Gå til innhold

Den store MÅNE tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener, men jeg har ikke kuttet noe som helst.

Det du ser er 100% av bildet, er litt vanskelig å få månen helt sentrert når man benytter så lang brennvidde.

Har ikke spesielt bra stativ heller så man må bruke selvutløser for å bli kvitt rystelser.

Men man får jo bare prøve igjen når det passer seg.

Lenke til kommentar

Tatt med et 5D2

ca 1820mm

ca f/40

1/100sek ISO 1250

Ikke beskåret, kun justert i Lightroom.

 

Wow, vilke objektiv har du brukt? eller er kameraet koblet på et teleskop?

 

Har montert kameraet på et Skywatcher Evostar 90 teleskop, pluss en 2x Barlow linse.

Er jo i utgangspunktet ganske dårlig kina-optikk, så bildene blir ikke spesielt skarpe i forhold til det jeg har sett av bilder tatt gjennom kvalitets glass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Kan man ta ett "ok" bilde av månen ved ett standard objektiv? Har ikke telezoom og det rapporteres om "supermåne" imorra.

 

Du får ikke noe detaljert månebilde hvis "standard-zoomen" slutter på 55mm, ville nok heller prøvd og få til noen bilder hvor Månen er en del av motivet.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe detaljert månebilde hvis "standard-zoomen" slutter på 55mm, ville nok heller prøvd og få til noen bilder hvor Månen er en del av motivet.

Det tror jeg bør være gode muligheter for i morgen, så lenge skyene er borte! Tor det er best sjanse å ta bilde rett etter solnedgang, litt før halv syv, da står månen opp og er ekstra stor. Da bør du kunne få til et stilig bilde selv med "kun" 55mm.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe detaljert månebilde hvis "standard-zoomen" slutter på 55mm, ville nok heller prøvd og få til noen bilder hvor Månen er en del av motivet.

Det tror jeg bør være gode muligheter for i morgen, så lenge skyene er borte! Tor det er best sjanse å ta bilde rett etter solnedgang, litt før halv syv, da står månen opp og er ekstra stor. Da bør du kunne få til et stilig bilde selv med "kun" 55mm.

 

Takker for tips

Lenke til kommentar

Takker for tips

Med glede.

 

Har du stativ? Det er ikke så mye lys rundt solnedgang, slik at det kan være vanskelig å handholde kamera da.

 

Hvis du ikke har tråd/fjernutløser, så lønner det seg å bruke selvutløseren for å redusere rystelse - vel og merke hvis du bruker stativ...

 

Har du ikke stativ, så len deg opp mot en vegg eller stolpe.

 

Nå er neste supermåne "kun" om ca. 5 år - den forrige var en gang på 1980-tallet!

Lenke til kommentar

Har stativ OG fjernutløser.

Da er du som de sier - "You're golden".

 

Men som de sier over dammen ("The devil is in the details") - har du funnet et sted som månen stiger opp slik at du får et flott bilde - det er sånn ca. i området solen står opp - bare 12 timer senere. Jeg har forøvrig ikke funnet det enda ...

Lenke til kommentar

det er sånn ca. i området solen står opp - bare 12 timer senere. Jeg har forøvrig ikke funnet det enda ...

 

Hvis du står opp tidlig nok så finner du ut hvor solen også står opp :)

 

Samegerilja

Ta også og lær det bruken av custom-funksjonen "mirror up", den hjelper på ved lengere lukkertider for og unngå rystelser. Ta også i betraktning at månen beveger seg relativt fort så for lange lukkertider kan gi en utstrakt/uskarp måne.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...