Gå til innhold

Innkjøp av objektivpark til Canon


Anbefalte innlegg

Hepp!

Skal handle inn objektiv og håpar på å å få dekka alt frå 10/12 til 200mm over 3 objektiv. (1.6 crop)

Greia er at eg har eit 30D, men når studio får inn nye MK3 om nokre veker får eg fritt disponere eit 1Ds MK2, så objektiva MÅ passe på begge kamera, og då er vel EF-S utelukka.

Begynnar i første omgang med å handle inn enten vidvinkel eller normalzoom først, så ta dei andre etter kvart. På normal- og telezoom vil eg helst ha F3 eller mindre og stabilisator, vidvinkel kan eg klare F4.5. Pris? Tja, maks 5000 for vidvinkel og normalzoom i alle fall, gjerne brukt. Har titta litt på 17-40 L, men den får vel eit temmeleg dustete zoomområde på 30D'en? 24-70 L hade vore kanon, men det ligg litt utanfor mitt budsjett.

 

Kjør på med forslag. :)

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supervidvinkelen får du uansett ikkje montert på ein 1ds, det er berre å gløyme med det samme.

 

Eg ville satsa på å finne en brukt EF 24-105 f/4L IS USM, (litt usikker på bruktprisen til denne, men det er verdt å spytte litt ekstra ned i.) Og sidan du seinare har planar om ein vidvinkel har du eit temmelig perfekt dekke mellom 10/12mm og 105mm

Lenke til kommentar
. Har titta litt på 17-40 L, men den får vel eit temmeleg dustete zoomområde på 30D'en?

Kjør på med forslag. :)

 

17-40 er ikke akkurat det jeg vi si dustete zoomområde på 30D..... Trvert i mot er det det perfekte zoomområdet!

Tilsvarer 28-70mm for de som har operert med film eller fullformat, og det er jo som kjent selve definisjonen på normalzoom. Objektivet er i tillegg relativt billig og helt kanon. Skal du ha objektiv som skal passe på 1D også er det rett og slett så enkelt at du knapt har ett bra alternativ utenon 17-40 (i den prisklassa)

 

Ellers er 24-105 (brukt til ca 7000) nevnt. Også et strålende objektiv.

Og i teleområdet er det vanskelig å komme utenom en av 70-200 zoomene. Da f.eks en brukt 2.8L eller en ny f/4L.

Lenke til kommentar

Skal du dekke mest mulig : Sigma 10-22 (evnt. Canons tilsvarende) canon 24-105 4.0L IS og Canon 70-200 4.0 (med eller uten IS). Disse burde du kunne få brukt for ca 13.000,-. De to sistnevnte er jo meget bra optisk og flotte i studio, særlig 24-105 selvsagt.

 

Ellers må du jo kanskje ha et lyssterkt alternativ; det beste for lite penger er 50. 1.4

 

Edit: Sigma 10-22 er vel bare beregnet til crop, så da må det vel bli Canon 17-40. Går du derfra rett på 70-200, dekker du det meste bortsett fra i området 40-70. Der kommer jo en 50 1.4 inn som et fint kompromiss.

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Til 9000,-?

Hoho, det får då vere grenser. ^^

 

Du spør om optikk til 1Ds mk II mann! Hvis du har tilgang til 24-105mm til canon har du mye vidvinkel og et objektiv som yter bra selv på 1Ds, for det kameraet KREVER MYE av optikken.

Men hvis du ikke stiller så høye krav til ytelsen på objektivene er sikkert noe billig optikk et ok valg, bortsett fra at da skjønner jeg ikke hvorfor du skal jobbe med et 1Ds..?

 

Beste du gjør er vel å gå for et 17-40 L, selv om 1Ds krever mer enn det..

- LM

Endret av lma
Lenke til kommentar

Nei, dette er primært til 30D som er mitt private kamera.

Greia er at objektiva i tillegg bør passe 1D-serien slik at eg kan få brukt det kameraet når eg har sjangsen.

 

Men når det alikevel ikkje er sjangs å bruke vidvinkel på 1D, så er det sikkert likegreit å gå for ein EF-S 10-22?

Med 10-22 og 17-40 har eg vel dekka omtrent det meste mellom 10 og 70mm i alle fall for D30, i tillegg til at 17-40 fungerar med 1D. Nokre innvendingar på den komboen?

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Nei, dette er primært til 30D som er mitt private kamera.

Greia er at objektiva i tillegg bør passe 1D-serien slik at eg kan få brukt det kameraet når eg har sjangsen.

 

Men når det alikevel ikkje er sjangs å bruke vidvinkel på 1D, så er det sikkert likegreit å gå for ein EF-S 10-22?

Med 10-22 og 17-40 har eg vel dekka omtrent det meste mellom 10 og 70mm i alle fall for D30, i tillegg til at 17-40 fungerar med 1D. Nokre innvendingar på den komboen?

Om du har 5000 i budsjett og ikke trenger 40-70mm så er vel 17-40 objektivet maks av hva du kan klare om du skal holde deg til L objektiver.

 

Canon 24-70 f/2.8 L høres mer ut som det rette for deg om du verdsetter lysstyrke og i tillegg skal ha 10-22, men da må du nok opp et par lapper i hvert fall. Ser det er mulig å få tak i de for 7-8 brukt. Blir kanskje billigst totalt sett i det lange løp...?

Lenke til kommentar
Kanskje eg har misforstått her no, men 17-40en er 17-40mm i fullformat, og for å få faktiske brennvidda for 30D må eg gange opp med 1.6?

Alle linser betegens ut fra virkelige brennvidder på FF, det er kameraet som avgjør om du må gange opp. For din del så må du gange med 1,6 for alle linser. EF-S betyr bare at det ikke får utnyttet FF, brennviddene er ikke "justert" i forhold til cropfaktoren på EF-S.

Lenke til kommentar
Og eit 24-70 2.8L er snart på veg i posten. :)

Men kva er eigenteleg grunnen til at eit EF-S ikkje kan brukast på FF? Har det berre med vignettering å gjere, eller passar det ikkje fysisk?

Såvidt jeg har skjønt så passer det ikke fysisk. Ettersom S'en i EF-S står for short focus, så vil jeg tippe at bakerste linsegruppe krangler med speilet om plassen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...