpsloven.

Duder på nettet er også vanskeligere å forholde seg til en butikker, da disse dudene sjelden har mulighet til å reparere produktet ditt.

 

PS: Vennligst ikke skriv emnetittelen i bare blokkbokstaver. Dette er ikke populært hos moderatorer.

 

Desto bedre! Da er jeg sikker på at moderator faktisk SER tråden, med desto større sjanse for å få den sticky :)

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Her kommer man til den evigvarende diskusjonen om en spillmaskin er av en slik art at kunden har rett på lånevare etc.

Tviler vel på at særlige mange selgere ville funnet dette som rimelig og nektet deg akkurat dette når det er snakk om en spillmaskin.

 

Ellers så står det jo ikke så mye nytt som ikke har vært diskutert i x-antall tråder fra før, så at store bokstaver skal gjøre tråden sticky tror jeg veller heller medfører det motsatte.

Lenke til kommentar
Her kommer man til den evigvarende diskusjonen om en spillmaskin er av en slik art at kunden har rett på lånevare etc.

Tviler vel på at særlige mange selgere ville funnet dette som rimelig og nektet deg akkurat dette når det er snakk om en spillmaskin.

 

Ellers så står det jo ikke så mye nytt som ikke har vært diskutert i x-antall tråder fra før, så at store bokstaver skal gjøre tråden sticky tror jeg veller heller medfører det motsatte.

 

Behovet for lånevare skal sees opp mot den kostnad selger må ut med ved en slik lånevare.

 

Klart behovet for å låne en spillmaskin er definitivt mindre enn behovet for evnt en mobiltelefon som blir brukt i jobben, o.l. Men behovet er der, og skal dekkes om dette ikke koster selger urimelig mye. Med tanke på at en Xbox360 er lett omsettelig også etter bruk, vil ikke tapet for selger være av en slik dimensjon at et utlån ikke kan forsvares.

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Her kommer man til den evigvarende diskusjonen om en spillmaskin er av en slik art at kunden har rett på lånevare etc.

Tviler vel på at særlige mange selgere ville funnet dette som rimelig og nektet deg akkurat dette når det er snakk om en spillmaskin.

 

Ellers så står det jo ikke så mye nytt som ikke har vært diskutert i x-antall tråder fra før, så at store bokstaver skal gjøre tråden sticky tror jeg veller heller medfører det motsatte.

 

 

Lånegjenstand får du neppe i utgangspunktet. Det som er interessant er hva som som skjer ETTER at perioden for hva som er å anse som "rimelig tid" er passert. Da kan nemlig du som forbruker rette en del kjedelige krav mot selger, f.eks. krav om heving og lignende. Da blir de plutselig langt mer interesserte i å avhjelpe situasjonen fremfor å måtte gi deg pengene tilbake.

 

At dette har vært diskutert i X antall tråder fra før av er jo NETTOPP grunnen til at den bør gjøres sticky. Da slipper vi flere diskusjoner om et emne som allerede har vært diskutert i det uendelige.

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Hvis vår alles "advokatfullmektige" les dette, så ser ein kvifor Elkjøp ikkje kjem til å bukke under for slike krav.

 

Det er ingen her som har eit behov for å ha Xboxen sin. Om du jobbar i f.eks Gamer.no redaksjonen og har 17 spel som skal anmeldast, då er det straks noko anna. Men me vanlege dødelege stiller særdeles svakt.

 

Trur du har sovna under litt for mange juss timar Metal_Man

Endret av Gaz West
Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Hvis vår alles "advokatfullmektige" les dette, så ser ein kvifor Elkjøp ikkje kjem til å bukke under for slike krav.

 

Det er ingen her som har eit behov for å ha Xboxen sin. Om du jobbar i f.eks Gamer.no redaksjonen og har 17 spel som skal anmeldast, då er det straks noko anna. Men me vanlege dødelege stiller særdeles svakt.

