Gå til innhold

Anbefaling av fjernstyrings programvare


Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter fjernstyrings programvare som skal brukes mot eksterne kunder. RemoteDesktop er greit nok, men det krever enten port forwarding/offisiell ip eller VPN kobling mot kunden sitt nettverk.

Har prøvd LogMeIn og det virker bra. Klient programmet melder seg opp mot en server/gateway hos LogMeIn og trenger ikke noe konfigurering av router eller brannmur. I tillegg har de et produkt som ikke krever installasjon av programvare på klienten.

 

Finnes det noe lignende produkt hvor server/gateway kan installeres i våres nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UltraVNC SingleClick er veldig praktisk. Gratis. Du får skreddersydd en liten programsnutt som kundene laster ned og kjører. Dette programmet kaller opp fjernstyrings-serveren som sitter hos deg og lytter.

=> Ikke noe problem med brannmurer/NAT.

 

http://www.uvnc.com/addons/singleclick.html

 

 

Du kan legge inn pekere til mange forskjellige fjernstyrings-servere i programsnutten som kunden kjører. Og du kan legge inn peker til f.eks. et dyndns-domene slik at du kan "ta med deg" serveren.

 

Se eksempel hos iDrift, nederst til høyre på siden

http://www.idrift.no/no/

 

NB! Kunden kan ha diverse antivirus-programmer som blokkerer slike VNC-løsninger eller ha policy-restriksjoner mot kjøring av exe-filer ;-(

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
der jeg jobber bruker vi DameWare som jeg er veldig fornøyd med.

 

Vi bruker også DameWare (noen få lisenser til få utvalgte) der jeg jobber, men man bør være obs på at dette for mange, kan innebære en viss risiko, da man gjerne kan gjøre mye mer enn bare å fjernstyre. Et veldig bra admin/support-verktøy, men ikke noe jeg ville distribuert ut til alle og enhver.

 

Som hovedverktøy, bruker vi Unicenter Remote Control fra CA, som riktignok er ganske dyrt, men her har man gode muligheter til å administrere brukertilganger, siden denne kan "kobles" mot AD, slik at brukere bare får tilgang til det de skal ha tilgang til. Raskt er det også. Kan ha opptil flere "sesjoner" mot mange maskiner uten at det merkes, ytelsesmessig (har selv prøvd 15-20 samtidige sesjoner). Ihvertfall det beste fjernstyringsverktøyet jeg har vært borti. Funker mot Linux også, ihvertfall Suse og RedHat.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Drar opp igjen en gammel tråd her...

 

Hvor mange av disse støtter OS X og Linux? Og hvor mange kan tilby en sånn simpel "klikk på meg så starter vi"-funksjon?

 

Fra hva jeg har klart å lese meg til fra de linkene som er gitt over er det kun NTRsupport som har Mac-støtte, og siden alt foregår via et webinterface så virker det som det ikke krever noen installasjon. Men.... hvordan ligger dette produktet an prismessig? Jeg finner lite/ingen prisinfo på sidene. Er det noen begrensninger i disse klientene man bør være obs på? Hvordan fungerer dette hvis man har mange helpdeskmedarbeidere som ønsker å fjernstyre mange brukere samtidig?

 

UltraVNC ville jeg tro ha Linux-støtte som de fleste VNC-versjonene, men UltraVNC SC virker som den kun lager en .exe-fil og dermed er man vel stuck med Windows-Only?

 

LogMeIn fant jeg ingen info om OS-støtte i det hele tatt, og antar derfor at det er Windows-Only.

 

Evnt er det andre som har noen andre gode forslag man bør se på? Firewall bypassing er et must Om man må sette opp egen server, eller kan benytte seg av en 3.part spiller ikke allverdens rolle, men en 3.part er ønskelig.

Lenke til kommentar

LogMeIn er windows only ja. En annen ting som er viktig å tenke på da det kommer til LogMeIn er at man har en tredjepart å forholde seg til. En "man in the middle" om man vil, som alle koblinger må gå igjennom. Så kan man spørre seg om det er sikkert nok?

Der jeg jobber er sikkerheten utrolig viktig, og LogMeIn er ikke funnet å være sikkert nok nettopp pga "mellommannen".

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...