Gå til innhold

"3D look" i bilde


Anbefalte innlegg

Jeg tok dette bildet en flott ettermiddag med lav og skarp høstsol: dvs under forholdsvis vanskelige lysforhold for fotografering.

Studer dette bildet fra gresset venstre hjørne og bakover og legg merke til hvordan dette bildet har fått en flott "3D effekt". Denne kommer frem med den forholdsvis korte skarphetsdybden jeg brukte. Det er ikke mulig å få en slik effekt med et kompaktkamera pga den lille sensoren.

 

Pentax K10D med FA* 200mm f2.8 objektiv.

 

ISO 200 f/5.6

 

(Dette er JPEG rett ut av kameraet)

post-69577-1193434988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke at jeg vet noe om fotografering men

 

+Fint fokus

+Fint lys

+Fint objekt

-Liten størrelse på bilde?

-Håret forran øynene på hunden :)

 

Sveisen på hunden er karakteristisk for akkurat denne rasen, og den skal være slik..))

Det er en "Irish Soft coated Wheaten Terrier" ei snill og veldig leken tispe som lyder navnet Fluffy.

Bildet har jeg redusert for å publiseres på nettet.. (men dobbelklikk i bildet så får du opp et i større verson)

Lenke til kommentar
Det hjelper at man har FA* med myk overgang mellom fokusplan og uskarphet, samt brukbar bokeh også når man skal ha 3D-effekt.

 

Joda, det har du rett i og dette FA* 200 objektivet mitt er rett og slett fantastisk bra på Pentax K10D og sikkert på hva enn det kunne settes på. Det er kvaliteten på bildets "bokeh" som gir oss denne flotte 3D-effekten. Definisjon på bokeh har jeg sett beskrevet som kvaliteten/egenskapen på det av bildet som ikke er i fokus.

 

Her finnes en artikkel på engelsk om fenomenet; den er litt vanskelig: BOKEH

 

En til noe enklere:DOF

 

Men den går å fremstille flott 3D-effekt også på normal-objektiver; selv på pentax sitt DA 40mm pannekake objektiv.

Her er et eksempel nettopp med DA 40mm limited: dette bildet er tatt under helt andre lysforhold et par dager etter det over her:

ISO200 f/3.5

(også dette JPEG rett ut av kamera uten noen som helst etterbehandling)

post-69577-1193486814_thumb.jpg

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...