 

Trur du har sovna under litt for mange juss timar Metal_Man

 

Jeg er helt enig i det første du sier. De færreste har nok et stort nok behov til å kreve lånegjenstand på innleveringstidspunktet. Men vil ikke kravet til dette behovet svekkes etterhvert som tiden går (§30 sier jo at avhjelp skal skje innen rimelig tid)? I tillegg er det to ting som nevnes i setningen om behov til lånegjenstand hos forbruker i §30. Det ene er at kravet om lånegjenstand må være rimelig i forhold til forbrukers behov, det andre er at kravet må være rimelig i forhold til den kostnad eller ulempe som selger påføres. Vil det ikke da være slik at disse to forhold må stå i forhold til hverandre? Jeg mener at Elkjøps kostnad ikke vil være stor nok i dette tilfellet (men dette kan være gjenstand for diskusjon).

 

Dette er bare mine tanker rundt temaet. Merk at jeg ikke er noen ekspert på området, men jeg mener du tar for lite hensyn til de andre forhold som kommer i tillegg til forbrukers behov til lånegjenstand.

Endret av ola555
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i det første du sier. De færreste har nok et stort nok behov til å kreve lånegjenstand på innleveringstidspunktet. Men vil ikke kravet til dette behovet svekkes etterhvert som tiden går (§30 sier jo at avhjelp skal skje innen rimelig tid)? I tillegg er det to ting som nevnes i setningen om behov til lånegjenstand hos forbruker i §30. Det ene er at kravet om lånegjenstand må være rimelig i forhold til forbrukers behov, det andre er at kravet må være rimelig i forhold til den kostnad eller ulempe som selger påføres. Vil det ikke da være slik at disse to forhold må stå i forhold til hverandre? Jeg mener at Elkjøps kostnad ikke vil være stor nok i dette tilfellet (men dette kan være gjenstand for diskusjon).

 

Dette er bare mine tanker rundt temaet. Merk at jeg ikke er noen ekspert på området, men jeg mener du tar for lite hensyn til de andre forhold som kommer i tillegg til forbrukers behov til lånegjenstand.

Skjøner kva du meiner. Men eg slutta, idag faktisk, frå Elkjøp. Og me har hatt ein del innom med 360en sin, og då har eg alltid sagt, om du kan visa til eit bevisst behov, skal eg sjølv pakke opp ein flunkande ny ein til deg som du kan nytta deg av imens.

Ingen som har kunna vist til eit behov - og difor ingen som har fått låne xbox. Dei som kjem med kjøleskåp, får sjølvsagt eit låne kjøleskap med seg. Det fordi at kald øl er eit menneskebehov.

 

 

Har du betalt for 360n din så blir det et slags behov å ha den.
Nei. Endret av Gaz West
Lenke til kommentar
Klart behovet for å låne en spillmaskin er definitivt mindre enn behovet for evnt en mobiltelefon som blir brukt i jobben, o.l. Men behovet er der, og skal dekkes om dette ikke koster selger urimelig mye. Med tanke på at en Xbox360 er lett omsettelig også etter bruk, vil ikke tapet for selger være av en slik dimensjon at et utlån ikke kan forsvares.

 

Enig i alt dette. Kan forresten legge til at jeg var innom en Expert-butikk i dag hvor det sto en Core maskin med en gul post-it lapp på. På denne lappen sto det at esken hadde vært åpnet av butikkpersonalet for å sjekke at alt innholdet som skulle være i den faktisk var der. (Fordi de hadde hatt grunn til å tro at noe var fjernet i forbindelse med et forsøk på tyveri av det samme konsollet)

 

Var konsollet nedsatt i pris? Nei! Sto det noe om hvorvidt konsollet hadde vært brukt? Nei! Med andre ord selger butikken noe som må kunne sammenliknes med et brukt konsoll - og de selger det faktisk til full pris. (Skjønt de hadde nok kanskje latt seg overtale til å prute ned prisen litt på akkurat dette konsollet vil jeg tippe)

 

På samme måte må man da kunne si at denne butikken ville ikke hatt noen store ulemper ved å låne bort tilsvarende konsoll en uke eller to (inntil det andre var tilbake fra verkstedet igjen.)

