Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

internett over strømnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemme hos meg har jeg koblet min PC opp til mitt LAN gjennom strømmnettet i leiligheten via dette produktet:

Homeplug

Jeg målte min nedlastningshastighet til å være ca 4mbit, og min opplastningshastighet til å være ca 1mbit gjennom dette devicet. (tror dette er sånn ca hva du max kan forvente)

Hastighet vil nok avhenge av lengde på strømledningen (fra den ene til den andre adapteren)

For de som lurer så er det mulig å dele nettverket over 2 kurser innenfor samme "sikringsskap" men på grunn av motstand så er det en viss lengde på strømledningen som er max lengde mellom 2 punkter for at dette skal fungere.

 

PS: Hvis strømnettet i leiligheten din er pill råttent og lyset står og blinker til en hver tid så bør du vurdere en annen løsning...

 

Hvordan dette funker:

Koble TP-kabelen fra din bredbåndsruter/ruter/switch/hub til en homeplugtransformator, stappe homeplugtransformatoren i stikkkontakten.

Ta den andre homeplugtransformatoren og stapp den i stikkkontakten et annet sted i leiligheten, koble en TP-kabel fra denne til PC-en.

Utover dette så trenger du ikke noen ytterligere konfig lokalt på PC-en (med unntak av hva du ellers ville ha gjort hvis du bare hadde stappet PC-en rett i bredbåndsruteren/ruteren/switchen/huben.)

 

Jeg er veldig fonøyd med hvordan dette fungerer hos meg.

Lenke til kommentar
takker for mage bra tips og råd,

 

 

GEOKRI, har du mål hvor mye mbit du får?? og event er det langt mellom dine adaptre?

 

jeg sitter også med netgear sitt 200mbit utstyr, selv får jeg makset min 16mbit/1mbit internett linje uten problemer, ikke testa overføring lokalt, men mye bedre enn trådløst er det iallafall

Lenke til kommentar
Er det noen her som har prøvd eller sett noe på dette? Lurer på om jeg skal anskaffe meg dette siden den virkelig mest pratisk i leiligheten min, her er noen modeller.

 

ZyXEL PL-100

Netgear Powerline HD

Linksys PowerLine AV

 

Det systemet av denne typen som jeg har mest tro på er den som elktrikern installer i sikkringskapet.

 

det har jeg brukt litt og det er meget stabillt og bra. ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...