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Hvis vår alles "advokatfullmektige" les dette, så ser ein kvifor Elkjøp ikkje kjem til å bukke under for slike krav.

 

Det er ingen her som har eit behov for å ha Xboxen sin. Om du jobbar i f.eks Gamer.no redaksjonen og har 17 spel som skal anmeldast, då er det straks noko anna. Men me vanlege dødelege stiller særdeles svakt.

 

Trur du har sovna under litt for mange juss timar Metal_Man

 

 

Nå må du lese hva jeg faktisk skriver.

Jeg skriver at du nok ikke får innvilget noe krav om lånegjenstand; MEN dersom repareringen går utover RIMELIG TID, så kan du rette andre og MER BELASTENDE KRAV, f.eks. krav om heving eller ny vare. I møte med et SLIKT krav skal du ikke se bort i fra at selger HELLER velger å gi deg lånegjenstand FRIVILLIG!

Lenke til kommentar
Nå må du lese hva jeg faktisk skriver.

Jeg skriver at du nok ikke får innvilget noe krav om lånegjenstand; MEN dersom repareringen går utover RIMELIG TID, så kan du rette andre og MER BELASTENDE KRAV, f.eks. krav om heving eller ny vare. I møte med et SLIKT krav skal du ikke se bort i fra at selger HELLER velger å gi deg lånegjenstand FRIVILLIG!

Kva er rimelig tid då? 14 dagar? Ei veke? Tre veker? Tok 15 dagar når eg leverte inn min. Med tanke på den logistiske reise boksen skal på er det ikkje urimeleg med 3 veker. Hadde dei derimot reparert den 'in house' ville det vært noko heilt anna. 14 dagar, eller 3 veker er innanfor rimeligheitens grenser syns eg, med tanke på at den reiser europa rundt.

 

Men, me har jo alle høyrt om dei som har venta i månadsvis. Då er saka ei heilt anna.

 

 

Har du betalt for 360n din så blir det et slags behov å ha den.
Nei.

Neivel, men for noen er det det.

Jau, hvis dei for eksempel jobbar med Xbox 360, og kan vise til dette. Men meg og deg? Ikkje eit behov utover lysta å spele. Endret av Gaz West
Lenke til kommentar

Når min 360 tok kvelden, gikk jeg inn der jeg kjøpte den og forklarte feilen. Selger gikk å hentet en ny 360, jeg fikk ny kvitering, garanti og oppdatert forsikring. Fikk til og med penger tilbake. Litt over 100 kr i handa, samt et jeg skulle få mer på konto noe jeg enda ikke helt forstår hvorfor! Nå hadde jeg riktignok forsikring til 300 eller noe slik. Så om det var den "idiotforsikringen" som sørget for at alt gikk så greit må jeg jammen si at de 300kr var verdt det! Gla og fornøyd gikk jeg utav butikken med en ny 360 :) Kanonservice!

Endret av DarkerGlow
Lenke til kommentar
Fint hvis moderator kan gjøre denne tråden sticky. Den kan spare MANGE brukere MYE tid og frustrasjon!

 

Har 360en din gått til helvete? Vil MS at du skal sende dem boksen så de kan reparere den? IKKE GJØR DET!

Etter norsk lov kan du gå langt mer effektivt til verks

Dette er hva du gjør!

 

1) Les igjennom forbrukerkjøpsloven (http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html).

2) Så tar du MED DEG BOKSEN TIL SELGER! (Elkjøp er SELGER, IKKE Microsoft!)

3) Så banker du i bordet med alt forbrukerkjøpsloven gir deg av rettigheter og krever retting eller ny vare!

 

4) Når det gjelder ditt dilemma (MS er urimelig treige), så reguleres dette i §30:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Det feil og kalle det dårlig kundebehandling når det følges av lover og regler

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

 

5) Gå inn på http://forbrukerraadet.no/ og spør hva som er å anse som "rimelig tid" etter § 30.

Informer selgeren om dette når du leverer den inn, og sørg for å si at du KREVER lånegjenstand eller å få hevet kravet hvis det går mer enn èn uke over den grensen som forbrukerrådet har gitt deg (TA MED UTSKRIFT AV FORBRUKERRÅDETS SVAR TIL DEG!!)

Saken er den at hvis du følger disse rgelen så VIL DU VINNE HVIS DU GÅR RETTENS VEI!!

Dette må det ikke være noen tvil om at du vet, og da tør ikke butikken å rævkjøre deg!

Jeg har fått byttet de mest utrolige ting, årevis etter at de ble kjøpt. Og selv om ansatte i en viss Lefdal-butikk faktisk prøvde å GJEMME SEG NÅR DE SÅ MEG KOMME (!) så fikk jeg ALLTID det jeg hadde krav på etter loven.

BUTIKKENE SER AN DE SOM KLAGER, OG RÆVKJØRER DE SOM IKKE KAN LOVEN OG IKKE VIRKER TROENDES TIL Å GÅ TIL SAK!!

 

 

Mvh

En advokatfullmektig som HATER elendig kundebehandling!!

 

Metal_man da viss du leverer inn en xbox til lefdal/elkjøp så får du jo sent den på verksted, det eneste de sier er at det går mye lenger tid via butikk enn viss du sender den direkte til mikrosoft. Dette er fordi mikrosoft tar seg av de direktesendte xboxene før dem som blir sent via butikk, dette er ikke noe butikken styrer. Butikken sender ut produktet i god tid og da kan det ta 2 måneder før produktet kommer tilbake til butikken.

 

 

Og når du har en ting inne på reperasjon og dette vil ta over en uke så har kunden rett på tilsvarende LÅNE produkt som ikke gir butikken urimelige kostnader.

Endret av General_Skurf
Lenke til kommentar
Når min 360 tok kvelden, gikk jeg inn der jeg kjøpte den og forklarte feilen. Selger gikk å hentet en ny 360, jeg fikk ny kvitering, garanti og oppdatert forsikring. Fikk til og med penger tilbake. Litt over 100 kr i handa, samt et jeg skulle få mer på konto noe jeg enda ikke helt forstår hvorfor! Nå hadde jeg riktignok forsikring til 300 eller noe slik. Så om det var den "idiotforsikringen" som sørget for at alt gikk så greit må jeg jammen si at de 300kr var verdt det! Gla og fornøyd gikk jeg utav butikken med en ny 360 :) Kanonservice!

 

Wow? Du må ha kommet over en epic butikk, sikkert 1 av 1000 butikker som yter så god service.

Lenke til kommentar
Skjøner kva du meiner. Men eg slutta, idag faktisk, frå Elkjøp. Og me har hatt ein del innom med 360en sin, og då har eg alltid sagt, om du kan visa til eit bevisst behov, skal eg sjølv pakke opp ein flunkande ny ein til deg som du kan nytta deg av imens.

Ingen som har kunna vist til eit behov - og difor ingen som har fått låne xbox. Dei som kjem med kjøleskåp, får sjølvsagt eit låne kjøleskap med seg. Det fordi at kald øl er eit menneskebehov.

 

 

Så om jeg hadde kommet til deg og sagt at jeg er Referee på europas største online-konsollgaming side, ville jeg ha fått låne xbox av deg da?

Lenke til kommentar
Skjøner kva du meiner. Men eg slutta, idag faktisk, frå Elkjøp. Og me har hatt ein del innom med 360en sin, og då har eg alltid sagt, om du kan visa til eit bevisst behov, skal eg sjølv pakke opp ein flunkande ny ein til deg som du kan nytta deg av imens.

Ingen som har kunna vist til eit behov - og difor ingen som har fått låne xbox. Dei som kjem med kjøleskåp, får sjølvsagt eit låne kjøleskap med seg. Det fordi at kald øl er eit menneskebehov.

 

 

Så om jeg hadde kommet til deg og sagt at jeg er Referee på europas største online-konsollgaming side, ville jeg ha fått låne xbox av deg da?

 

ja det ville jeg tro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...